بازدید 42562
مرگ خلاقیت در طراحی؟

کپی‌برداری ناشیانه پوستر تازه جشنواره تئاتر فجر!

مطابق آنچه از طریق یک سرچ تصویری ساده می‌توان یافت، بخش اصلی پوستر دوم جشنواره تئاتر فجر از طرح این هنرمند هلندی به نام Franck Nederstigt برداشته شده است.
کد خبر: ۴۶۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲ 20 January 2015
در آستانه سی و سومین جشنواره تئا‌تر فجر از پوستر تازه این جشنواره رونمایی شد؛ اما قلب این پوستر نیز یک کپی‌برداری ناشیانه از یک طراح هلندی از آب درآمد و این چالش را پررنگ‌تر ساخت که آیا خلاقیت در طراحی پوستر در کشورمان مرده یا چهره‌های دارای ایده‌های تازه، فرصت عرضه آثارشان را نمی‌یابند و آنچه در جریان جشنواره تئا‌تر فجر رخ داده، نتیجه فضای غیررقابتی است؟

به گزارش «تابناک»، رونمایی از پوستر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر با انتقادات وسیع و شدید جامعه هنری و هنرمندان عرصه تجسمی همراه ‌و حتی شوخی‌هایی با این پوستر شد تا دبیر جشنواره برای احترام به دیدگاه هنرمندان در فاصله ده روز تا به صدا درآمدن زنگ جشنواره سی و سوم، پوستر جشنواره را وتو کند و ماده اولیه تبلیغاتی چنین رویدادی از کف خارج شده و فراخوانی برای دریافت آثار جدید، بررسی و انتخاب شده و چاپ به راه افتد.

کپی برداری ناشیانه پوستر تازه جشنواره تئاتر فجر!

اردشیر صالح‌پور، دبیر جشنواره ضمن دعوت از همه هنرمندان برای طراحی پوستر جدید سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر‌ تأکید کرد: «به احترام نظر و حساسیت هنرمندان نسبت به پوستر جشنواره تئا‌تر فجر، در همین گفت‌وگو فراخوان طراحی پوستر جدید جشنواره سی و سوم را می‌دهم و اعلام می‌کنم، هنرمندان تا ۲۵ دی‌ماه فرصت دارند ‌طرح خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند تا با نظر سه استاد برجسته این حوزه، پوستر جشنواره سی و سوم از بین طرح‌های ارائه شده انتخاب و رونمایی شود‌».

دو روز پس از پایان ضرب‌الاجل ارائه طرح‌های پیشنهادی به هیات انتخاب جشنواره و در عصر روز شنبه ۲۷ دی‌ماه هیأت انتخاب پس از چند ساعت بحث و بررسی، از میان طرح‌های رسیده به دبیرخانه، اثری از امیر رجبی را‌پوستر تازهٔ جشنواره تئا‌تر فجر معرفی کرد و این اثر بلافاصله برای چاپ به عنوان پوستر جشنواره، مورد بهره‌برداری قرار گرفت، ولی با گذشت اندک زمانی مشخص شد، بخشی از این طرح تازه نیست و کپی برداری از یک طرح دیگر است.

کپی برداری ناشیانه پوستر تازه جشنواره تئاتر فجر!

با این حال، ظاهراً هیأت ۵ نفره انتخاب شامل قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، احمد محیط طباطبایی، ابراهیم حسینی (مسئول بخش پوستر جشنواره) و امیر اسمی (رئیس انجمن طراحان پوستر خانه تئا‌تر) تاکنون این طرح مشهور را ندیده بودند و یا کپی‌برداری بخشی از طرح پوستر رویدادی چون سی و سومین جشنواره فیلم فجر، ‌درجه اهمیت بالایی نداشته است!

مطابق آنچه از طریق یک سرچ تصویری ساده می‌توان یافت، بخش اصلی پوستر دوم جشنواره تئا‌تر فجر از طرح یک هنرمند هلندی به نام Franck Nederstigt برداشته شده و با ادغام در طرح‌های سنتی، به سرعت تبدیل به پوستر اول جشنواره بدل شده است؛ اتفاقی که در نوع خود جالب توجه است و حتی شاید با دفاعیاتی نیز همراه شود.

البته طراحی پوسترهای تبلیغاتی برای فیلم‌های ایرانی هم پس از کپی از نام فیلم‌ها، استفاده از سکانس‌های فیلم‌ها و تقلید موبه‌موی صحنه‌ها، یکی دیگر از مواردی است که در آن کپی برداری بدون دلیل و تقریبا برابر اصل از نمونه‌های غربی صورت می‌گیرد؛ اما اینکه چنین اتفاقی درباره جشنواره تئا‌تر فجر نیز تکرار شود، اتفاقی جالب و منحصر‌بفرد است و نشان می‌دهد، باید تغییرات در مدیریت تئا‌تر یا ماه‌ها پیش از برگزاری جشنواره‌ یا پس از جشنواره رخ می‌داد تا آثارش بر این حوزه نمایان نشود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۲۹
وقتی اهمیت و تمام توانمان را در تفتیش و بررسی آثار هنری و موسیقی می گذاریم، می شود این! خیر هنر نمرده است اما میمیرد اگر اینچنین مظلومانه سرش را به بهانه های مختلف ببرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
بنده بارها در مسابقات پوستر شرکت کردم و هیچگاه آثارم حتی به نمایشگاه آثار هم نرسید (حتی مسابقات پوستر جوانان). شاید توانایی بنده پایین بوده که عجیب نیست.
اما عجیب اینکه در تمامی این مسابقات، بعد از بازدید از نمایشگاه آثار منتخب متوجه شدم 80 درصد آثار منتخب کاملا از قالب و فرم مشابه استفاده می کنند و این تکراری بودن اصلا برای داوران مطلوب هم هست. فرقی نمی کند موضوع بسم الله بوده یا صلح یا پلیس یا هر چیز دیگر، ایده ها مرتب تکرار می شود.
البته داوران در اکثر این مسابقات تکرار می شوند (مسعود نجابتی، قباد شیوا و ...) و شاید علت تکراری شدن انتخاب ها، استفاده مکرر از یک عده ثابت از اساتید باشد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
هنر خوا شد جادویی ارجمند .....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
فیلم کپی فیلمهای خارجی
مسئولین خودشون هنوز به خودباوری نرسیدن؛ بعد چه طور انتظار دارن مردم به خودباوری برسن!؟
پاسخ ها
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
مسئولین به خودباوری رسیده اند. اما فکر می کنن کسی فیلم خارجی نمیبینه یا خبر نداره یا فلان آهنگ رو گوش نمیده و نمیدونه آهنگسازش کیه. کلا فکر میکنن مردم آره...
ناشناس
| United States |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
ما به خودباوری رسیدیم. منظورم مردمه. منتها بهمون اجازه عرض اندام نمی دن
چه عیبی داره؟
مگه نشنیدی که شاعر میگه:

خواستن توانست است
شاید هنرمند هلندی از این طراح کپی کرده باشد
چون بخش اصلی طراحی یک کار مبانی است که
امکان دارد خیلی ها شبیه به هم انجام دهند
حتی الگوی زمینه بالایی هم مال ایران نیست. این بته جغه‌ها در جهان گرافیک صنعتی بسیار معروف هستند و کار یک موسسه غربی است که آن را در سایت خودش به فروش می رساند ولی در ایران همان پول کم خرید آن را هم کسی نمی پردازد و سر از پوسترها هم در می آورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
کافیست به آدرس زیر مراجعه کنید.
فقط رنگ زمینه عوض شده است.
http://freedesignfile.com/upload/2013/07/paisley_pattern_04.jpg
این دوستان فکر می کنن هیچکس دیگر تو این مملکت اینترنت ندارد!!
عزیزم محتوای خود کارهایی که آقایان به ظاهر روشنفکر و هنرمند طی این جشنواره اجرا می کنند اکثرا کپی برداری هایی ناشیانه از نمونه های غربی هستش، اونوقت انتظار داری برای پوسترش خلاقیت به خرج بدن !!!!!!!!!!!
اصلا این طرح یعنی چی؟
هر چی بسازی میگن کپی کردی بابا خیلی هم قشنگ ساخته البته در مورد پویتر فیلم ها نع واقعا کپی کاری رو به انتها رسوندن
چی ما واسه خود ماست که این دومیش باشه
دزد شیطون
آقا مجتبى حالت خوبه شما؟ اين طرح پوستر ايرانى هنوز دو روز نيست كه دراومده ها!!!!!!!
متاسفانه نه فقط فرم چشم ها بلكه اون بته جغه بالا هم كپيه عين به عين... بر گرافيك چه مى گذرد؟؟؟؟ اينهمه طراح جوان و با استعداد....
اشكال اصلى متوجه دبيرخانه است كه يك مهلت سه روزه دادند براى طراحى پوستر! توى سه روز هم مگه ميشه پوستر طراحى كرد؟ نه! فقط ميشه كپى كرد!!!!
البته نسخه ايراني عينك داره!! عينكشوووووو
اون برج میلاد تو پوستر "حوالی اتوبان" منو کشته!!!
بدبخت خواسته تا حد ممکن وطنیش کنه!!!!
تا ما باشیم وحی نگوییم هنر نزد ایرانیان است و بس /
بنازم به این مچ گیری جالب /واقعا آبروریزی است این همه مدعی طراحی و پوستر اما یک بوستر خوب برای جشنواره تئارت فجر نداریم واقعا متاسفم
کارت پایان خدمت که جعل نکردند!!!
من سال گذشته برای ارگانی دولتی پوستر طراحی کردم، بنده را پیمانکار طرف کردند! و تا امروز که حدود 11 ماه میگذرد هنوز پول خود را نگرفته ام.
ا.د
خدا رحمت کنه مرتضی ممیز رو
دقت تابناک و روشنگرهایتان قابل ستایش است. باید گرافیستهای ما هم یاد بگیرند که حقوق معنوی را رعایت کنند. سفارش دهنده پوستر مقصر نیست گرافیست باید پاسخگو باشد. این اقدام تابناک راهی است برای مقابله با سرقتهای ادبی و هنری
وقتی مرتضی ممیزها و آیدین آغداشلوها را مجال هنرنمایی ندهیم مثال همان خودکفایی میشود که در تولید بنزینهای داخلی به دست آوردیم
این همه دانشجوی هنر داره این مملکت اینم از پوسترش
الهام گرفتن و اقتباس در دنیای هنر چیز رایج و معمولی هست ، اما این مواردی که در اینجا ذکر شد رسماً کپی هستن. . .
مشکل هم از اینه که مخاطب و بعضا خود دست اندر کاران مطالعه کافی ندارن . بخاطر همین طرف براحتی میره اثر دیگری رو کپی میکنه آب هم از آب تکون نمیخوره .
این چیزا دیگه عادی شده, امسال تو جشنواره بین المللی کودک تاتر گروفالو ر دقیقا از اجرای لندن کپی برداری کرده بودن و به اسم یه نویسنده ایرانی اجرا کردن. هیات محترم انتخاب و بعد داوران هم اسم انیمیشن معروف گروفالو ر نشنیده بودن. چه برسه که بدونن یه تاتر زنده بوده.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان