بازدید 4507

بی توجهی 10 ساله به سرمایه اجتماعی کشور

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های کشور ما، سرمایه اجتماعی بوده است، گفت: توجه به سرمایه اجتماعی در کشور ما 10 سال تعطیل بود و اکنون وضعیت مناسبی در این زمینه نداریم.
کد خبر: ۴۶۲۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲ 31 December 2014
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های کشور ما، سرمایه اجتماعی بوده است، گفت: توجه به سرمایه اجتماعی در کشور ما 10 سال تعطیل بود و اکنون وضعیت مناسبی در این زمینه نداریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، مرتضی میرباقری، صبح امروز در نشست ملی مشترک مدیران کل دفاتر امور اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور، فرمانداران مراکز استان‌ها و مدیران حوزه مشارکت‌های مردمی دستگاه‌های اجرایی ستادی در یزد اظهار داشت: اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که رفع نیازهای مردم و کشور تنها با امکانات دولتی و حکومتی و توسط عده‌ای محدود، یک افسانه است و نیاز به مشارکت خود مردم در قالب تشکل‌های غیردولتی است.

وی افزود: باید شرایط برای ورود جدی مردم به عرصه‌های مختلف به ویژه‌ عرصه‌های اجتماعی فراهم شود و مدیران حوزه مشارکت‌های مردمی دستگاه‌های مختلف باید بسترساز این امر باشند و با آموزش، توانمندسازی و پشتیبانی‌های لازم، تشکل‌های مردم نهاد و نهادهای مدنی را به این سمت هدایت کنند.

میرباقری با اشاره به اینکه نسبت بین جامعه و حکومت از نظر اقتدار شامل چند بخش است، عنوان کرد: جامعه قدرتمند و حکومت قدرتمند، جامعه ضعیف و حکومت قدرتمند، جامعه ضعیف و حکومت ضعیف و جامعه قدرتمند و حکومت ضعیف، چهار نسبت اصلی میان جامعه و حکومت که کشور ایران در برهه‌هایی همه این نسبت‌ها را تجربه کرده است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با اشاره به اینکه سرنگونی نظام سلطنتی در ایران که حاصل جامعه قدرتمند و حکومت ضعیف بود، عنوان کرد: جامعه ما با پیروزی انقلاب اسلامی خود را از موضع ذلت خارج کرد و به عزت رسید و با دفاع مقدس این عزت رو به اعتلا رفت.

وی ادامه داد: ایران اسلامی در سه دهه گذشته میراثی گران‌بها به نام انقلاب و دفاع مقدس را داشت که سال‌ها جامعه را بیمه خواهد کرد که البته این جامعه اکنون آسیب‌هایی دارد که اگر به آنها پرداخته شود، همچنان مسیر اقتدار جامعه طی خواهد شد.

میرباقری گفت: امروز کشور ما از یک حکومت قدرتمند نیز برخوردار است و این حکومت اعلام کرده می‌خواهد بر اساس قانون عمل کند و از آنجا که این حکومت قدرتمند از بطن یک جامعه قدرتمند به وجود آمده و قدرت حتی در امور بین‌المللی نیز وجود دارد به نحوی که امروز در نقاط راهبردی دنیا هیچ تصمیم‌گیری به جایی نمی‌رسد الا اینکه جمهوری اسلامی ایران بر آن صحه بگذارد.

وی عنوان کرد: با توجه به شواهد موجود، حکومت و جامعه ما اکنون هر دو قدرتمند هستند اما ممکن است دچار آفت‌هایی شوند و برای اینکه از این آفت‌ها جلوگیری شود، لازم است در جامعه اتفاقاتی رخ دهد که از آن جمله وقوف کامل جامعه به حقوق خویش، اطلاع از وظایف شهروندی و احساس وظیفه برای اجرای این حقوق همچنین مسئولیت‌پذیری افراد جامعه است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه تشکل‌های غیردولتی باید در زمینه مسئولیت‌پذیری افراد جامعه حضور پیدا کنند و ضمن آگاه کردن مردم به حقوق و وظایفشان، آنها را در مسیر مسئولیت‌پذیری هدایت کنند که البته اگر این تشکل‌ها به وظایف خود به درستی عمل نکنند در واقع به جای حضور در تشکل مردم نهاد، وارد فعالیت حزبی شده‌اند.

وی اضافه کرد: تشکل‌های غیردولتی ما باید مثل حاکمیت،‌ رغبت داشته باشند در نقاطی که وارد می‌شوند،‌ مشکل‌گشایی کنند و در واقع از انجام فعالیت‌های لوکس خارج شوند زیرا بارهای روی زمین مانده بسیار داریم و تشکل‌های غیردولتی و نهادهای مدنی باید این بار را از روی زمین بردارند و گره‌گشا باشند.

میرباقری با تاکید بر اینکه در حوزه برنامه‌ریزی هیچ توجهی به مسائل اجتماعی نکرده‌ایم و فقط در برنامه چهارم کلماتی را ذکر کرده‌ و به محتوا توجه نداشته‌ایم و در برنامه پنجم نیز تقریبا همین مسیر طی شده، خاطرنشان کرد: این در حالی است که یک سرمایه عمده در جامعه، سرمایه اجتماعی است که توجه به آن در کشور ما 10 سال تعطیل بود.

وی افزود: سرمایه اجتماعی در ایران وضعیت مناسبی ندارد و متغیرهای مستقیم دخیل در کاهش سرمایه‌ اجتماعی،‌ اغلب از نوع آسیب هستند و در طول یک سال اخیر تلاش شده تا روند سیر سرمایه اجتماعی به سمت قهقرا را متوقف کرده و به تدریج آن را بهبود ببخشیم و در این مسیر معتقدیم آنچه سرمایه اجتماعی را تقویت می‌کند، تشکل‌های مردم نهاد است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی متذکر شد: باید از فعالیت تشکل‌های مردم نهاد استقبال کرده و برای ظهور و بروز آنها زمینه‌سازی کنیم و معتقدیم این تشکل‌ها می‌توانند سرمایه اجتماعی را در کشور توسعه داده و آسیب‌ها را کاهش دهند بنابراین باید به سمت فربه کردن آنها پیش برویم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی