بازدید 113858

بوسه تیمسار بر پوتین سرباز در عملیات کربلای ۷+فیلم

وقتی ما در ارتفاع دارغان مستقر بودیم، اطلاع دادند ‌فرمانده جدید لشکر برای بازدید می‌آید و دقایقی بعد، یک فروند بالگرد آمد و شهید صیاد شیرازی با تیمسار آذرفر از آن پیاده شدند. به طرف آن‌ها رفته و ادای احترام کردم. تیمسار آذرفر که مرا از قبل می‌شناخت، با دیدنم لبخندی زد و به شوخی گفت: «پسر، تو مگر بزکوهی هستی که هر جا ارتفاع بلند می‌بینی، روی آن سبز می‌شوی؟!»
کد خبر: ۴۸۰۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶ 04 March 2015
در حالی که ایران اسلامی خود را آماده می‌کرد تا با اجرای عملیات کربلای ۷، ضربه‌ای دیگر به دشمن وارد آورد، بر اثر شرارت‌های رژیم بعث عراق، ‌بار دیگر جبهه جنوب، به شدت فعال شد و رزمندگان مستقر در منطقه عملیاتی کربلای ۵، منطقه شلمچه را به قتلگاه بعثیان تبدیل کردند.

به گزارش «تابناک»، در چنین شرایطی، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات کربلای ۷ را در سیزدهم اسفند ۶۵ با رمز مبارک «یا مولای متقیان» در عمق خاک عراق واقع در منطقه حاج عمران با اهداف آزاد‌سازی ارتفاعات مهم منطقه، انهدام ماشین جنگی دشمن، تسلط بر منطقه حاج عمران و ایجاد تسهیلات لازم برای ادامه نبرد در منطقه آغاز کرد. در این عملیات، علاوه بر آزادسازی چند ارتفاع و انهدام چندین تیپ و گردان دشمن، مقدار زیادی ادوات، سلاح‌های سبک، نیمه سنگین و انواع خودرو منهدم و مقداری نیز به غنیمت گرفته شد. تعداد کشته و زخمی دشمن نیز بیش از ۲۳۰۰ نفر و ۱۸۵ اسیر بود.

بوسه تیمسار بر پوتین سرباز در عملیات کربلای هفت +فیلم

در حالی که نیمی از منطقه عملیاتی والفجر ۲ ـ که در دوره حملات موسوم به استراتژی دفاع متحرک عراق از دست رفته بود ـ در عملیات کربلای ۲ و بقیه در عملیات کربلای 7 آزاد شد. از عملیات بدر تا پایان جنگ که فرماندهی سپاه و ارتش در جنگ از یکدیگر تفکیک شد، در‌خشان‌ترین بخش از کارنامه ارتش در عملیات کربلای هفت رقم خورد. در این عملیات لشکر ۶۴ ارومیه جان‌فشانی‌های بسیاری از خود نشان داد.

طرح دفاع متحرک عراق همزمان در چند منطقه اجرا شد و علی‌رغم تلاش رزمندگان و فرماندهان جنگ، هنوز مناطقی در اشغال قوای عراقی ‌مانده بود. رژیم بعث که منتظر واکنش جمهوری اسلامی در جبهه‌های نبرد بود، با وجود عملیات کربلای۲ در منطقه عمومی حاج عمران، توانست ارتفاعات گردمند و قله ۲۵۱۹ را در اختیار گرفته و همچنان در اشغال خود نگاه دارد.

این ارتفاع که پیشتر در عملیات والفجر ۲ آزاد شده بود، پس از سقوط در دوره دفاع متحرک، در عملیات کربلای۲ نیز تأمین نشد، تا اینکه عملیات کربلای ۷ به دست رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی (لشکر ۶۴ ارومیه) آزاد شد. علاوه بر ارتفاع یاد شده که در زمان عملیات پوشیده از برف بود، تپه سرخی و یال کله اسبی از دشمن پاک‌سازی شد.

طی عملیات کربلای ۷ ده‌ها قبضه سلاح از انواع سنگین و نیمه سنگین و شماری زاغه مهمات منهدم شد. تعداد ۲۴۸۵ نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی و اسیر شدند. همچنین چندین قبضه سلاح سبک و سنگین و چندین خودرو به غنیمت نیروهای خودی درآمد.

منظور از اجرای عملیات


مردم کردستان عراق که از رژیم بعثی جبار و جنایتکار حاکم بر عراق ناراضی بوده و با آن مبارزه می‌کردند، در این رابطه با نیروهای ایرانی همکاری کرده و تسهیلاتی را برای نفوذ به عمق خاک عراق در این ناحیه فراهم می‌کردند. همچنین عناصری از شیعیان عراقی رانده شده از آن کشور هم با نام تیپ ۹ بدر در کنار رزمندگان ایران علیه رژیم بعثی عراق می‌جنگیدند. به‌ طور کلی تشکیل قرارگاه عملیاتی حمزه سیدالشهدا در شمال‌غرب و هدایت عملیات به عمق خاک عراق در شمال شرق این کشور و تصرف برخی شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی سبب می‌شد تا ارتش عراق به این ناحیه لشکرکشی و بخشی از نیرو‌هایش را از مقابل جبهه‌های جنوب و غرب به شمال‌غرب ایران جابه‌جا کند.

بوسه تیمسار بر پوتین سرباز در عملیات کربلای هفت +فیلم
عملیات کربلای 7 ارتفاعات حاج عمران/از طرف سازمان ملل برای بازدید اومده بودند/ شهدای ما از سرما یخ زده اند

کولاک در عملیات «کربلای ۷»

فرمانده گروهان عملیات کربلای ۷ می‌گوید: بارش برف شدید در قله‌های دو هزار و ۵۱۹ متری منطقه حاج عمران، لطفی از طرف خدا برای موفقیت رزمندگان در عملیات کربلای ۷ بود.

بهروز اهرابی افزود: حضور و شرکت رزمندگان در عملیات کربلای ۷ در شرایطی بود که جوی نامساعد بر منطقه حاکم بود و شدت کولاک در منطقه به اندازه‌ای بود که عراقی‌ها حتی تصور نمی‌کردند، رزمندگان اسلام در این شرایط آماده عملیات باشند.

وی ادامه داد: شرایط جوی طوری بود که فقط چند متر جلو‌تر قابل رویت بود و رزمندگان توانستند خط یک و دو دشمن را با ‌اسلحه سرد پشت سر گذاشته تا اینکه در هدف سوم این عملیات، دشمن متوجه عملیات ما شد.

اهرابی با بیان امداد غیبی در این عملیات که‌‌ همان کور شدن دشمن بود، اظهار داشت: در آن شرایط جوی و وزش باد و برف که از نظر نظامی، یک مانع ولی از نظر معنوی چیزی جز‌ لطف خداوند نبود، شناسایی خوب منطقه، سرعت عمل، اجرای آتش دقیق و ایمان نسبت به مأموریت نقش اساسی را در پیروزی عملیات کربلای ۷ ایفا کرد.

فرمانده گروهان عملیات کربلای ۷ خاطرنشان کرد: در این عملیات، ۲۵۰ ‌رزمنده سلحشور اسلام به مقام رفیع شهادت رسیدند که شهید رضا زارع ۱۸ ساله، عوض‌الله جدی ۱۷ ساله و رامین گلی ۱۸ ساله از جمله سربازان دانش‌آموز عملیات بودند.

وی به ذکر نام چند شهید که به یاد داشت، پرداخت و ادامه داد: سرلشکر ناصر یارقلی از فرماندهان ارتش در آن عملیات به شهادت رسید و علی محمدی در حال تیراندازی به تانک‌های دشمن با اصابت گلوله تانک به ناحیه صورت، شهید شدند‌.

اهرابی افزود: این عزیزان از شهدایی بودند که در عملیات کربلای ۷ با خون خود منطقه حاج عمران را رنگین کردند.

بوسه فرمانده بر پوتین‌های سرباز


سروان علیرضا برجعلی از عملیات غرور‌آفرین کربلای ۷ می‌گوید: وقتی ما در ارتفاع دارغان مستقر بودیم، اطلاع دادند که فرمانده جدید لشکر برای بازدید می‌آید و دقایقی بعد، یک فروند بالگرد آمد و شهید صیاد شیرازی با تیمسار آذر فر از آن پیاده شدند. به طرف آن‌ها رفته و ادای احترام کردم.

تیمسار آذرفر که مرا از قبل می‌شناخت، با دیدنم لبخندی زد و به شوخی گفت: «پسر، تو‌ مگر بزکوهی هستی که هر جا ارتفاع بلند می‌بینی، روی آن سبز می‌شوی؟!» این را نیز بگویم که ملاقات قبلی من با تیمسار آذرفر، در ارتفاع سوران بود و منظور تیمسار اشاره به آن بود. لبخندی زدم و گفتم: «جناب سرهنگ، هر جا لازم باشد، ما می‌رویم». ایشان مرا در آغوش گرفت و پس از ابراز مهر و محبت خود، از وضع منطقه پرسید. ایشان را توجیه کردم.

بلافاصله به جمع سربازان و درجه‌داران آمدند و پس از یک سخنرانی مبسوط، به طرف یک سرباز رفت و بر پوتین او بوسه زد. با این کار ایشان، سربازان روحیه گرفتند، به‌طوری که اگر آزادشان می‌گذاشتیم، تا قلب بغداد هم پیش می‌رفتند. این حرکت ایشان آن قدر به نیرو‌ها روحیه داده بود که به قول معروف، هیچ کس کم نیاورد و همه با شوق و علاقه به حراست از آن منطقه راهبردی پرداختند.

بوسه تیمسار بر پوتین سرباز در عملیات کربلای هفت +فیلم

اسطوره نیروی زمینی ارتش

علیرضا حمیدی نیروی وظیفه تحت امر امیر سرتیپ آذرفر در مریوان سال ۵۹ در خاطراتش در مورد این عملیات می‌گوید: این عملیات در ارتفاع دو هزارو‌پانصد‌و‌نوزده متری از سطح دریا در هوای بسیار سرد منطقه و پوشیده از برف که ارتفاع برف به حدود۳ متر می‌رسید، شروع و رزمندگان لشکر ۶۴ ارومیه توانستند سنگین‌ترین شکست را به دشمن بعثی وارد کنند.

یکی از نکات مهم این عملیات، تماس امام راحل با بی‌سیم با فرمانده عملیات بود. ایشان پس از پیروزی رزمندگان اسلام از امیر آذرفر و همه نیروهای عمل‌کننده تقدیر کردند. امیر آذرفر در سال ۱۳۵۹ بر اثر اصابت ترکش خمپاره ضدانقلاب در پادگان مریوان از ناحیه دو پا مجروح شدند. ایشان یکی از جانبازان اسطوره نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۸ سال دفاع‌مقدس نیز هستند. شجاعت، عشق و وفاداری به ولایت و ایران، متانت و علاقه وافر به همه نیروهای تحت امر خود از امیر آذرفر اسطوره‌ای جاودانه ساخته است.

فیلمی که در ادامه خواهید دید، مستندی دیدنی از عملیات کربلای ۷ در برف و بوران است.

تعداد بازدید : 7047
دانلود


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹۳
انتشار یافته: ۳۴
با هر ایده و سلیقه ای این عزیزان قابل احترامند
سپاس سردار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
امیر، نه سردار!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
سپاس امیـــــــــــــــــــــــر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
به مقامات بلند پایه نظامی (از سرتیپ دوم به بالا) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می گویند سردار.
به این میگن یک بسیجی واقعی ولو در کسوت ارتشی احسنت بر تو دلاور.
درود بر تو ای امیر بزرگوار شما ستارگان ان ایام سخت این میهن عزیز بودید .
سلام و درود بر غيور مردان ايران كه تو هيچ جاي دنيا مانند اونها وجود نداره امروز ترس استكبار جهاني و نوكران پدر سوختشون فقط و فقط از همين مردانه خوب ميدونن كه حريف قدري دارن مجهز به سلاح غيرت
درود بر شرف و غیرت این شهیدان ورزمندگان گمنام
درود بر تیمسار آذر فر غیور مرد ارتشی
خداوند روح شهدای عملیات را با شهدای کربلا محشور گرداند
ارتش حافظ مرزهاي اين كشور پر افتخاره. بهتره كه به ارتشيان هم بها داده بشه....
همسایه ما هست ایشان در اصفهان. افتخار میکنم ازین مجاورت و آشنایی‌
درود و سپاس بر مردان بی ادعا
درود بر دلیر مردان ارتشی که هیچ وقت زحمات و از جان گذشتگی های آنان به واقع دیده نشد ...
فراموش نكنيم كه امنيت و سرفرازي امروز مديون جانفشاني هاي ديروز است، هميشه به يادتان هستيم و قدردان زحماتتان اي سربازان وطن!
دمت گرم و سرت خوش باد تیمسار آذرفر، مملکت به فرماندهان لایقی مانند شما نیازمند است
دلاور مرد آذریایجان و ارومیه
یاد همه کهنه سریازان دلیر در روزهای سخت دفاع گرامی باد
درود امیر

یاد همه سربازایی که با خونشون مرزها رو تثبیت کردن گرامی باد.
با وجود شما عزيزان و غيور مردان مي باشد كه امروز داعش و طالبان و امثال اين تروريستها بفكر دست درازي به ايران نمي باشند.
با تشكر از تمامي نگهبانان اين مرز و بوم
هر جا ارتش بود تاکتیک و موفقیت حرف اول رو می زد
دروووووود.
پدر من نيز يك ارتشي بود كه بازنشسته شده و 13 سال در منطقه عملياتي و جنگي بوده هر چند الان سني ازش گذشته و كسي بهشون بها نميده اما من هميشه بهش افتخار ميكنم كه براي حراست از اين خاك جنگيده و مرگ تمام دوستان و هم دوره اي هاشو جلوي چشمش ديده كه شهيد شدند
هميشه زنده باشي پدرم كه هرچه داريم از وجود پدراني مثل شماست
پاسخ ها
amir
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
ما مخلص پدر شما و همه رزمندگان در هر لباسی هستیم کسانی که امروز گرد پیری روس صورتشان نشسته اما ذرهای از غیرتشون کم نشده
سپاس سردار سپاس
درود بر فرزندان ایران زمین. اشک شوق از چشمانم جاری گشت.
خون ترک و فارس و اذری و لر و کرد و بلوچ عرب و گیلک وخراسانی ومازنی و... بهم امیخت و سدی ساخت شکست نا پذیر و ایران باستان همچنان ایران باقی بماند . روح همه شان قرین رحمت.
سلام و درود بر تمام سربازان ایران
بودن این مردان در سرزمینم به من امنیت و آرامش می ده...وقتی این خاطره ها رو می شنوم امنیت رو با همه وجودم حس می کنم و خدا رو شکر که این مردان هموطنم هستند...براشون برکت و رضایت آرزو می کنم.
سپاس ارتش قهرمان شما هم همانند بقيه نيروها هميشه افتخار افرين بوده ايد و خواهيد بود ،درود خداوند بر شما
در دوران خدمتم در ارتش با نظاميان روبرو شدم كه بالاي 130 ماه در جبهه ها بودند و اينك هيچ نشاني از ايشان در تبليغات دستگاه ها نيست! و هرگز تريبوني در اختيار ندارند!
ولي من و بسياري از اطرافيانم فريفته اين تبليغات يكسويه نمي‌شويم و حقايق را براي فرزندانمان گفته‌ايم
پدر من هم ارتشی بود و تو این عملیات شرکت داشت، اون موقع من ۲ سال سنم بود، وقتی داشتم این متن رو می خوندم ضربان قلبم یهو رفت بالا، آخه اون چهار ماه بعد این عملیات شهید شد. کاش می شد یکی از این عزیزانی که تو این متن اومده واسم در مورد پدرم می گفتن. میدونم که حتما میشناختنش.
درود بر امیر آذر فر .افتخار می کنم که در زمان جنگ سرباز ایشان بودم . دیدبان در قله 2519 و قمطره بالا و کله قندی و تپه شهدا و منطقه ی حاج عمران و به تمام همرزمانم که انحا شهید شدن خدا رحمت کند. یادشان گرامی باد
گردان ما۲دوزبعدازاین عملیات منطفه تحویل گرفت و شدت انقدرزباد بود که بالنگ کانالهای رابط بادست حفرکردیم وتعدای خبرنگار که همراه فرماندهان آمده بودند با تعجب پرسیدند چطوری مکانیکی آمده گفتم خط مقدم بااین حجم آتش در نزدیک دشمن فرمانده محبوب گردان سرگرد نادریزاده گفت ابن سنگرها ستوان نیاکان با سربازهای مکانیکی خودش کنده درود برامیراذفرونددیزاده اسطوره های تکرارنشدنی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل