بازدید 33802

راز المثني بودن شناسنامه رضايي

يادداشت وارده
کد خبر: ۴۷۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۸ 11 May 2009
محسن رضایی روز جمعه در ستاد انتخابات کشور حاضر شد تا به طور رسمی کاندیدای انتخابات دهم ثبت نام کند. او مثل همه کاندیدا بر اساس یک رسم قدیمی شناسنامه اش را در برابر دوربین عکاسان گرفت، لبخند زد و چند لحظه صبر کرد تا همه عکاس ها بتوانند عکس مورد نظرشان را بگیرند.

شناسنامه محسن رضایی تفاوتی با شناسنامه دیگر کاندیداهای مطرح انتخابات داشت و با رنگ قرمز روی آن نوشته شده بود: المثنی. بعضی سایت های مخالف حضور رضایی بدون اینکه توضیحی درباره علت المثنی بودن شناسنامه او بدهند، تصاویر یاد شده را برجسته کرده و با تیترهایی چون: "رضایی با شناسنامه المثنی آمد" سعی کردند تا یک حس روانی منفی را نسبت به وی القاء کنند.

این در حالی است که المثنی بودن شناسنامه رضایی، سند افتخار جوانی است که از تمام موقعیت های شغلی و تحصیلی خود نظیر بورسیه شرکت نفت، دانشگاه علم و صنعت، کار مهندسی در شرکت ارج و ایران تایر و غیره گذشت تا سرباز روح الله باشد.

آنچه اما قاعدتاً باید مایه شرمساری باشد، گذشته غیر قابل دفاع افرادی است که در آن روزهای سخت ستم شاهی دم برنیاورده، نه تنها رنج زندان را نکشیدند بلکه یک روز هم مورد تعقیب ساواک واقع نشده و بالاتر از آن حتی یکبار هم به عنوان «مطلع» به ساواک و مراجع امنیتی رژیم سابق احضار نشدند.

برخی از رسانه ها اما با تأسی به مدل تبلیغاتی «بنی امیه» آنچنان در قلب و تحریف واقعیت کوشیده اند که امروز می خواهند بزرگترین سند افتخار سرباز روح الله را به عنوان سند شرمساری وی جلوه دهند. غافل از اینکه گفتگو در این باره به ضرر آن کسانی خواهد بود که در روزهای سخت مبارزه کنج عافیت اختیار کرده و امروز تمایل شدید به چهره شدن از راههای مختلف را دارند. 

اما باید دانست که خداوند در قرآن کریم می فرماید: «لا یستوی منکم من انفق من قبل الفتح و قاتل اولئک اعظم درجه من الذین انفقوا و قاتلوا من بعد.»

و یا اینکه: «فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجراً عظیما.»

و اما راز المثنی بودن شناسنامه محسن رضایی چیست؟

محسن رضایی متولد 10 شهریور 1333 در شهرستان لالی است. نام او در شناسنامه «سبزوار» بود؛ سبزوار رضایی میرقائد. وی در سال 1349 در کنکور ورود هنرستان صنعتی شرکت نفت پذیرفته شد و با رتبه نهم وارد این مجتمع آموزشی بورسیه نفت شد. وی در هنرستان شرکت نفت پایه های یک گروه مذهبی را بنیان نهاد که دو سال بعد با ادغام سه هسته مذهبی دیگر تبدیل به یک جمعیت انقلابی بزرگ شد و با الهام از آیه 172 و 173 سوره مبارکه صافات (انهم لهم المنصورون و ان جندنا لهم الغالبون) «جمعیت منصورون» نام گرفت.

محسن رضایی در آبان 1352 در ادامه مبارزه با رژیم شاه، توسط ساواک اهواز دستگیر شد. غروب یکی از روزهای ماه مبارک رمضان او و دوستانش را با زبان روزه به بازداشتگاه ساواک اهواز بردند و حتی کمترین مهلتی به آنان ندادند تا بویلرسوت (لباس های یک تکه کارکنان صنعت نفت) های خود را از تن درآورند.

از جمله دوستان و همراهان او که در این ضربه دستگیر شدند، شهید اسماعیل دقایقی بودند که بعد از پیروزی انقلاب و در کنار یار دیرین خود محسن رضایی، لشکر 9 بدر را بنیان نهاد که اندکی بعد به سپاه بدر ارتقاء یافت و در زمینه مبارزه با سلطه حزب بعث درعراق به فعالیت پرداخت و امروز هم شجره طیبه ای برای تضمین مصالح عراق یکپارچه و منافع شیعیان عراق است.

در اسناد مربوط به ضربه ساواك اهواز در آبان 1352، نام سبزوار رضایی میرقائد فرزند نجف و اسماعیل دقایقی فرزند قنبر به چشم می خورد. همچنین نام آقایان احمدی، ساكیه و كیانی هم به چشم می خورد كه دو نفر نخست( آقایان احمدی و ساكیه) از اعضای موثر گروه انقلابی منصورون بودند و پس از پیروزی انقلاب نیز منشأ بركات و خدمات برای انقلاب و ایران بودند.

عکس زیر که اولین بار در سال 1366 و در کتاب خورشید بدر (یادنامه شهید اسماعیل دقایقی) منتشر شده، اشاره به همین دستگیری محسن رضایی رضایی میرقائد فرزند نجف و اسماعیل دقایقی فرزند قنبر و دیگر دوستانشان توسط ساواک در آبان ماه 1352 دارد.

در پی این دستگیری، محسن رضایی به مدت سه ماه و یك هفته در سلول انفرادی مورد شكنجه و سوء رفتار قرار می گیرد و پس از محاكمه در شعبه دوم دادگاه نظامی اهواز به اتهام او مبنی بر «اقدام علیه امنیت كشور شاهنشاهی ایران» رسیدگی گردید و به زندان محكوم شد.

محسن رضایی پس از آزادی از زندان درس خود را تكمیل می كند و با معدل كل 03/18 از هنرستان صنعتی شركت ملی نفت ایران- اهواز فارغ التحصیل می شود. وی در كنكور دانشگاه علم و صنعت تهران با رتبه عالی پذیرفته می شود و در رشته مهندسی مكانیك مشغول به تحصیل می شود. وی كه قبلاً سابقه كار در بخش تلمبه های حفاری شركت سدكو sedko را داشته، در تهران به عنوان تكنسین برق در شركت ایران تایر مشغول به كار می شود. مدتی بعد و در حالی كه تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مكانیك پی می گیرد، به عنوان كارمند در بخش طراحی پایه basic design شركت تولید لوازم خانگی ارج مشغول به كار می شود.

وی كه در این ایام در محله نارمك تهران اقامت داشت، از طریق آیت الله جلالی خمینی امام جماعت مسجد احمدیه، نارمك به جستجوی همسری مناسب برای تشكیل خانواده ای مذهبی و انقلابی بر می آید و به زودی با معرفی آیت الله جلالی خمینی (كه هم اكنون به عنوان نماینده ولی فقیه و رئیس حوزه علمیه شرق تهران فعالیت می كند) با خانم خدنگ ازدواج می نماید.

در سال 1355 و در حالی كه محسن رضایی فعالیت فرهنگی و سیاسی خود را در تهران دنبال می كند، موج دوم دستگیری اعضای منصورون توسط ساواك آغاز شد و آقای رضا بصیرزاده از اعضای موثر منصورون با اعلام خطر نسبت به دستگیری وی، خواستار پیوستن او به صحن های تشكیلاتی (خانه های تیمی) منصورون می شود. (توضیح اینكه گروه منصورون با الهام از حدیث شریف سلسله الذهب كه "كلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی"، به جای اصطلاح خانه تیمی از تعبیر قرآنی "حصن" استفاده می كردند).

درون حصن های تشكیلاتی، هر یك از اعضا از نام دیگری غیر از نام شناسنامه ای خود استفاده می كردند تا توسط ساواك شناسایی نشوند. مسئول او در تشكیلات، شهید غلامحسین صفاتی بود كه با نام مستعار صادق و محسن فعالیت می كرد. برای محسن رضایی نام های قاسم، قادر و مجید انتخاب شد كه به تناوب از آنها استفده می كرد.

شهید غلامحسین صفاتی در 6 بهمن 1355 در درگیری با نیروهای ساواك و شهربانی اصفهان به شهادت رسید و محسن رضایی به دلیل علاقه ای كه به شهید صفاتی داشت نام "محسن" را برگزید تا تداوم بخش راه او باشد.

اما کسی که محسن رضایی ترجیح داد نام او را برای خود برگزیند، چه کسی بود؟ شهید صفاتی در خانواده ای مذهبی و در دامان مادری كه حافظ كل قرآن بود، رشد کرده بود. برادر شهید صفاتی، بعد از پیروزی انقلاب از سوی مردم آبادان به نمایندگی مجلس برگزیده شد. آقای ایرج صفاتی علاوه بر نمایندگی مردم شریف آبادان در مجلس، در سال های دفاع مقدس و در زمان ریاست مجلس آیت هاشمی رفسنجانی ریاست دیوان محاسبات كشور را عهده دار بود و در جای جای خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی از وی نام برده شده است.

همچنین خواهر شهید صفاتی به عنوان یكی از پر تلاش ترین مجتهدان زن تاریخ تشیع، درس خارج فقه خود را به محلی برای تربیت زنان آگاه به فقه شیعه و مقتضیات زمان اختصاص داده است. بانو مجتهده زهره صفاتی همسر آیت الله محمد حسن احمدی فقیه از علمای قم هستند.

به هر حال محسن رضایی برای زنده نگه داشتن نام چنین رادمردی نام «محسن» را به عنوان نام تشكیلاتی خود برگزید و راه او را به خوبی ادامه داد و توانست ضمن برقراری ارتباط مستمر و عمیق با روحانیت مبارز قم از راهنمایی شرعی روحانیون برجسته ای همچون حضرات آیات راستی كاشانی، شرعی و قمی برخوردار شود. محسن رضایی در تمامی این ارتباطات از نام«محسن» استفاده می كرد و به طور طبیعی پس از پیروزی انقلاب وقتی كه این مرد مبارز را به حضور حضرت امام(ره) معرفی كردند، با نام «محسن رضایی» شناخته می شد.

محسن رضایی در سال های پس از پیروزی انقلاب همواره مورد عنایت، توجه و لطف پدرانه حضرت امام رحمت الله بود و در شهریور 1360 حضرت امام(ره) او را احضار كرد و در دیدار كوتاهی كه در حیاط خانه حضرت امام(ره) برگزار شد، از این جوان پرسید: شما الان چند سال دارید؟ او گفت: 27 سال. امام(ره) گفت تصمیمی گرفته ام؛ حكم فرماندهی كل سپاه را برای شما می نویسم. بروید كاری برای جبهه ها بكنید.

چند ساعت بعد حكم حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی خطاب به «محسن رضایی» صادر شد و او را به عنوان فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی كرد و به این ترتیب نام او در شناسنامه تغییر یافت؛ محسن رضایی میرقائد شماره شناسنامه 1172 صادره از مسجد سلیمان؛ نسخه المثنی.

كشور در آتش اشغالگران بود و 5 استان خوزستان، ایلام، كرمانشاه، كردستان و آذربایجان غربی در آتش جنگ می سوخت. «محسن رضایی» به دفاع از كشور و رضایت امام(ره) می اندیشید و به خوبی از پس آن كار برآمد. به زودی و در ظرف 9 ماه طی 4 عملیات پیروزمند طریق القدس، ثامن الائمه، فتح المبین و بیت المقدس كل اراضی اشغالی كشور آزاد شد تا خنده بر لبان مردم و امام(ره) بنشیند. امام(ره) از این به بعد همیشه او را با صمیمیت خاصی "آقامحسن" صدا می زد و هنوز هم بچه های جنگ او را با این نام صدا می زنند و به این ترتیب به یاد آن روزها صفا می کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای به خوبی كل این رویدادها و تحولات مدیریتی را در یك جمله حكیمانه اعلام كرده اند: "شما آقا محسن عزیز بارها و بارها دل امام رحمت الله را شاد كردید؛ من به شما از ته دل اعتماد دارم و شما را از ته دل دوست دارم".
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
آقايان كيهاني هم بخوانند!
نام و نشان یافتن در گمنامی؛ درود بر شما که این واقعیات را روایت نمودید. اما حیف است که چنین مردی با این پیشینه به آلودگی های سیاست کشانده شود ما سیاستمان باعث تباهی دیانتمان می شود و به همین دلیل آن چهره های نورانی که از بعضی افراد سراغ داشتیم پس از ورودشان به صحنه سیاست به چهره هایی دیگر تبدیل شد. به هر حال هرقدر هم ایشان بخواهد سیاست را به دیانت نزدیک کند هستند کسانی که باعث می شوند دیانت ایشان به سیاست نزدیک شود و چون سیاست به درست یا غلط به معنی دغل بازی است حیف است چهره های مومن اینگونه آلوده شوند.
این دکتر رضایی که وی و شما سعی دارید به جامعه معرفی کنید با آقا محسن دوران دفاع مقدس چه شباهتی دارد ؟! ضمنا شما اگر شهید صفاتی و شهید دقایقی را واقعا میشناسید؟!! بفرمایید اگر الآن در این انتخابات بودند از چه کسی حمایت می کردند؟!راستی اکنون نظر رهبر معظم انقلاب در مورد آقای رضایی چیست؟!!!! اطاعت پذیری وی از حضرت آقا به هنگام خروج از لباس مقدس پاسداری چه میزان است ؟؟!! فاین تذهبون؟؟؟!!!
برادر گرامي مشكل ما اينست عده اي كه اكنون ادعا مي كنند مبارزه وجنگ را حس نكردند و فكر مي كنند اين آزادي از اول بوده ويا اينكه فراموش كردند چه كسي اين موهبت را به آنها داده است و هنوزمبارزين هستند كه بي ادعا فقط نظاره گر هستند.
با سلام، در جواب کاربر محترمی که با شانتاژ کردن، یادداشت تابناک را زیر سوال برده و در آخر هم گفته فاین تذهبون، می خواهم بگویم ای برادر یا خواهر عزیز تو به کدامین سو شتابان می روی که همین طور همه را محکوم می کنی و از طرف همه سخن می گویی؟ اولا گفته ای که این رضایی به آن آقا محسن چه شباهتی دارد؟ من هم می گویم چه شباهتی ندارد؟ همین طور که نمی شود رو هوا حرف زد. ثانیا شما از کجا میدانی که شهیدان صفاتی و دقایقی حتما نظر منفی روی ایشان دارند مگر اینکه خواب نما شده باشید. ثالثا نظر آقا رو دیگه از کجا می دونید، اگه واضح بگید برای ما هم بهتره. در آخر هم در جایگاه ملائکه و انبیاء نشسته و عاقل اندر سفیه می گویید فاین تذهبون؟ ببخشید ولی این عین خودخواهی و غروره که فکر کنید شما همه چیزید و بقیه هیچ!!!
درود بر حاج محسن رضايي. و خدا هدايت كند همه حسودان را. حاج محسن تنها كانديدايي است كه لياقت اداره كشور را دارد. با برنامه ترين آنهاست
راستي به حاج محسن بگين يه سري هم به مازندران ما بزنه
به قول دكتر شريعتي : آنان كه رفتند كاري حسيني كردند و آنان كه ماندند بايد كاري زينبي كنند و گرنه يزيديند . برادر من شناسنامه اولي يا المثني مشكل ما نيست مشكل ما اين است همه پس از پذيرش مسئوليت شعارهاي خود را فراموش مي كنند و زير همه قول هاي قابل انجام يا غير ممكن مي زنند پس اين گوي و اين ميدان سعادتمند كسي كه روي حرفهايش استوار بماند . به قول شاعر دوصد گفته چون نيم كردار نيست
به نظر من محسن رضایی به طور ناخواسته در حال ایجاد یک طیف جدید سیاسی است ... اصول گرای اصلاح طلب
با سلام با خسته نباشید خدمت تمام عزیزان تابناکی به استحضار می رساند شناسنامه های جدید تقریباً از سال 65 شروع به تعویض شد و با صدور شناسنامه های جدید اصل شناسنامه تحویل داده می شد و در بالای صفحه اول نوشته می شد توضیحات دارد و در صفحه آخر نسبت به تغییر اسم یا فامیل ویا غیره توضیح داده و ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می نمودند و هرگز برای این گونه شناسنامه ها، المثنی صادر نمی نمایند!!!
جناب آقاي رضايي از قديم مي گن: هر چي عوض داره گله نداره. مثل اينكه خود شما يادتان رفته از هر چيز كوچك و بي اهميتي براي تخريب دولت ابا نداشتيد و كوچكترين و مسائلي را كه اصلا به چشم نمي آيد را مثل پتك توي سر دولت خدمتگزار كوبيديد.
شما كه آستانه صبرتان اينقدر پائين است و به كوچكترين چيزها به اين صراحت خود وحاميانتان واكنش نشان ميدهند .خداي نكرده اگر رئيس جمهور شويد در برابر مشكلات كلان كشور چه خواهيد كرد. از من كوچك به شما نصيحت در تفكرتتان تجديد نظري بكنيد
انشاالله همگي در محضر خداي متعال رو سفيد باشيم .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی