بازدید 15859

گريه در لحظه آخر منجي هيلاري شد

در حالي که در ايالت آيووا، رأي اکثريت زنان به اوباما بود، در ايالت نيوهمشاير اکثريت زنان به هيلاري کلنيتون رأي دادند. کلينتون در آخرين روز مبارزات انتخاباتي در نيوهمشاير، در پاسخ به پرسشي، اشک در چشمانش حلقه زده و تاکيد کرده بود که پيروزي در اين انتخابات براي او مسئله شخصي است. بسياري تحليگران مي‌گويند واکنش احساسي کلينتون باعث شده تا موجي در ميان زنان در ايالت نيوهمشاير ايجاد کند و در حضور آنان در انتخابات موثر بوده است.
کد خبر: ۴۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۷ 09 January 2008
ساعتي پيش با مشخص شدن نتايج انتخابات مقدماتي در ايالت حساس «نيوهمشاير»، «هيلاري كلينتون» كه طبق نظرسنجي‌ها از «باراك اوباما» عقب بود، پس از خلق يك صحنه احساسي توانست تنها با 2 درصد از او پيشي گيرد.

انتخابات مقدماتي براي تعيين نامزدهاي رياست جمهوري در ايالت نيوهمشاير پايان يافت و سناتور جان مک کين از حزب جمهوري‌خواه توانسته است با 8 درصد اختلاف، بيشترين آرا را به خود اختصاص دهد. بنا بر آمار، انتخابات در ايالت نيوهمشاير، سناتور هيلاري کلينتون از حزب دمکرات در رقابتي بسيار نزديک، از رقيب اصلي خود سناتور باراک اوباما پيشي گرفت.

بر اساس آراي شمارش شده براي حزب دمکرات، هيلاري کلينتون 39 درصد آرا را به خود اختصاص داده و باراک اوباما با 37 درصد آرا شمرده شده، در مقام دوم قرار گرفت.ويژگي انتخابات در ايالت نيوهمشاير براي حزب دمکرات، حضور چشمگير زنان در انتخابات مقدماتي بود. بيش از ۵۳ درصد کساني که براي حزب دمکرات به پاي صندوق رفتند را زنان تشکيل مي‌دادند.

در حالي که در ايالت آيووا، رأي اکثريت زنان به اوباما بود، در ايالت نيوهمشاير اکثريت زنان به هيلاري کلنيتون رأي دادند. کلينتون در آخرين روز مبارزات انتخاباتي در نيوهمشاير، در يک برنامه انتخاباتي که خسته به نظر مي‌رسيد و در پاسخ به پرسشي، اشک در چشمانش حلقه زده و تاکيد کرده بود که پيروزي در اين انتخابات براي او مسئله شخصي است. بسياري از تحليگران مي‌گويند واکنش احساسي کلينتون باعث شده است تا موجي را در ميان زنان در ايالت نيوهمشاير ايجاد کند و در حضور چشمگير آنان در انتخابات موثر بوده است.

در حالي که نظر سنجي‌ها تا پيش از روز سه‌شنبه از شانس بيشتر اوباما در ايالت نيوهمشاير حکايت مي‌کرد، کلينتون توانست بيشترين آرا را به خود اختصاص دهد. ناظران مي‌گويند طي بيست و چهار ساعت گذشته تحولي اساسي در روند انتخابات در نيو همشاير رخ داده و در آخرين لحظات شرايط به نفع سناتور کلينتون تغيير کرد.

اوباما در سخنراني خود پس از اعلام نتايج انتخابات در نيو همشاير پيروزي کلينتون را به وي تبريک گفت.جان ادواردز ديگر نامزد از حزب دمکرات با 14 درصد آرا در جايگاه سوم انتخابات نيو همشاير قرار گرفت.

مک کين در صدر آراي جمهوريخواهان
سناتور جان مک کين با پشت سرگذاشتن ميت رامني، فرماندار سابق ماساچوست، تاکنون توانسته است ۳۸ درصد انتخابات مقدماتي حزب جمهوري خواه در ايالت نيو همشاير را به خود اختصاص دهد. بنا بر گزارش‌ها، در ايالت نيوهمشاير مسائلي همچون اقتصاد آمريکا و جنگ عراق در صدر موضوعات مهم براي شهروندان در اين ايالت بود.

مايک‌ هاکبي، فرماندار سابق آرکانزاس، که در انتخابات انجمن حزبي حزب جمهوري‌خواه در ايالت آيووا نفر اول شده بود، در نيو همشاير در جايگاه سوم قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، رأي مستقل‌ها به سناتور مک کين در نيوهمشاير مانند آراء جمهوري خواهان بوده است.

آراي مستقل‌ها براي حزب جمهوري در ايالت نيوهمشاير يک سوم آرا جمهوري خواهان را تشکيل مي‌دهد.مقام‌هاي ايالت نيوهمشاير مي‌گويند: حضور گسترده مردم در پاي صندوق‌هاي رأي در انتخابات مقدماتي «بسيار چشمگير» بود و بيش از نيم ميليون نفر رأي خود را به صندوق‌هاي رأي ريختند.

استقبال گسترده شهروندان آمريکايي باعث شده بود تا برخي شعبه‌هاي رأي گيري متعلق به حزب دمکرات با کمبود «برگه راي» مواجه شدند، اين در حالي بود که مقام‌هاي ايالتي مجري انتخابات تاکيد کرده بودند که به اندازه نياز برگه رأي در اختيار شعبه‌هاي رأي گيري قرار گرفته است. باراک اوباما تنها پنج روز پس از پيروزي در انجمن انتخاباتي ايالت آيووا، نتوانست بار ديگر برتري خود را نسبت به هيلاري کلينتون حفظ کند.

جان مک کين از حزب جمهوري خواه توانسته است با 8 درصد اختلاف بيشترين آرا را به خود اختصاص دهد. در همين حال هيلاري کلينتون در واکنش به برخي اظهار نظرها درباره نمايش «ضعيف» کارزار انتخاباتيش در نيوهمشاير گفت:«شما مي‌دانيد، وقتي از سناتور اوباما و سناتور جان ادواردز مي‌پرسيد که مهم ترين کاري که انجام داده اند چيست، واقعيت اين است که حرفي براي گفتن ندارند.»

بيل کلينتون، رئيس‌جمهوري سابق آمريکا و همسري هيلاري کلنيتون، نيز با انتقاد شديد از سناتور اوباما در يک کارزار انتخاباتي در ايالت نيوهمشاير، تصريح کرد: سناتور اوباما «فاقد تجربه» لازم براي پست رياست جمهوري است. کلينتون به جمعيت هواداران حزب دمکرات در نيو همشاير گفت:«شما بايد تصميم بگيريد که کدام يک از اين دو مولفه براي ايجاد تحول مهمترند: تصوير و تجربه (سناتور اوباما) يا توانايي (سناتور کلنيتون).»

انتخابات مقدماتي، انجمن حزبي
آمريکايي‌ها تا روز چهارم نوامبر ۲۰۰۸، روز انتخابات رياست جمهوري، اين فرصت را خواهند داشت تا از ميان نامزدهاي جمهوري خواه و دمکرات، دو حزب عمده کشور، دو نامزد اصلي را انتخاب کنند.کارزار انتخاباتي ميان نامزدهاي مختلف دو حزب، از تابستان سال ۲۰۰۷ آغاز شده است. پانزده کانديدا حاضر در رقابت با يکديگر مي‌کوشند تا در صدر قرار بگيرند و در نهايت از هر حزب يک نفر به عنوان کانديداي نهايي پست رياست جمهوري انتخاب و معرفي مي‌شود.

از سوم ژانويه تا سوم ژوئن همه شهروندان آمريکايي در خاک اين کشور، از جمله در گوام و جزاير ويرجين، به پاي صندوق‌هاي رأي رفته تا نامزد مورد نظر از حزب خود را انتخاب کنند.انتخابات براي تعيين نامزد نهايي هر حزب، در برخي ايالت‌ها به صورت انجمن حزبي (CAUCUS )، يعني تجمع هواداران حزب، و در برخي ديگر از ايالت‌ها به صورت انتخابات مقدماتي، با رأي مستقيم شهروندان، برگزار مي‌شود.انتخابات ايالت آيووا به صورت انجمن حزبي، کاکس، و انتخابات نيوهمشاير به صورت مقدماتي برگزار شد.

کاکس (CAUCUS ) لغتي متعلق به بوميان آمريکايي، سرخپوستان، به معني نشست و جلسه بزرگان قبيله است. همچنين در برخي از ايالت‌ها، اين انتخابات به صورت «مقدماتي آزاد» و «مقدماتي بسته» برگزار مي‌شود. در مقدماتي آزاد هر فردي مي‌تواند به نامزد مورد علاقه خود از هر حزبي رأي دهد، ولي در انتخابات مقدماتي بسته شهروندان بايد فقط به نامزد حزب خود رأي بدهند.

انتخابات مقدماتي نيوهمشاير از نوع مقدماتي آزاد است و انتخابات ايالت کاليفرنيا به صورت مقدماتي بسته برگزار خواهد شد.انجمن‌هاي حزبي و انتخابات مقدماتي شيوه‌اي است که در آن نامزدها‌هاي مختلف در مسير انتخابات درون حزب از چرخه رقابت‌ها کنار رفته و در نهايت مشخص خواهد شد که کدام نامزد از شم و توانايي‌هاي سياسي بهتري برخوردار است.

يکي از مهم ترين لحظات اين رقابت‌هاي انتخاباتي، « سوپر سه شنبه» (Super Tuesday ) در پنجم فوريه است که شهروندان ۲۱ ايالت در انجمن‌هاي انتخاباتي و يا انتخابات مقدماتي شرکت خواهند کرد. در اين روز تقريبا نامزدهاي اصلي هر يک از دو حزب مشخص خواهد شد و نامزدهاي ضيعف در خواهند يافت نبايد اميدي به ادامه رقابت داشته باشند.

گام نخست و نامزد نهايي
رقابت در انجمن‌هاي انتخاباتي يا انتخابات مقدماتي براي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري آمريکا، مي‌تواند به مثابه نماگر پيروز نهايي و يا بازنده انتخابات باشد.ايالت آيوو ا از سال ۱۹۷۲ آغازگر رقابت‌هاي حزبي بوده است و به همين دليل شايد پيروزي در نخستين گام، اين دلگرمي را براي نامزدها در رقابت نفس گير به ارمغان بياورد که او نامزد نهايي حزب خود و فاتح انتخابت در چهارم نوامبر خواهد بود. در سال ۱۹۷۶جيمي کارتر در انتخابات انجمن حزبي در ايالت آيووا پيروز شد تا در نهايت رقباي خود را در انتخابات رياست جمهوري آمريکا پشت سر بگذارد.

اما در انتخابات سال ۱۹۸۰ جرج اچ. دبليو. بوش، بوش پدر، توانست در انتخابات آيووا، رونالد ريگان، رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا، را پشت سر بگذارد ولي نتوانست نامزد نهايي حزب جمهوري خواه در انتخابات آن سال باشد، اما پيروزي اش در آيووا براي چند روز به وي برتري سياسي داد.جان مک کين، نامزد حزب جمهوري خواه، نيز در انتخابات مقدماتي نيو همشاير در سال ۲۰۰۰ توانست رقباي خود را پشت سر بگذارد اما نتوانست نامزد نهايي اين حزب براي انتخابات باشد.بيل کلينتون در انتخابات سال ۱۹۹۲ در انتخابات مقدماتي و انجمن‌هاي حزبي آيووا و نيوهمشاير از رقباي خود شکست خورد، ولي درنهايت توانست به عنوان نامزد حزب دمکرات انتخاب شده و در انتخابات رياست جمهوري نيز پيروز شود.

كنگره ملي احزاب براي معرفي نامزد نهايي
نشست تعيين نامزد نهايي رياست جمهوري ازهر حزب در تابستان آينده تشکيل خواهد شد.کنگره ملي حزب دمکرات در هفته آخر ماه اوت در شهر «دنوور» ايالت کلورادو برگزار خواهد شد. کنگره ملي حزب جمهوري خواه نيز در هفته اول سپتامبر در شهر «سنت پل»، ايالت ميني سوتا، برگزار خواهد شد.

نتيجه انتخابات مقدماتي و انجمن حزبي هر ايالت نشان خواهد که نماينده آن ايالت از کدام نامزد حمايت خواهد کرد. در گنگره ملي هر حزب نماينده هر ايالت ميزان آرا را اعلام خواهد کرد. چگونگي محاسبه آراء هر ايالت در گنگره ملي از فرمول ويژه اي برخوردار است که براساس عواملي مانند: جمعيت ايالت، ميزان اهميت آن ايالت براي حزب مربوطه و تعداد مقام‌هاي حزبي انتخاب شده در اين ايالت محاسبه مي‌شود.در گنگره ملي هر حزب، نامزد اصلي براي انتخابات رياست جمهوري نام معاون خود را اعلام خواهد کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان