بازدید 12149

واقعا ایرانی ها تنبل هستند؟

یک جامعه شناس معتقد است: از گذشته سیستم تنبل‌پروری بر جامعه ما حاکم بوده و برای تغییر آن باید فرهنگی بر جامعه حاکم شود که به افراد کوشا بهاء بیشتری داده شود.
کد خبر: ۴۶۷۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵ 17 January 2015
یک جامعه شناس معتقد است: از گذشته سیستم تنبل‌پروری بر جامعه ما حاکم بوده و برای تغییر آن باید فرهنگی بر جامعه حاکم شود که به افراد کوشا بهاء بیشتری داده شود.

به گزارش ایسنا علیرضا قاسمی با بیان اینکه تنبلی ویژگی و خصلتی اکتسابی است، گفت: به هیچ عنوان ارث و ژنتیک در تنبلی افراد نقشی نداشته و نوع تربیت محیط و خانواده است که یک فرد را زرنگ یا تنبل بار می‌آورد.

او ایرانی‌ها را افرادی تنبل دانست و گفت: متاسفانه شرایط گذشته به گونه‌ای بوده که بیشتر افراد بصورت فصلی کار می‌کردند و فصل‌هایی از سال بیکار بودند و از نظر روحی و روانی افراد به این‌گونه شرایط عادت کرده‌اند.

قاسمی گفت: با تغییر شرایط و سرعت گرفتن کارها متاسفانه مردم ایران هنوز طبق همان سیستم سنتی گذشته رفتار کرده و فرزندان خود را تربیت می‌کنند و این موجب شده بسیاری از ایرانی‌ها تنبل بمانند.

او سیستم حاکم بر جامعه را تنبل‌پرور دانست و گفت: متاسفانه تا حدی این شرایط کارنکردن و از زیر کار دررفتن و تنبلی در جامعه جا افتاده و بصورت یک هنجار در جامعه درآمده است.

این روانشناس به محیط‌های کاری و دانشگاهی و مدارس اشاره کرد و گفت: متاسفانه حداقل کار کردن در سیستم‌های اداری رایج شده و دانشجویان و دانش‌آموزان ما نیز همگی شب امتحانی شده‌اند که همه این موارد نه تنها در جامعه مذموم نیست، بلکه به عنوان یک هنجار نیز مطرح می‌شود!

او گفت: متاسفانه در جامعه حال حاضر کارمندی که بخواهد کار کند، زیر فشار سایر کارکنان قرار می‌گیرد و با حرف‌هایی از جمله مگر چقدر حقوق می‌دهند؟ به کجا می خواهی برسی؟ و از این قبیل حرف‌ها روبرو می‌شود.

قاسمی گفت: در محیط‌های آموزشی نیز دانشجویان و دانش‌آموزان زرنگ و درس خوان با القاب نامناسب خطاب شده و آدم‌های غیرطبیعی خوانده می‌شوند.

او گفت: متاسفانه محیط و بستر موجود جامعه بگونه‌ای است که به افراد اجازه نمی‌دهد بیشتر فعالیت کنند و افراد در این محیط برای رهایی از بار فشار جامعه مجبورند در حدی که سیستم تعیین می‌کند، کار کرده‌ یا درس بخوانند، نه بیشتر.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه توسعه کشور نیازمند فعالیت بیشتر همه اقشار جامعه است، گفت: چنانچه سیستمی ارائه و تمرین شود که در آن به افراد زرنگ و کاری و درسخوان بها بیشتری داده شود و پاداش بدهند و از طرف دیگر افراد تنبل به دلیل کم‌کاری مواخذه شوند، قطعا می‌توان جامعه را از وضعیت تنبلی درآورد.

قاسمی ضرورت ایجاد این سیستم در خانواده را از اهمیت بسیاری برخوردار دانست و گفت: چنانچه با فرهنگ‌سازی بتوان چنین سیستمی را در خانواده نهادینه کرد، قطعا در سال‌های آینده شاهد ایجاد نسل کوشا و زرنگ خواهیم بود.

او گفت: در این زمینه نباید از آموزش هم غافل بود و باید در کنار اینها نظارت اجتماعی را نیز افزایش داد تا افراد واقعا زرنگ از سایر افراد تنبل تشخیص داده شده و پاداش بگیرند.

این جامعه شناس معتقد است: برای از بین بردن تنبلی در جامعه باید فضای جامعه به سمتی برود که کارنکردن و کم‌کاری ضعف جدی و توهین به حساب بیاید و از طرف دیگر حق افراد زرنگ به آنها داده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۷
انتشار یافته: ۲۴
موضوع اینه که متاسفانه مسئولین تو کشور ما از منابع کشور بدرستی استفاده نمی کنند و فرصت سازی نمیکنند.
تازه فهمیدی
نظام اموزشی درستی نداریم کتابهای درسی مولد نیستند کتاب پرورش خلاقیتت برای بچه ها بذاریم که به سوالهای بجه ها جواب می ده
ایرانی و تبنلی ؟!!
.
.
بوخودا ما 2500 سال تمدن!!! داریما !!!
بله من هم معتقدم ما ایرانی ها تنبل هستیم . البته شاید یکی از دلایل آن هم نعمت نفت باشد که یه جورایی ما را مفت خور بار آورده است. ژاپنی ها فقط و فقط به پشتوانه کار زیاد و در کشوری با منابع بسیار کم به اینجا رسیده اند.
با سلام

چند موضوع را هم باید در نظر گرفت.
اول اینکه کار درست و وجدان کاری باید به عنوان یک فضیلت در جامعه مطرح شود و به آن عمل شود .وقتی افراد تازه به دوران رسیده ای را میبینیم که یکشبه ره صد ساله میروند و با رانت های مختلف به انحصاری دست پیدا میکنند دیگر پشتکار و تحصیل و صداقت و سلامت و وجدان کاری بیمعنا تلقی خواهد شد . از طرف دیگر
حقوق مکفی و تامین زندگی افراد موجب کارآیی بیشتر آنها خواهد شد
بله
ازقدیم شاعر گفته اما همین ایرانیها در ژاپن بخوبی کارمی کنند چون مدیریت ژاپنی دارند.
متاسفانه فقط تربیت موثر بر این موضوع نیست . . . کمبود ویتامین د و کلسیم که ایرانی ها بشدت از آن درحال حاضر رنج میبرند عامل مهمی در کمبود انرژی وبه تبع آن تنبلی می باشد
کم نه
از ماست که بر ماست...
تو مملکت ما اگه پر کار باشی از زیر کار درنری اسی اگه از زیر کار در بری زرنگی به همین دلیله که پیشرفت کمی کردیم چون هم ذاتا از زیر کار دروییم و هم جو جامعه ما رو تشویق به از زیر کار در رفتن میکنه مثلا (دمش گرم کلاسو پیچوند چقد آدمه تیزیه)
وقتی از صبح تا شب میدویی و اخر میبینی هنوز همان جا هستی ، دیگه حالی برای ادم نمیمونه ....

مردم خسته شدن ...میفهمی
بالاخره يك جامعه شناس حرات كرد و مشكل واقعي مان را گفت!
اگر شرایط جامعه طوری بشه که افرادی زحمت بیشتری میکشند بیشتر پیشرفت کنند مسلما این مسئله حل خواهد شد وگرنه با گفتن اینکه ما ایرانی ها تنبل هستیم فقط صورت مسئله پاک میشه
یعنی شما فکر میکنید که تنبلی در ایران ریشه کن می شود؟! من که فکر نمیکنم
ببینید قبل از ساعت 9:30 صبح چند کاسب در مغازه هایشان را گشوده اند! تا متوجه شوید ما مردم تنبلی هستیم یا نه؟!!
آخه مردم ما همش میبینن که باتنبلی انگار پول بیشتری به دست میادو... اینا، این شد که تنبل شدن
بابا 192 ساعت موظفی ، اخراج در صورت عدم بهره وری و 120 ساعت اضافه کاری، استرس تمدید نشدن قرارداد های 6 ماهه و سه ماهه: به خدا هیچ انسانی اینقدر کار نمی کنه تا حقوق بخور و نمیر به دست بیاره، کی تنبله؟ وقتی کار تعریف نمیشه بحث دیگه ای هست! زرنگی و از زیر کار در رفتن هم در همه دنیا هست اگه شرکت یا سازمانی بی صاحب هست ربطی به کارگر و کارمند نداره.
واقعا همین طور است .بخصوص اکثر اقایان البته قصد توهین ندارم ولی زیاد میبینم یا فقط به همون چند ساعت کار بیرون اکتفا کرده ودیگه نه حوصله حرف زدن با بچه ها رادارند نه حوصله تفریح وگردش بیرون از خانه رادارن یا دیدن اقوام را دارن . ومتاسفانه برعکس از خانمها توقع دارن هم بیرون کارکنن هم به بچه ها رسیدگی کنن وهم کارهای منزل را انجام بدن وتازه حق نق زدن هم ندارن این وضعیت موجود در جامعه ماست. در اداره بیمه بودم اقایانی بین 20تا 30 سال بابت یه کمردرد یا حادثه جزیی اومده بودن ازکار افتادگی بگیرن.اینم از جوانان طرف میخواد بی هیچ زحمتی همه چی را داشته باشه وتازه پشت میزم بشینه .
این آقای جامع شناس خبر نداره که خیلی افراد آبرومند هستن که برای امرار معاش روزی ۱۸ تا ۲۰ ساعت کار میکنن تا بتونن از پس هزینه های کمر شکن زندګی بربیان - البته تا حدودی برای خانواده شون رفاه آماده کنن .
رفاهی که یه کارمند ژاپنی با هشت ساعت کار در روز و یا کارمند یا کارګرهای اکثر کشور ها با یک شیفت کار در روز شامل زندګیشون میشه تو همین جماعتی که ایشون میګن تنبل با سه شیفت کار هم شامل حاشون نمیشه .
احتمالا این آقای جامع شناس تو کشورهای خارجی درس جامعه شناسی خوندن و دارن تجربیات کشورهای مرفه خارجی رو با ایران مقایسه میکنن ږ
خیلی دلم میخواست ایشون منو از نزدیک میدید و حدس میزد که من چند سالمه !!!
تو تمام دورانی که برای آموزش و پروش کارمیکردم - حقوق آموزش و پروش فقط کرایه منزل میشد و برای سایر ملزومات زندګی مجبور به کار اضافی بودم - یعنی شیف دوم و حتی به مدت هشت سال هم روزی هیجده ساعت کار میکردم و درضمن هنګام تردد بین محلهای کارم هم مسافر کشی میکردم که بتونم مثلا رفاه نسبی رو برای خانواده ام فراهم کنم ږ
اره مااااااا تنبلیم
آقای جامعه شناس محترم ظاهرا راجع به پنج درصد ثروتمندای ایران صحبت کردن!
آقای محترم با این تورم و گرونی مگه میتونی تنبلی کنی!
اگه تو این شرایط حداقل 2 جا کار نکنی که واسه نون شبم محتاجی! بعد میگی ما تنبلیم
اقاي روانشناس گرامي خود شما اگر فرزند داريد اموزش داده ايد که ايشان ذهنيت شان عوض شود وما فقط بلديم عيب را در ديگران ببينيم شما به عنوان استاد دانشگاه ميبايست شاگردان خودتان را با اين فرهنگ اشنا کنيد اينکه اعلام کنيد ايرانيها ذاتا تنبل هستند خودتان هم جزيي از ما هستيد همين ايرانيها وقتي کار مال خودشان باشد جاي جند نفر کار ميکنند اين سيستم بروکراسي است که مشکل دارد وگرنه اگر قانون حاکم باشد وهر کس سر جاي خودش باشد کار درست ميشود وقتي من بهعنوان کارمند ميبينم کسي را با پارتي وسفارش اورده اند بالاي سر من که بيست سال سابقه کار دارم ونفر جديد هم از من از لحاظ سواد ودانش کار کمتر ميداند شما باشيد چه کار ميکنيد ؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر درست کار بکنيم ممکن خودشما بفرماييد از لحاظ فکري اين کارمند مشکل دارد . قبول داريد ؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل