بازدید 5667

بر شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی کنترل داریم

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: اقدامات خوبی در دو حوزه آموزش علم و سلامت در فضای مجازی در کشور صورت گرفته است و ما کم کم شاهد عدالت در توزیع سلامت و آموزش با استفاده از فضای مجازی هستیم.
کد خبر: ۴۷۱۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷ 02 February 2015
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: اقدامات خوبی در دو حوزه آموزش علم و سلامت در فضای مجازی در کشور صورت گرفته است و ما کم کم شاهد عدالت در توزیع سلامت و آموزش با استفاده از فضای مجازی هستیم.

به گزارش ایرنا، « علیرضا شاه میرزایی» یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که به موضوع آسیب های شبکه های اجتماعی اختصاص داشت با بیان این مطلب افزود: شبکه های اجتماعی تهدید و فرصت هستند اما در کشور ما متاسفانه از این فرصت استفاده چندانی نشده است.

وی گفت: بنابراین تهدیدهای این شبکه ها در کشور ما نمود بیشتری پیدا کرده است و دستگاه ها و بخش های ذیصلاح در این بخش فعالیت چندانی نمی کنند.

این عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه در خصوص عملکرد این شورا گفت: این شورا متشکل از دستگاه ها و وزارتخانه های ذیربط است و در صورت رسیدن مطالب کارشناسی شده از سوی هر یک از دستگاه های زیر مجموعه، در خصوص مسائل ارایه شده تصمیم گیری می کند بنابراین میزان عملکرد آن به فعالیت اعضا بستگی دارد.

وی گفت: فضای مجازی آسیب و فرصت است و در شورای عالی فضای مجازی، بیشتر به این شبکه ها به عنوان فرصت نگاه می شود هر چند که تهدیدها نیز مدنظر قرار دارد.

شاه میرزایی ادامه داد: امروز شبکه های اجتماعی نقش چشم گیری در افزایش اشتغال در کشورهای مختلف دارند حال آنکه در کشور ما سهم اندکی از اشتغال را به خود اختصاص داده اند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: تهدیدها جدی است و ما در خیلی از زمینه ها از دستگاه های مربوطه انتظار داریم حداقل به مانند کشورهای غربی عمل کنند و بتوانند امنیت ورود مردم به فضای مجازی کشور را فراهم کنند.

وی گفت: امروز تهدیدهای ناشی از شبکه های اجتماعی در دنیا نیز مطرح است و این موضوع تنها به ایران اختصاص ندارد چرا که مردم اطلاعات شخصی و خصوصی خود را نیز بر روی شبکه های مجازی قرار می دهند.

شاه میرزایی اظهار داشت: کل شبکه مخابراتی کشور و تجهیزات به کار رفته در آن پنج تا شش میلیارد دلار ارزش دارد اما سهام یکی از شبکه های اجتماعی بین المللی سال گذشته به ارزش 17 میلیارد دلار فروخته شد که نشان از تجارت و سود آوری این صنعت دارد.

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: ما فضاهای خوبی در داخل کشور توسط افراد متخصص داخلی ایجاد کرده ایم اما وقتی آنها را روانه بازار می کنیم از سوی دستگاه ها و بخش های دولتی نیز مورد استقبال قرار نمی گیرند و همین مسائله باعث عدم موفقیت این شبکه ها می شود.

وی گفت: خیلی از شبکه های مجازی در دنیا کارکرد علمی و اقتصادی دارند اما در ایران کمتر در خصوص آنها شنیده می شود و به تازگی اقدامات مشابهی در کشور در خصوص ایجاد چنین شبکه هایی صورت گرفته است که می توان از شبکه سلامت و دانش آموزی یاد کرد.

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: ما در جامعه ای هستیم که خیلی از پدیده ها به صورت دوگانه اتفاق می افتد، اما در غرب اینگونه نیست به عبارت دیگر فرد در فضای مجازی و فضای واقعی با یک نوع فرهنگ مواجه است و همه شرایط یکسان است اما ما در کشور استانداردهای متفاوتی در فضای مجازی و فضای واقعی مشاهده می کنیم که همین موضوع باعث می شود جوانان با دوگانگی روبرو شوند.

کنترل کامل بر روی شبکه های اجتماعی در فضای مجازی داریم 

«مصطفی علیزاده» کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه نیز در تماس تلفنی با این برنامه با اشاره به دستگیری یک باند تهاجم فرهنگی در شبکه اجتماعی فیس بوک اظهار داشت: ما بنایی بر بازداشت و دستگیری افراد نداریم اما 24 نفر از اعضای فعال این باند به مراجع قضایی دعوت و 12 نفر از آنان بازداشت شده اند.

علیزاده اظهار داشت: جمع بندی های ما نشان می دهد عمده افرادی که به عنوان مدیران صفحات اجتماعی ضدفرهنگی فعالیت می کنند اکثرا دارای سوء پیشینه و مشکلات خانوادگی و روحی و روانی هستند.

وی گفت: فضایی که ما از آن صحبت می کنیم، شش سال سابقه فعالیت دارد و در آن زمان نیز این عملکردهای ضد فرهنگی پیگیری شد و افراد و مدیران ایرانی این شبکه ها که غالبا در خارج از کشور زندگی می کردند شناسایی و پس از حضور در ایران دستگیر شدند که متاسفانه به دلیل مشکل در قوانین به سادگی آزاد شدند.

علیزاده اظهار داشت: برخی از مواد قانونی در این حوزه بازدارنده نیست و باعث می شود کار این افراد دوباره ادامه پیدا کند.

وی گفت: البته بسیاری از کاربران این شبکه ها قصد فعالیت در بخش مجرمانه ندارند اما گرفتار این فضاها می شوند.

کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه گفت: این گروه که به تازگی دستگیر شده در طول دو سال گذشته در سه حوزه اخلاقیات، اعتقادات و رفتار در کشور فعالیت کرده است و تمام توان خود را برای تهاجم فرهنگی به کار گرفته است.

این کارشناس اظهار داشت: یک سوم از صفحات این شبکه که در فیس بوک فعالیت می کرد به عکس های مستهجن اختصاص دارد.

وی گفت: این شبکه به بهانه مدلینگ، عکس های شخصی دختران و زنان ایرانی را منتشر می کرد و در برخی مواقع شماره تلفن آنان را نیز پخش می کرد که همین مسئله مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده بود.

این کارشناس اظهار داشـت: متاسفانه مراکزی از جمله عکاسی ها و مدلینگ ها هستند که عکس های خصوصی مردم را منتشر می کنند و به دلیل مشکل در اثبات تخلف از سوی آنان، نمی توان با آنان آنگونه که باید برخورد کرد.

این کارشناس ادامه داد: متاسفانه این اقدامات در برخی از مواقع باعث تغییر رفتار افراد آسیب دیده می شود و اینجاست که ضربه به فرهنگ زده می شود چرا که برخی را به ناچار وارد مسیری می کند که شاید هیچگاه امکان بازگشت وجود نداشته باشد.

علیزاده اظهار داشت: حریم خصوصی در فضای مجازی معنا ندارد و باید همانگونه که در فضای واقعی قانون اجرا می شود در فضای مجازی عمل کرد.

این کارشناس افزود: متاسفانه جدیدا به بهانه لطیفه، از مسائل طنز آمیز کوچک حرکت ها شروع می شود و سپس به تمسخر پدر و مادر و در نهایت مقدسات و روایات و ... کشیده می شود.

وی گفت: ماموریت دیگر این صفحات تمسخر موفقیت ها در کشور است تا از این طریق باعث خودباختگی جوانان شوند و شبکه های مخالف نظام نیز از پتانسیل آنان برای پخش شایعات مدنظر خود استفاده می کند.

علیزاده اظهار داشت: متاسفانه برخی از مدیران کشور نیز فکر می کنند، این شبکه ها امن است و قابل دسترسی نیست، اما ما به لحاظ اشراف اطلاعاتی، تمامی شبکه ها را زیر نظر داریم و در جریان تبادل اطلاعات هستیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی