بازدید 41731

تعطیلات آخر هفته کشور دو روزه می‌شود؟

بسياري در ايران بر اين باورند كه تعطيلات در كشور ما بيشتر از ساير كشورها است. اين در شرايطي است كه آمار‌هاي رسمي نشان مي‌دهد در ايران تنها 75 روز تعطيلي در سال وجود دارد؛ اما حداقل تعطيلات در اکثر كشورهاي جهان حدود 104 روز است.
کد خبر: ۴۷۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۴ 07 February 2015
مدت‌ها است که قرار است روزهای قرمز تقویم ایرانیان ساماندهی شود. از سال 89 تاکنون طرح‌های مختلفی برای ساماندهی تعطیلات از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان برای کاهش یا افزایش تعطیلات رسمی کشور مطرح شده که البته تاکنون هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، حالا مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی از جزئیات طرحی خبر می‌دهد که از سوی دولت برای ساماندهی تعطیلات رسمی کشور نوشته شده و با نهایی شدن پیشنهادها قرار است به صورت لایحه‌ای تقدیم مجلس شود. حسن استوارآذر روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «در پیشنهادی که در این خصوص ارائه شده ادارات با رعایت ۴۴ ساعت کاری در هفته، پنج‌شنبه‌های آخر هفته در نیمه اول سال در تمام کشور و پنج‌شنبه‌های تمام سال در کلانشهرها تعطیل می‌شود.»

او اضافه كرد: «در این پیشنهاد ۱۵ روز به‌عنوان تعطیلات مذهبی، چهار روز به‌عنوان تعطیلات ملی، پنج روز تعطیلات نوروزی، سه روز تعطیلات تابستانی، چهار روز تعطیلات زمستانی، ۵۴ روز تعطیلات جمعه و ۲۷ روز تعطیلات پنج‌شنبه و در مجموع ۱۱۲ روز تعطیل رسمی ارائه شده است.» به گفته او ایران از جمله کشورهایی است که تعطیلات رسمی کمتری دارد، اما به دلیل تعطیلی‌های نیمه پنهان، تعداد تعطیلات رسمی در آن زیاد به نظر می‌رسد. به گزارش الف، حسن استوار‌آذر در جلسه کار گروه تخصصی امور فرهنگی و اجتماعی استان، افزود: «تعداد تعطیلی‌های رسمی ایران ۷۵ روز است که این رقم در مقایسه با برخی کشورها، کمتر از نصف است.»

همچنین به گزارش خبرگزاري مهر، او با بیان اینکه ساماندهی تعطیلات رسمی از مواردی است که دولت تاکید زیادی روی آن دارد تا به این وسیله میزان کار مفید در ادارات و دستگاه‌های اجرایی بالا رود، افزود: «کارشناسان مختلفی در حال بررسی این موضوع هستند.» او افزود: « دلیل اینکه کشور ایران را دارای تعطیلی زیاد می‌دانیم، تعطیلی‌های نیمه‌پنهانی است که در آن وجود دارد و سبب می‌شود ۷۵ روز تعطیل رسمی تبدیل به ۱۱۰ روز تعطیلات شود.»  

این همان تعبیر‌ی است که پیشتر نیز از سوی بسیاری از کارشناسان فن ارائه شده بود. به اعتقاد این دسته از کارشناسان این مساله که تعطیلات ایران زیاد است و به تولید ملی ضربه می‌زند، تعبیر غلطی است. همچنین براساس نظر این کارشناسان، نبود تعطیلات آخر هفته در کشور علاوه‌بر کاهش بهره‌وری، موجب معطل ماندن پتانسیل‌های گردشگری کشور و هجوم عمومی به جاده‌ها و تصادفات جبران‌ناپذیر می‌شود. با این توصیف، در صورت تصویب طرح دولت برای تعطیلی دو روز آخر هفته در کشور، می‌توان برای ساماندهی تعطیلات پراکنده نیز چاره‌اندیشی کرد. با این توضیحات به‌نظر می‌رسد ساماندهی تعطیلات رسمی کشور وارد فاز جديدي شده است. طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور سال 92 با امضای 16 نماینده مجلس در صحن علنی مجلس اعلام‌وصول شده بود. بر اساس اين طرح قرار بود 7 روز از تعطیلات رسمی کشور، شامل روزهای 29 اسفند، یک روز از 4 روز تعطیلی عید نوروز، 15 خرداد و 12 فروردین حذف شود و همچنین شهادت امام رضا(ع) فقط در مشهد تعطیل باشد و شهادت حضرت زهرا(س) و شهادت امام صادق(ع) نيز فقط در قم تعطیل باشد و مابقی نقاط کشور تعطیل نباشند.

البته پس از انتقاداتی که به طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور وارد شد، نمایندگان مجلس تصمیم به اصلاح این طرح گرفتند. پیشتر نیز در سال 89 مرکز پژوهش‌های مجلس طرحی را تحت‌عنوان ساماندهی تعطیلات رسمی کشور مطرح کرده بودکه در آن پیشنهاد حذف ۹ روز از تعطیلات رسمی ایران به چشم می‌خورد؛ طرحی که تاکنون عملی نشده است.  به هر حال دولت در حالی قصد دارد تعطیلات را ساماندهی کند که بر اساس تحقیق‌ها، ایرانی‌ها در سال حدود 75 روز تعطیلی دارند که در میان باقی کشورها که حداقل از 104 روز تعطیلی برخوردار هستند کمترین میزان تعطیلی است.

آنچه در این میان به محل بحث تبدیل شده است و بسیاری از کارشناسان بر آن اصرار دارند اضافه شدن دو روز تعطیلات اخر هفته به تقویم ایرانی‌ها است. به اعتقاد این دسته از کارشناسان از آنجا که تعطیلات آخر هفته در همه کشورهای جهان وجود دارد و بیشتر کشورها دو روز در هفته تعطیلند، ایران نیز باید تعطیلات آخر هفته خود را افزایش دهد. همچنین به گفته آنها متمرکز کردن تعطیلات باید به‌گونه‌ای باشد که تعطیلات وسط هفته حذف شده و به تعطیلاتی که نزدیک به آخر هفته است، افزوده شود چون با این کار هم به اقتصاد کمک می‌شود و هم امکان مسافرت برای مردم فراهم می‌شود و امکان برنامه‌ریزی افزایش پیدا می‌کند. به اعتقاد این گروه 6 روز کاری در کشور بهره‌وری را کاهش می‌دهد و باید با کاهش ساعات کار در هفته به سمت افزایش بهره‌‌وری در کشور برویم. البته در مقابل بسیاری بابیان اینکه تعطیلات نباید بر اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد بر این نظرند که در ایران یک روز تعطیلی هم کفایت می‌کند و افزایش روزهای تعطیل تنها موجب کاهش تولید در کشور می‌شود. نظری که البته از سوی تحلیلگران چندان علمی به نظر نمی‌رسد و فرضیه‌ای اثبات نشده است.  

این تحلیل‌ها در شرایطی از سوی موافقان و مخالفان افزایش تعطیلات رسمی در کشور مطرح می‌شود که بر اساس تحقیق‌های صورت گرفته در مقایسه میزان تعطیلات میان ایران و 10 کشور جهان، برزیل با 121 روز تعطیلی در صدر و ایران با 78 روز تعطیلی در انتهای لیست این کشورها قرار دارند . البته یمن نیز تنها از 8 روز تعطیلی رسمی در سال برخوردار است. پیش از این محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق ایران نیز از تعطیلات کم در کشورمان انتقاد کرده بود انتقادی که البته مسکوت ماند. حالا باید دید که طرح دولت یازدهم برای ساماندهی تعطیلات به کجا ختم می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳۶
انتشار یافته: ۵۴
به نظرم بهتره جمعه شنبه باشه که بتونیم حداقل چهار روز در هفته با دنیا در ارتباط باشیم
در ایران در عید نوروز علنا 25 روز تعطیله.
پاسخ ها
ببو
| - |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
آقا جون منظور آموزش و پرورشی ها نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
برا شما آموزشیا شاید؟
کاملا موافقم تعطیلات باید زیاد شود
لطفا تعطیلات استانهای جنوب را به علت شرایت جوی بد بیش از نه ما ه درسال افزایش دهید بخصوص پنجشنبه ها را با کلان شهرها برابری دهید .
عالی
بابا دست از سر تعطیلات بردارید بذارید در این دوران پرازاسترس و اضطراب قدری بیشتر کنار خانواده هایمان باشیم ساعات کار44 ساعت هفته را کاهش دهید و اینقدر با اعصاب ما بازی نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
خودت فهمیدی چی میخوای!
شما که این آمار را میدهید درست بیان کنید درست است تعطیلات در بقیه کشورها بیشتر است علت دارد یک اقتصادشان درست است من الان کشورمان را با اروپا و کانادا مقایسه میکنم بیشتر تعطیلات برای مراکز آموزشی است بعد مراکز اقتصادی و اداری فقط یکشنبه ها تعطیل هستن الان خودمان شاید بگویند اینجا هم همینطور است عملا برای تعطیلات عید 10 روز مانده به 1 فروردین به هر اداره ای که مراجعه کنید کاری برای شما انجام نمیشود تا آخر تعطیلات 13 حتی بعضی مواقع تا20 فروردین
شما که این آمار را میدهید درست بیان کنید درست است تعطیلات در بقیه کشورها بیشتر است علت دارد یک اقتصادشان درست است من الان کشورمان را با اروپا و کانادا مقایسه میکنم بیشتر تعطیلات برای مراکز آموزشی است بعد مراکز اقتصادی و اداری فقط یکشنبه ها تعطیل هستن الان خودمان ساید بگویند اینجا هم همینطور است عملا برای تعطیلات عید 10 روز مانده به 1 فروردین به هر اداره ای که مراجعه کنید کاری برای شما انجام نمیشود تا آخر تعطیلات 13 حتی بعضی مواقع تا20 فروردین
کاش یک بررسی تطبیقی انجام میدادید
برای حداکثر تماس با دنیای خارج بهتر بود که جمعه و شنبه را تعطیل می کردند.
دست نزنید که چالش جدید درست میشود.به حد کافی مردم تنش اقتصادی دارند.
اگربه فکر جهانی شدن هستیم باید تعطیلی هامون با دنیا تناسب داشته باشه .یعنی هرروز که اونها تعطیلن ماهم تعطیل باشیم تا لطمه ای به اقتصادمون نخوره مثلا چه ایرادی داره جشنهامونو توی ادارات باهمکارا بگیریم و دوروز تعطیلی همگام با سایر کشورها باخونوادمون باشیم؟
وقتی در کشور ما زمان کار مفید برای کارمندان کمتر از یک ساعت است چرا چهل و چهار ساعت در هفته بایستی کارمندان سرکار باشند! برای رصرفه جویی در هزینه ها بهتر است تعداد ساعات کار بین 38 الی 40 ساعت در هفته باشد
عالی می شه . واقعا مردم به باهم بودن نیاز دارن . یک روز تعطیلی به هیج جا نمی رسه .خارج هم دو روز تعطیلن . وچه بهتر اون روز شنبه باشه که با تقویم جهان همسان تر بشیم. مخصوصا شرکتهائی که با خارج معامله دارن
بنده 6 روز سر کار میرم کلی ارباب رجوع دارم. استراحت و تعطیلات آخر هفته درست و حقوق کافی جهت کسب آرامش ندارم. همیشه تلاش میکنم کار مردم را درست انجام بدم.
اما نه سیستم قدر میشناسد و نه مردم. هر دو فکر میکنند انجام وظیفه است.!!! اما انجام وظیفه هم حدی دارد.
واقعا نیاز هست که در کنار تعطیلات فکری به حال عدالت اقتصادی و کاری کارمندان هم بشود. تعطیلات بدون پول یعنی مکافات.!!!
والا با این تعطیل یه روزه هیچ کاری نمیشه کرد نه سفری نه استراحتی نه تفریحی نه گردشی
فقط
لااقل جمعه و شنبه رو تعطیل کنن تا تعملات با دنیا بهم نخوره
امیدوارم این طرح تصویب بشه واقعا باعث افزایش گردشگری خواهد شد ...
واقعا موافقم تعطيلات وسط هفته رو حذف كنن بجاش اخر هفته تعطيل بشه . كاش اينطرح رو به همه پرسي بذارن .
الهي اميييييييييييييييييييييييييييين
بهتره که 5شنبه ها تعطیل بشه، چون الان که تعطیل نیست هم میزان بازدهی کار روزای 5شنبه نزدیک به صفره.
پاسخ ها
حسام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
آقا علی اکبر اگه اینجوری بشه و پنج شنبه ها تعطیل بشه اونوقت بازدهی چهار شنبه میاد پایین همون شنبه باشه بهتره
طرح خوبی است البته اگر روزهای دیگر هفته همان ساعت 2.5 عصر کارمندان از اداره خارج شوند یا حد اقل ساعت 2 چهارشنبه هر هفته از ادارهشان خارج شوند کمک بسیار خوبی به کارمندان است البته اگر کل پنج شنبه سال شامل میشد خوب بود.
حاکمان محترم .مملکت همینطوریش هم تعتیله.خواهشمندم عوض این حرفا به فکر فضای کسب وکار باشید
تابناک دوباره مطلب الکی زدی ؟
52 تا جمعه + 52 تا نصف پنجشنبه + حداقل 22 تا تعطیل رسمی + 26 روز مرخصی سالانه = 126 روز تعطیل

چرا تشویش اذهان عمومی می کنی ؟
امیدوارم تعطیل آخر هفته جمعه شنبه در نظر گرفته بشوند و نه پنج شنبه جمعه
و یه سوال از تعطیلات نوروزی مظلومتر نیست تا می خواهند از تعطیلات کم کنند سراغ 29 اسفند و 5 روز تعطیلی عید می روند. در صورتی که تعطیلات متمرکز قابل برنامه ریزی اما تعطیلات پراکنده غیرقابل برنامه ریزی مضر برای اقتصاد است.
بهتر است کلیه تعطیلات طول سال برچیده شود و در تعطیلات عید و یک تعطیلات تابستانی متمرکز شود.
چرا جمعه و شنبه را تعطیل اعلام نمیکنید؟ شنبه مشترک در بین تمام مردم دنیسات و اینطوری ارتباط بیشترب با دنیا خواهیم داشت.
چه خوب
مرسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
خواهش میکنم قابلی نداشت.
حالا هم پنجشنبه ها تعطیل است .نیاز به مصوبه نیست
سلام خیلی طرح خوبیه. خدا کنه تصویب بشه.
اینجوری دو روز در آخر هفته به کارهای عقب افتاده مون رسیدگی میکنیم و بیشتر در کنار خانواده هستیم
می توان روی جایگزینی تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه بررسی کرد. جمعه همچنان تعطیل بماند و به جای پنجشنبه ها، شنبه تعطیل شود. اینجوری از لحاظ ارتباط با جهان هم بهتر است، چرا که الان ما پنجشنبه و جمعه تعطیلیم و اغلب کشورهای جهان هم شنبه و یکشنبه. لذا ما فقط سه روز امکان ارتباط با دنیای خارج را داریم.
تعطیل کردن پنجشنبه و جمعه اشتباه بزرگی است چون رابطه تجاری ما را با کشورهایی که شنبه و یکشنبه تعطیل هستند به چها روز تقلیل می دهد. اگر قرار است همه تعطیلی ها تجمیع شود و کلا دو روز تعطیلی در هفته داشته باشیم بهتر است جمعه و شنبه باشد.
فرق پنج شنبه آخر هفته با پنج شنبه تمام سال چیه ؟
مگه پنج شنبه وسط هفته هم داریم ؟
29 اسفند روز ملی شدن صنعت نفت و آخرین روز سال است و مردم بسیار گرفتار کارهای سال نو هستند و نمی توانند سر کار بروند, تعطیلی روزهای شهادت می تواند حذف شود ولی اعیاد چون مردم برنامه های مختلف از قبیل عروسی, میمانی, مولودی , خرید و ..... دارند تعطیل باشد بهتر است از جمله تولد امام رضا و تولد حضرت فاطمه!!
بهتره که 5شنبه ها تعطیل بشه، چون الان که تعطیل نیست هم میزان بازدهی کار روزای 5شنبه نزدیک به صفره.
کار مفید کارمندان محترم مثل مطالعه هموطنان عزیزمان کمتر از ده دقیقه در روز هست اگر کاملا ادارات تعطیل بشه و امضا نامه های اداری از طریق اینترنت و دور کاری انجام بشه اندازه درآمد های نفتی از راه صرفه جویی در آب و برق و گاز و تلفن و سایر ملزومات مصرفی ادارات به مملکت کمک میشه.
واقعا عدم تعطیلیه آخر هفته ها بهره وری رو کم میکنه، به خاطر اینکه کلا هفته که سر کار باشی جمعه رو فقط میخابی، و در نتیجه تفریح نمیکنی و کنار خانوادت نیستی، اگه هم بخوای بر تفریح هفته بعدش خسته ای، در کل توی طول هفته اکثر افراد یا به لحاظ روحی یا به لحاظ جسمی خسته اند، ولی اگر تعطیلی دو روز باشه مثله همه دنیا، یک روز استراحت میکنی ، یک روز تفریح میکنی، 5 روز هم سرحال کار میکنی، این مدل فعلی نه کار درستی انجام میدی نه تفریح درستی، نه خواب درستی ...
در حال حاضر پنج شنبه ها درتمام کلان شهرها عملا کار تعطیل است ولی چون دولتمردان رسما تعطیل نمی کنند هم کارمند راضی نیست وهم مراجعین واقعا یک عالمه هزینه اضافی وعدم تاثیر مثبت،بلکه حضور صوری وبی خاصیت کارمندان را بدنبال دارد.
بنظرمن هم بهتره شنبه را تعطیل کنن .حالا اگر دوست دارید پنجشنبه هم تعطیل باشه .اتفاق خاصی نمیفته . سه روز تعطیلی هم خوبه .اجرکم عندالله. خدا وکیلی راندمان کار بالا میره .جمعیت زیاد میشه .وخیلی اتفاقات خوب پیش میاد .آقا تصویب کنید از همین هفته
چرا فقط ادارات ؟ پس کارگران چی ؟
کارمندا توی روز کاریشون خیلی کارمیکنن که هی تعطیلاتشونم زیاد میکنید؟؟؟؟؟؟ مملکت کلا تعطیله .
عملاً در ادارات در پنج شنبه ها کاری انجام نمی شود. ولی کارکنان باید حضور داشته باشند و عمر فروشی کنند. در حالیکه میتوانستند در 2 روز تعطیلی به شهرهای خود سفر و با والدینشان دیدار داشته باشند.
عنایت بفرمایید دوستانی که از تعطیل شدن پنجشنبه ها خوشحالند! در داخل این خبر چیزی نوشته نشده اما در صورتی پنجشنبه ها تعطیل خواهد شد که پایان ساعات کاری روزهای شنبه تا چهار شنبه از ساعت 2:30 بعد از ظهر به ساعت 4 بعد از ظهر موکول میشه. چنانچه در اداره ای کار کنید که ناهار هم نباشد تصور کنید تحمل ساعات اداری چقدر سخت خواهد شد.
اگه احمدی نژاد بود چنانچه یکی طرح میداد کل سال تعطیل بشه سریع موافقت میکرد!
مگر خون مردم کلان شهر ها رنگین تره
اتفاقا اگر قرار به انجام کار ارباب رجوع باشه ادارات کلان شهر ها مراعه کننده بیشتر دارند و اگر کارمندان در سر کارشان حاضر باشند مردم شهر های کوچک می توانند در روز آخر هفته با مراجعه به کلان شهر ها کار هایشان را انجام دهند
پهتر است پنج شنبه ها را تعطیل کنند چون 4 ساعت کار در روز پنجشنبه اصولا بهره وری ندارد زیرا باید 3 ساعت مسیر رفت و برگشت از منزل به محل کار و بلعکس رابروی تا 4 ساعت کار کنی آنهم در شرایطی که بسیاری از ادارات پنج شنبه تعطیلند و کارها نیمه کاره می ماند.
بعضی کارمندان روانی اند
کارمندانی که استخدام نهادهای دولتی میشن قبل از استخدام روانشناس و روانپزشک باید از لحاظ روحی انها را تست کندخیلی از انها افسرده و پرخاشگرند
گفتن 54 تا جمعه داريم !!! مگه سال 378 روزه؟ تا اونجايي كه ما ياد گرفتيم سال 52 هفته داره كه ميشه 52 تا جمعه !!!
بهتره زمان کار در هفته 20 ساعت بیشتر نباشه اما اون 20 ساعت همه واقعا کار مفید انجام بدن
هموطنان محترم تمام مزایای دو رور تعطلی آخر هفته را برشمردنند . فقط موردیکه میخواهم به آن اشاره کنم مسافرت ها ها میباشد که با توجه کم بود امکانات جاده ائی این سفر ها در طی سال سرشکن خواهد شد که هم تلفات کاهش میابد و هم گردشگری رونق پیدا خواهد کرد.
5شنبه و جمعه ایران تعطیل
شنبه و 1شنبه دنیا تعطیل
3روز فرصت برای تجارت با دنیا!
این حرفا را رها کنید و فکری به حال ، حال مردم کنید
5شنبه که تعطیل باشه ولی فکر آزاد نباشه ، تفریح نباشه ، آسایش نباشه، چه فایده ای داره
فکری به حال سرطان کنید؟
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات
وب گردی