بازدید 4648
پیش‌بینی‌ها درباره آینده بورس؛

آیا دوران جهش بازار سرمایه فرا رسیده است؟

معامله گران حرفه ای بورس با نگاهی به شرایط ارزندگی معاملات سهام در بازار سرمایه، معتقدند کاهش قیمت سهام در بورس تهران از رقم‌های فعلی دیگر توجیه پذیر نیست و بازار در پایین ترین کف قیمتی ممکن قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۷۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲ 17 February 2015

معامله گران حرفه ای بورس با نگاهی به شرایط ارزندگی معاملات سهام در بازار سرمایه، معتقدند کاهش قیمت سهام در بورس تهران از رقم‌های فعلی دیگر توجیه پذیر نیست و بازار در پایین ترین کف قیمتی ممکن قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، بازار سرمایه پس از پشت سرگذاشتن یک دوره رکود فرسایشی سخت و به دنبال آن خروج سهامداران غیر حرفه ای و به شدت هیجانی از تالار شیشه ای، این روزها شرایط واقعی تری از نماگرهای خود به نمایش گذاشته است.

گرچه حدود یک سوم از ارزش کل بازار سرمایه و نقدینگی موجود در بازار کاسته شده اما اکنون با خالی شدن هیجان‌های کاذب از قیمت سهام و تطبیق انتظارات عقلایی بازار با واقعیت‌های موجود در اقتصاد کلان کشور، زمینه برای نوسان منطقی قیمت‌ها در محدوده مشخصی از نوسان شاخص کل بورس فراهم آمده است.

معامله گران حرفه ای بورس با نگاهی به شرایط ارزندگی معاملات سهام در بازار سرمایه، معتقدند کاهش قیمت سهام در بورس تهران از رقم‌های فعلی دیگر توجیه پذیر نیست و بازار در پایین ترین کف قیمتی ممکن قرار گرفته است.

چنین شرایطی علاوه بر اینکه زمینه برای گردش دوباره نقدینگی در نمادهای معاملاتی برای کسب بازدهی مثبت را فراهم می‌آورد ، انگیزه برای شکار سهم‌های ارزان شرکت‌ها را نیز دوچندان می کند.

با این همه، اغلب معامله گران و سرمایه گذاران بورس تهران افق روشن بازار سرمایه را به برخی متغییرهای سیستماتیک و یا به عبارتی، ریسک‌هایی خارج از چارچوب تالار شیشه ای گره می زنند. در مقابل اما برخی تحلیلگران با ارزیابی وضعیت بنیادی شرکت‌ها و ساختار اقتصاد کلان کشور در سال آینده، بازار سهام را مستعد رشد سودآوری در اغلب گروه‌ها و صنایع جامانده از دوران رشد بورس می دانند.

آیا قیمت‌ها در بورس به کف رسیده است؟

نریمان میررازقی ، کارشناس بازار سرمایه وضعیت فعلی بازار سهام ایران را به شدت ارزنده توصیف می کند و می گوید: در حال حاضر قیمت سهام در تالار شیشه ای در پایین ترین حد و یا به اصطلاح در کف قیمتی خود قرار گرفته و نوسانگیرها به زودی از مسیر صعودی بازار جا خواهند ماند.

به باور وی، رشد قیمت سهام در بورس برای معامله گرانی که با دید کوتاه مدت و با انگیزه نوسانگیری به بازار می نگرند، به راحتی نصیب نخواهد شد، از همین رو بهترین توصیه در شرایط فعلی خرید سهم ارزان و نگهداری در سبد دارایی ها است.

تکلیف بازار سرمایه در سال 94

این کارشناس بازار سرمایه با بررسی فضای کلی معاملات بازار سهام و صنایع متنوع حاضر در آن ، گفت: در بورس 1394 چیزی در حدود 70 درصد از ترکیب صنایع بورسی این بازار از روند نوسان قیمتی بسیار متعادل و از حداکثر رشد 20 درصدی برخوردار خواهند بود. بر همین اساس، با توجه به عدم پیش بینی رشد تصاعدی برای قیمت سهام این گونه صنایع ، انتظار برای جذب نقدینگی آنچنانی در این گروهها وجود ندارد.

اما در 30 درصد باقیمانده از صنایع بورسی همچنان بورس تهران یکه تازی خواهد کرد که از جمله آنها می توان به صنایع خودروسازی، تجهیزات و پیمانکاری ، بانکداری و قطعه سازها اشاره کرد.

وی در تببین این پیش بینی گفت: دولت تدبیر و امید با اعتقاد به اینکه شرکت‌ها وصنایع بزرگ بورسی به دلیل حجم و ظرفیت تولیدی کارخانجات خود و در عین حال، افزوده شدن بر این ظرفیت با راه اندازی طرح‌های توسعه ای ، در صورت کاهش سودآوری قادر به اثر گذاری منفی برروند رشد اقتصادی کشور نخواهند بود.

اما در مقابل آندسته از صنایع تولیدی که با حمایت و تزریق نقدینگی بتوانند به ظرفیت واقعی تولید خود برسند، می توانند به افزایش رشد اقتصادی کشور بیافزایند. از جمله این صنایع ، صنعت خودروسازی است که می تواند با تکیه بر ظرفیت تولیدی 100 درصدی و ایجاد اشتغال، زمینه رشد نماگرهای اقتصادی کشور را برای دولت فراهم آورد.

دولت در سال 94 چه‌کار می‌کند؟

به گفته وی، دولت تلاش خواهد کرد تا با وضع عوارض و مالیات و دیگر ابزارهای تعزیراتی، درآمدهای خود را از سود صنایعی همچون معدنی ها و مجتمع های پالایشی و پتروشیمی تامین کند و از سوی دیگر، این درآمدها را به تقویت ظرفیت تولیدی صنایع خودرویی و سایر صنایع جامانده از دوران رشد بازار تزریق کند تا به این ترتیب اقتصاد کشور شکوفا شود.

این روند با افزایش تولید خودروها به افزایش سودآوری شرکت‌ها نیز خواهد افزود و اغلب شرکت‌های خودرو سازی و قطعه سازی را به سودآوری خواهد رساند. به دنبال این روند، حجم زیادی از بدهی های بانکی تسویه می شود و شرکت‌ها از زیان‌دهی خارج می شوند.

وی در برابر این پرسش که چرا صنایع دیگر بازار سهام در این پیش بینی از رشد آنچنانی برخوردار نخواهند بود؟ پاسخ داد: شرکت‌ها و صنایع بزرگ بازار سهام که حجم عظیمی از ارزش کل بازار را به خود اختصاص می دهند، شامل صنایع معدنی و فولادی، پتروشیمی و پالایشگاهی می شوند که در سال‌های گذشته از رشد سودآوری بالایی برخوردار بوده اند.

دولت تدبیر و امید با تدوین برنامه منسجم و با به کار گیری ابزارهای تامین درآمدی مختلف از قبیل بهره مالکانه ، عوارض، مالیات و غیره قصد دارد قسمت اعظم سودآوری این شرکت را جذب کند، چرا که معتقد است هیچ دلیلی وجود ندارد که شرکت‌های بزرگ بازدهی 100 درصدی نسبت به آورده سهامداران و سرمایه خود داشته باشند.

میررازقی افزود: در بازارهای جهانی میانگین سود بنگاه اقتصادی و یا سرمایه گذاری چیزی بین 20 تا 30 درصد است اما درایران دولت می گوید چه دلیلی وجود دارد که بازدهی نسبت به سرمایه بیش از 100 درصد باشد. مدیریت جدید کلان کشور معتقد است که سودهای آنچنانی این شرکت‌ها با وضع مالیات بر سود و عوارض و غیره باید به جیب دولت ریخته شود تا بتوان با هدف تقویت دیگر صنایع تاثیرگذار بر رشد اقتصادی خرج کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با پیش بینی روند چشم انداز روشن بازار سرمایه در سال آینده، عنوان کرد : با فرض توافق و یا عدم توافق هسته ای ، اقتصاد ایران در سال آینده با تورم داخلی بالایی مواجه خواهد بود و این موضوع بر قیمت سهام تمامی صنایع بورسی بدون آنکه بر قیمت تمام شده تولید ظاهر شود، تاثیرگذار خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار