بازدید 2285

اوج‌گیری دوباره چلسی با مورینیو

کد خبر: ۴۸۰۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲ 03 March 2015
به نظر می‌رسد چلسی پس از قهرمانی در جام اتحادیه فوتبال انگلیس یک بار دیگر اوج گرفته است.

به گزارش ایسنا، ژوزه مورینیوی پرتغالی موفق شد با شکست تاتنهام در فینال جام اتحادیه فوتبال انگلیس، نخستین جام خود را از سال 2012 به همراه چلسی کسب کند. به عقیده بسیاری این فتح جام، آغاز سیکل جدیدی از قهرمانی‌های چلسی است. برای نخستین بار پس از بازگشت به چلسی، ژوزه مورینیو شبیه «آقای خوشحال» شده بود. او برای نخستین بار پس از بازگشت به استمفوردبریج، مشت‌هایش را گره کرد و رو به هواداران چلسی از آن‌ها خواست تا در جشن قهرمانی‌ آن‌ها شریک شوند. این‌ها احساس آقای خاص پس از پیروزی دو بر صفر مقابل تاتنهام در ورزشگاه ومبلی بود.

این دومین دوره حضور مورینیو در چلسی است که دوره نخست آن در سال 2007 پایان یافت. پس از آن، آقای خاص مربیگری در اینتر ایتالیا و رئال مادرید اسپانیا را تجربه کرد و تابستان سال 2013 بار دیگر به استمفوردبریج بازگشت تا دوره دوم حضور خود را در این تیم آغاز کند.

در فوتبال ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گویند «هیچ وقت نباید به تیم پیشین خود بازگردید» اما مورینیو با بازگشت خود به چلسی قصد دارد تا رکورد پنج جام فتح شده در دوره نخست حضورش در این تیم که بین سال‌های 2004 و 2007 رخ داد را بشکند. همان طور که خود مورینیو هم گفت، او دو سال بدون جام را گذراند. فصل آخری که مورینیو در رئال مادرید حضور داشت، قوهای سپید فصل را بدون جام به پایان رساندند. او پس از اینکه در سال 2013 به چلسی بازگشت، در فصل نخست هیچ جامی را به ویترین افتخارات باشگاه اضافه نکرد.

وی در این‌باره می‌گوید: «من دو سال بدون جام را سپری کردم که برای من 20 سال به نظر می‌رسید. خیلی مهم است که شما حس یک کودک را داشته باشید. قبل از آغاز فینال مقابل تاتنهام، همان حسی را که پیش از نخستین فینال دوران مربی‌گری‌ام تجربه کردم را داشتم. برایم خیلی مهم بود که در 52 سالگی احساس کنم همانند یک کودک می‌توانم پس از کسب قهرمانی به شادی بپردازم. همواره دوست دارم خودم را با جام‌هایی که کسب می‌کنم راضی کنم. برای من خیلی سخت است که بدون کسب جام به زندگی ادامه دهم. می‌دانم با فتح جام می‌توان خیلی از چیزها را سروسامان داد. ممکن است کسب یک جام برای یک باشگاه فقط اضافه شدن یک جام به ویترین افتخارات باشگاه باشد اما کسب جام قهرمانی اتحادیه مقابل تاتنهام، نخستین جام من پس از بازگشت به چلسی بود که برایم طعم دیگری داشت.»

این چلسی، دومین تیم چلسی است که ژوزه مورینیو در حال ساختن آن است. موضوع اصلی آن است که در این فصل، تیم تحت هدایت مورینیو همچنان قدرت خلاقیت خود را دارد و همچنان خوش‌بینانه برای فتح جام‌های مختلف، تیمش را رو به جلو می‌برد. مقابل تاتنهام، ژوزه تیمش را با پنج مدافع به زمین فرستاده بود که «کورت زوما»ی جوان نیز در بین آن‌ها دیده می‌شد. او خط هافبک تیمش را نیز طوری چیده بود تا از ایجاد فرصت‌های زیاد برای تاتنهام روی دروازه‌ تیمش جلوگیری کند. پیامی که او برای بینندگان این بازی داشت این بود که چلسی، ابتدا می‌خواهد دفاع کند و با علم به ایجاد شانس‌های مختلف روی دروازه حریف به گلزنی بپردازد. این درست همان راهی بود که مورینیو انتخاب کرد تا بتواند به یک پیروزی آسان دست یابد. گل‌های جان تری، کاپیتان چلسی و کایل واکر (گل به خودی) موجب شد تا این تیم بتواند جام قهرمانی اتحادیه فوتبال انگلیس را به بالا سر ببرد.

اوایل ژانویه بود که دیدار این دو تیم در ورزشگاه وایت هارت‌ لین در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر انگلیس برگزار شد که به پیروزی پنج بر سه تاتنهام انجامید. مورینیو در فینال جام اتحادیه به هیچ وجه همانند آن دیدار فضای زیادی را در اختیار بازیکنان تاتنهام قرار نداد. تغییر سیستم بازی چلسی در این دو ماه نشان از روحیه برتری جویانه و هوشمندی مورینیو داشت. او نشان داد از اشتباه‌هایی که تیمش در شکست سنگین مقابل تاتنهام مرتکب شده، درس گرفته است. مورینیو تمام این کارها را انجام داد تا بتواند دوره ناکام گذشته خود را پشت سر گذاشته و یک عصر جدید را در استمفوردبریج آغاز کند.

ژوزه مورینیو بین سال‌های 2003 تا 2012 موفق شده بود در هر سال حداقل یک جام کسب کند. او در نیم فصل نخست لیگ برتر فوتبال انگلیس، تیمش را بسیار تهاجمی روانه میدان می‌کرد اما مورینیو هیچ وقت مقابل حریفانش باز بازی نمی‌کرد زیرا این مدل فوتبال با ریسک بالایی همراه است. در تساوی یک بر یک چلسی با منچسترسیتی در ژانویه گذشته، سرمربی پیشین اینتر ایتالیا، سیستم تیمش را تا حدودی تغییر داد اما باز هم به همان سیستم همیشگی خود بازگشت. در واقع روز یکشنبه به نظر می‌رسید چلسی در دو جام به قهرمانی رسیده است. آن‌ها در ورزشگاه ومبلی، جام قهرمانی اتحادیه فوتبال انگلیس را بالای سر بردند و از سوی دیگر، منچسترسیتی، تیم دوم جدول رده‌بندی لیگ برتر انگلیس در هفته بیست و هفتم لیگ برتر با حساب دو بر یک به لیورپول باخت تا چلسی با یک بازی کمتر، اختلاف پنج امتیازی خود با سیتی را حفظ کند و در شرایط بسیار بهتری برای فتح لیگ برتر قرار گیرد. چلسی در صورت پیروزی در دیدار عقب افتاده‌اش، اختلاف با سیتی را به هشت امتیاز می‌رساند و در فاصله 11 هفته به پایان لیگ، شانس قهرمانی‌اش بسیار بیشتر می‌شود.

مورینیو می‌داند در این فصل فقط قهرمانی در جام اتحادیه فوتبال انگلیس برایش کافی نیست. شاید کسب این جام در فهرست جام‌هایی که چلسی قصد دارد آن‌ها را در این فصل کسب کند، کمترین اهمیت را داشته باشد اما مورینیو بر این باور است که کسب همین جام‌های کوچک نیز می‌تواند دوران مربیگری او را درخشان‌تر کند. مورینیو 10 سال پیش نخستین جامش را با چلسی کسب کرد. او قهرمانی در لیگ برتر انگلیس پس از 50 سال را به هواداران چلسی هدیه کرد. آن‌ها در این فصل هم با اختلاف پنج امتیازی نسبت به منچسترسیتی در صدر جدول قرار دارند و گزینه اصلی قهرمانی در لیگ برتر انگلیس به حساب می‌آیند.

آبی‌های لندن در لیگ قهرمانان اروپا نیز به مرحله یک هشتم نهایی رسیدند و در دیدار رفت در پاریس با پاری سن ژرمن به تساوی یک بر یک دست یافتند تا در دیدار برگشت از شانس بالاتری برای رسیدن به مرحله یک چهارم نهایی برخوردار باشند. قهرمانی در جام اتحادیه می‌تواند شروعی برای قهرمانی‌های دیگر این باشگاه لندنی در لیگ برتر انگلیس و شاید فتح اروپا باشد.

چرا این تیم نتواند در یک فصل سه جام کسب کند؟ مورینیو برای نخستین بار در دوران مربی‌گری‌اش در حال ساخت یک تیم جدید با بازیکنان جوان زیادی است. مورینیو 52 سال دارد و برای مربیگری همچنان جوان به نظر می‌رسد. او بازیکنان جوانی را هم در تیمش دارد که بسیار هم بااستعداد هستند. بازیکنانی مانند ادن هازارد، تیبو کورتوا و اسکار هنوز چند سالی تا رسیدن به اوج دوران فوتبال خود فاصله دارند اما در این سن و سال کم نیز بسیار عالی بازی می‌کنند.

مورینیو پس از فتح جام اتحادیه فوتبال انگلیس در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «فینال‌ها برای آن هستند که بتوانید در آنها جام قهرمانی را کسب کنید.» این روحیه بالا و عجیب مورینیو را برای کسب جام‌های مختلف نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد او در چلسی در حال ساخت یک تیم کاملا قهرمان است و خودش نیز برای کسب قهرمانی مختلف روی دور افتاده است. این یک اخطار برای تمام مربیان و تمام تیم‌هاست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل