بازدید 99752
بسته خبری ویژه «تابناک»؛

ادعای برکناری سرشناس‌ترین استاد ایرانی روابط بین‌الملل جهان توسط دولت روحانی!/ از مصاحبه احمدی‌نژاد با بی‌بی‌سی‌ فارسی تا کتک‌کاری در ترکیه/ داماد وزیر و اکسپو میلان/ توصیه باهنر برای اشتغال یک رئیس‌جمهور!

رصد‌خانه «تابناک»،‌ خبرهایی‌ را برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی همچون‌ من بودم احمدی‌نژاد را رد صلاحیت می‌کردم، درگیری در نشست اصلاح‌طلبان کرمانشاه، سروش فقط مانده بود به من فحش ناموسی بدهد، اذیت غیرشرعی زندانی حرام است و... اخبار رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۷۹۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵ 28 February 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک» جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ادعای برکناری سر‌شناس‌ترین استاد ایرانی روابط بین‌الملل جهان


یکی از سایت‌ها مدعی شده است که در بی‌خبری رسانه‌ای، دکتر ابومحمد عسکرخانی، سر‌شناس‌ترین استاد ایران روابط بین‌الملل در جهان ‌از ریاست مرکز مطالعات عالی بین‌المللی دانشگاه تهران برکنار شده است! عسکرخانی از گذشته منتقد اصلی حسن روحانی بوده و از رویکرد هسته‌ای آن به شدت انتقاد کرده است. این سایت البته توضیح نداده ‌که عنوان سر‌شناسترین استاد روابط بین‌الملل در جهان را چه کسی برای عسکرخانی انتخاب کرده ‌و ایشان در کدام محفل دانشگاهی بین‌المللی به چنین عنوانی دست یافته است.

مبالغ اهدایی رحیمی به افراد قابل ردیابی است


نماینده تهران در مجلس گفت: پول‌هایی که آقای رحیمی به افراد داده، براساس چک‌هایی بوده که صادر کرده؛ بنابراین هم از طریق سیستم بانکی قابل ردیابی است که چک‌ها در اختیار چه کسانی قرار گرفته و هم از طریق دستگاه قضایی قابل پیگیری و رصد است که این پول‌ها در حساب چه کسانی رفته است و هم شورای نگهبان می‌تواند این مسائل را در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ کند. الیاس نادران با اشاره به انتشار فهرستی با عنوان نمایندگان دریافت‌کننده پول از محمدرضا رحیمی در برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، افزود: ما این موضوع را از وزرای مربوطه سؤال کردیم و به آن‌ها تذکر دادیم که اگر بخواهند می‌توانند ردیابی کنند که منشأ این خبرهای کذب کجاست؛ درخواست ما این است که پیگیری ‌و از عامل انتشار این اسامی مستنداتش را دریافت کنند.

صد‌ها کارگر عسلویه به شیوه‌ای متفاوت نسبت به پرداخت نشدن مزد معترض شدند


جمعی از کارگران پیمانکاری فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه ویژه عسلویه در اعتراض به طولانی شدن مطالبات مزدی خود از چهار روز پیش تاکنون از انجام کار خودداری کرده‌اند. منابع خبری در منطقه ویژه عسلویه با اعلام این خبر افزودند: تعداد کارگرانی که در این اقدام صنفی اعتراضی شرکت کرده‌اند، به صد‌ها نفر می‌رسند که در شرکت‌های پیمانکاری مجری طرح‌های فاز‌های ۱۵ و ۱۶ منطقه عسلویه کار می‌کنند. پنج شرکت پیمانکاری، کارفرمایانی هستند که کارگران آن‌ها در چهار روز گذشته در اعتراض به دریافت نکردن سه تا پنج ماه معوقات مزدی از انجام کار خودداری کرده‌اند.

ماجرای داماد آقای وزیر و نمایشگاه اکسپو میلان!


تلاش طراحان، معماران، شرکت‌های مهندس مشاور و هیأت داوران که حدود ۲ سال درگیر طراحی نمایشگاه اکسپو بودند، با تلفن آقای وزیر نقش بر آب شد. سایت معمارنیوز درباره حواشی نمایشگاه جهانی «اکسپو» که در آن کشور‌ها دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و علمی خود را به نمایش می‌گذارند، نوشت: تمام تلاش طراحان، معماران، شرکت‌های مهندس مشاور و هیأت داوران که حدود دو سال درگیر طراحی نمایشگاه اکسپو بوده‌اند، با تلفن آقای وزیر نقش بر آب و پای داماد آقای وزیر به ماجرا باز شد و وی رسما عنوان «مسئول اجرایی نمایشگاه اکسپو» را از آن خود کرد.

سفر خارجی نمایندگان در میان بررسی بودجه


نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه ضمن اشاره به آمار بالای نمایندگان غایب در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: آیا سزاوار است در ایام تصویب بودجه سال آینده کشور برخی نمایندگان به سفرهای خارجی ۲ ماهه بروند؟ این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: در ظاهر عده‌ای فکر می‌کنند بحث تصویب بودجه مربوط به یک سال کشور است ولی حقیقت آن است که بودجه یک سال کشور اثرات بلند مدت و بعضا ۲۰ ساله دارد. قاضی‌پور با یادآوری انتقاد چند سال قبل رهبر معظم انقلاب از بی‌نظمی‌ها و غیبت‌های زیاد نمایندگان در صحن علنی گفت: برای ما جای تعجب است برخی نمایندگان مدعی ولایتمداری سفرهای ۲ماهه به خارج از کشور می‌روند و در جلسه مهم تصویب بودجه غایب‌اند.

سروش فقط مانده بود به من فحش ناموسی بدهد


حسن رحیم‌پور ازغدی در خاطره‌ای به مواجهه‌ خود با عبدالکریم سروش اشاره کرد و گفت: همین عبدالکریم سروش، همین آدمى که جلوى چهره هاى عادى مستمعین، پشت تریبون لبخند می‌زد، فقط مانده بود که به من فحش هاى ناموسى بدهد. طى چند سال، گاهى که می‌‌آمد قم و در بحث‌ها شرکت می‌کرد، دیدم دو سه صحنه را که فقط مانده بود فحش ناموسى بدهد، این‌ها را مردم نمی‌دانستند، خیلى‌ها هنوز هم نمی‌دانند که امثال این‌ها چنین تیپ‌هایى هستند، در جلسه اى به خاطر اینکه سؤال و اشکال کردیم به ایشان، سؤال مودبانه اى که معلوم بود اگر بخواهد جواب بدهد، روشن می‌شود مبناى غلطى که بعده‌ها روشن شد، آن موقع روشن نبود، ده سال قبل از این بود که بردارند بنویسند قرآن کلام خود پیغمبر است و کلام خدا نیست...‌این آقا آمد بعد جلسه پشت در مؤسسه، وقتى آمدم بیرون دیدم با عصبانیت و با حالت دعوا انگار که یقه ما را می‌خواهد بگیرد، می‌گوید شما آمدى به این جلسه که اشکالات من را بگیرى؟!، آمدى که مچ بگیرى؟! گفتم آقا! چرا می‌گویى مچ گیرى؟ شما خودت اسم تمام بزرگان اسلام و علماء را از بالا تا پایین می‌‌آورى و می‌گویى فلانى گفت فلان، این‌ها اسمش نقد است، بنده که با احترام دارم می‌گویم این سؤال جوابش چیست، شد مچگیرى؟! عصبانى نشست در ماشین، در را محکم بست و رو کرد به مسئول آن جلسه و گفت، در این جلسه دیگر یا جاى من است یا جاى ایشان‌، در صورتی که مدتى قبل که نمی‌دانست ما قصد اشکال کردن داریم، یک وقتى نمی‌رفتم جلسه، می‌گفت فلانى چرا نیامده است؟

درخواست برای تعطیلی مدارس در سفر روحانی به قم

«نگاه پر معنی حوزه به دولت روحانی» تیتر یادداشت روز روزنامه ایران به قلم سید حسین موسوی تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم‌ است که در آن به نکته جالبی درباره استقابل مردمی اشاره شده است. در این یادداشت آمده است: وجه تمایز بعدی، استقبال پرشور و خودجوش مردم قم بود، به این معنا که در این سفر نشانی از تشریفات یا اقدام‌هایی چون تعطیل کردن مدارس دیده نشد. هر چند که شمار زیادی از مردم و نوجوانان خواستار تعطیلی ادارات و مدارس بودند تا بتوانند در مراسم پیشواز یا سخنرانی‌های رئیس جمهوری حاضر شوند، اما این اتفاق نیفتاد، روال عادی کار‌ها به هم نخورد و هیچ اداره و مدرسه‌ای تعطیل نشد. تبلیغات صورت گرفته در این راستا هم مردمی و بسیار محدود بود.

درگیری در نشست اصلاح‌طلبان کرمانشاه

نشست اصلاح‌طبان استان کرمانشاه به دعوا و زد و خورد فیزیکی کشیده شد. نشست اصلاح‌طلبان استان کرمانشاه برای تشکیل شورای مشورتی ۱۵ نفره در استان در تالار شهید بهشتی شهر کرمانشاه برگزار شد. این مجادله به درگیری فیزیکی و زد و خورد و مشت لگد بین این افراد منجر شد که نهایتا پس از تماس با فرماندار، پلیس ۱۱۰ در محل حضور پیدا کرد و موقتا درگیری متوقف شد.

من بودم احمدی‌نژاد را رد صلاحیت می‌کردم


حجت الاسلام تیمور علی عسکری، چهره نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به اظهارت اخیر محمود احمدی‌نژاد، گفت: آقای احمدی‌نژاد که امروز در برابر سؤالاتی درباره خودش و تیم اطرافش مثل آقایان مشایی و رحیمی قرار گرفته تاوان عملکردش را پس می‌دهد. کسی که خودش و مدیریتش را امام زمانی می‌بیند و هیچ نقدی را نمی پذیرد، منتقدانش را شیاطین می‌نامد که می‌خواهند به قداست او لطمه بزنند. وی درباره حضور احمدی‌نژاد در انتخابات آتی، افزود: به صورت طبیعی اگر قانون به عنوان یک شهروند به آقای احمدی‌نژاد اجازه بدهد و مباحث نظارتی و عملکرد‌هایش باعث رد صلاحیتش از سوی دستگاههای نظارتی نشود انجام فعالیت سیاسی برای ایشان همچون افراد دیگر آزاد است. معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در عین حال تأکید کرد: اگر بنده جای شورای نگهبان بودم با توجه به روحیه‌ای که در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس داشتم و سوابق و مدارکی که درباره آقایان احمدی‌نژاد، رحیمی وبرخی از اطرافیان ایشان موجود است به طور مسلم آقای احمدی‌نژاد را رد صلاحیت می‌کردم. وی گفت: بنده معتقدم حتی اگر برخی بخواهند با مظلوم نمایی افکارعمومی را تحریک کنند اما نظام اهل مجامله با افراد نیست.

از مصاحبه احمدی‌نژاد با بی‌بی‌سی‌ فارسی تا کتک کاری در ترکیه


در یک اقدام بی‌سابقه رئیس جمهوری پیشین ایران که برای شرکت در مراسم یادبود چهارمین سالگرد درگذشت نجم الدین اربکان، نخست وزیر پیشین ترکیه، به بورسای ترکیه رفته بود با خبرنگار شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی گفت‌و‌گو کرد. محمود احمدی‌نژاد در این گفت‌و‌گو که در حاشیه بازدید او از تبعیدگاه امام خمینی در بورسا ترکیه انجام شد، از حس خود از این بازدید و امام خمینی می‌گوید. این مصاحبه با میکروفونی با لوگوی بی‌بی‌سی فارسی انجام شده است. همچنین خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در ترکیه، تلاش می‌کند از احمدی‌نژاد درباره آینده سیاسی‌اش بپرسد که او سکوت می‌کند. همچنین پس از حضور احمدی‌نژاد نیز بر روی سن برای سخنرانی ۴ نفر اعتراض کردند که از سوی حاضران در مراسم دستگیر و به خارج از محل مراسم برده شدند.




 تصویر سرلشگر ایرانی در رسانه‌های داعش

نزدیک به یک ماه پس از شهادت سردار محمدرضا حسینی مقدم در دفاع از حریم اهل بیت پیامبر (س) در حومه سامرا، رسانه‌های تکفیری ادعا کردند، امروز سه ژنرال ایرانی را هدف قرار داده‌اند که یکی از آن‌ها محمدرضا حسینی است. تکفیری‌ها به نقل از صفحه تویتری شبکه الجزیره همراه با این خبر، تصویری از سردار حسین همدانی را قرار داده و ادعا کرده‌اند که وی محمدرضا حسینی، فرمانده اطلاعات سپاه قدس است، حال آنکه نام سردار همدانی به خوبی روی اتیکت لباس ایشان دیده می‌شود. این چندمین بار است که رسانه‌های کشورهای عربی خلیج فارس، از شهادت حاج حسین همدانی خبر می‌دهند و گاهی نیز‌ می‌نویسند که وی فرمانده جنگ در سوریه است. سردار همدانی دو هفته پیش در مراسمی در دفتر نماینده ولی فقیه در همدان، از مردم و رسانه‌ها خواستند که از بکار بردن کلمه داعش برای تکفیری‌ها خودداری کنند و افزودند: آن‌ها غلط می‌کنند که دولت اسلامی تشکیل دهند، برای همین بهتر است به جای کلمه داعش، از عنوان تکفیری یا فرزندان شیطان استفاده شود.

بسته خبری شنبه 9 اسفند 


فروش قطعات هواپیما توسط یک شرکت داخلی به شرکت اروپایی

یک شرکت هواپیمایی داخلی در اقدامی تأمل برانگیز، ۱۳۵۸ قطعه یدکی هواپیما را برای فروش به یک خریدار اروپایی در دبی آماده ارسال کرده است. یک شرکت هواپیمایی داخلی در اقدامی تامل برانگیز، ۱۳۵۸ قطعه یدکی هواپیما را برای فروش به یک خریدار اروپایی در دبی آماده ارسال کرده است. گفته می‌شود این قطعات از انبار مرکزی قطعات یدکی این شرکت هواپیمایی از فرودگاه اهواز به گمرک تهران ارسال شده است. به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت تحریمی صنعت هوایی کشور، فروش این قطعات آن هم با قیمت نازل به کشورهایی که تحریم نیستند سؤال برانگیز است.

گرایش زنانه دانش‌آموزان پسر ناشی از معلم زن است

محی‌الدین بهرام محمدیان٬ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفته متناسب نبودن نسبت جنسیت معلمان با دانش‌آموزان نگرانی تربیت به «رنگ صورتی» را افزایش داده است. آقای محمدیان گفته غلبه رفتارهای زنانه و دخترانه در بین نوجوان و جوانان پسر از پیامدهای فاصله گرفتن مدارس از تربیت متناسب با جنسیت و سازماندهی نامناسب نیروی انسانی در دوره ابتدایی است. وی افزوده استفاده از زنان معلم در مقاطع ابتدایی برای دانش‌آموزان پسر منجر به رشد گرایش‌های زنانه و رفتارهای «نامتجانس» با جنسیت مردانه در میان این دانش‌آموزان خواهد شد. به گفته وی دانش‌آموزان پسر از پایه سوم ابتدایی به بعد نیازمند برخورد با خلقیات مردانه هستند و در پایه پنجم و ششم ابتدایی هم حضور معلمان خانم در کلاس‌های درس برای آنان نیز مشکل‌زاست. این مقام مسئول افزوده اگر آموزش و پرورش نتواند سامانه نیروی انسانی و سازمان دهی معلمان زن را اصلاح کند، معلم و دانش‌آموز، هر دو آسیب خواهند دید.

وقتی احمدی‌نژاد با توصیه باهنر کار پیدا کرد


روزنامه ایران به نقل از مصاحبه محسن رفیق دوست با مجله ۴۲نوشت: «آقای احمدی‌نژاد دو سال کارمند ما در بنیاد مستضعفان بود. ایشان در هیأت‌ مدیره شرکت آتی‌ساز بود. وی را به همراه آقای‌ هاشمیثمره و آقایی به‌ نام حسامی، بنده به توصیه آقای باهنر به آقای علیزاده معاون خودم معرفی کردم. ایشان بعد از استانداری اردبیل عضو هیأت‌ مدیره آتی‌ساز شد. بعد از چند وقت آقای علیزاده گفت که به کار ما نمی‌خورد.»

آیت الله صافی گلپایگانی: اذیت غیرشرعی زندانی حرام است


حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به پرسشی درباره اینکه اگر کسی در زندان مورد اذیت شرعی قرار گیرد واینکه چه کس یا دستگاهی ضامن است پاسخ داده است. به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است: اگر کسی در زندان مورد ایذاء واذیت غیر شرعی وغیرقانونی قراربگیرد، آیا شخص یا دستگاه ذیربط ضامن است؟ اگربلی، مسئولیت کسب رضایت و یا پرداخت ضمان به شاکی برعهده دستگاه ذیربط است یافرد خاطی؟ واضح است که ایذاء واذیت غیر شرعی زندانی وغیره حرام است و اگر موجب دیه بشود ضمان آن به عهده مباشر است والله العالم.

۱۲درصد زنان مطلقه ایران زیر ۲۰ سال‌اند


رئیس انجمن مددکاری ایران می‌گوید در ۹ماه اول سال جاری۱۲درصد زنانی که طلاق گرفتند زیر ۲۰سال داشتند. در استان‌های تهران و البرز در برابر هر۳ ازدواج، یک طلاق ثبت می‌شود. بیشتر جدایی‌ها در ۲سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد.

حسن موسوی‌چلک، رئیس «انجمن مددکاری اجتماعی ایران» در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که دست‌کم ۱۲ درصد از زنانی که در ۹ ماه اول سال جاری (۱۳۹۳) طلاق گرفتند، زیر ۲۰ سال سن داشتند. به گفتهٔ این مقام مسئول، در سال جاری در ازای هر ۵ ازدواج، یک طلاق در کشور ثبت شده است. این نسبت در استان‌های تهران و البرز یک طلاق در برابر هر ۳ ازدواج است. آمار همچنین حاکی است که در استان خوزستان میزان طلاق بسیار کمتر از دیگر نواحی کشور است. موسوی‌چلک می‌گوید، در سال‌های قبل معمولا بیشتر طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی رخ می‌داد، با این ‌حال حالا بیشتر جدایی‌ها در ۲ سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد. آمارهای رسمی سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد که روزانه ۳۸۱ زوج از یکدیگر جدا می‌شوند و به طور متوسط در هر ساعت، جدایی ۱۶ زوج در مناطق مختلف ایران به ثبت می‌رسد.

صادق خرازی برای جلیلی کار تراشید

در حالی صادق خرازی در برنامه دیروز و امروز مدعی تذکر رهبری به آقای جلیلی پس از مذاکرات استانبول شد که آقای جلیلی این تذکر را به شدت تکذیب کرد. با این حال آقای خرازی دوباره در مصاحبه با کافه خبر به دو مورد از تذکرات رهبری انقلاب به سعید جلیلی اشاره کرده است. آنجا که دبیر سابق شورای امنیت ملی در مذاکرات استانبول پذیرفته بود ایران تمام سوخت ۲۰ درصدی خود را به میله سوختی تبدیل کند. خرازی همچنین تاکید کرد جلیلی به خاطر مذاکره دوجانبه با ویلیام برنز، بدون اجازه مقام معظم رهبری، برای دومین بار از ایشان تذکر گرفت. حال باید منتظر بود که جلیلی دوباره به اظهارت خرازی واکنش نشان دهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان