بازدید 22676

دست ما بود ۵ میلیارد دلار برای آموزش و پرورش می‌دادیم!

من چک سفید امضا می‌دهم که اگر دولت بخواهد کاری برای معلمان انجام دهد و هر لایحه را بیاورد مجلس به آن رأی موافق دهد، ما منتظر هستیم که وزارت آموزش و پرورش ‌اقدام اساسی انجام دهد.
کد خبر: ۴۸۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶ 02 March 2015
یارانهروز گذشته، استان‌هایی چون خراسان رضوی، لرستان، هرمزگان، کردستان، خوزستان، فارس و قزوین اصفهان و چند شهر دیگر شاهد یک تظاهرات آرام و مسالمت آمیز از سوی معلمانی بود که برای برخی ‌مطالبات خود اعتراض داشتند.

به گزارش «تابناک»، اعتراض معلمان به بودجه‌ای بود که برای حقوق سال آینده معلمان در نظر گرفته شده است. به اعتقاد این عده، افزایش ۱۴ درصدی حقوق اصلا جوابگوی معیشت خانواده نیست و معلمان تقاضای حقوق بیشتری دارند.

همچنین معلمان به تبعیض بین معلمان و کارکنان دیگر ارگان‌ها نیز معترض بودند. به گفته این افراد در ارگان‌های دیگر یک لیسانسه تا سه میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، در حالی که معلمان در ‌‌نهایت یک میلیون و دویست هزار تومان می‌توانند دریافت کنند.

قاسم جعفری، نماینده خراسان شمالی در گفت‌و‌گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: معلمان برای اعتراض به مجلس نیامده بودند، این‌ها عده‌ای بودند که برای تظلم خواهی از دولت به مجلس پناه آورده بودند ‌که مشکلاتشان را به نمایندگان بگویند.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: در اینجا اولین گام این است که از دولت و این وزارت خانه پرسید ‌چرا کاری در این باره انجام نداده است. این وزارت خانه تا کنون واکنشی نیز در این باره نداشته و باعث ابهام ‌در این زمینه شده ‌و البته با آرامش معنا داری کنار ایستاده است.

این نماینده افزود: مجلس از مدت‌ها پیش، طرح تحول بنیادی را ـ که شامل نظام رتبه بندی معلمان می‌شد ‌ـ مطرح کرده است، ولی سال پیش زمانی که این طرح در مجلس مطرح شد، نماینده دولت با آن مخالفت کرد و اجازه نداد نمایندگان به آن رأی دهند، امروز بعد از یک سال هنوز این مشکل رفع نشده است.

وی گفت: خواسته‌های فرهنگیان آن گونه که مطرح می‌کنند، بخش عمده‌اش صنفی و بحث معیشتشان است‌ و یکی از نگرانی عمده آن‌ها این است که شرایط برای همه باید یکسان باشد. اگر قرار است برخی از وزارت خانه‌ها افزایش چشمگیری در حقوقشان داشته باشند، باید در آموزش و پرورش نیز این اتفاق رخ دهد.

جعفری گفت: اما در اینجا باید یک نکته را نیز یاد‌آور شد؛ هرچند ‌خود فرهنگیان نیز به آن واقف‌اند، باید به نوعی حرکت کنند تا کسانی که بد‌خواه نظام هستند، از این مسأله که حق معلمان است به نفع خودشان استفاده نکنند.

وی اضافه کرد: بیشتر معلمان ‌توجیهات خودشان را دارند؛ برای نمونه، به تازگی ‌‌دستمزد پزشکان افزایش چشمگیری پیدا کرده یا پرستاران افزایش‌هایی را در حقوق خود داشته‌اند؛ هرچند‌ خود این‌ها نیز نسبت به افزایشی که بین حقوق این‌ها با پزشکان است، اعتراض دارند، نمونه‌های دیگری نیز وجود دارد؛ از جمله اینکه در شرکت نفت، یا قوه قضاییه برای پرسنل و قضات نیز افزایش‌هایی صورت گرفته است، در نتیجه معلمان نیز خواستار افزایش دستمزد خود به‌‌ همان میزان هستند؛ هرچند ‌این‌ها توجیهات خاص خود را داشته‌اند.

این نماینده گفت: همه دوست دارند برای معلمان کاری کنند، که این به اراده دولت بر‌می‌گردد و مجلس هر چیزی را هم تصویب کند، بدون تأمین اعتبار جز افزایش انتظار که باعث نارضایتی می‌شود، چیزی به دست نخواهد آمد.

این نماینده گفت: اگر دست ما بود در یک نصف روز تصویب می‌کردیم که ۵ میلیارد دلار به آموزش و پرورش اختصاص یابد، تا ظرف دو سال تمام مدارس نو سازی شود؛ اما این مبلغ دست ما نیست و منابع دست دولت است و دولت هم اگر منصفانه بگوییم، در شرایط خاصی است.

این در شرایط کنونی ‌کار عملی نیست، ولی اگر نظام رتبه‌بندی در مورد معلمان صورت گیرد بسیار کار پسندیده و عاقلانه‌ای است؛ من چک سفید امضا می‌دهم که اگر دولت بخواهد کاری برای معلمان انجام دهد و هر لایحه را بیاورد مجلس به آن رأی موافق دهد. ما منتظریم که وزارت آموزش و پرورش یک اقدام اساسی انجام دهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر