بازدید 101729

کشورهایی که روز گذشته به قطعنامه ضد ایرانی سازمان ملل رأی دادند

روز گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای ضد ایرانی، ادعاهایی را درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران مطرح و نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد. در این میان، هرچند رسانه‌های غربی روی تصویب این قطعنامه مانور زیادی داده‌اند، ‌نگاهی به آمار موافقان و مخالفان قطعنامه مذکور، دربردارنده نکات جالب توجهی است.
کد خبر: ۴۵۹۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸ 19 December 2014
موافقان و مخالفان قطعنامه ضد ایرانی سازمان ملل چه کشورهایی بودند؟روز گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای ضد ایرانی، ادعاهایی را درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران مطرح و نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد. در این میان، هرچند رسانه‌های غربی روی تصویب این قطعنامه مانور زیادی داده‌اند، ‌نگاهی به آمار موافقان و مخالفان قطعنامه مذکور، دربردارنده نکات جالب توجهی است.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد، مبنی بر اینکه مجمع عمومی سازمان ملل‌ با تصویب قطعنامه‌های مجزا درباره کشورهای ایران، سوریه و کره شمالی، نسبت به وضعیت حقوق بشر در این کشور‌ها ابراز نگرانی کرده است. همین موضوع، بهانه‌ای جدید برای برخی رسانه‌های غربی شده تا فضاسازی جدیدی ‌علیه ایران آغاز کرده و ادعاهایی را در این زمینه مطرح کنند.

با این حال، نگاهی به آمارهای مربوط به موافقین و مخالفین قطعنامه مذکور، دربردارنده نکات جالب توجهی بوده و نشان می‌دهد ‌تعداد موافقان قطعنامه مذکور، حتی به عدد نیمی از کشورهای عضو سازمان ملل نیز نبوده و در واقع، این قطعنامه با رأی کمتر از ۵۰ درصد کشورهای عضو به تصویب رسیده است. از سوی دیگر، شمار حامیان این قطعنامه نیز نسبت به موارد مشابه در سال‌های گذشته کاهش یافته است.

سایت شبکه خبری «سی بی‌اس نیوز» آمریکا که ‌آماری به بررسی روند تصویب قطعنامه دیروز پرداخته، اشاره می‌کند که نسبت موافقان این قطعنامه به کشورهای مخالف و دارای رأی ممتنع، تنها ۴۵ درصد بوده است. به این ترتیب، این سومین سالی است که شمار حامیان قطعنامه‌های ضد ایرانی در موضوع حقوق بشر کاهش پیدا می‌کند.

بر این اساس، شمار آرای موافق قطعنامه دیروز، ۸۳ (برابر با ۴۵ درصد از ۱۸۶ رأی اخذ شده) بوده است، حال آنکه در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۲ شمار موافقان قطعنامه‌های مشابه، ۸۶ کشور و در سال ۲۰۱۲ نیز ۸۹ کشور بوده است. از سوی دیگر، طی سه سال متوالی از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱، شمار موافقان مرتب رو به افزایش بود، به گونه‌ای که این رقم که در سال ۲۰۰۸ شامل ۶۹ کشور بود، به ۷۴ کشور در سال ۲۰۰۹ و ۷۸ کشور در سال ۲۰۱۰ رسیده بود.

موافقان و مخالفان قطعنامه ضد ایرانی سازمان ملل چه کشورهایی بودند؟
رنگ آبی بیانگر تعداد کشورهای موافق و رنگ بنفش بیانگر تعداد کشورهای مخالف یا دارای رأی ممتنع به قطعنامه است


از سوی دیگر، ۳۵ کشور با دادن رأی منفی به قطعنامه، مخالفت خود را با آن اعلام کردند و ۶۸ کشور نیز رأی ممتنع دادند. به این ترتیب، ‌۱۰۳ کشور عدم موافقت و همراهی خود را با آنچه از سوی کشورهای حامی قطعنامه مذکور، «نگرانی عمیق» از وضعیت حقوق بشر در ایران خوانده شده، اعلام کردند.

گفتنی است، این قطعنامه در اصل از سوی کشور کانادا و با همراهی دیگر دولت‌های غربی متحد این کشور تدوین و ارائه شده بود. برخی سایت‌های وابسته به دولت کانادا، ضمن انتشار خبر تصویب قطعنامه، با افتخار از اینکه کشورشان برای دوازدهمین سال متوالی چنین طرحی را علیه ایران ارائه کرده سخن گفته و بر نقش ویژه خود در این زمینه مانور دادند.

در مقابل، مهم‌ترین کشور مخالف تصویب قطعنامه مطرح ‌علیه ایران و همچنین دو قطعنامه دیگر‌ کوبا بود. نماینده این کشور در سخنانی با اشاره به مخالفت دولتش با قطعنامه مذکور، آن را حاوی «رویه‌های مسموم، استانداردهای دوگانه و رویکرد گزینشی» دانست.

وی در ادامه افزود: «این قطعنامه هدف ضربه زدن به کشورهای در حال توسعه را دنبال می‌کنند و ضمن دارا بودن انگیزه سیاسی، مطلقاً هیچ ارتباطی با بحث دفاع از حقوق بشر نداشته و در این زمینه نقشی ایفا نمی‌کنند». نماینده کوبا همچنین تأکید کرد، کشورش در آینده نیز با چنین قطعنامه‌هایی که «کشورهای دوست» را هدف قرار می‌دهد، مخالفت خواهد کرد.

به هر حال، مجموعه ۳۵ کشوری که در مخالفت با قطعنامه ضد ایرانی روز گذشته در سازمان ملل رأی دادند، عبارت بودند از: افغانستان، ارمنستان، بنگلادش، بلاروس، بولیوی، برونئی، برمه، بروندی، کامبوج، چین، کومور، کوبا، اکوادور، مصر، اریتره، هند، اندونزی، ایران، عراق، قزاقستان، لبنان، نیکاراگوئه، کره شمالی، عمان، پاکستان، روسیه، سری‌لانکا، سودان، سوریه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، ونزوئلا، ویتنام و زیمبابوه.

لیست دولت‌های موافق قطعنامه مذکور نیز عبارت است از: آلبانی، آندورا، آرژانتین، استرالیا، اتریش، باهاماس، باربادوس، بلژیک، بلیز، بوسنی و هرزگوین، بوتسوانا، بلغارستان، کابو ورده، کانادا، جمهوری آفریقای مرکزی، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، دومینیکن، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، گواتمالا، هائیتی، هندوراس، مجارستان، ایسلند، رژیم صهیونیستی، ایتالیا، ژاپن، کریباتی، لتونی، لیبریا، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبوگ، مالاوی، مالت، جزایر مارشال، مکزیک، میکرونزی، موناکو، هلند، نیوزیلند، نروژ، پالائو، پاناما، پاراگوئه، پرو، لهستان، پرتغال، کره جنوبی، جمهوری مولداوی، رومانی، سنت کیتیس نویس، ساموئا، سان مارینو، سائوتومه، صربستان، سیشل، اسلواکی، اسلوونی، جزایر سلیمان، سودان جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، مقدونیه، تیمور شرقی، ترینیداد و توباگو، تووالو، اوکراین، انگلیس، آمریکا، وانواتو.
 
گفتنی است، هیأت نمایندگی کشورمان در سازمان ملل نیز پس از اعلام تصویب قطعنامه مذکور، ضمن انتقاد از آن، این قطعنامه را سیاسی، متعصبانه و غیرمتوازن خواند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۴۴
انتشار یافته: ۳۷
روسيه جون چي
این کانادا هم دیگه بدجوری داره خودشو لوس میکنه.
شیطونه میگه ...
سلام
لطفا كشور هايي كه آراي موافق دادند رو هم بنويسيد....
به نظر می رسه کانادا بیشترین مهاجر ایرانی را پذیرفته باشه و مرتبا از ایران نگرانه مانند انچه ما از افغانستان داریم
خداییش از بین این سی و پنج کشوری که لیست کردید بجز چین و روسیه کدومش کشور درست حسابیه؟ اونها هم چون از ایران نفع اقتصادی دارند مخالفت کردند. در ضمن رای ممتنع یعنی نظری ندارن نه اینکه عدم موافقت
رنگین پوستان امریکا ، زنان عربستانی،مردم مسلمان بحرین و......آیا حقوق ندارند یا اینکه سازمان ملل کوراست!!!!!!
تمام کشورهایی که رای منفی داده اند به نوعی ناقض حقوق بشر هستند و اگر رای مثبت می دادند در حقیقت خودشان را محکوم می کردند.
باز هم لبنان به نفع ایران رأی نداد
پاسخ ها
محمدرضا باقی زاده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
سلام دوست عزیز . لبنان خلاف قطعنامه ضد ایرانی رای داده یعنی به نفع ایران بوده .
بوسنی؟؟؟؟؟؟؟
خدای بوسنی و کره و ژاپن را دیدین
اسم بعضی از این کشور ها رو برای اولین بار شنیدم
کابو ورده کجای نقشه هست؟؟
تابناک عزیز به نظر من بیشتر از تعداد کشورهای مخالف ، موضوع توزیع کشورهای مخالف در قاره اروپا قابل تحلیل می باشد که لازمه برنامه ها و اندیشه هایی در این خصوص اندیشید نه تعداد موافق / مخالف ها
چی میشه حالا؟
تحریم میشیم؟
باهاماس، باربادوس،بلیز، بوستوانا،کابو ورده ، کریباتی،لیختن اشتاین، لوکزامبوگ، مالاوی، مالت، جزایر مارشال،میکرونزی، موناکو، پالائو، سنت کیتیس نویس، ساموئا، سان مارینو، سائوتومه، سیشل، جزایر سلیمان،تیمور شرقی، ترینیداد و توباگو، تووالو، وانواتو.

فقط به کشورهای بالا نظری بیاندازید و فقط و فقط فکر کنید ببینید چه کشورهایی به ضرر ما رای دادن .
اصلا این کشورهای ساموئا، سائومه، ترینیداد، باربادوس و بوستاناو وانواتو ... میدونن ایران تو کجا واقع شده که حالا علیهش قطعنامه صادر میکنن؟!
با خوندن این مطلب صرف نظر از موضوع اطلاعات جغرافی آدم هم تقویت میشه:باهاماس،باربادوس،کابو ورده،پالائو،سائوتومه،مالاوی،ساموئا،سائوتومه....
از این کشورهایی که رای مثبت داده اند من شخصا حدود 22 تا ی آنها را اولین بار است که اسمشان را می بینم ظاهرا از جزیره ها و کشورهای کوچک هستند که از ترس آمریکا و ... رای مثبت داده اند
بوسنی هرزگوین رای موافق داد!! تحویل بگیرید.
یعنی لیست مخالف ها حتی یک کشور نیمه درست حسابی هم توش نیست.
نیش عقرب نه از ره کین است، اقتضای طبیعتش اینست
این جک و جونورا فقط و فقط با مامشکل دارن
تو میانمار کلی مسلمون کشتن صدای ار کسی بلند نشد.
تو عربستان زن رو خلق خدا حساب نمیکنند و خیلی راحت مجرماشون رو گردن میزنن.
ولشون کنین
همین بوسنی بود که ما این همه در جنگ بهشون کمک کردیم الان اومدن و رای موافق دادن. آخه شرکتهای کره ای و خود کره که تو ایران منافع دارن هم همینطور رای موافق دادن.
لیست کشورهای موافق و مخالف را اگر بر اساس جمعیت کشورها بررسی کنید نتیجه متفاوت میشود
اتعداد زیادی کشورهای موافق به اندازه یک شهر جمعیت دارند و وابستگی آنها به قدرتها طبیعی است
تحلیل ضعیفی بود
سلام . خب ، حالا پس از تصویب چی میشه ؟ هر ساله دارند همین کار رو می کنند .
بوسنی و هرزگوین به عنوان موافق قطعنامه؟!!! كمكهاي ايران را فراموش كرده اند؟
موافق قطعنامه = بوسنی و هرزگوین!!!
دست بی نمک همین میشه دیگه
کره جنوبی همواره تحریمها را علیه ایران تایید کرده و می کند در حالی که بالاترین صادرات را به ایران دارد چرا مسولین خرید از این کشور را تحریم نمی کنند.
من با ذره بین هم گشتم وانواتو . تووالو . توباگو .
ترینیداد . سیشل . سنت کیتیس نویس . پالائو .سائوتومه . میکرونزی . کریباتی .و........ را پیدا نکردم.
تو مخالفا که نود در صدشون مشکلات اساسی حقوق بشری دارن
تو موافقامم که همچین خبری نیست
بابا خودمون به فکر خودمون باشیممم
بر پدر رای مثبت دهندگان لعنت و علل خصوص کانادا که کاری جز رسیدگی مساییل داخلی ایران ندارند راست میگه امریکا بره به وضع داخلی خودش سامان دهد
تمام این «کشورها» در حرمسرای امریکا هستند٫خیلی هاشون هم که نمیشه بهشون گفت کشور٫ بعدش هم گور پدر یکی به یکیشون۰
بوسنی و هرزگوین،لیتوانی،== کمک های بلاعوض میکردیم یه زمانی به این کشورها نههههههههههه ؟؟!!!!

ژاپن
کره جنوبی
---
یا دو کشور کره جنوبی و ژاپن به مدت یکسال تجارت نکنید..
کانادا مستقیما زیر نظر انگلیساداره میشه و اصلا کشور مستقلی نیست این هم از ترفندهای استعمار پیره
دو نکته در این خبر مغفول مانده است. اول اینکه کشورهای موافق قطعنامه(کشورهای علیه ایران) نماینده چند میلیون نفر از جمعیت جامعه جهانی اند؟ زیرا بسیاری از آنها کشورهایی کوچک و در حد یک شهر و بسیار کم جمعیت هستند. البته وجود برخی کشورها که تاکنون به نوعی با کشور ما روابط و قرابتی داشتند(نظیر بوسنی هرزگوین،لیختن اشتاین، جزایر سلیمان و غیره) نشان از غفلت نسبی دستگاه دیپلماسی خارجی کشور در حفظ و برقراری ارتباط موثر با کشورهای مختلف است، که سبب شده برخی از آنها اندک اندک از ایران دور و به دامان صهیونیسم جهانی نزدیک شوند. موضوع دوم ، اتفاق بسیار مهم و پیروزمندانه برای کشورمان در این رای گیری بود،و آن رای منفی یا ممتنع کشورهای بزرگ و اثرگذار در جامعه جهانی به قطعنامه ضد ایران است که این هم بدون تلاش و مساعی دولت و بویژه وزارت امور خارجه امکان پذیر نبوده است. و صد البته این امر تبلور توفیقات وزارت خارجه ما در مذاکرات هسته ای است که به درستی حقانیت و مظلومیت کشور ما را در جهان بیان نموده است.
مائو مائو هم ما رو تحريم كرده بيچاره شديم واي خدايا
واقعا غربي ها ديگه شورش را در آوردن. خيلي از اين كشورهايي كه اسمش را نشنيدين هنوز مستعمره كشورهاي غربي هستن. به همين دليل است كه با اونا هستن وگرنه بيچاره ها نمي دونن به چي دارن رأي ميدن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی