بازدید 36168

آثار مثبت کاهش قیمت جهانی نفت برای مردم ایران

با کاهش قیمت نفت، قیمت فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین کاهش یافته و برای هر لیتر به حدود ۱۰۲۴ تومان رسیده است.‌ دولت با این کاهش قیمت نفت، دیگر نمی‌تواند قیمت بنزین را در جایگاه‌ها گران کند، زیرا قیمت فعلی بنزین در سقف خود است.
کد خبر: ۴۶۵۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰ 11 January 2015
بیش از یک ماه از پیش‌بینی بلومبرگ، مبنی بر کاهش قمیت نفت تا ۴۰ دلار می‌گذرد که این گمانه‌زنی در حال به حقیقت پیوستن است. در روزهای پایانی سال ۲۰۱۴ میلادی، هر بشکه نفت خام، قیمت زیر ۶۰ دلار را تجربه کرد. قیمت در روزهای آغازین سال ۲۰۱۵ اندکی افزایش یافت، ولی این روند ادامه پیدا نکرد و قیمت نفت در این روز‌ها به زیر ۵۰ دلار کاهش یافته است.

به گزارش «تابناک»، در این مدت، کار‌شناسان فروانی به علل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی پرداخته‌اند. برخی از آنان، دلایل اقتصادی و بعضی دیگر دلایلی سیاسی را علت اصلی کاهش قیمت نفت برآورد کرده‌اند و راهکارهای فراوانی برای جلوگیری از افت بیشتر قیمت نفت داده‌اند.

اما به راستی فارغ از آثار منفی کاهش قیمت نفت بر کشورهای تولید کننده نفت، آیا کاهش قیمت نفت آثار مثبت و مزایایی برای این کشور‌ها‌ خواهد داشت؟ پرسش اینجاست که اگر کاهش قیمت نفت مزایایی نیز دارد، چرا در تحلیل‌ها از آثار مثبت این کاهش قیمت سخن گفته نمی‌شود؟

برای مثال یکی از دلایلی که ایران توانسته است، فشار ناشی از تحریم‌ها را پس از تحریم‌های نفتی و بانکی بی‌سابقه‌ کنترل نماید، قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار در چند سال اخیر بود؛ اما مطمئناً با کاهش قیمت نفت و باقی ماندن تحریم‌ها، یکی از کشورهایی که بیشترین ضربه را ناشی از کاهش قیمت می‌خورد، ایران خواهد بود.

اما نگاهی به مزایای کاهش قیمت و تأثیر آن در اقتصاد ایران، مشخص می‌کند که کاهش قیمت نفت می‌تواند فرصت طلایی برای کشور ما ایجاد کند تا بتوانیم سهم نفت در بودجه کشور را کاهش داده و از گروه کشورهای رانتیر شبیه کشورهای حوزه خلیج فارس خارج شویم.هرچند نخستین پیامد مهم کاهش قیمت نفت برای کشور کاهش در‌آمدهای نفتی و ارزی است، این اتفاق پیامدهای مثبتی هم دارد که در بلند مدت به نفع کشور است و موجب رشد اقتصادی خواهد شد.

بخش نفت ایران در ‌چند سال گذشته، تقریباً ۱۷ درصد در تولید ناخالص داخلی اقتصاد ایران سهم داشته و حدود ۹۰ درصد از درآمدهای ارزی کشور را تأمین کرده است؛ بنابراین، مشخص است که نفت نقش بسیار تعیین کننده‌ای در توازن بودجه عمومی دارد و در سالهای اخیر به طور متوسط بیش از ۵۵ درصد از درآمدهای بودجه عمومی را محقق کرده است.

هرچند کاهش قیمت نفت ضربه اساسی به درآمدهای ارزی کشور می‌زند، آثار مثبتی نیز برای این کاهش قیمت قابل تصور است. برای نمونه، وابستگی کشور ما به مواد اولیه برای تولیدات داخلی زیاد است و همچنین ارزبری ما در عرصه تولید دارای رقم بالایی است؛ بنابراین، با کاهش قیمت نفت، قیمت بسیاری از کالاهای وارداتی نیز کاهش می‌یابد، چون کاهش هزینه انرژی تأثیر مستقیم بر هزینه حمل و نقل و همچنین قیمت تمام شده تولید کالا دارد.

در این شرایط، این تغییرات می‌تواند تأثیرات مثبت بسیاری ‌بر اشتغال و تولید داشته باشد، یعنی همان‌ طور که تولید تحت ‌تأثیر قرار می‌گیرد، رشد را هم تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد و در ‌‌نهایت و پیوسته تأثیر در اشتغال و عرضه کالا را به دنبال خواهد داشت و رکود در اقتصاد را از میان می‌برد. در واقع با کاهش قیمت نفت و به دنبال‌ آن کم شدن درآمدهای نفتی در مقابل قیمت جهانی، قیمت خیلی از کالاهای وارداتی نیز کاهش می‌یابد، زیرا کاهش هزینه انرژی تأثیر مستقیمی بر هزینه حمل و نقل و قیمت تمام شده کالا دارد.

حتی این کاهش قیمت نفت در بعضی از جهات به نفع مردم کشور ما نیز هست. به عنوان مثال بنا بر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت بنزین در ‌کشور باید در پنج ‌سال به ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج فارس می‌رسید. روند کاهشی قیمت نفت در بازار جهانی و وارد شدن به کانال ۴۰ دلاری، قیمت فر‌آورده‌های نفتی را نیز تحت تأثیر قرار داده، به گونه‌ای که قیمت جهانی هر لیتر بنزین به حدود ۱۰۰۰ تومان بر حسب هر دلار ۳۵۰۰ تومان رسیده است.

قیمت هر تن بنزین در بازار خلیج فارس در حالی به حدود ۵۵۰ دلار رسیده که پیش از آغاز روند کاهشی قیمت نفت، در اوایل جولای، قیمت هر تن بنزین بین ۱۰۶۰ تا ۱۱۰۰ دلار متغیر بوده است؛ بنابراین، با توجه به وزن مخصوص فر‌آورده‌های نفتی که سبک‌تر از آب است، یک تن بنزین معادل حدود ۱۳۵۱ لیتر است. در چنین شرایطی در اوایل ماه جولای سال ۲۰۱۴ قیمت هر لیتر بنزین در بازار خلیج فارس حدود ۲۰۰۰ تومان بوده، ولی با کاهش قیمت نفت، قیمت فر‌‌آورده‌های نفتی از جمله بنزین نیز کاهش یافته و برای هر لیتر به حدود ۱۰۲۴ تومان رسیده است.‌ دولت با این کاهش قیمت نفت دیگر نمی‌تواند قیمت بنزین را در جایگاه‌ها گران کند، زیرا قیمت فعلی بنزین در سقف خود قرار دارد.

از سوی دیگر، اقتصاددان‌ها، یکی از عوامل کاهش قیمت نفت را رکود اقتصادی در کشورهای مصرف کننده نفت می‌دانند. ‌کاهش قیمت نفت بر اقتصاد کشورهایی که مصرف‌کننده انرژی و وابسته به واردات آن هستند، اثر دارد و موجب رشد اقتصادی آن‌ها و در نتیجه بهبود اوضاع اقتصادی جهان می‌شود که در بلند مدت این اتفاق نیز به نفع کشور ماست. در واقع کاهش قیمت نفت روابط ناسالم اقتصادی در کشورهای نفت خیز را کم می‌کند و با اثر‌گذاری مثبت بر بازارهای جهانی اقتصاد را رونق می‌بخشد.

این موارد نشان می‌دهد، به رغم تأثیرات منفی کاهش شدید قیمت نفت بر اقتصاد دولت‌های رانتیر از جمله ایران، کاهش قیمت نفت می‌تواند فرصت طلایی میان مدت و بلند مدت برای این کشور‌ها باشد که بتوانند از این کاهش قیمت نفت، بیشترین بهره را ببرند؛ برای نمونه، کشور ما این تصمیم را بگیرد که حتی پس از برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها، سهم بودجه از نفت را در میزان یک‌سوم نگه دارد و اضافه در‌آمد را صرف سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف کند؛ آن هم نه فقط استفاده در هزینه‌های جاری که ثمری برای کشور ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۳۲
انتشار یافته: ۶۶
فکر می کنید تنها بهانه "قیمت فوب خلیج فارس "برای گران کردن بنزین وجود دارد؟
کور خوانده اید دولت بنزین را گران خواهد کرد چون قیمت تمام شده اش بخاطر تحریم ها بالا رفته است.
اینم یه بهانه دست اول!
تابناک اینو منتشر نکن باور کنید اگه ببینند دقیقا همین را اعلام خواهند کرد.
عجب تحليل قشنگ و آب تو خياري باحالي كردي. دم كارشناس اقتصاد دان و دانشمند شما گرم. سي و چند ساله همه دارن صحبت از كاهش وابستگي به نفت و ايستادن روي پاي خودمان رو شعار ميدن و به چشم ديديم كه وقتي تو اوج قيمت نفت بوديم و منابع مالي هنگفتي از نفت به ما مي رسيد اين همت وجود نداشته حالا هم كه تو كف قيمت هستيم اين همت ديده نخواهد شد.خيلي هم روشن و واضحه كه كاهش قيمت نفت نه تنها آثار مثبتي براي مردم ايران نداره بلكه آثار منفي بسياري داره.
تابناک جون با اینکه نفت ارزون شده کالاهای وابسته به اون مثل روغن موتور ارزون نمی شه. قیمتش هم که با قیمت جهانی حساب می شه روغن موتو.
زمانی که قیمت نفت که 9 دلار رسید همین خواب ها رو می دیدیم و صندوقی ساختیم که مازاد درآمد نفت در آن ذخیره گردد. اما تا نفس بازار نفت گرم شد دست از پا نشناخته قفل و کیلد صندوق رو هم به دلار فروختیم .
وای چقدر لطف میکنن! بنزین تو تمام دنیا ارزون شده.
چرا دلار را ٣۵٠٠حساب کردید.
کو گوش شنوا؟؟؟!!1
دلت خوشه
حرفهای خنده دار میزنی مثلا قیمت طلا در جهان میاد پایین تو ایران میاد پایین نه نمیاد راستی ما چند بشکه نفت در روز میفروشیم
خخخخخخخخخخخخ
اقای روحانی با چه استدلالی بنزین را ارزان نمی کنید؟اگر نفت به بشکه ای 200دلار می رسید سکوت می کردید. ؟نکنید با مردم کشورتان بازی نکنید.
عزیزم وقتی به دلیل کمبود دلار های ناشی از صادرات نفت قیمت ارز بالا برود همه این تحلیل های شما کشک می شود ، به عبارتی با دلار 4000 تومانی دولت می تواند حداقل 300 تومان دیگر بنزین را گران کند و با دلار 5000 تومانی هم این افزایش می تواند به 600 تموان برسد
دلت خوشه! تو کشور ما هیچوقت قیمت کاهش نداره!
مگر پشت این گرانی ها منطقی وجود داشته است تو سر خود به سنگ می زنی آنها هم کار خود می کنند
لطفا اينرا هم ذكر كنيد كه ايران براي پشتيباني از همپيمانان خارجي خود نياز به درآمدهاي سرشار نفتي دارد و اگر چه كاهش قيمت نفت در دراز مدت به نفع مردم ايران و جهان خواهد بود اما موجب ايجاد خلل در فعاليتهاي برون مرزي شده و ممكنست برگ برنده ايران يا محور مقاومت منطقه تضعيف شود
آثار کاهش قیمت جهانی نفت برای غیر مردم چی؟
دلم به حال بعضی ها می سوزه که کمتر می تونن از بیت المال منتفع بشن؟! آخی؟!
اولش خوشحال شدم که شاید یک مقاله منصفانه، کارشناسانه و علمی‌است، اما الکی بود.
ارزان شدن نفت در بازار بین‌المللی دست دولت برای گرانسازی و سوءاستفاده می‌بندد. بنابراین اگر نفت و کلا انرژی به نرخ جهانی یا فوب محاسبه شود، قبض گاز، برق بتدریج آب و تلفن، نرخ سوخت (بنزین و گازوییل )، و بتدریج نرخ حمل مسافر و کالا، هزینه اقامت در هتل و ... همه و همه کاهش خواهد یافت. این یعنی گردش پول در اقتصاد داخلی و یعنی افزایش قدرت رقابت در صادرات ملی و بازصادرات. تنها ضروری است که تصمیم سریع گرفته‌شود که پیش از کشورهای دیگر شیرجه‌زده و این تهدید به فرصت تبدیل شود.
وگرنه در اندک‌زمانی آنان این موضوع را درک کرده، اجرا می‌کنند و در شرایط مساوی، دوباره‌ صنایع فشل ما بازنده خواهند بود. البته نه باخت بزرگ، تنها عرصه‌ی رقابت تنگ خواهد بود.
و قاچاق سوخت هم کم خواهد شد چون سودش کم می شود نه!!!؟؟؟؟
بهترین زمان برای آزاد کردن قیمت بنزین و برداشتن تعرفه خودرو است
قیمت بنزین در ترکیه چند است؟
تحلیل جالب و قابل تعمقی است.
تقریبا" تمام تولیدکننده های نفت در خاورمیانه فقط "نفت" دارند و همه بنای اقتصاد آن ها روی نفت چیده شده و فاقد پتانسیل جایگزین هستند غیر از ایران.. اگر این ماجرای کاهش قیمت نفت صحیح مدیریت شود شاید اولین و آخرین فرصت استثنایی برای ایران باشد که اقتصاد خود را از وابستگی به نفت برهاند. برای کسب درآمد ارزی معادن حی و حاضر هستند و همچنین صدور و فروش دانش فنی و نیز فروش خدمات پزشکی و غیره
این یک فرصت طلایی است
درآمدهای نفتی حجم عمده ای از در آمدهای دولت در بودجه است با کاهش در آمدهای نفتی دولت به فکر جایگزین کردن در آمدهای دیگر مانند مالیات خواهد افتاد و این یعنی فشار بیشتر برمردم .چند روز دیگر پایان سال است برای پرداخت حقوق و عیدی کارکنان ،دولت با این وضعیت مشکل خواهد داشت آنوقت چگونه پایین آمدن قیمت نفت به نفع مردم خواهد بود؟
کاهش قیمت کالاهای خارجی حتما به نفع تولید ما نیست بلکه در موارد زیادی اختلاف شدید قیمت کالای خارجی با داخلی روند تولید را متوقف میکند!!
برخلاف این صحبت های چند روزه که مرتب دم از وابستگی 30 درصدی به فروش نفت می زنن و وقتی کارشناسان میگن حداقل 70 درصد اقتصاد وابسته به نفت هست چطور به این نتیجه آثار مثبت می رسید؟
تا حالا سری به آمار سالیانه اوپک و بانک جهانی زدید تا متوجه بشید برای یه کشور تک محصولی کاهش قیمت نفت آیا آثار مثبتی داره یا نه؟
تابناک این چه حرفیه میزنی؟
قیمت بنزین هر وقت بخواد گرون بشه به قیمت نفت ربطی نداره.دست صدا و سیماست که خبرنگاراش راه بیفتن تو کشورای دیگه و بگن میدونید اینجا بنزین چنده؟وای چقد گرونه .واسه ما چقد ارزونه .آخه چقد؟هان؟بعد از هفته دیگه اینجا هم گرون میشه.همچینم منطقی به خوردمون میدن که احساسم نمیکنیم
وقتي نفت گران شد تورم وحشتناكي دامن ايرانيان را گرفت مسئولين ما هم گفتند كه بيماري هلندي در اقتصاد است مردم عيب ندارد تحمل كنيدو.... و معلوم نشد كه 600 ميليارد دلار درآمد نفتي دولت قبل چه شد و حالا هم كه نفت ارزان شده با زهم براي مردم نعمت است ارز ، تورم و عدم رشد پروژه هاي عمراني و................... و باز هم تورم حاصل از اين همه گرفتاري دامن ملت را گرفته و ميگيرد . بازهم ملت تحمل كن. و نويسنده سايت ها ماهم چون پول ميگيرند از سايت خودشان و آدمهاي آزاده اي نمي توانند باشند پس نميتوانند درست و حسابي مشكلات را ريشه يابي كنند و به مردم نشان دهند پس بهتر است از منابع مستقل خبري تفسير يك مطلب را شنيد و ارزيابي موضوع نمود.
خوب در نظر بگيريد بنزين يورو 4 شده 1000 تومان در صورتي كه بنزين مصرفي در ايران طبق گفته كارشناسان و مقامات استاندارد يورو 2 را هم ندارد و باعث 80 درصد الايندگي شهرها مي باشد يعني زير پانصد تومان + مرگ و بيماري زود رس
تابناک جان یک متن نامه تهی کن که همه مردم انرا امضاء کنند لا توجه به مقاله فوق که تشکر کنند و تقدیر از مسئولان بابت این همه رفاه و اسایش که ایجاد شده با پایین رفتن قیمت نفت و واقعا من هم تشکر می کنم که این همه با دید باز ما را اگاه کردی،اصلا من که می گم ما که مسلمانیم نفتمان را صلواتی بدهیم که بیشتر فرصت طلادی بسازیم
بابا بودجه سال دیگه را روی بشکه ای 70 دلار بستن در حالی که فعلا بشکه ای 40 دلاره . این یعنی فاجعه برای سال آینده . این کسری بودجه را ملت باید بدن . شرایط هر روز سخت تر میشه برای رئیس جمهور عزیزمون . خدا صبرش بده و کمکش کنه
نفت ارزون شد ، چرا بنزین ارزون نمی شه؟؟
الان بهترين وقت براي اجراي نرخ آنلاين بنزين هستش و مثل بقيه كشورها بايد مثل صرافيها قيمت آنلاين بنزين در جايگاهها نصب بشه تا به نرخ روز بنزين فروخته بشه
ولی تجربه ثابت کرده که در کشور ما هر وقت قیمت ها افزایش پیدا کرده دیگر تمایلی به کوتاه آمدن ندارد. خیلی تابع بازارهای بین المللی نیست. به هر آدمی به امید زنده است.
آخجووون ، پس خدا کنه ارزونتر بشه.
همه چی آرومه ما چقد خوشبختیم
خدا رو شکر عربستان و امریکا به دادمون رسیدن امسال!!!!!!
تابناک
خیالبافی میکنییییا
ظاهرا با قیمت 2515 تومان قیمت بنزین 1000 تومان خواهد بود نه با دلار 3500 تومانی!!!!!!!!
این کاهش باعث میشه قیمت بنزین بالا نره خدا را شکر. عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.
اگر مسولین تصمیم بگیرند ؟!!!!
واقعا تلاشتان برای خوب جوه دادن کاهش قیمت نفت جالبه.خوب به هر حال یکی باید باشد که از سیاست های امریکا و عربستان دفاع کنه
حرف هلی شما خیلی آشنا به نظر می رسد؛ دوستی چندسال پیش می گفت تحریم ها ما را قوی تر می کند فرصت است کاغذ پاره است به نفع مردم است
یادتان نیست چقدر پیشرفت کرده ایم
حالا شما فواید سقوط قیمت نفت را یاداوری می کنید ...
خدا رو شکر .چقدر خوشحال شدم !!!!!!!!
حداقدش اینه که اختلاس های هزار میلیاردی کمتر میشه.
تابی جون خیلی ساده ای ! واقعاً فکر میکنی پایین اومدن قیمت جهانی نفت باعث میشه که بنزین جایگاهها گرون نشه؟ خیال کردی اینجا آمریکاس؟ قول میدم که اگه نفت بازم ارزون بشه, گرون شدن بنزین رو شاخشه
یعنی چی خبر خوب . منظورتون این که، اگه قیمت نفت بالا رفت ،شما باید بنزین رو گرون کنید . این خبر خوب شما...
خواهشمند هستم نفرمایین منافع کاهش قیمت نفت برای مردم ایران در صورتی که با افزایش قیمت دلار تمام اجناس چند برار میشود به خودی خود و احتیاجی به گران شدن بنزین نیست .
سلام چرا بنزین جهانی اما ماشین چند برابر
این چه ظلم است چاپ کن تابی
البته اين سخنان جاي تائيد دارد و بايد آن را به يك فرصت خوب تبديل نمود و رو به سمتي برد كه بتوان از نفت فرآورده هاي زيادي را توليد كرد و به بازار جهاني عرضه نمود و درآمدهاي ان را صرف امور زير بنائي كرد ولي خدمت شما برادر عزيز هم بايد عرض شود كه هزينه هاي جاري هم جزئي از هزينه ها است و بايد خرج گردد مگر مي شود كه سرپرست خانواده اي فقط درآمد كسب كند و به خانواده هزينه جاري ندهد و فقط سرمايه گذاري كند ؟
خدا را شکر
سلام.قبلا هرروز تابناک میخوندم.خیلیم راضی بودم.اخه اینم تحلیل که شما کردی؟شما مثلا خبرنگارین.اما باعث تعجبه که حرفاتون کمترین اگاهی ازسطح جامعه رو نشون نمیده. فرصت طلایی برای ما؟؟؟
اولا من 30 سالمه و 20سال گذشته همین حرفارو مدام شنیدم.نمیدونم کی میشنوم که بگن ماهم پیشرفته شدیم.تنها چیزی که میدونم اینه ک طی این 20سال هرسال همه چیز خیلی گرونتر از سال قبلش شده.
دوما: دلار 3500نمیمونه که شما میگی بنزین رو دولت گرون نمیکنه. همین الان عمده فروشها جنس خوابوندن و نمیفروشن. اول برین تحقیق کنین ببینین چه خبره بعد بیاین تحلیل بنویسین.
من توی بازارم دارم میبینم که چی میشه.
شما میگی که دولت سرمایه گذاری بلند مدت کنه؟ 30ساله من و همسنو سالام هیچی از زندگی نفهمیدیم برای همین سرمایه گذاری های بلند مدت
اینطوری که شما میگی تا 30سال دیگه که میمیریم بازم همین اش و همین کاسه هستش.همه سرمایه گذاری های بلند مدت چرا توی عمر ما انجام بشه؟
میگی که واردات ارزون میشه؟؟؟؟ مگه دلار 3500 میمونه که ارزون بشه؟ اصلا توی 2500سال تمدن ما مگه شده چیزی ارزون بشه؟
دولت برای کمبود بودجه اش مجبور دلار رو گرون کنه بعدش شما میای عوام فریبانه میگی که ناراحت نباشین جنسا ارزون میشه؟
خوب واردات ارزون شد قبول حرف شما, تولیدات داخلی چی؟فقط وارد کنیم؟ کارخونه ها خودمون چی؟مواد اولیه وارد کنیم براشون ارزون؟ پس اون که میگی خود کفا بشیم چی میشه؟
در اخر: خواهشا عوام فریبی نکنین با این حرفاتون.دلار رو دولت مجبور گرون کنه نه واردات ارزون میشه نه بنزین نمیتونه گرون نشه.
دولت و وزارت نفت باید درایت و شایستگی خود را نشان دهند .در واقع این یک فرصت ناخواسته از سوی جامعه جهانی نفت به ایران بحران زده است که با مدیریت میتوان بهره برداری قابل توجهی داشت و اوضاع بحرانی کنونی را سر و سامان داد .
وای چقدر لطف میکنن! بنزین تو تمام دنیا ارزون شده.
آخه چرا یکی نمیاد بگه که حقوق ما کارگران هم باید به قیمت فوب خلیج فارس محاسبه گردد
بيشترين بهره رادولت خواهدبردچون بادرنظرگرفتن مصرف روزانه بنزين درروز (75 ميليون ليتر)ووجود15ميليون خودرو وسهميه متوسط 80 ليتري آنهاوپرداخت 1000تومان و1300تومان يارانه مابه التفاوت قيمت بابنزين 2000 توماني قبلي ، بايك حساب سرانگشتي مبلغي بين 70 تا 75 هزارميليلردتومان درسال بابت يارانه بنزين پرداخت ميشد كه دولت ازاين به بعدپرداخت نخواهدكرد يعني حدوددوبرابر كل بودجه هدفمندي درسال 94 ، پس دولت علاوه برتامين هزينه پرداخت نقدي يارانه ها ميتواندكلي ازكسربودجه بخش هاي ديگرش راازجيب مردم رفع نمايد، حالا واقعااين امركجايش به نفع مردم است؟
اين نشد صداقت هر وقت دولت مطابق ميل قدرت مسلط بود دسترسي به درامد حاصل از نفت كاملا" مجاز و نا محدود در غير اين صورت ما اصلا" نفت رو نبايد بفروشيم!!!!
این فواید همان طوز که گفتی داراز مدت است و قیمت نفت دراز مذت چنین نمی ماند. پس بی خیال منافعش!
به نظر من ما باید بعد از جنگ با عراق در یک زمانبندی 20 ساله وابستگی به صادرات نفت و گاز رو به صفر میرسوندیم ، مگه کشورهایی که نفت و گاز ندارن چه کار میکنن که بعضی هاشون هم خیلی خیلی موفق هستند،سرمایه گذاری تو صنعت و کشاورزی میتونست ما رو به اینجا برسونه اما ما دست رو دست گذاشتیم و فقط از افزایش قیمت نفت ذوق زده شدیم .
الان هم به نظر من بهترین منفعت کاهش قیمت نفت توجیه مسئولین کلان سیاسی و اقتصادی کشور به این موضوعه که اقتصادی که به یک یا چند کالا وابسته باشه همیشه آسیب پذیره.
چرا بنزین هنوز 1000 تومنه پس
اجتمالا دولت دلار را گران می کند بعدش باز می بیند بنزیم ارزان است و قیمتش را بالا می برد!!
خودتون را مسخره كرديد يا مردم را
هر قدر کاهش جهانی قیمت طلا باعث کاهش قیمت ها در ایران میشه کاهش قیمت جهانی نفت هم در داخل باعث کاهش قیمت ها و رونق میشه دلمون خوشه ها....!
قبلا دیدیم حالا هم هستیم و خواهیم دید این افت به نفع کی تموم میشه مردم یا منصب دارها...
ما چشممون اب نمی خوره این دولت عرضه این کارهارو داشته باشه
واقعا جالبه....کاهش درآمد فرصتی برای خروج از وابستگی به نفت....تابناک عزیز کشور عزیز ما تقریبا تمام بودجه خودش رو از فروش نفت تامین می کرده و می کنه...مثل این میمونه که بنده فقط یک کار بلد باشم و خوب حالا به واسطه از دست دادن توان فیزیکی در انجام کار بگم خوب حالا میرم آواز میخونم....به هرحال ارزیابی صحیحی نبود!
مردم ایران فقط شامل قسمت تحمل فشار این کاهش قیمت می شود چون در هر شاخه ای که حساب بکنید انقدر دلال بازی هست که با چند برابر قیمت یک کالا عرضه شود.
چرا بنزین هنوز 1000 تومنه پس
اگه بی خردی برخی از مسئولین وقت نبود، میتونستیم با قیمت 100 دلاری نفت الان برای خودمون پادشاهی کنیم اما حیف و صد حیف
تو ایران قیمت بنزین ربطی به فوب خلیج فارس یا قیمت جهانی ندارد و این بهانه ای بود برای افزایش قیمت و درآمد بیشتر دولت از این طریق، لذا دولت در صوررت لزوم باز هم قیمت سوخت را افزایش خواهد داد و به هیچ کس هم ربطی ندارد و مردم هم فقط باید به وظیفه خودشون عمل کنند و پول پرداخت کنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار