بازدید 4343

ورزش سالمندی را به تاخیر می اندازد

یک پزشک روانشناس گفت: ورزش منظم، سالمندی را به تاخیر می اندازد و می تواند موجب ایجاد تغییر اساسی در زندگی شخصی افراد شود.
کد خبر: ۴۶۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰ 16 January 2015
یک پزشک روانشناس گفت: ورزش منظم، سالمندی را به تاخیر می اندازد و می تواند موجب ایجاد تغییر اساسی در زندگی شخصی افراد شود.

به گزارش ایرنا دکتر سعادت الله روحانی روز پنجشنبه در بیست و یکمین همایش ماهانه 'بهبود کیفیت زندگی' که توسط بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت در مشهد برگزار شد افزود:پس از 25 سالگی به ازای هر سال از عمر یک درصد از ظرفیت هوازی، قدرت ماهیچه ای، سرعت و سایر عملکردهای فیزیکی فرد از دست می رود.

وی گفت:به این وضعیت قانون یک درصد گفته می شود اما مطالعات جدید نشان داده می توان با ورزش منظم این قانون را مختل کرد.

او افزود:اگر می توانستیم ورزش را داخل یک شیشه بفروشیم قطعا مفیدترین و کم عارضه ترین دارویی بود که می شد برای یک فرد تجویز کرد.

وی گفت:ورزش در بیماران دیابتی با کاهش بافت چربی و افزایش میزان سوخت و ساز بدن، مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و باعث بهود عملکرد گیرنده های انسولین می شود و سطح گلوکز خون را پایین می آورد.

او افزود:حتی در بیماران دیابتی نوع یک که در بدن آنها انسولین وجود ندارد یا به میزان کافی ترشح نمی شود ورزش با افزایش میزان متابولیسم و مصرف انرژی، سطح گلوکز یا قند خون را کم می کند و نیاز به انسولین تزریقی و رعایت رژیمهای سخت و محدود از قند و انرژی را کمتر می کند و این افراد می توانند از زندگی لذت بیشتری ببرند.

این روانشناس و محقق علوم روانشناختی گفت:داروی متداولی چون 'فلوکستین' که برای مقابله با افسردگی تجویز می شود کمک می کند که 'سروتنین' بدن سر جایش باقی بماند و اضطراب و افسردگی بیمار کاهش یابد اما با داشتن فعالیت ورزشی، ذهنیت مثبت و پویایی درست بدنی به شکل اتوماتیک وار سروتنین و مواد شیمیایی دیگری که به نشاط و سر زندگی و احساسات و هیجانات خوب کمک می کنند در بدن تولید می گردد.

دکتر روحانی افزود:پیاده روی از جمله بهترین جایگزینها برای انواع ورزشها به خصوص در میانسالی و سالمندی است که می تواند مانع پوکی استخوان و زمین خوردن هم بشود.

وی گفت:در کنار فعالیت منظم ورزشی، تغذیه سالم و رژیم غذایی مناسب همراه با اجتناب یا توقف مصرف سیگار و دخانیات و پرهیز از قرار گرفتن در موقعیتهای استرس زا از عوامل سازنده یک شیوه زندگی سالم است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل