بازدید 15837
۵
آخرین تحولات میدانی در جنوب سوریه؛

نگرانی رژیم اسرائیل و دولت اردن از شکست شورشیان در جنوب سوریه

تحولات میدانی در مناطق جنوبی سوریه که در قالب نبرد شدید ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با گروه‌های شورشی جریان دارد، این روز‌ها به شدت در عرصه بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است. یک روزنامه لبنانی در گزارشی به بررسی آخرین تحولات مربوط به نبرد در این منطقه و وضعیت نیروهای حاضر، از جنبه داخلی و ارتباطات خارجی پرداخته است.
کد خبر: ۴۷۶۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸ 17 February 2015
نگرانی رژیم اسرائیل و دولت اردن از شکست شورشیان در جنوب سوریهتحولات میدانی در مناطق جنوبی سوریه که در قالب نبرد شدید ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با گروه‌های شورشی جریان دارد، این روز‌ها به شدت در عرصه بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است. یک روزنامه لبنانی در گزارشی به بررسی آخرین تحولات مربوط به نبرد در این منطقه و وضعیت نیروهای حاضر، از جنبه داخلی و ارتباطات خارجی پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه لبنانی «الاخبار» در مطلبی به بررسی آخرین تحولات میدانی در جنوب سوریه پرداخته و می‌نویسد، در نخستین گام از نبرد‌ها برای آزادسازی جنوب سوریه از گروه‌های شورشی ـ که مورد حمایت اردن و رژیم اسرائیل هستند‌ ـ نیروهای ارتش سوریه به همراهی نیروهای حزب‌الله و افسران ایرانی، موفق به پیشروی‌هایی شده‌اند.

از سوی دیگر، گروه‌های مسلح شورشی، اتاق جنگی را در اردن تشکیل داده‌اند که تحت نظارت اردن، آمریکا، فرانسه و عربستان است و رژیم اسرائیل نیز وظیفه تأمین اطلاعاتی این اتاق جنگ را بر عهده دارد.

در این مطلب که به قلم سردبیر روزنامه مذکور به نگارش درآمده، اشاره شده که در جبهه جنوب سوریه، اکنون برای محور مقاومت این موضوع آشکار شده که تلاش‌های طرف مقابل طی یک سال و چند ماه گذشته، در راستای دستیابی به پیشروی‌های کیفی در درعا و قنیطره بوده است. چنین پیشروی به شورشیان اجازه می‌دهد، خود را به حومه جنوبی دمشق نزدیک کرده و حملاتی را علیه پایتخت ترتیب دهند.

به واسطه مجموعه‌ای از عوامل سیاسی و نظامی، گروه‌های شورشی توانستند تا پایان سال گذشته میلادی به پیشروی‌های مهمی در این مناطق دست پیدا کنند. در این راستا، آن‌ها توانستند به شرایطی نزدیک شوند که تحت آن، حومه درعا و قنیطره را‌ کامل به مناطق جنوبی پایتخت متصل کنند.

شورشیان همچنین توانستند بر مجموعه‌ای از تپه‌های به هم پیوسته تسلط پیدا کنند که می‌تواند یک خط تهامی قابل توجه را علیه دمشق تشکیل دهد. در نتیجه این تحولات، محور مقاومت ناچار به تهیه نقشه عملیاتی شد که بر اساس آن، طی چند هفته اطلاعات لازم جمع آوری شده و ضمن شناخت واقعیت‌های عرصه میدانی، آماده‌سازی‌های لازم از جنبه نظامی و لجستیکی انجام گیرد.

پس از انجام این اقدام، محور مقاومت یک برنامه علمیاتی را تدوین کرد که توسط ارتش سوریه، مقاومت لبنان و نیروهای ایرانی تهیه شده بود. اساس این برنامه، کسب پیشروی‌هایی به منظور بازپس‌گیری مواضع اصلی بود که ارتباطات و مواصلات مدنظر طرف مقابل را قطع کند.

این مهم در جریان مجموعه عملیات‌های هفته گذشته حاصل شد. اکنون می‌توان گفت که محور مقاومت، امنیت خط دفاعی دمشق را تأمین کرده و تصمیم دارد طی روزهای آینده نیز به عملیات خود ادامه دهد. این امر به نیروهای مقاومت اجازه خواهد داد تا خط دفاعی را بیش از پیش مستحکم ساخته و قبل از پیشروی به سوی مواضع استراتژیک‌تر ـ از جمله مناطقی که مستقیم‌ امکان نظارت بر مناطق تحت اشغال اسرائیل را می‌دهد و همچنین مناطقی که سرویس‌های اطلاعاتی اردن، فرانسه، آمریکا، انگلیس و عربستان در آن فعال هستند ـ مراکز فرماندهی و کنترل خود را در امتداد خط دفاعی برقرار سازند.

آنچه اکنون مشخص شده اینکه نتایج این مجموعه اقدامات، تنها به جنوب سوریه محدود نمی‌شود، بلکه بر روحیه و توانایی‌های گروه‌های مسلح در حومه دمشق و مناطق مختلف قوته نیر تأثیر می‌گذارد. نشانه‌هایی وجود دارد، مبنی بر اینکه عملیات‌های جنوب سوریه، بخت موفقیت در آزادسازی این مناطق از کنترل شورشیان را افزایش داده است.

نگرانی پادشاه اردن


در طرف مقابل، اتاق جنگ اردن اکنون در وضعیت هشدار قرار گرفته است. همین امر درباره نیروهای حاضر در منطقه جولان نیز اتفاق افتاده است. در پایتخت اردن، رژیم این کشور همچنان مدعی است که دخالتی در آنچه در سوریه در حال رخ داده است، ندارد. در همین راستا، پیام‌هایی از سوی دولت اردن مبنی بر عدم دخالت در وقایع مذکور ارسال شده است.

به گفته مقامات ارشد دولت سوریه، دولت در این موضوع با درایت عمل کرده و این موضوع را در نظر داشته که دولت اردن، از سوی غرب و برخی دولت‌های عربی تحت فشار شدیدی قرار دارد؛ اما دمشق دیگر نمی‌تواند سکوت ‌کرده و نوع رفتار پادشاه اردن درباره سوریه را تحمل کند.

دولت سوریه تاکنون بار‌ها اطلاعاتی مفصل و مستند ‌درباره آنچه در ‌قلمرو اردن در جریان است ـ از جمله آموزش و تسلیح شورشیان ـ برای طرف اردنی فرستاده، ولی اردن آن‌ها را انکار کرده است. حتی زمانی که به نام اردوگاه‌های آموزشی شورشیان سوری در اردن اشاره شد، دولت اردن مدعی شده این اردوگاه‌ها برای آموزش ارتش خود این کشور است.

به هر حال، آنچه مشخص شده این است که اردن صرفاً به عنوان یک «گذرگاه» برای رفت و آمد شورشیان و آموزش آن‌ها عمل نکرده، بلکه به شریک تمام عیار گروه‌های شورشی در سوریه تبدیل شده است. در حقیقت، اردن این سودا را در سر دارد که از طریق حمایت همه جانبه از گروه‌های شورشی، بر منطقه «حوران» سوریه تسلط پیدا کند.

هرچند صداهای مخالف سیاست‌های پادشاه اردن هنوز به سطح یک اعتراض داخلی در این کشور نرسیده، ‌روند وقایع می‌تواند در ‌زمان تغییر کرده و به فشاری مستقیم علیه دولت و مردم اردن تبدیل شود، زیرا تصمیم محور مقاومت، صرفاً یک تصمیم تاکتیکی نیست. در حقیقت، هرچند محور مقاومت در حال حاضر تمایلی به درگیر شدن خارج از منطقه عملیاتی ندارد، ‌این موضوع را در ذهن دارد که طرف‌های خارجی موضع بی‌طرفانه نداشته و گروه‌های شورشی از حمایت خارجی برخوردار بوده و خواهند بود.

این حمایت خارجی، به طور خاص از اتاق جنگ اردن، دولت اردن و نیز رژیم اسرائیل به شورشیان می‌رسد. در نتیجه، محور مقاومت برنامه خود را در مناطق جنوبی سوریه تغییر نخواهد داد و در حال بررسی این موضوع است که چطور می‌توان به بهترین شکل ممکن وارد تعامل با طرف‌هایی شد که سعی دارند از طریق گروه‌های مسلح بر دولت سوریه فشار وارد کنند.

نگرانی رژیم اسرائیل

در میان اسرائیلی‌ها، سطح بالاتری از نگرانی وجود دارد که به امنیت استراتژیک رژیم اسرائیل مرتبط است. صهیونیست‌ها این موضوع را احساس می‌کنند که یک وضعیت استراتژیک جدید در چند کیلومتری مناطق استقرار آن‌ها در حال شکل گیری است.
در عمل، این احساس نه در پی عملیات‌های اخیر مقاومت، بلکه مدت زمانی پیش از آن به وجود آمده بود. حمله رژیم اسرائیل در قنیطره که به شهادت چند تن از نیروهای حزب‌الله و یک فرمانده ایرانی منجر شد، یکی از نشانه‌های این امر بود. البته پاسخ حزب‌الله به این حمله نشان داد که نیروهای مقاومت در برابر اقدامات اسرائیلی‌ها در این منطقه سکوت نخواهند کرد.

آنچه اکنون به شدت اسباب نگرانی صهیونیست‌ها را فراهم کرده، درک این مطلب است که جبهه شمالی این رژیم دیگر مجموعه‌ای از مناطق نظامی و جغرافیایی مجزا نیست، بلکه یک جبهه متشکل واحد است که در آن هماهنگی نظامی، سیاسی و امنیتی شدیدی وجود دارد. به این ترتیب، چالش اصلی‌ پیش روی رژیم اسرائیل این است که چگونه با تحولات جاری در این منطقه برخورد کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۵
ولله چی بگم
جای یک دیپلماسی فعال و پویا برای تنویر افکار عمومی جهان خصوصا آگاهی توده مردمی کشورهایی نظیر اردن و عربستان و ... که دولتمردانشان با اسرائیل دست در یک کاسه دارند در کنار عملیاتهای نظامی خالی بنظر میرسد و رسانه های دیداری و نوشتاری و شنیداری کشورهای محور مقاومت باید در این برهه حساس نقش آفرینی نمایند.
دلخوشی اسرائیل به گروه داعش چندان هم عاقلانه نیست زیرا اگر این گروه تکفیری بر سوریه حاکم شوند, حتماً برای دولت صهیونیستی هم مشکلات ایجاد میکنند. همگان دیدیم که این گروه خدانشناس چگونه سر 21 نفر کارگر مسیحی مصری را به جرم نامسلمان بودن برید, آشکار است که یهودی ها هم نامسلمانند.
پس خلبان اردنی که در آتش سوخت فقط یک رد گم کنی برای اردن بوده؟!!!!
حکومت های وابسته ای مانند اردن چاره ای جز اطاعت از اربابان ندارد
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی