بازدید 5410

برنده این جنگ سیاسی کیست؟

در شرایط کنونی هیچ واژه‌ای برای توصیف وضعیت حاکم بر روابط واشنگتن و تل آویو مناسب نیست و هر واژه‌ای که برای اوضاع کنونی انتخاب شود باید پذیرفت که خصومت آمریکا و اسرائیل به حد غیرقابل انتظاری رسیده
کد خبر: ۴۸۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹ 03 March 2015
جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت:

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سفر جنجالی و پرحاشیه خود به آمریکا به منظور ایراد سخنرانی ضدایرانی در کنگره آمریکا را درحالی آغاز کرد که برای اولین بار سفر یک مقام بلندپایه اسرائیلی به وطن دوم خود، با مخالفت‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شده است.
این سفر جنجالی که از مدت‌ها قبل موضوع بحث مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی است، علاوه بر آنکه موج وسیعی از اعتراضات را به دنبال داشته، باعث عصبانیت مقامات سیاسی آمریکا به ویژه دمکراتها شده و بحران بی‌سابقه‌ای را در روابط استراتژیک و راهبردی تل آویو و واشنگتن ایجاد کرده است. این سفر از زوایا و ابعاد مختلف قابل بررسی و تحلیل است.

نخست آنکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درحالی برای ایراد سخنرانی علیه توافق هسته‌ای 1+5 با ایران در کنگره آمریکا که اخیراً جمهوریخواهان اکثریت آنرا دردست گرفته‌اند، وارد واشنگتن شده که دولت آمریکا مخالف انجام این سفر بوده و آن را غیرقابل قبول دانسته است. این سفر که نه تنها بدون دعوت رسمی کاخ سفید و مقامات سیاسی آمریکا صورت گرفته بلکه با مخالفت رسمی آنها نیز مواجه شده و صرفاً براساس دعوت مشترک کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) و شماری از نمایندگان جمهوریخواه کنگره انجام می‌شود، خشم دولت اوباما را برانگیخته و نمایندگان دمکرات مجلس آمریکا رسماً خواستار لغو آن شده بودند.

از طرف دیگر «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا سفر بی‌دعوت نتانیاهو به آمریکا را برای روابط دو طرف، «ویرانگر» خوانده و خواستار لغو آن شد. شبکه تلویزیونی پربیننده «سی. ان. ان» در پی نظرسنجی از مردم آمریکا اعلام کرد اکثریت شهروندان آمریکایی مخالف سفر نتانیاهو به آمریکا هستند، سفری که به اعتراف مقامات رژیم صهیونیستی، احزاب و گروه‌های سیاسی صهیونیستی، اختلاف و تیرگی روابط و وخامت بی‌سابقه پیوندهای سیاسی دو طرف را به نمایش گذاشته است.

مخالفت با این سفر در میان احزاب، گروه‌های سیاسی و مسئولین نظامی رژیم صهیونیستی بقدری زیاد است که طیف وسیعی در سرزمین‌های اشغالی خواستار سرنگونی دولت نتانیاهو به خاطر ضربه زدن به روابط استثنایی با آمریکا شده‌اند. موضوع اصلی‌تر، به انتقاداتی مربوط می‌شود که علیه اهداف سفر نتانیاهو وجود دارد. به گفته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وی این سفر را در آستانه تنظیم توافق نهایی هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برای به شکست کشاندن مذاکرات انجام می‌دهد تا به هر قیمتی شده جلوی توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران را بگیرد.

نتانیاهو مدعی شده هدف سفرش به واشنگتن علیرغم همه این پیامدها اینست که به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وظیفه دارد هر اقدامی که در توان دارد برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ایران که وی آنرا یک «توافق بد» نامیده که بقای اسرائیل را به خطر می‌اندازد، انجام دهد. وی حتی چند ساعت پیش از سفر به واشنگتن دست به دامن «دیوار ندبه» شد و به منظور تلاش برای خراب کردن توافق هسته‌ای درحال شکل گیری میان آمریکا و ایران در کنار این دیوار ایستاد و سخن گفت. نتانیاهو پس از این حرکت عوام‌فریبانه در قدس شرقی هنگام عزیمت به واشنگتن برای توجیه سفر بی‌دعوت خود به آمریکا و مخالفت صریح دولت آمریکا با این سفر آن را ماموریتی تاریخی دانست و گفت: «به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل وظیفه دارم مراقب امنیت و منافع اسرائیل باشم، به همین خاطر است که ما با قاطعیت، مخالف توافق درحال شکل‌گیری میان ایران و قدرت‌های جهان هستیم، چرا که این اقدام، زندگی و بقای ما را به خطر می‌اندازد». وی افزود: طرفین این مذاکرات هسته‌ای احتمالاً به توافقی دست خواهند یافت که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بدون اعمال تدابیر امنیتی برای توقف ساخت تسلیحات هسته‌ای کاهش خواهد داد. نتانیاهو دو هفته پیش نیز در توجیه سفر خود به آمریکا طی سخنانی گفته بود در مخالفت با توافق هسته‌ای که دولت آمریکا درصدد انجام آن با ایران است، به هر کاری اقدام کرده و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد حتی به قیمت ایستادن در برابر آمریکا!

به این ترتیب نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صریحاً نگرانی شدید خود را از امضای توافق هسته‌ای ایران اعلام کرده و این حرکت را مغایر با منافع اسرائیل می‌داند و تاثیرات آنرا برای دولت خود به معنای بازی مرگ و زندگی تعبیر می‌کند. در چنین شرایطی است که نتانیاهو وارد عرصه کارزار با حامی اصلی و متحد استراتژیک خود یعنی آمریکا شده و قصد دارد از این سفر به عنوان آخرین تیر ترکش اسرائیل برای مقابله با توافق و تثبیت و تقدم منافع رژیم صهیونیستی بر منافع ملی آمریکا استفاده کند.

از این جهت خشم کاخ سفید و تیم اوباما درخصوص اقدام نتانیاهو که عملاً مقدم داشتن منافع رژیم صهیونیستی بر منافع آمریکا را خواهان بوده و خود را در جایگاهی می‌بیند که حق تصمیم‌گیری برای دولت آمریکا داشته و از توان برهم زدن اراده سیاسی مقامات کاخ سفید برخوردار است، بشدت مشهود می‌باشد. بطوری که یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود به روزنامه صهیونیستی هاآرتص می‌گوید: «ما تا به حال فکر می‌کردیم همه چیز را از شما مشاهده کرده‌ایم ولی نتانیاهو با اقدام اخیر خود ما را نیز شگفت زده کرده است. او در انظار عمومی با این اقدام خود به صورت ما آب دهان پرتاب کرده ولی گویا فراموش کرده که هنوز یکسال و نیم دیگر از دوره ریاست جمهوری اوباما باقی مانده و او هنوز رئیس‌جمهور آمریکاست.» عجیب اینکه پس از چاپ این مطلب در روزنامه هاآرتص، هیچیک از مقام‌های آمریکایی از جمله سخنگوی کاخ سفید تاکنون واکنشی به این سخنان نشان نداده‌اند.

با این شرایط، چندان بیراه نیست که برخی رسانه‌های غربی و اسرائیلی گفته‌اند در شرایط کنونی هیچ واژه‌ای برای توصیف وضعیت حاکم بر روابط واشنگتن و تل آویو مناسب نیست و هر واژه‌ای که برای اوضاع کنونی انتخاب شود باید پذیرفت که خصومت آمریکا و اسرائیل به حد غیرقابل انتظاری رسیده و به اذعان روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور»، «تلاش‌های مداخله‌جویانه نخست‌وزیر اسرائیل برای به شکست کشاندن مذاکرات هسته‌ای ایران، مقامات کاخ سفید را به اندازه‌ای خشمگین کرده که باعث شده روابط استراتژیک دو متحد دیرین به شکل غیرعادی وخیم شود.»

آنچه باعث شده نتانیاهو علیرغم چنین شرایطی، همه تهدیدات و مخاطرات را به خود بخرد و به توصیه مطبوعات اسرائیلی و احزاب مخالف گوش ندهد که به وی توصیه کرده بودند «آقای نخست وزیر، با این سفر، یهودی‌ها را به خطر و دردسر نیندازید و ما را به رویارویی با متحد همیشگی‌مان نکشانید»، اینست که وی، هم منافع اسرائیل را در صورت امضای توافق هسته‌ای در مخاطره می‌داند و هم دولت خود را در آستانه سقوط و فروپاشی می‌بیند و با انجام این سفر و دقیقاً دو هفته پیش از انتخابات مجلس اسرائیل قصد دارد شکست‌های پی در پی و زیادی را که در سال‌های اخیر در عرصه سیاسی و نظامی متحمل شده با به دست گرفتن یک برگ برنده و ایجاد خلل در این توافق، تا حدی جبران کرده و حیثیت بر باد رفته خود را در میان رای دهندگان اسرائیلی احیاء کند. اما اوباما به او پاسخ داده درصورتی که نتانیاهو موفق شود کنگره را به مخالفت با توافق هسته‌ای وادار کند، او ادامه شرایط تحریم علیه ایران را وتو خواهد کرد.

آنچه امروز در جریان سفر بی‌دعوت میهمان ناخوانده‌ای به نام نتانیاهو به واشنگتن آشکار شده، سر باز کردن غده چرکینی است که سال‌ها تحت عنوان پیمان استراتژیک و اتحاد راهبردی آمریکا و اسرائیل بر مردم آمریکا و مالیات دهندگان این کشور تحمیل شده بود و اکنون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌خواهد ثابت کند که مقامات آمریکایی حق تصمیم‌گیری مستقل و خارج از منافع اسرائیلی‌ها را ندارند و این صهیونیست‌ها و لابی قوی آنها در آمریکا هستند که می‌خواهند برای آمریکائیها تصمیم بگیرند. قطعاً حوادث روزهای آینده نشان خواهد داد برنده این جنگ سیاسی کیست و اینکه آیا این بار نیز صهیونیست‌ها برای آمریکائیها تصمیم می‌گیرند یا اینکه دولت آمریکا قادر است خارج از اراده صهیونیست‌ها درباره منافع خود اعمال نظر کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار