بازدید 2363

ردپای بی‌قانونی در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها

کد خبر: ۴۸۱۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶ 08 March 2015
تاکنون انتخابات شورایاری‌ها سه مرحله را پشت سر گذاشته و قرار است روز جمعه 22 اسفندماه برگزاری این انتخابات وارد دور چهارم شود، موضوعی که به دلیل ابهامات قانونی حواشی زیادی با خود به همراه داشت به گونه‌ای که در نهایت قرار است انتخابات پیش روی شورایاری‌ها بدون پشتوانه قانونی و تنها با تعامل دستگاه های ذی‌ربط برگزار ‌شود.

به گزارش خانه ملت،‌ تاکنون انتخابات شورایاری‌ها سه مرحله را پشت سر گذاشته و قرار است روز جمعه 22 اسفندماه برگزاری این انتخابات وارد دوره چهارم شود موضوعی که تا قبل از این حواشی زیادی با خود به همراه داشت به گونه‌ای که برگزاری این انتخابات اگرچه قرار است در سایه تعامل دستگاه های مربوطه برگزار شود اما همچنان از نبود قانون مدون رنج می برد.

اما کشمکش نسبت به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها از زمانی آغاز شد که شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای درباره برگزاری انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌ها به فرمانداری ارسال کرد که به گفته فرمانداری به دلیل نبود انتخاباتی تحت عنوان شورایاری‌ها در قانون، این مصوبه قابلیت اجرا ندارد و درنهایت به جهت حل نشدن این موضوع،‌ هیات حل اختلاف وارد جریان شد و آن را مورد بررسی قرار داد و در نهایت به نفع مصوبه شورای اسلامی شهر تهران رای داده شد.

این درحالی است که فرمانداری تهران به برگزاری انتخاباتی که قانون صراحتا درباره آن اظهارنظری نکرده اعتراض دارد.

این ماجرا تا جایی ادامه یافت که درخواست‌هایی به مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت تا مسئولیت نظارت انتخابات شورایاری‌ها را بر عهده گیرد که در نهایت به گفته حسین طلا ابتدا نظر مجمع نسبت به پذیرفتن این مسئولیت مثبت بود اما بعد از بررسی‌ها تصمیم برآن شد که با توجه به  قانون‌گذار بودن مجلس شورای اسلامی، بهتر است مجمع نمایندگان تهران بر انتخابات شورایاری‌ها که از قانون مستحکمی برخوردار نیست ورود پیدا نکند.

وی معتقد است باید فرآیند انتخابات به نحوی باشد که حقوق کاندیدا، مردم و حاکمیت در آن رعایت شود؛ در این میان باید برنامه‌ریزی بلندمدتی صورت گیرد که در 4 سال آینده با چنین مشکلی مواجه نباشیم لذا باید شورای عالی استان‌ها یا وزارت کشور از طریق دولت لایحه‌ای به مجلس ارایه دهد تا نحوه انتخابات شورایاری‌ها تعیین تکلیف شود.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران،‌ در ادامه بر این نکته تاکید کرد که اگر مشکلی در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها ایجاد شود خواستار پاسخگویی وزیر کشور خواهیم بود.

اما ‌قانونمند نبودن انتخابات شورایاری‌ها در حالی مطرح شد که چندی پیش محمد سالاری رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورایاری‌های شهر تهران بر قانونی بودن آن تاکید کرد و مهر تاییدی بر برگزاری این انتخابات زد؛ به گفته وی انتخابات شورایاری‌ها مصوبه قانونی مجلس را ندارد اما براساس بند 8 ماده 71 قانون مجلس شورای اسلامی سه دوره انتخابات گذشته نیز برگزار شده است و ابهامی بر قانونی بودن انتخابات شورایاری ها وجود ندارد این انتخابات پس از کش و قوس‌های فراوان در دولت مطرح شد و دولت نیز با توجه به حساسیت کار شورایاری‌ها بر سپردن کار مردم به خود مردم بر قانونی بودن آن صحه گذاشت و ریاست جمهوری دستور مستقیم به وزارت کشور مبنی بر همکاری با شورایاری‌ها را صادر  کردند.

بر اساس گفته رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها هیچگونه ابهامی برای برگزاری قانونی شورایاری‌های دوره چهارم وجود ندارد و صفر تا صد انتخابات از لحاظ سیاست ها و روش‌ها، شیوه‌نامه‌ها و آیین نامه‌های اجرایی قانونی است؛ همچنین 3 سطح نظارتی در انتخابات شورایاری‌ها وجود دارد که 9 نفر از اعضای شورای شهر شامل رئیس، نایب رئیس و دبیر در مناطق 22گانه و رئیس و جانشین رئیس در 354 محله مسئولیت نظارت بر 2هزار صندوق را بر عهده دارند.

از سویی دیگر علاوه بر هیات نظارت شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ناظر اصلی، فرمانداری تهران، ‌ری، تجریش به عنوان ناظر عالیه بر انتخابات نظارت دارند.

به گزارش خانه ملت، آنچه که مسلم است نبود قانون مدون و معین برای انتخابات شورایاری‌ها است که در این زمینه امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بر این باور است که به زودی طرحی در این خصوص تقدیم مجلس خواهیم کرد؛ وی معتقد است: در این طرح به دنبال این هستیم که انتخابات شورایاری‌ها در یک زمان‌بندی مشخص برگزار شود و پس از تهیه این طرح در مجلس برگزاری انتخابات شورایاری ها در سراسر کشور ضابطه مند خواهد شد.

 

خجسته: تلاش مجلس برای قانونمند کردن انتخابات شورایاری‌ها

امیر خجسته در گفت وگو با خانه ملت٬ اگرچه معتقد است که انتخابات شورایاری‌ها قانونمند نیست اما از موافقت وزارت کشور٬ کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس و همچنین مجمع نمایندگان استان تهران با برگزاری انتخابات دور چهارم شورایاری‌ها خبر می‌دهد.

نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت شورایاری‌ها قانونی نیست٬ می‌افزاید: با توجه به اینکه فعالیت شورایاری‌ها می‌تواند ثمرات خوبی برای کشور داشته باشد در تلاش برای قانونمند کردن فعالیت آن هستیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با توجه به اینکه شورایاری‌ها به عنوان معتمد مردم کارهای بزرگی را در سطح مناطق خود انجام دادند و در تمام استان‌ها فعال بوده‌‌اند ما در تلاش هستیم برای ادامه فعالیت شورایاری‌ها قانون جدید در این باره وضع کنیم و خواهان رفع موانع قانونی و برگزاری این انتخابات در سایر استان‌ها نیز هستیم.

وی با تاکید بر اینکه احیای شورایاری‌ها یعنی احیای مناطق محروم٬ گفت: معتمدینی که در شورایاری‌ها فعالیت می‌کنند می‌توانند خواسته‌ها و نیازهای مردم را پیگیری و در جهت رفع آن کمک کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست