بازدید 94485
بسته خبری ویژه «تابناک»؛

منظور هاشمی از مجتهد ناصالح کیست؟/ آخرین مرد فداکار ایران هم رفت!/ تلخی بی‌پایان یک ماه برای سیدحسن خمینی/ کوه‌خواران حکومتی چه کسانی هستند؟/ سفر نمایندگان آژانس به تهران برای بررسی چند مقاله!/ قدردانی یک نماینده از لغو کنسرت‌ها/ فقط رحیمی را حلال کردم

رصد‌خانه «تابناک»، ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند‌ «اتهامات کریمی قدوسی علیه مدیران ارشاد»، «روش تعیین نامزدهای اصلاح‌طلبان»، «سفر نمایندگان آژانس انرژی اتمی به تهران برای بررسی چند مقاله!»، «دعایی: امام با موسیقی به مخالفین پاسخ دادند!»، «چرا اکثر روزنامه نگاران ایرانی زن هستند؟» و «نظر ۷ وزیر خارجه درباره مذاکرات» و... اخبار رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۸۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۸ 09 March 2015
تیتر

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

احمدی‌نژاد برای مجلس لیست نمی‌دهد

روح‌الله حسینیان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفته: جبهه پایداری اخیرا با رئیس جمهور سابق دیدار نداشته است اما بنده دیداری با وی داشته‌ام. وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما در انتخابات مجلس در لیست آقای احمدی‌نژاد حضور دارید یا خیر، گفت: آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس لیست نمی‌دهد.

اتهامات کریمی قدوسی علیه مدیران ارشاد


جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در جلسه هفتگی انصارحزب‌الله با موضوع «بررسی مسائل سیاسی روز» گفته: یکی ازمدیران وزارت ارشاد با حمایت وزارتخانه متبوعش به کشور جمهوری آذربایجان می‌رود تا کتابی را به زبان فارسی ‌علیه مقامات جمهوری اسلامی به چاپ برساندو از آنجا این کتاب را به ایران می‌آورد تا در کشور منتشر کند و بعد هم طی مراسمی به این مدیر لوح تقدیر اعطا می‌شود! جالب اینجاست که یکی دیگر از مدیران ارشاد به او نقدی وارد می‌کند، آقای جنتی حکم عزل مدیر منتقد را صادر می‌کند!

سؤال یک نماینده از ثروت عظیم یک وزیر


احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره تفاوت «الف» با محمد رضا رحیمی گفته: رحیمی ثروت آنچنانی برای خود ندوخته و چیزی ندارد. همین الان هم همسر او در بیمارستان خوابیده است. اما این آقایان ثروتمندند، برج دار و ویلادار هستند. همین آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت یک معلم ساده بود اما الان صاحب هزاران میلیارد تومان صنایع پتروشیمی است. این پول‌ها از کجا آمده است؟

اعلام برنامه پروازهای شناسایی آمریکا بر فراز روسیه!


سرگئی ریژکوف، رئیس مرکز ملی کاهش خطر هسته‌ای روسیه گفته که کار‌شناسان آمریکایی و جمهوری چک طی روزهای ۹ تا ۱۴ مارس، پرواز شناسایی را بر فراز خاک روسیه انجام خواهند داد.

این پرواز‌ها در چهارچوب پیمان آسمان‌های باز است. پیمان آسمان‌های باز در سال ۱۹۹۲ میلادی در شهر هلسینکی بین ۲۷ کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا به امضا رسیده است. روسیه این پیمان را در ۲۶ می‌۲۰۰۱ میلادی امضا کرده است. هدف اصلی از این پیمان، ارتقای سطح تفاهم مشترک بین کشورهای عضو از طریق انجام پروازهای شناسایی بر فراز خاک این کشور‌ها است.

روش تعیین نامزدهای اصلاح‌طلبان


اختلافات و تعدد نامزدهای جریان اصلاحات در سراسر کشور موجب شده تا شورای مشورتی جبهه اصلاحات، تدبیر جدیدی را برای رفع این معضل بیاندیشد.

بنا به ادعای پارس، بر اساس پیشنهاد جدید در هر استان شورایی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ نفر تشکیل می‌شود که این شورای از بین خود ۱۱ تا ۱۵ نفر را به عنوان شورای مرکزی اصلاحات هر استان می‌پذیرد.

این شورا که شورای مرکزی جبهه اصلاحات در هر استان نام دارد از میان چهار گروه انتخاب می‌شوند که عبارتند از؛

۱ـ نمایندگان اصلاح‌طلب ادوار مجلس

۲ـ مسئولین استانی دولت اصلاحات در استان

۳ـ احزاب و تشکل‌ها

۴ـ چهره‌های صاحب نفوذ در استان

همچنین شورای جبهه اصلاحات هر استان، ۳ تا ۵ نفر را به عنوان شورای حکمیت انتخاب می‌کنند. «شورای حکمیت» بایستی به تأیید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای مشورتی رئیس دولت هشتم در تهران برسد.

آخرین سخنرانی احمدی‌ مقدم با انتقاد از روحانی و تمجید از احمدی‌نژاد

آخرین سخنرانی سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در جایگاه فرمانده نیروی انتظامی در حالی در دهمین همایش سراسری روسای پلیس راهور انجام شد که وی در آن صراحتا از اقدام دولت در جلوگیری از افزایش رقم جرایم رانندگی انتقاد و از اقدام رئیس جمهور سابق برای ورود مستقیم به حوزه مسائل ترافیکی و حوادث رانندگی قدردانی کرد.

رئیس پلیس کشور به موضوع افزایش نرخ جرایم رانندگی نیز اشاره کرد و گفت: رقم جرایم باید از اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ افزایش پیدا می‌کرد؛ اما دولت برخلاف قانون جلوی افزایش آن را گرفت.

ما مشکلات زیادی با آقای احمدی‌نژاد داشتیم اما باید انصاف را رعایت کنیم. از وقتی که او سال ۸۴ مستقیما به موضوع حوادث ترافیکی ورد پیدا کرد، شاهد چرخش در روند آمار کشته‌شدگان بودیم؛ اما دولت فعلی نیز همین روند را ادامه داده است.

اربکان: فرزندانم انگور بودند، شراب شدند

محمدرضا باقری، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری در «نشست بررسی اندیشه‌های مرحوم نجم الدین اربکان» گفته: وی با اشاره به این‌که اربکان حق استادی بر بسیاری از سیاستمداران امروز ترکیه دارد ادامه داد: در دوره سفارت ما، عبدالله گل پیام رسان آقای اربکان به سفارت بود و همچنین آقای اردوغان نیز از شاگردانشان بودند. متأسفانه چنین می‌توان گفت که شاگردان اربکان راهی را که ایشان داشتند را نتوانستند ادامه دهند و از آن‌ها انتظاری جز این داشتیم. ایشان بعد‌ها از این شاگردان خود ناراحت شد و از آنان به عنوان دانه‌های انگوری که تبدیل به شراب شدند نام برد.

رکوردشکنی ارزش یورو


ارزش برابری یورو در برابر دلار در روز جمعه ۱۵ اسفند به پایین‌ترین میزان خود در ۱۱ سال و شش ماه گذشته رسید و هر یورو در برابر ۱.‌۰۸۵ دلار معامله شد.

در ۱۶ سالی که از عمر یورو گذشته فقط چند بار ارزش برابری آن به حد یک دلار رسیده است. کاهش ارزش یورو به بهبود اقتصاد کشورهای منطقه یورو کمک می‌کند. اکنون برای جهانگردان آمریکایی سفر به سواحل معروف ایتالیا از سفر داخلی به سواحل اقیانوس اطلس در کارولینای شمالی ارزان‌تر تمام می‌شود.

سفر نمایندگان آژانس به تهران برای بررسی چند مقاله!


نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست واریو رانتا، معاون آژانس و ماسیمو آپارو، رئیس بازرسان این نهاد وارد تهران شده‌اند. گفت‌وگو درباره دو موضوع حل نشده از مرحله سوم همکاری‌های دوجانبه، از دلایل اصلی این سفر است.

آژانس اعلام کرده است ایران هنوز در مورد دو ابهام ‌مانده شامل آزمایش مواد منفجره پرقدرت و تحقیقات در مورد انتقال نوترون «توضیح قانع کننده‌ای نداده است» در حالی که بر اساس توافق انجام شده در ماه مه سال ۲۰۱۴، ایران قرار بوده درباره این موضوعات توضیحات و اطلاعات کافی در اختیار آژانس قرار دهد. کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره «انفجارهای مریوان» گفته: «به آژانس اعلام کردیم که اگر شما فکر می‌کنید انفجارهایی صورت گرفته است، مکان آن را مشخص کنید تا ما به شما دسترسی (مدیریت شده) بدهیم‌»

درباره ابهام دوم، یعنی انتشار مقالاتی در رابطه با محاسبات نوترونی راکتورهای اتمی، آقای کمالوندی اضافه کرده است: «توضیحات ارائه شده از سوی ما کافی بوده است و بیشتر از این توضیح خاصی ندارد‌».

معاون احمدی‌نژاد: رد پول‌های کثیف را باید از دوران سازندگی و اصلاحات جستجو کرد


لطف‌الله فروزنده عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران با اشاره به اظهارات اخیر مشاور ارشد رئیس جمهور گفت: ترکان اگر ادعا دارد که پول‌های کثیف را اطرافیان احمدی‌نژاد برده‌اند، باید اسناد و مدارک خود را به مراجع قضایی ارائه کند. اینکه بدون سند و مدرک چیزی را مطرح کنیم، کار خوب و درستی نیست. عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران ادامه داد: اگر این مسائل که توسط ترکان گفته می‌شود، مستند و منطقی هستند آن را به مراجع قضایی ارائه کند تا بررسی شود. تهدید به افشاگری و متهم کردن دیگران بدون تعیین مصداق‌ها فقط در جامعه التهاب ایجاد می‌کند و موجب بی‌اعتمادی مردم شده و کار اشتباهی است.

فروزنده تأکید کرد: به نظر می‌رسد این آقایان هدف انتخاباتی دارند و می‌خواهند به هر روشی شده رقبای خود را تخریب کنند. معاون پارلمانی رئیس جمهور در دولت دهم تصریح کرد: رد پول‌های کثیف را باید از دوران سازندگی و اصلاحات جستجو کرد. بعد از دوران جنگ جریانی به نام جریان کارگزاران روی کار آمد که همه می‌دانند جریان ثروتمندی است و پول‌های باد آورده فراوانی دارد. فروزنده اظهار داشت: در این راستا ما کاملا موافقیم که از سال ۶۸ وضعیت دولت‌مردان، مخصوصا هاشمی رفسنجانی، خانواده وی، تیم کارگزاران و دولت اصلاحات بررسی شود و بعد وضعیت دولت احمدی‌نژاد هم بررسی شود و هر کسی نسبت به بیت‌المال بی‌مبالاتی کرده و پولی به جیب‌زده، مجازات شود.

وی خاطر نشان کرد: مسلما این اقدامات یک استراتژی تخریب برای دخالت و مهندسی در انتخابات سال آتی است. دولت نتوانسته کار مثبتی انجام دهد، مسلما افکار عمومی از آن‌ها می‌پرسند در مقابل حجم کارهایی که در دولت نهم و دهم انجام شد شما چه کاری انجام دادید و چون اقدامات قابل مقایسه‌ای ندارند خط تخریب را پیش گرفتند. فروزنده در خاتمه گفت: من به این آقایان نصیحت می‌کنم دست از این کار‌ها بردارند. فصل این گونه اقدامات گذشته است. مردم می‌خواهند مسئولان کار کنند و اگر آن‌ها کاری انجام دهند نمره مثبت می‌گیرند در غیر این صورت خودشان را خراب کرده‌اند.

اظهارات خبرنگاری که از افشارزاده کتک خورد!


هدی علی مرادی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید، اصلا باور نداشتند فیلم شوخی مدیر استقلال با آن‌ها این قدر بازتاب داشته باشد. شوخی ساده بهرام افشارزاده با گزارشگر باشگاه خبرنگاران جوان تا رسانه‌های معتبری چون دیلی می‌رر و ریپورت بلیچر هم بازتاب داشت. البته سوءتعبیر این رسانه‌ها از اقدام مدیر استقلال باعث شد تا بسیاری فکر کنند مدیر استقلال این گزارشگر تلویزیونی را ضرب و شتم کرده است. مهدی علی مرادی گزارشگر باشگاه خبرنگاران درباره آن اتفاق می‌گوید: «من خودم هم اصلا در جریان نبودم. همکارانم فیلم را روی سایت باشگاه گذاشته بودند و یک دفعه بازتاب عجیبی داشت. ما تعمدی در انتشار فیلم نداشتیم. این یک شوخی ساده بود. حاج آقا افشارزاده قبلا هم گاهی شوخی می‌کرد و سعی می‌کرد این طوری میزان آمادگی بدنیمان را بسنجد. ماشاءالله مدیر استقلال ورزشکار حرفه‌ای است و دستان قدرتمندی دارند. بعد از این اتفاقات ایشان با من تماس گرفت و حالم را پرسید. من هم تأکید کردم که همه ماجرا یک شوخی ساده بوده است.»

ادعای دیدار سردار سلیمانی با مقامات اردنی


پایگاه صهیونیستی دبکا فایل به نقل از منابعی که از آن با نام «اطلاعاتی و نظامی» یاد کرده مدعی شد که فرمانده سپاه قدس ایران هفته گذشته به امان پایتخت اردن سفر کرده بود. این سایت صهیونیستی مدعی شده است که سردار قاسم سلیمانی پنجشنبه ۵ مارس به امان سفر کرده و می‌ه‌مان ژنرال فیصل الشوبکی رئیس سازمان اطلاعات اردن و از نزدیکان عبدالله دوم پادشاه اردن بوده است. دبکا فایل نوشت: طرفهای ایرانی و اردنی درباره مسائلی نظیر سوریه و عراق و جنگ با داعش گفت‌وگو و مذاکره کرده‌اند. پیش از این نیز برخی منابع منطقه‌ای و رسانه‌های صهیونیستی مدعی شده بودند که سردار سلیمانی به مصر سفر کرده و با مقامات مصری دیدار کرده است

منظور هاشمی از مجتهد ناصالح کیست؟


عضو جامعه روحانیت مبارز تهران گفت: آنچه الآن بیشتر بر سر زبان‌هاست بحث ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی در خبرگان است؛ من فکر می‌کنم خبرگان به نتیجه خوبی برسد و تصور می‌کنم روی آقای هاشمی شاهرودی توافق اکثریت وجود داشته باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز تهران در خصوص اظهارات هاشمی رفسنجانی مبنی بر «اگر فرد ناصالح برای ریاست مجلس خبرگان رهبری کاندیدا شود، من نیز کاندیدا می‌شوم» گفت: مطلبی که آقای هاشمی رفسنجانی درباره ناصالح گفته، معتقدم که واژه ناصالح باید تفسیر و معنی شود و باید گفته شود که ناصالح از نظر آقای هاشمی رفسنجانی یعنی چه؟

وی ادامه داد: ما در خبرگان فرد ناصالح با آنچه در جامعه و حوزه فرهنگ عمومی این اصطلاح معنی می‌شود، نداریم، یعنی نمایندگان خبرگان همه صالح و آدم‌های خوب، عادل، متدین، فاضل، مجتهد و ولایت‌مدار هستند.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران با بیان «ما تعبیر ناصالح را در مورد خبرگان رهبری نارسا می‌دانیم» افزود: حداقل آقای هاشمی رفسنجانی باید توضیح می‌داد که مرادش از ناصالح چیست و آیا منظورش این است که ناصالح برای مدیریت هستند، یعنی ریاست خبرگان رهبری را نمی‌توانند اداره کنند، بنابراین این با تعبیر ناصالح خیلی سازگاری ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی یادآور شد: به هر حال مجموعه‌ای هستند که آقای هاشمی رفسنجانی ممکن است آن‌ها را برای ریاست خبرگان رهبری قبول نداشته باشد و با آن‌ها اختلاف نظر دارد و عده‌ای نیز هستند که آقای هاشمی را قبول ندارند. به هر حال در خبرگان این نگاه وجود دارد و باید منتظر آینده بود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه الآن بیشتر بر سر زبان‌هاست بحث ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی در خبرگان است؛ من فکر می‌کنم خبرگان به نتیجه خوبی برسد و تصور می‌کنم روی آقای هاشمی شاهرودی توافق اکثریت وجود داشته باشد.

دعایی: امام با موسیقی به مخالفین پاسخ دادند!


حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، مدیر مؤسسه اطلاعات می‌گوید: یکی از چیزهایی که دکتر باستانی، امام (س) را به واسطه آن ستایش می‌کند، فتوای امام (س) مبنی بر پذیرفتن هنر و موسیقی بود و اگر این نبود، چیزی از هنر باقی نمی‌ماند و این بهترین خدمت به هنر و موسیقی بود. در‌‌ همان ایام برنامه‌ای به نام گل‌های جاویدان از تلویزیون پخش می‌شد که موسیقی را با تمام آلات آن نمایش می‌دادند و امام (س) هم آن را تماشا می‌کردند. عده‌ای از متحجرین مخالف پخش آن بودند و می‌خواستند نظر امام (س) را به خود نزدیک نشان دهند ولی امام (س) دستور دادند که در حسینیه جماران و در حضور ایشان، سرود «ای مجاهد شهید مطهر» را با تمام آلات موسیقی و با گروه کر، به صورت زنده اجرا کنند تا به مخالفین پاسخ دهند. این را لازم هم بود که در پاسخ به لغو کنسرت‌های آقای قربانی عرض کنم.

مرا احمدی‌نژاد به دولت برد، گفتند رحیمی اخراجم کرد


مجید دوستعلی با بیان اینکه در سال ۸۶ آقای احمدی‌نژاد پیشنهاد دادند که در دولت حضور پیدا کنم، خاطرنشان کرد: ایشان به بنده گفتند که ما جایگاهی داریم به عنوان جایگاه دبیر هیئت دولت که یک جایگاه حقوقی است؛ چون تمام مصوبات دولت باید آنجا تصویب شود و چون من حقوق عمومی که یک حقوقی حکومتی را می‌خواندم و قبول کردم و آنجا مشغول شدم. وی با تأکید بر اینکه برای حضور من در دولت نه لابی انجام شد؛ نه تلفنی زده شد و نه کسی حمایت کرد، تصریح کرد: من همینطور به این سادگی به دولت رفتیم و به همین سادگی هم بیرون آمدم؛ یعنی زمانی که بنده از دولت بیرون آمدم کسی متوجه نشد؛ فقط بعضی از سایت‌ها زدند که دبیر هیات دولت عوض شده آنهم توسط آقای رحیمی که آن زمان معاون اول بود. دبیر دولت نهم افزود: حکم انتصاب من را آقای احمدی‌نژاد داده بود؛ اما حکم جانشین من را آقای رحیمی داد؛ البته در آن زمان آقای احمدی‌نژاد برای حضور در سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بودند و آقای رحیمی حکم جانشین بنده را داده بودند؛ حال حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

آخرین فداکار ایران هم رفت!


رضا رشیدپور نوشت: ﻧﻔﺮ ﺳﻤﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺩﻫﻘﺎﻥ ﻓﺪﺍﮐﺎﺭ ﻫﻤﻮﻥ ﺭﯾﺰ ﻋﻠﯽ ﺧﻮﺍﺟﻮﯼ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﯿﺸﻨﺎﺳﯿﻤﺶ ﻭ ﺗﻮﯼ ﮐﺘﺎﺑﺎﯼ ﺩﺑﺴﺘﺎﻧﻤﻮﻥ ﺑﺎﻫﺎﺵ ﺁﺷﻨﺎ ﺷﺪﯾﻢ.

ﻧﻔﺮ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ: ﭘﺪﺭ ﺣﺴﯿﻦ ﻓﻬﻤﯿﺪﻩ ﮐﻪ ﺍﻭﻧﻢ ﺧﻮﺏ ﻣﯿﺸﻨﺎﺳﯿﻢ ﻭ ﺑﺎ ﻓﺪﺍﮐﺎﺭﯼ ﭘﺴﺮﺵ ﻫﻤﻪ ﺁﺷﻨﺎ ﻫﺴﺘﯿﻢ.

ﺍﻣﺎ ﻧﻔﺮ ﻭﺳﻂ ﺭﻭ ﮐﯽ می‌شناﺳﻪ؟


ﺍﯾﺸﻮﻥ ﺣﺴﻦ ﺍﻣﯿﺪﺯﺍﺩﻩ، ﻣﻌﻠﻢ ﻓﺪﺍﮐﺎﺭﯼ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۷۶ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺠﺎﺕ ۳۰ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺳﻮﺯﯼ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ «ﺑﯿﺠﺎﺭﺳﺮ ﺷﻔﺖ» ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻌﻠﻪ ﻫﺎﯼ ﺁﺗﺶ ﺯﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺳﺮ ﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﭼﺎﺭ ﺳﻮﺧﺘﮕﯽ ﺷﺪﯾﺪ ﺷﺪ.

ﺍﯾﺸﻮﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ۱۵ ﺳﺎﻝ ﺗﺤﻤﻞ ﺩﺭﺩ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﺳﻮﺧﺘﮕﯽ ﺷﺪﯾﺪ ﺩﺭ ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﻓﻮﻣﻦ ﺟﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻥ ﺁﻓﺮﯾﻦ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﮐﺮﺩ. تو هیچ اخباری هم اعلام نشد.

ﺍﯾﻦ ﻓﺪﺍﮐﺎﺭﯼ ﺭﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﯼ ﮐﺘﺎﺑﺎﯼ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻧﻮﺷﺖ

ﺭﻭﺣــﺶ ﺷـﺎﺩ ﻭ ﯾــﺎﺩﺵ ﮔــﺮﺍﻣﯽ

تیتر


تلخی بی‌پایان یک ماه برای سید حسن خمینی

سید حسن خمینی در پاسخ به این پرسش که فرزند شما یعنی احمد آقای خمینی بعد از فوت آقای صادق طباطبایی با این تعبیر از اسفند ماه یاد کردند: «اسفند تلخ» چرا اسفند برای شما تلخ است آقای خمینی؟ این مطلب را بیان کرد.

وی ادامه داد: دوستان چند روز پیش یک مطلبی را به عنوان شوخی می‌گفتند که مضمون آن چنین بود: پیغمبر فرموده بودند هر کسی بشارت پایان ماه صفر را بدهد، من هم بشارت بهشت را به او می‌دهم. تعبیر این ماه اسفند هم برای ما یک چنین حکمی را دارد یعنی هم مرحوم ابوی ما و هم مرحوم آقای دکتر بروجردی و هم خانم امام در ماه اسفند رحلت کردند.

البته مواردی هم بوده که در اسفند اتفاق نیفتاده است. به طوری که همسر امام در حقیقت در آخرین لحظات اسفند و شاید در آغازین لحظات فروردین به رحمت خدا رفت، شاید اگر احمد چنین تعبیری داشته، به این جهت بوده باشد.

فرزند یادگار امام در مصاحبه با سالنامه ۱۳۹۳ روزنامه شرق که دوشنبه (امروز) منتشر شد، درباره حس خود نسبت به این موضوع گفت: البته اسفند هر سالی که از این دست اتفاق‌ها پیش می‌آید. ولی معمولا آقا یاسر برادرم می‌گوید نشده یک دفعه شکوفه‌ها گل کنند و ما در پی رفتن به یک مراسم فاتحه نباشیم. حالا ممکن است سالگرد باشد و الزاما خود فاتحه نباشد. البته همه به نوعی با چنین موضوعی مواجه شده‌اند و مورد ویژه‌ای نیست. بالاخره مردم معمولا شب‌های جمعه آخر سال بر مزار گذشتگان خود حاضر می‌شوند. فرقی هم نمی‌کند که این اتفاق چه تاریخی صورت پذیرد. بالاخره این مسیری است که همه باید بروند، حالا یا اسفند می‌شود یا فروردین …

فعالیت‌های ۱۷ سرویس اطلاعاتی در خوزستان


سیدیحیی صفوی، سردار سرلشکر صفوی در همایش امنیت پایدار خوزستان، گفت: امنیت پایدار خوزستان رابطه مستقیم با امنیت ملی ایران دارد و می‌توان گفت امنیت خوزستان یعنی امنیت ایران است. وی ادامه داد: وجود ۷۰ درصد از منابع نفتی ایران و بیش از ۳۰ درصد آب‌های سطحی کشور و یک سوم انرژی برق - آبی و بیش از ۱۵ سد مخزنی، انحرافی و تنظیمی و تولید سه چهارم نفت خام کشور، استان خوزستان را تبدیل به منطقه حیاتی کرده است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی در استان خوزستان گفت: فعالیت‌های ۱۷ سرویس اطلاعاتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کشورهای عربی و غربی با هدف حمایت از گروهک‌های تجزیه طلب قومی استان و ایجاد تفرقه بین مردم و فعالیت گروه‌های تجزیه طلب قومی که از سوی سرویس‌های بعضی کشورهای اروپایی و عربی منطقه پشتیبانی مالی و سیاسی می‌شوند را می‌توان از جمله چالش‌های این استان دانست.

وی افزود: ناامنی و بحران در محیط پیرامونی استان (عراق و سوریه) و احتمال بازتاب و سرریز مسایل آن به کشور و استان خوزستان را از آسیب پذیری سیاسی و امنیتی این استان و کشور می‌توان دانست.

کوه‌خواران چه کسانی هستند؟

محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس در روزنامه حمایت نوشت: زمین خواری پدیده شوم و رو به گسترشی است که در ۱۰سال اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. این معضل در سالهای اخیر از چنان رشدی برخوردار بوده که هم اکنون در صدر جرائم بزرگ و مفسده آفرین اقتصادی قرار دارد. در این میان ردپای برخی صاحبان زر و زور و یقه سفیدهای سیاسی و اقتصادی و پیوندهای غیرقانونی زمین خواران با عوامل قدرت در دستگاههای مختلف، ضرورت مبارزه با این بخش از مفاسد اقتصادی را مضاعف کرده است.

شواهد موجود، حاکی از نفوذ گسترده زمین خواران در سازمان‌ها و نهادهای دولتی مثل شهرداری‌ها، ادارات کل منابع طبیعی، سازمان‌های ثبت اسناد و... است، چرا که دستیابی به اطلاعات مکانی و حقوقی زمین‌ها و املاک مرغوب و تنظیم اسناد برای زمین خواری‌های صورت گرفته، بدون همکاری مدیران و کارمندان این سازمان‌ها و نهاد‌ها برای جعل و سندسازی، دشوار بوده و لازم است در این خصوص، مسئولان امنیتی، راهکاری را برای تصفیه و پاکسازی این شرکای جرم مفسدان اقتصادی در این سازمان‌ها و نهاد‌ها طراحی و عملیاتی کنند. صدور اسناد جعلی هویتی و ملکی و استفاده از رانت‌های اطلاعاتی در دستگاه‌های اجرایی را باید از مهم‌ترین شیوه‌های زمین خواری نام برد.

در بسیاری از پرونده‌های موجود زمین خواری، کارمندان و مدیران برخی سازمان‌ها و ادارات دولتی در کنار چپاولگران و غارت گران بیت المال، مرتکب جرایمی چون رشوه خواری، جعل و سندسازی شده‌اند. از سوی دیگر به اعتراف بسیاری از مقامات مسئول، اطلاع دقیقی از میزان زمین‌ها و زمین خواری‌ها در کشور وجود ندارد و یا شاید اطلاعاتی وجود دارد اما هیچ راهکار مشخصی برای پیشگیری از آن تدوین نشده است. مفاسد اقتصادی در تمامی کشور‌ها وجود دارد ولی برخی از کشور‌ها با استفاده از فن آوری‌ها و راهکارهای نوین، زمینه را برای سوءاستفاده فرصت طلبان تنگ می‌کنند.

توافق محرمانه تسلیحات هسته‌ای بین عربستان و پاکستان


فاکس نیوز نوشت: درصورتیکه توافق دیپلماتیک با ایران مانع از حرکت تهران به سوی دستیابی به سلاح نشود، عربستان سعودی احتمالا طرح هسته‌ای خود را به جریان می‌اندازد. نشانهٔ عزم عربستان در این رابطه، سفر نواز شریف نخست وزیر پاکستان به سعودی پیش از سفر جان کری به ریاض است. شریف پس از ژنرال سیسی رئیس جمهور مصر و اردوغان رئیس جمهور ترکیه، به عربستان آمد. اما حضور نخست وزیر پاکستان نسبت به سایر دیدار‌ها و سفر‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه بسیاری این کشور را فراهم کننده تکنولوژی هسته‌ای به عربستان می‌دانند.

سیمون هندرسون عضو انستیتو واشنگتن گفت: باید به سفر نواز ظریف به ریاض در قالب تلاش عربستان برای همکاری هسته‌ای با اسلام آباد در جهت مقابله با ایران نگاه کرد. وی افزود: اگر لازم باشد، اسلام آباد در مقابل دریافت کمک‌های مالی، تکنولوژی هسته‌ای و حتی کلاهک هسته‌ای به عربستان تحویل می‌دهد.

چرا اکثر روزنامه نگاران ایرانی زن هستند؟


سایت تحلیلبی «المانیتور» با انتشار گزارشی از رشد روافزون پیوستن زنان به رشته روزنامه نگاری و فعالیت در این حرفه اشاره کرده است. این سایت در گزارشی تحلیلی خود به بررسی علل و دلایل اقبال زنان به رشته روزنامه نگاری در ایران و وضعیت شغلی آنان پرداخته است. المانیتور با اشاره به افزایش تعداد روزنامه نگاران زن ایرانی می‌نویسد: «طبق ارزیابی‌ای که در سال ۱۹۹۲ میلادی انجام شده بود در آن سال ایران ۲. ۱۴۵ روزنامه نگار داشت که ۲۷۸ نفر آنان (۱۳ درصد) را زنان تشکیل می‌دادند. از آن زمان تاکنون که بیش از دو دهه می‌گذرد تعداد روزنامه نگاران زن ایرانی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. برخی از روزنامه نگاران در گفت‌و‌گو با المانیتور اظهار داشتند که بیش از نیمی از سردبیران و دبیران روزنامه‌های اصلاح طلب را زنان تشکیل می‌دهند. یک روزنامه نگار ایرانی می‌گوید:» فکر می‌کنم در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد روزنامه نگاران روزنامه‌های اصلاح طلب را زنان تشکیل می‌دهند. «سایت» المانیتور «در ادامه می‌افزاید:» برای مثال، در روزنامه‌های شرق، اعتماد و قانون و همچنین نشریه «اندیشه پویا» اکثر کارمندان و روزنامه نگاران را زنان تشکیل می‌دهند. المانیتور در ادامه اشاره می‌کند عوامل اقفتصادی و اجتماعی علت اصلی اقبال زنان به حرفه روزنامه نگاری بوده‌اند. این سایت می‌نویسد: «در ایران روزنامه نگاری شغلی با درآمد پایین و بدون امنیت است. این موضوع عامل مهمی برای مردان نیست. اکثر مردان روزنامه نگار ایرانی پس از ازدواج شغل خود را‌‌ رها کرده‌اند. از سوی دیگر زنان در پی کسب جایگاه اجتماعی هستند حتی اگر درآمد کاریشان پایین باشد آنان می‌توانند از طریق روزنامه نگاری به این هدف دست یابند.» المانیتور در پایان اشاره می‌کند وضعیت فعالیت روزنامه نگاران زن در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اصولگرا این گونه نیست و می‌نویسد: برای مثال، یک روزنامه زن که در خبرگزاری فارس مشغول به کار است می‌گوید که تحت فشار مسائل جنسیتی و دیدگاه‌های غالب در آنجا قرار دارد. او می‌گوید: «در اینجا دستمزد بیشتری پرداخت می‌شود اما دید جنسیتی در رده‌های بالا و در میان مردان غالب است‌».

طرح موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال در شورای امنیت ملی


وزیر ورزش و جوانان می‌گوید بازنگری‌هایی در موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها صورت گرفته است. دکتر محمود گودرزی در جمع خبرنگاران درباره وضعیت فرهنگی ورزش، اظهار کرد: شرایط فعلی ورزش از لحاظ فرهنگی بد نیست، اما مطلوب هم نیست و متناسب با سایر شئون شاهد توسعه فرهنگی نبوده‌ایم. وی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و احتمال گرفتن میزبانی جام ملت‌های آسیا از ایران به همین دلیل، گفت: پرداخت یک سویه به موضوع بانوان و حضور آن‌ها در ورزشگاه‌ها با صدای بلند به نحوی که ایجاد حساسیت کند مطمئنا به نفع ورزش نخواهد بود. کار گروهی در این باره تشکیل شده است و چارچوب‌هایی نیز در این زمینه تدوین شده است. فکر می‌کنم این موضوع در یکی از کمیته‌های شورای امنیت ملی نیز مطرح و بازنگری‌هایی در این زمینه انجام شده است. ان‌شاءالله در صورت تدوین اتفاقات خوبی با رعایت ضوابط خواهد افتاد. البته این موضوع با رعایت شئونات اسلامی خواهد بود و مراجع ذی‌صلاح در این خصوص باید اظهارنظر کنند.

دو دلیل برای نساختن پایتخت ۴

در شرایطی که تقریبا بعد از روی آنتن رفتن «پایتخت۳″ تهیه کننده و کارگردان این کار از آمادگی خود برای ادامه دادن به داستان این مجموعه خبر داده بودند اما امسال برخلاف سالهای پیش تلویزیون» پایتخت» ندارد. درباره دلایل این غیبت شایعات فراوانی مطرح شده است که یکی از آن‌ها اختلافاتی است که میان گروه تولید و نویسندگان کار وجود داشته است.

با این حال الهام غفوری تهیه کننده سریال «پایتخت» در تازه‌ترین گفتگویش که با شرق انجام شده بی‌اشاره به این اختلافات از اتفاقاتی می‌گوید که باعث این غیبت شده است. غفوری می‌گوید: در حقیقت این تصمیم ما نبود که سریال ساخته نشود. چند اتفاق دست به دست هم داد تا نوروز امسال این سریال را نداشته باشیم؛ تغییر مدیران تلویزیون و مصادف‌شدن نوروز با ایام فاطمیه که طبعا نمی‌توانستیم سریالی صرفا طنز بسازیم دلایلی بود که باعث شد ما هم از ساخت سریال قطع‌امید کنیم.

مجوز دولت برای صادرات سوخت و نفت خام توسط بخش خصوصی


بر اساس تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۹۳، مقرر شده به منظور اجرای طرحهای افزایش بازدهی نیروگاه‌ها، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش تلفات، بهینه‌سازی و صرفه جویی در مصرف سوخت مایع، جایگزینی مصرف برق به جای گاز یا فرآورده‌های نفتی، وزارت نیرو با سرمایه گذاران بخشهای خصوصی و عمومی با اولویت استفاده از تجهیزات ساخت داخل قرارداد منعقد کرده و دولت مکلف شده است در قبال این تعهد، سوخت صرفه ‌جویی شده یا معادل آن نفت خام را با محاسبه میزان صرفه جویی حاصله در مدت حداکثر دو سال به سرمایه گذاران تحویل دهد.

بر این اساس، هیئت دولت آیین نامه اجرایی این موضوع مهم را مصوب کرده که طی روزهای اخیر توسط معاون اول رییس جمهور به تعدادی از اعضای کابینه ابلاغ شده است. مقرر شده وزارت نیرو مقادیر تا دو سال سوخت صرفه ‌جویی شده قراردادهای منعقده را در پایان هر فصل تأیید و پس از اخذ تأییدیه وزارت نفت، در مورد مقادیر سوخت صرفه‌جویی شده مراتب را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کند و سازمان مذکور پس از تأیید ارزش سوخت‌های صرفه‌جویی شده که توسط وزارت نفت اعلام می‌‌شود و تعیین مبلغ مربوط در سقف مصوبه شورای اقتصاد، مراتب را جهت اقدام به وزارت نفت ابلاغ می‌‌کند.

همچنین بر اساس بخش دیگری از این ابلاغیه اسحاق جهانگیری که نسخه‌ای از آن به دست صبحانه رسیده، مقرر شده وزارت نفت ظرف دو ماه پس از اعلام سازمان مدیریت، نسبت به تحویل سوخت صرفه ‌جویی شده یا معادل آن نفت خام به شرکت بازرگانی نفت خام (مورد تأیید وزارت نفت) معرفی ‌شده توسط سرمایه‌گذاران اقدام کند.

شرکت یادشده مجاز است براساس رویه‌‌های جاری و در چارچوب قوانین و مقررات مربوط نسبت به صدور نفت خام تحویلی به خارج از کشور با هماهنگی شرکت ملی نفت ایران اقدام کند و وجوه حاصله را به صورت ارزی در اختیار سرمایه‌ گذار قرار دهد. با توجه به مدت زمان محدود باقی مانده تا پایان سال جاری، باید دید آیا این بخش از قانون بودجه سال ۹۳ فرصت اجرا در سال آینده را نیز خواهد داشت یا نه.

نظر ۷ وزیرخارجه درباره مذاکرات


نگاهی به نظرات اخیر ۷ وزیرخارجه حاضر در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و گروه (‌۵+ ۱) می‌تواند به نوعی نشان دهنده روند موجود مذاکرات باشد.

مقام

اظهارات

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا

شانس دستیابی به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران بالا است. هم اکنون نوبت ایران است به جهان نشان دهد برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است. هدف ما آن است که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نکند، زیرا اگر این کشور به سلاح هسته ای دست پیدا کند، شرایط کاملا متفاوت خواهد شد. یک روز پس از آنکه با ایران توافقنامه هسته ای را امضا کنیم، اختلاف بر سر دیگر مسایل با این کشور مطرح خواهد شد.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران

احتمال موفقیت را بیش از احتمال شکست می دانم. تا زمانی که روی همه چیز توافق نشود روی هیچ چیز توافق نشده است. توافق هسته ای توافقی خواهد بود در یک قطعنامه فصل هفتمی منشورملل متحد مورد تایید قرار می گیرد و در نتیجه به یک توافق بین المللی و الزام آور برای همه دولت ها تبدیل می شود.

«فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس

در صورت اراده سیاسی، توافق اتمی با ایران همچنان امکان پذیر است. ایران نباید مانع از دست رفتن این فرصت شود.
این توافق سبب توقف نگران کننده‌ترین ابعاد برنامه هسته‌ای ایران و ایجاد فضای لازم برای ادامه مذاکرات به منظور دستیابی به یک توافق جامع شد.

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه

ما از دستیابی به یک موافقتنامه منسجم حمایت می کنیم. در حال حاضر، مشکلاتی وجود دارد. پیشرفت هایی حاصل شده است، اما زمانی که میزان، کنترل ها و مدت زمان تعهدات پیش بینی شده را در نظر بگیریم، وضعیت هنوز هم ناکافی ( راضی کننده نیست )‌ است. بنابراین اقدامات بیشتری باید انجام بگیرد.

«سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه

مسکو از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای استقبال می‌کند و مسکو تمام تلاش خود را برای کمک به تکمیل موفقیت‌آمیز و به موقع مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران به کار گرفته است.ما خواهان توافقاتی هستیم که کاملاً بر اساس قوانین معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و بهترین اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایه گذاری شده باشند

.

«وان تسیون» نماینده چین در مذاکرات هسته ای

در بسیاری از موارد توافقات انجام شده است و توقع می‌رود توافقنامه جامع تا پیش از پایان مهلت تعیین شده امضا شود.

«فرانک اشتانمایر» وزیر خارجه آلمان

مذاکرات هسته‌ای با ایران در مسیر خوبی رو به پیشرفت است. برنامه‌ای که در سال ۲۰۱۳ درباره آن توافق شد، اجرایی شده و گفت‌وگوها در مسیر خوبی جریان دارد و مذاکرات امسال بیشتر از یک دهه گذشته پیشرفت داشته است.

«فدریکا موگرینی» مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا

تا دست یافتن به توافقی هسته ای تنها چند گام باقی مانده است. اتحادیه اروپا هیچ گاه از توافقی که در آن تضمین های کافی داده نشده باشد حمایت نخواهد کرد.تمام جهان باید مطمئن باشد توافقی که ما برای دستیابی به آن تلاش می کنیم توافقی است که تضمین می دهد هیچ گونه احتمالی در زمینه ساخت سلاح (هسته ای) در آن وجود نداشته باشد.


رحیمی را حلال کردم، احمدی‌نژاد را نه

«سیدمحمد آسوده» مدیری که با اتهامات نادرست برکنار شده، با وجود اینکه دولت روحانی چندین‌ بار از او برای حضور مجدد در بیمه ایران دعوت به کار کرد اما خودش می‌گوید دیگر رمق و علاقه‌ای برای مشارکت با بخش دولتی در وجود او باقی نمانده است. وی در گفت‌و‌گو با شرق گفته: اگرچه آقای رحیمی تا همین چندماه پیش و قبل از رفتن به بازداشتگاه به یکی از دوستان گفته بود که انگار آقای آسوده من را نبخشیده است، اما از طریق یکی از دوستان به او پیام دادم که من شما را حلال کردم اما احمدی‌نژاد را نمی‌بخشم و حلال نمی‌کنم چون او به ظلمی که به ما روا داشت، آگاه بود، ولی سکوت کرد و بی‌عذرخواهی از من رفت... .

قدردانی یک نماینده از لغو کنسرت‌ها

احمد سالک٬ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از اقدام دادستانی تهران در لغو برخی کنسرت‌ها تقدیر کرده و گفته «آن‌ها که به نام موسیقی به دنبال فاسد کردن جوانان هستند، باید بدانند که مردم آن‌ها را به خوبی می‌شناسند‌».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار