بازدید 29572
یک بام و دو هوای فدراسیون درباره میزبانی ایران در لیگ جهانی؛

همچنان فقط زنان خارجی می‌توانند در ایران به ورزشگاه بروند

در حالی که مسئولان فدراسیون والیبال، از قوت گرفتن شانس ایران برای کسب میزبانی لیگ جهانی ۲۰۱۵ سخن می‌گویند و از حل مسأله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها «با مدیریت این مسأله»، دبیرکل فدراسیون در نامه‌ای به AVC اعلام کرد، ‌تنها زنان خارجی می‌توانند برای دیدن مسابقات والیبال در ایران به ورزشگاه بیایند.
کد خبر: ۴۷۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۸ 30 January 2015
همچنان فقط زنان خارجی می‌توانند در ایران به ورزشگاه بروندنخستین بار، این خولیو ولاسکو بود که وسوسه میزبانی لیگ جهانی را در سر ما انداخت. بعد از حضور دلگرم‌کننده‌‌ ایران در لیگ جهانی ۲۰۱۳ و عدم راهیابی‌اش به دور نهایی در آرژانتین، خولیو ولاسکو پیشنهاد داد، ‌ایران برای میزبانی لیگ جهانی در سال‌های آتی اقدام کند تا بتواند با پشتوانه تماشاگران فراوانش، قرار گرفتن روی یکی از سکوهای جهانی را تجربه کند. به این ترتیب از‌‌ همان آغاز حضور ایران در لیگ جهانی، محمدرضا داورزنی و فدراسیونش به‌ دنبال کسب میزبانی دور نهایی لیگ جهانی بودند؛ میزبانی که در سال گذشته به ایتالیا رسید و برای سال جدید میلادی هم به برزیل اعطا شده که با توجه به اختلافات موجود از این کشور گرفته شد و حالا ایران، یکی از شانس‌های میزبانی این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۵ است.

به گزارش «تابناک»، در حالی که ایران در اجلاس سال گذشته فدراسیون جهانی از آمادگی خود برای میزبانی دور نهایی لیگ جهانی خبر داده بود، این میزبانی به برزیل واگذار شد. ایران البته در آن زمان مشکل بزرگی هم برای میزبانی دور نهایی لیگ جهانی داشت و آن هم ‌حضور بانوان در ورزشگاه بود که با توجه به اتفاقات رخ داده در بازی‌های ایران در لیگ ۲۰۱۴ حساسیت فدراسیون جهانی را بیش از پیش هم برانگیخته بود.

بنا بر این گزارش، پس از جنجال‌ها و درگیری‌های برزیلی‌ها با گراسا و فدراسیون جهانی، فدراسیون والیبال این کشور از میزبانی مرحله نهایی انصراف داد و FIVB را وادار کرد ‌به دنبال میزبان دیگری باشد. اینجا بود که پای ایران هم به ماجرا کشیده شد و فدراسیون والیبال فرصت را مناسب دید تا به هدفش برسد. پس از انصراف برزیل، ایران، روسیه و لهستان برای گرفتن جای برزیل اعلام آمادگی کردند. خیلی‌ها‌‌ همان روز‌ها، شانس ایران و روسیه را برای گرفتن این میزبانی، بیش از سایر رقبا دانستند، زیرا لهستان به تازگی یک میزبانی مهم یعنی رقابت‌های جهانی را پشت سر گذاشته و شانس زیادی برای گرفتن این میزبانی ندارد.

اکنون و پس از گذشت چند ماه از آن پیشنهاد، فدراسیون جهانی برای دادن میزبانی به ایران یک شرط مهم دارد؛ شرطی که هم با توجه به اتفاقات رخ داده در مسابقات لیگ ۲۰۱۴ در ایران و هم با توجه به شعار فدراسیون جهانی والیبال، مبنی بر تبدیل والیبال یه یک ورزش خانوادگی از اهمیت بالایی برای آن‌ها برخوردار است و آن هم اجازه ورود بانوان به ورزشگاه است.

بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌های والیبال ایران از‌‌ همان اولین روزهای حضور ایران در سطح اول جهانی بود که بالا گرفت. آخرین تجربه حضور بانوان در ورزشگاه آزادی به بازی معروف ایران و ژاپن باز‌می‌گردد که ایران با پیروزی در آن دیدار، مجوز حضور در لیگ جهانی ۲۰۱۳ را کسب کرد و بعد از آن بود که از حضور بانوان در ورزشگاه‌‌ها جلوگیری شد؛ هرچند این موضوع در لیگ ۲۰۱۳ چندان سروصدایی نکرد، تلاش بانوان برای رسیدن به سکوهای ورزشگاه در لیگ ۲۰۱۴ جنبه‌های رسانه‌ای فراوانی به خود گرفت.

در حالی که مسئولان ورزشگاه به بانوان خارجی، اجازه حضور در ورزشگاه را می‌دادند، تعدادی از زنان ایرانی با پرچم برزیل خود را به درون سالن ورزشگاه رساندند؛ اما همچنان تعداد زیادی از آن‌ها پشت در‌ها ماندند. این مسأله موجب شد تا فدراسیون جهانی برای اعطای میزبانی به ایران روی شرط حضور بانوان در ورزشگاه‌ها پافشاری کند.

رئیس فدراسیون والیبال در این خصوص می‌گوید: «یکی از برنامه‌های فدراسیون گرفتن میزبانی مرحله نهایی لیگ جهانی است و فدراسیون بین‌المللی والیبال هم برای واگذاری این میزبانی، تأکید به حضور خانواده‌ها در سالن‌ها دارد. از این روی، فدراسیون والیبال در نظر دارد با هماهنگی وزارت کشور و نیروی انتظامی، زمینه حضور خانواده‌ها در سالن‌ها را به شکلی منظم مهیا کند‌».
 
داورزنی همچنین راه حل مورد نظر فدراسیون برای این شرط را این طور توضیح می‌دهد: «به دنبال این هستیم که شماری از بانوان را مدیریت شده در سالن آزادی داشته باشیم و در صورت امکان با نصب یک نمایشگر بیرون از سالن آزادی، افراد دیگری هم که همراه خانواده خود برای دیدن بازی آمده‌اند، ‌از مشاهده دیدارهای تیم ملی ایران محروم نکنیم‌».

درست در روزهایی که فدراسیون جهانی با این شرط مهم، ایران را به جمع نامزدهای میزبانی لیگ جهانی اضاف کرده است، نامه‌ای از فدراسیون والیبال به کنفدراسیون والیبال آسیا هم سروصدای زیادی به پا کرد و ‌نشان داد که اوضاع همچنان بر روال قبل در جریان است!

دبیرکل فدراسیون والیبال در نامه‌ای به دبیرکل کنفدراسیون والیبال آسیا، حضور بانوان خارجی را در مسابقات قهرمانی آسیا را تأیید کرد. شانریت دبیرکل کنفدراسیون والیبال آسیا در نامه‌ای به فدراسیون ایران در‌باره امکان حضور زنان خارجی به عنوان تماشاگر در سالن مسابقات پرسید که محمود افشاردوست، دبیر کل فدراسیون والیبال ایران در پاسخ وی اظهار کرد: «حضور بانوان خارجی از قبیل کارمندان سفارت خانه‌ها، تماشاگران خارجی، خانواده تیم‌های خارجی و یا دیگر خارجی‌های مقیم تهران در سالن مسابقات قهرمانی مردان آسیا ۲۰۱۵ در تهران بلامانع است و فدراسیون والیبال ایران نیز جایگاه ویژه و مناسبی را در سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی برای آنان مدنظر گرفته است».

به نظر می‌رسد، انتشار این نامه یکی دو روز بعد از آنکه فدراسیون جهانی والیبال از ایران خواسته بود حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را گارانتی کند، نشان می‌دهد ‌همچنان ایران شانس چندانی برای ‌این میزبانی ندارد و همچنان در ایران، تنها زنان خارجی اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها