بازدید 79853
۱

آشنايي با سيستم ترمز ABS

کد خبر: ۴۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۳ 11 May 2009
سیستم ترمز ABS بهترین راه برای ایمن ساختن ترمز وسایل نقلیه موتوری با سیستم‌های ترمز هیدرولیک است.
ترمز Abs دستگاهي الكترونيكي است كه در هنگام ترمزگيري با كنترل فشار (قطع و وصل كردن فشار) هيدروليك در كسري از ثانيه ارتباط لنت را با ديسك يا كاسه برقرار و قطع مي‌كند.

تكرار سريع و مداوم اين عمل باعث از ميان رفتن حالت بلوكه كردن يا قفل كردن ترمزها مي‌شود.

اهميت اين گونه ترمزها بيشتر در سطوح خيس و لغزنده يا ترمزگيري در سرعت‌هاي بالا بيشتر نمايان مي‌شود. در اين گونه موارد راننده از كنترل كامل روي وسائل نقليه خود برخوردار است.

نكته منفي در مورد ترمزهاي Abs صداي نسبتا شديد آنها در هنگام ترمزگيري روي سطوح بسيار لغزنده است.

در خودروهایی که فاقد ترمز ABS می‌باشند وقتی راننده پای خود را روی پدال ترمز بطور ناگهانی فشار دهد در صورتی که جاده لغزنده باشد، خودرو تعادل خود را از دست خواهد داد اما سیستم ترمز ABS این نقص را برطرف کرده و اجازه قفل شدن کامل به چرخ را نمی‌دهد.

اين سيستم باعث می‌شود که خودرو هم تعادل خود را از دست ندهد و هم سریعتر ترمز کند و بایستد.

بايد توجه داشت، در شرايط بحراني (مواجه شدن با موانع) فورا پدال كلاچ را گرفته و با تمام نيرو به طور مداوم روي پدال ترمز فشار دهيد.

در اين زمان Abs شروع به كار كرده و شما قادر خواهيد بود خودروي خود را در مسير دلخواه هدايت كرده و از برخورد با موانع جلوگيري كنيد.

سيستم ترمز مجهز به Abs قادر است وضعيت ايمن‌تري را براي خودرو ايجاد كند.

كاهش خط قرمز افزايش پايداري خودرو در جاده‌هاي لغزنده افزايش كنترل فرمان كاهش اثر شرايط متفاوت جاده روي لاستيك‌ها، كاهش‌ مقدار لرزش لاستيك و سيستم تعليق در ترمز و پايداري خودرو در جاده‌هاي ناهمگن به هنگام ترمز شديد از فوايد اين سيستم است.

با اين كه سيستم Abs داراي ايمني بالايي است، ولي وجود آن در خودرو نبايد باعث سرپيچي راننده از رعايت مقررات رانندگي به خصوص سرعت‌هاي غيرمجاز، رعايت نكردن فاصله ايمني و سرعت مناسب در پيچ‌ها شود.

انجام تغييرات شخصي در خودرو (مثلا ترمز، بدنه‌ها و يا چرخ‌ها) مي‌تواند بر عملكرد سيستم Abs تاثير منفي بگذارد.

اجزای سیستم ترمز ABS:
واحد کنترل الکترونیکی یا ECU
واحد کنترل هیدرولیکی یا HCU
پمپ
سیلندر اصلی
سلونوئیدها
انبارها اکومولاتورها
سنسورهای سرعت
سایر تجهیزات ورودی واحد
کنترل الکترونیک
 
منبع: همشهری‌
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱
مطلب خوبي بود ولي در پاراگراف اول در مورد زمان عملكرد صدم ثانيه صحيح است نه كسري از ثانيه .
ارايه اين اطلاعات بسيار به جا ومفيد است واميدوارم ازمعرفي تكنولوژي هاي نوين در همه ي زمينه ها غافل تشيد . باتشكر
این جمله غلط است :
نكته منفي در مورد ترمزهاي Abs صداي نسبتا شديد آنها در هنگام ترمزگيري روي سطوح بسيار لغزنده است

اصولا ای بی اس هم برای سطوح خیس و هم خشک میتواند طول توقف را کوتاه تر میکند ۰
و همچنین اصلا صدای چرخ همانند خودرو های معمولی شنیده نمیشود
ضمنا چرا در یک سایت سیاسی چنین مطالب تخصصی مینویسید؟
کاملا درسته ... یکی از مشکلان ABS ترمزگیری بر روی سطوح لغرنده هستش
این جمله " بايد توجه داشت، در شرايط بحراني (مواجه شدن با موانع) فورا پدال كلاچ را گرفته و با تمام نيرو به طور مداوم روي پدال ترمز فشار دهيد."
در دفترچه راهنمای 206 تیپ 3 که ترمز ABS‌دارد می نویسد که هنگام ترمز بطور مداوم ترمز را قطع و وصل نکنید بلکه آنرا تا آخر فشار دهید عمل قطع و وصل کار سیستم ABS را مختل می کند
باتشكر
اطلاعات مفيدي بود.
به علت قطع و وصل شدن ترمز در اثر عمل سیستم ABS، طول خط ترمز طولانی تر می شه. اما از قفل شدن چرخها که باعث عدم کنترل پذیری خودرو می شه جلوگیری میکنه.
در ضمن چرا باید صدا بیشتر بشه؟!
خودرو من ترمزabs دارد درچندین مورد ازتصادف حتمی نجات یافته ام
این سیستم از سال 98 در دنیا اجباری شده و از سال 2001 هم ایر بگ اجباری شده..80% خودروهای ما هنوز کمربند ایمنی با ضریب ایمنی بالا ندارند...کو گوش شنوا...
با سلام
چون ضريب اصطكاك قفل نشدن چرخ ها (غلطش ) بيشتر از ضريب اصطكاك ليز خوردن ( لغزش و قفل شدن چرخ) مي باشد به همين خاطر خودروي با ترمز ضد قفل abs در فاصله كمتري نسبت به ترمز معمولي در حالت قفل شدن چرخ مي ايستد
در جواب کاربر بالايی
اطلاعات اینچنينی برای همه لازم است فرق نميکند که سايت سیاسی باشد یا غير سیاسی
با تشکر از مديريت محترم سایت تابناک
البته استفاده از ترمز abs زمانی کاملاً ایمنی و مورد اطمینان است که همه خودروها دارای این سیستم باشند وگرنه در زمان ترمز و توقف سریع ماشین احتمال برخورد خودور پشت سر زیاد است چون ترمز آنها معمولی و ایمنی ندارد. برای افزایش ایمنی باید هزینه کرد و اجبار برای شرکت های سازنده ماشین برای تعبیه ترمز ABS.
خبر بسيار جالبي بود كاش هفتهايي يك خبر از اين قبيل ارائه ميكرديد
منظور از صدای شدید، صدای کشیده شدن لاستیک روی آسفالت نیست. خود سیستم ترمز در این حالت صدایی مثل خرد شدن با صدای بلند دارد
احتمالا منظور نویسنده از "صدای نسبتا شدید" همان صدای قطع و وصل کردن سیستم ترمز است که روی پدال ترمز نیز با ضرباتی زیر پای راننده احساس میشود
در خصوص نظر این دو دوست عزیز ذکر دو مطلب ضروری است.
1- آن دوستی که گفته ترمز ABS صدا ندارد، مشخص است هیچگاه با اتومبیل با ترمز ABS رانندگی نکرده اند. منظور صدایی نیست که از لاستیک یا لنت ترمز بلند شود. بلکه صدایی است که داخل ماشین راننده حس می کند. در حالت عادی که ترمز آ ب اس درگیر نمی شود البته هیچ صدایی نیست. ولی در سطوح لغزنده به محض اینکه ترمز درگیر می شود لرزش شدید روی پدال و صدایی شبیه سابیدن آهن به آهن دارد که چندان مطبوع هم نیست.
2- در خصوص زمان ترمز، آ ب اس زمان و مسافت ترمز را کم نمی کند فقط چرخ را قفل نمی کند. تنها در سطوح بسیار لغزنده مانند یخبندان ممکن است زمان ترمز کمتر از ماشین های دیگر باشد ولی در یخبندان سرعت بالا حتما تصادف ایجاد می کند و هیچ وسیله ای جلودار آن نیست.
با سلام
مطلب خيلي خوبي بود
لطفا هر روز مطالب علمي روزمره كه مورد نياز مردم مي باشند را نيز در سايت قرار دهيد تا تنوعي در اين همه جارو جنجاهاي سياسي باشد.
با تشكر
من نفهمیدم چرا باید کلاچ را بگیریم اینطوری خودرو رها میشود خود دنده درگیر سرعت را میگیره فقط باید پارا از گاز برداشت روی ترمز گزاشت
با سلام
يك نكته اي به نظرم رسيد و آن اينكه دوستان عزيز يادشان باشد كه ABS معجزه نميكنه. و به خيال اينكه ماشينشون از اين سيستم بهره مند هست هر جور دلشون ميخواد رانندگي كنن.اصولا تمام اتومبيلها از ژيان گرفته تا لامبورگيني و... يك خصوصيت مشترك دارن و اونم اينه كه سطح تماسشون با جاده فقط لاستيك هست. پس اگر از لاستيكهاي درست در ارتباط با آب و هواي منطقه استفاده نكنيم اين ترمز كار زيادي انجام نميده. دوستاني كه تجربه رانندگي با اين ترمز را روي يخ دارن نظر بنده را تائيد ميكنن و اونجايي كه از لاستيك يخ شكن استفاده بشه كارايي اين سيستم خودشو نشون ميده. به نظرم بد نباشه كه سايت محترم تابناك در آينده مقاله اي كوتاه در باره خصوصيت لاستيكها براي كاربرانش ارائه بده و دوستان ملاحظه كنند كه نوشته هايي رو كه روي لاستيكهاي خودروشون ميبينن يه دنيا اطلاعات داره كه اكثرا از اون بي اطلاعند. متاسفانه بسياري از لاستيك فروش هاي ما هم در اين باره اطلاعاتي ندارند تا مردم را راهنمايي كنن.
لطفا چاپ کنید تا اگر کسی بداند مرا راهنمایی کند: پژو 206 SD اتوماتیک من ،وقتی پس از چند روز توقف ،استارت میزنم ترمز نمیگیرد و بایستی چند بار ترمز کنم تا درست شود.
با تشکر
با سلام : من مدیر یکی نمایندگی های خودورهای تویوتادر ایران هستم . لطفاً صمیمانه ترین تشکرات بنده را برای درج این مطلب بپذیرید . درج چنین مطالبی میتواند کمک بسزایی در آشنایی کاربران با چنین مسایل فنی بنماید . اما در مطلب ذکر شده ذکر چند مطلب بسیار جدی که ما همه روزه با آن روبرو هستیم و ندانستن آن میتواند باعث بروز خطرات جدی جانی گردد از قلم افتاده است که خواهش میکنم به هر نحوی که صلاح میدانید آنرا منتشر بفرمایید :
مهمترین مشکل استفاده از ترمز ای بی اس ( یا ترمز ضد قفل یا (ABS: Anti-Lock Brakng Systemوجود یک باور غلط در جامعه است که بر اساس آن کاربران این ترمز بر این باورند که ترمز ای بی اس در شرایط بحرانی بهتر از ترمز معمولی از نظر شدت گیرایی ترمز عمل میکند و به قول برخی باصطلاح خودرو را میخکوب میکند ! این باور غلط بسیار خطرناک و حتی مرگبار است ! تعریف صحیح ترمز ای بی اس میتواند این باشد : نوعی از سیستم ترمز، که در شرایط ویژه فرمان پذیری خودرو را حفظ میکند و میتواند باعث فرار از صحنه تصادف احتمالی گردد اما این تعریف مطلقاً به این معنی نیست که خودرو بهتر ترمز میگیرد بلکه بر عکس خودرو به دلیل قطع و وصل شدن ترمز به تعداد 10 مرتبه در ثانیه عملاً کمتر ترمز میگیرد. بنابر این هنگام عملکرد ای بی اس راننده میبایستی فشار بیشتری بر پدال وارد آورد تا شرایط عادی گیرایش ترمز حفظ گردد .
نکته دیگری نیز که تذکر آن لازم است، این است که عملکرد ترمز در یک مکان بر حسب شرایط موجود ممکن است متفاوت باشد . با این توضیح که مثلاً اگر در مسیر ایاب و ذهاب روزانه ، در محلی یکسان همه روزه با سرعت 50 کیلومتر در ساعت رانندگی میکنیم و ای بی اس ترمز بر اثر ترمز گرفتن عمل نمیکند، ممکن است در یک روز بارانی با سرعتی کمتر از 50 کیلومتر هم این سیستم فعال گردد که مطلقاً دلیل بر ایراد سیستم ترمز نیست بلکه بر عکس به این معنی است که به دلیل لغزندگی سطح جاده ABS وارد عمل شده است.
بنابر این رانندگان محترمی که خودروشان دارای این سیستم ترمز است برای حفظ سلامتی و جان خود باید به نکات زیر توجه جدی داشته باشند :
1- داشتن ترمز ای بی است هرگز به معنی اینکه ترمز خودروشان معجزه میکند نیست و قرار نیست این ترمز خودروی شما را میخکوب کند !
2- ترمز ای بی اس هنگام عمل "صدایی شبیه ساییدن آهن به آهن دارد " ( تشبیه دوستمان بسیار عالی بود ) که دلیل آن همین قطع و وصل لنت به تعداد 10 بار در ثانیه است و همچنین معمولاً در غالب خودرو ها هنگام عمل پدال قدری پایینتر میرود .
3- رانندگان عزیزی که از خودروهای دارای این سیستم استفاده میکنند باید حتماً در آرامش و در یک منطقه خلوت با سرعتی مطمئن ( حداکثر 60 کیلومتر) رانندگی کنند و با ترمز گیری شدید سیستم ای بی اس خودرو را آزمایش کنند تا بدانند عملکر این سیستم در شرایط خطر به چه شکل است و صدای ترمز ، پایین رفتن پدال و کاهش قدرت ترمز برای آنها عادی شده و احساس نگرانی نکنند و استرس وارده احتمالی بر آنها موجب بروز خطرات دیگر نگردد .
مجدداً از درج این مقاله که قطعاً میتواند برای کاربران این وب سایت مفید باشد صمیمانه تشکر میکنم و امیدوارم با انتشار عرایض بنده نیز کاستی های آن مرتفع گردد .
با احترام
علیرضا نیک نفس
من با ماشین پراید با سرعت 120 و درحالی که نمی دونستم جاده خیس می باشد و چون جلوی من تونل با پیچ کمی هم داشت پا روی ترمز گذاشتم و کنترل از دستم در رفت و خدار رو شکر نه جلو و نه پشت درآن لحظه ماشین نبود و از مرگ حتمی نجات پیدا کردم از یک کارشناس میخوام بگه تو اون لحظه آدم چیکار باید بکنه متشکرم.
با تشكر از مطلب. اما ترمزABS اتومبيل سمند من مدتي است حتي تعميرگاه مركزي هم نتوانست ايرادش را برطرف كند
زمانی که برف باشد وترمز بزنی به هیچ وجه ترمز نمیگیرد و صدای بدی دارد انگاد لنت ندارد واهن به اهن برخورد میکند واگر مانعی در جلو خودرو باشد برخورد میکند واگر شخص پیاده جلو خودرو باشد از روش رد میشود بعد وایمیستد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل