بازدید 74294
در حمایت از برنامه موشکی و دانشمندان کشور؛

ترک میز مذاکره در مسقط توسط «ظریف» بهترین کار ممکن بود

وقتی دولت روسیه با وجود اینکه پول موشک‌های اس ٣٠٠، را از ایران دریافت داشته، از تحویل موشک‌ها به ایران خودداری می‌کند و در امضای قطع‌نامه‌های شورای امنیت علیه ایران در کنار دیگر کشورهاست، چرا دولت ایران با تکیه بر دانش و هوش فرزندان خود سلاح‌های مورد نیازش را تولید و تأمین نکند؟
کد خبر: ۴۵۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶ 18 December 2014
نخستین چاه نفت در عربستان به سال ١٩٣٧ میلادی حفر شد که چهره اقتصادی این کشور را تغییر داد. از سال ١٩۵٠ تا سال ٢٠٠۶ عربستان سعودی سلاح و تجهیزاتی به ارزش ٨/٧٩ میلیارد دلار از امریکا خریداری کرد. جالب است بدانیم اسراییل از سال ١٩۴٩ تا ٢٠٠٧ یعنی حدود ۶٠ سال، ۶/۵٣ میلیارد دلار کمک نظامی از امریکا دریافت کرده است.

به دیگر سخن، امریکا طی شصت سال گذشته، تنها به اسراییل و عربستان ۴٠٠/١٣٣ میلیارد دلار اسلحه و کمک نظامی فقط به این دو داده و این سلاح‌ها در منطقه انباشت شده‌اند. هم‌اکنون عربستان سعودی قراردادی به ارزش ۶٠ میلیارد دلار با امریکا منعقد کرده است.

هدف عربستان و اسراییل بر تقویت بنیه دفاعی خود با به‌کارگیری سلاح‌های جدید و بازنگری در برنامه دفاعی سنتی‌شان است. هفته‌نامه التحریه طی گزارش مبسوطی می‌نویسد... از نیمه قرن گذشته، سیاست تسلیحاتی در خاورمیانه اساسا تحت تأثیر منازعه عربی – اسراییلی و طبیعت نظام دو قطبی جهانی قرار داشته است، اما بعد از جنگ اول خلیج فارس در منطقه، تحولی در نوع سلاح‌های جنگی در منطقه پدید آمد. نقش و اهمیت سلاح‌های هوشمند، باعث شده که کشورهای منطقه دنبال این نوع سلاح‌ها باشند؛ موشک‌های کروز، جنگنده‌های شبح یا بدون سرنشین، موشک‌های هوا به زمین و هوشمند با لیزر و اشعه مادون قرمز.

غرب با بزرگ‌نمایی مسأله هسته‌ای ایران و ترساندن دیگر کشور‌ها و همچنین ضرورت حمایت از حوزه‌های نفتی منطقه ـ که شریان اقتصادی دنیای صنعتی هستند ـ از سال ٢٠٠٨ احتمال تعرض به ایران را گسترش داد؛ تعرض از ناحیه امریکا و اسراییل یا هر دو. با این تفاسیر‌ اوضاع ایران چه وضعی پیدا می‌کند؟ در سال ٢٠١١ میخاییل دمیتریوف، رئیس اداره فنی و همکاری نظامی روسیه اعلام کرد...‌

‌حجم قراردادهای تسلیحاتی این سال درمنطقه خاورمیانه ۴٨ میلیارد دلار است که در مقایسه با سال ٢٠١٠، ۵/٩ میلیارد دلار افزایش یافته است. در همین سال است که دولت روسیه قرارداد سپر موشکی اس٣٠٠ را که با ایران بسته بود، تحت فشار اسراییل و دیگر کشور‌ها غربی لغو کرد. سوریه هم که قرار بود موشک‌های کــروز (یا خونت) (yakhont) را از روسیه دریافت کند که برد آن ٣٠٠ کیلومتر بود به این بهانه که ممکن است چنین موشک‌هایی به دست حزب‌الله لبنان یا فلسطینی‌های غزه بیفتد لغو کرد؛ موشک‌هایی که مسیر آن مستقیم و ارتفاع آن کم و به سطح آبی می‌رسد که برفراز آن حرکت می‌کند و به همین اعتبار رصد کردن و کشف آن با رادار مشکل است.

علاوه بر امریکا دولت انگلیس نیز طی سال ٢٠٠٩ تا ٢٠١٠ حدود ٨/١ میلیارد پوند سلاح به خاورمیانه صادر کرده است. آخرین توافق امریکا و عربستان که به اطلاع کنگره رسیده است خرید سلاح به ارزش ۵/۶٠ میلیارد دلار است که شامل ۴٨ جنگنده اف‌١۵ و ١۵٠ بالگرد هجومی و دیگر سلاح‌هاست که انگار عربستان خود را آماده جنگی منطقه‌ای می‌کند.
 
علاوه بر آن، کنگره امریکا میزان کمک‌های نظامی خود به اسراییل را در سال جاری از ۵/٢ میلیارد دلار به ٣ میلیارد دلار افزایش داده است و چون قرارداد فروش ۴٨ جنگنده اف ١۵ را با عربستان منعقد کرده، موافقت کنگره را برای تجهیز ارتش اسراییل به جنگنده اف ٣۵ به جهت ضمانت امریکا از قدرتمند‌تر کردن ارتش اسراییل از همسایگانش جلب کرده است. رقابت تسلیحاتی در منطقه وارد حوزه‌های جدید مانند زیردریایی‌ها، موشک‌های کروز دوربرد و تقویت قدرت دفاعی در دریا‌ها هم شده است. در سال ٢٠٠٨ امارات مبادرت به خرید سیستم دفاعی موشکی به ارزش ١٧ میلیارد دلار کرد و خرید باتری‌های پاتریوت ضد موشکی و سیستم دوربرد تاد (thaad) و همچنین قرارداد خرید جنگنده اف ١۶ را امضا کرده است.

جالب است بدانیم دولت امریکا کشور کوچک امارات را به شرکت در رزمایش هوایی – پرچم سرخ (redflag) در صحرای نوادا دعوت کرد. از برنامه تسلیحاتی دیگر کشور‌ها مانند عراق و پاکستان در می‌گذریم. دیگر همسایه ما ترکیه اخیرا در شمار کشورهای صادر‌کننده سلاح در خاورمیانه قرار گرفته است. حجم صادرات ترکیه در سال ٢٠١١ به حدود ۵/١ میلیارد دلار رسید و طی سال‌های گذشته رونق روبه رشدی داشته است در حالی که ترکیه با همه کشورهای منطقه خصوصا ایران، عربستان، امارات و رژیم اسراییل روابط رو به گسترش دارد و با تکیه برمشی میانه‌روانه حزب اعتدال و توسعه توانسته در بازار پررونق اسلحه منطقه سهم مناسبی را به خود اختصاص دهد.

علاوه بر تسلیحات و تجهیزات دفاعی، امروزه سلاح‌های دومنظوره یعنی سلاحی که هم استفاده نظامی داشته باشد، هم استفاده درون شهری برای مقابله با خیزش‌های مردمی روبه رشد مورد استفاده کشورهایی است که داعیه حمایت از حقوق بشر را دارند. ترکیه، هلند، کانادا، علاوه بر روسیه و امریکا جزو کشورهایی هستند که انواع سلاح‌هایی را که برای اهداف داخلی و تقابل با جریان‌های مخالف داخلی است تولید کرده و به فروش می‌رسانند؛ سلاح‌هایی که بیشتر برای مبارزه با جریان‌های داخلی است تا اهداف نظامی خارجی، حال پرسش این است در چنین منطقه و با چنین برنامه و اهدافی که دیگران دارند، کشور ما چه باید بکند؟

وقتی در رسانه‌ها می‌خوانیم که دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزرای امور خارجه در مسقط وقتی که برنامه موشکی ایران را پیش کشیدند با ناراحتی جلسه را ترک کرد، وقتی دولت روسیه با وجود اینکه پول موشک‌های اس ٣٠٠، را از ایران دریافت داشته زیر فشار غرب و اسراییل از تحویل موشک‌ها به ایران خودداری می‌کند به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ما که بخشی اعظم تجارت خارجی کشورمان با این کشور است و در امضای قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران در کنار دیگر کشورهاست و به عنوان شریکی غیرقابل اعتماد از سالیان دور شناخته می‌شود و همیشه با مهره ایران در بازی شطرنج جهانی شرکت داشته است، چرا دولت ایران با تکیه بر دانش و هوش فرزندان خود سلاح‌های مورد نیازش را تولید و تأمین نکند؟

در دنیایی که دانشمندان ما حتی در ‌کشور از تعرض و حمله دشمنان کشورمان در امان نیستند و امثال دکتر تهرانی‌مقدم‌ها، جان بر سر باور و ایمان خود می‌گذارند، آیا حمایت از برنامه موشکی کشورمان تا وقتی که مسابقه تسلیحاتی یا بهتر بگویم خرید تسلیحاتی در پناه دلارهای نفتی در میان کشورهای منطقه وجود دارد راه‌حل دیگری پیش پای کشورمان وجود دارد؟

این مطلب نخستین بار به قلم نعمت احمدی در روزنامه اعتماد منتشر شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۹۶
انتشار یافته: ۴۰
چرا پولشو از روسیه نمیگیرین؟!
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
تیم مذاکره کننده هسته ایی ما علاوه بر ترک میز مذاکره هنگام مطرح شدن قضیه موشک های بالستیک و کروز نقطه زن ما علاوه بر ترک میز مذاکره باید یک دست کتک مفصل هم تیم آمریکایی رو میزد
شما میگین که با تکیه بر نیروی بومی اینکار رو بکنیم، صنایع دفاعی مارو راه نمیده، باید پارتی داشته باشی که بتونی وارد همچین جاههایی بشی !!!
من چند بار خواستم ولی رام ندادن!
چرا یه آزمون کتبی سنگین نمیذارن تا هرکی تونست وارد این صنعت بشه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
عزیزم با این لحنت حتی اگه صلاحیت علمی داشتی تو مصاحبه حتما ردت میکردن... :)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
نخیر. چون صنایع نظامی جای هر جور آدمی نیست.
بنظرم علی رغم هزینه های بالای سلاح حای نظامی، در دنیای مدرن و گسترش خطر جنگ هایی در ابعاد وسیع کشور ایران بهترین کارو میکنه، چون اگر لحظه ای غفلت کنه قطعا دشمنانش از جمله آمریکا و اسرائیل که در همه کشورهای همسایه ایران نفوذ دارند بیشترین استفاده را از این قضیه خواهند برد.
روس ها در نظر مردم ایران منفورتر از امریکا هستند
پاسخ ها
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
و اسرائیل از روسیه منفور تر
ناجی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
حکومت عربستان منفورتر
خوب معلومه برای اینکه خریدن با پول یا مفت به مراتب راحتر از سر وکله زدن با آدمهای باهوش است این یک اصل طبیعی بشر است .
خير، اما به نظر شما ماهم نميتونستيم مثل عربستان راحت نفت بفروشيم، پالايشگاهها و نيروگاههاي مدرن داشته باشيم، درآمد بالاي توريسم و جهانگردي و كشاورزي و ..... داشته باشيم و راحت پيشرفته ترين سلاح ها رو از آمريكا مجبور باشه در اختيارمون بگذاره و باج به اين روس هاي گرگ صفت و چيني هاي كثيف ندهيم؟ چرا ميشه ولي حيف كه .....
پاسخ ها
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
بله می تونستیم .اما فراموش نکن که آمریکا و روسیه و اسرائیل و فرانسه و روباه پیر دنبال منافع خودشونن.اوان ها اسرائیل رو علم کردن که با ترسوندن کشورهای خاورمیانه از تسلیحات نظامی اون نفت خاورمیانه رو با سلاح عوض کنه.چین و روسیه و آمریکا و... همه به یک اندازه ذ=دشمن ایران هستند نه بهتره بگم به یک اندازه دنبال منافع خودشون هستند و فقط تاکتیک هاشون باهم فرق داره
شل بگیریم، سفت میخوریم.
حقیقت اینه که ما تو منطقه از همه طرف بین یک مشت گرگ وحشی و کمین کرده قرار گرفته ایم.
نباید قدرت دفاعی را کاهش داد. اشتباه مرگباریه. مرگبار و غیرقابل جبران.
بزرگترین امنیت رضایت مردم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
بله. از اون پرچمی که کنار اسمته، معلومه چی تو فکرت میگذره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
مردمی که اسلحه نداشته باشن از خودشون دفاع کنند و منابع غنی داشته باشن خیلی راحت مورد طمع و تجاوز بیگانگان واقع میشوند ادم مثلا باهوش!!!!!!!!!!
احسنت
احسنت
درودبرهمه دلاورمردان عرصه سازندگی جهادومقاومت
بایدباخودباوری وتکیه بردانش بومی کشوررادرهمه رمینه هابه پیش برد
البته باوحدت وهمدلی همه ایرانیان
با سلام لطفا سیستم اعشاری اعدادتان را اصلاح کنید زیر معمولا در خبرهایتان اعداد قبل و بعد از ممیز جابجا می شود . ( مشکل فارسی نویسی اعداد )
مثلا در خبر بالا به جای 79.8 نوشته اید 8/79
و ....
روسیه درطول تاریخ روابط با ایران روراست نبوده وقابل اعتماد نیست. لذا این جمله یادمان باشد((اگر کسی یک باز مرا گول زد ننگ براو، اگر دوبار گول زد ننگ برمن باد)).
پاسخ ها
یه هموطن کرد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
جدا کردن سرزمین های وسیعی ازخاک عزیزمان طبق قرارداد گلستان ,ترکمانچای ,آخال....دردوره قاجار.تلف شدن نزدیک به 40درصد از نفوس مردم (8 ملیون نفر)ایران درزمان اشغال آن توسط روس وانگلیس درخلال جنگ جهانی اول.(روس وانگلیس منابع غذایی ملت را برای ارتش خود به یغما برند)اشغال دوباره ایران در شهریور 1320 از سوی قوای روسیه وانگلیس(البته اگر فشار امریکا نبود روس ها مایل به خروج ازاین سرزمین نبودند) وحمایت ازگروه های تجزیه طلب وحمایت آشکار وعلنی از صدام حسین درجنگ 8 ساله(بیشترین سلاح های استفاده شده توسط ارتش عراق روسی بودند موشک های اسکاد انواع تانک ها ونفر برها روسی هواپیماهای سوخو ومیگ انواع موشک انداز کاتیوشیا...که علیه ملت عزیز مان استفاده می شد.) نمونه ای واضع از هزاران خیانت روسها در حق این سرزمین است).
حال اگر مقایسه ای شود با نقش آمریکایی ها باید گفت که یانکی ها تنها یه بلار نقش منفی انهم درجریان ماجرای کودتای 28 مرداد ایفا کردند.
روسیه رو خوب اومدی برادر .تا فکر نکنن ما حالیمون نیست
آفرین تابناک. در ایران خودمون همه کار میتونیم انجام بدیم. واقعا لازم نداریم که روسهای عوضی به ما چیزی بدن. قرارداد و لغو کنن بره پی کارش. مشکل اما اینه که مردم در نگاه برخی تهدید به حساب میان.
روسیه کشور کثیفی است که هم ازخاک هم از توبره میخورد.......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
معمولا هم از آخور و هم از توبره میخورن !
اينجور كه شماها ميگيد فكر كنم عمر مذاكرات هسته بيشتر از خود تكنولژي هسته اي كه از دهه چهل شمسي وارد ايران شد طول ميكشه .ما ايراني ها هم كه عمرهاي بالاي 200 سال ميكنيم پس صبر ميكنيم ببينيم چي ميشه
مرگ بر روسیه سرزمینم آذربایجان رو پس بده
اندکی صبر ، سحر نزدیک است ...
تف به این کمونیستهای بیشرف که خدارا قبول ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
آخییییی. نیست که آمریکا خیلی قبول داره!!!
لعنت به روسیه
درود بر ایران و دکتر ظریف
من همیشه میگم روسیه یک کشوری هست که فقط به فکر منافع خودشه!!!!
اگر ما به جای روسیه با امریکا رابطه داشتیم الان وضع ما این نبود
مرگ بر روسیه
هم پول موشکها رفت هم دریای خزر رفت دیگه چی میخوان بیان منم ببرن
پاسخ ها
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
سلام
هنوز كشفت نكردن اورانيوم جان.......
مطلب کاملا بجایی بود کاش قضیه انرژی هسته ای حل بشه تا پوزه چین و روسیه به خاک مالونده بشه
من به رئیس دولت کنونی رای ندادم اما انصافا وقتی تیم مذاکره کننده ایران را میبینم همیشه براشون دعا میکنم پای میز مذاکره نشستن و سخنان ودرخواستهای این اروپاییها وآمریکا را شنیدن وتحمل کردن واقعا کار سختیه انشالله که به بچه ها سعه صدر بده خدایا
پایه هرچیزی فرهنگ است تا ما فرهنگمون که خراب شده رو درست نکنیم در هیچ چیزی به پیشرفت نمی ریسیم چون هر چیزی فرهنگ خودشو می خواهد
پس بهتر اینه که ما با ساخت اخرین دستاوردهای نظامی غیر قابل پیش بینی امریکا و روسیه بتونیم این بازار بین الملل را دست بگیریم تا ما هم سود مالی داشته باشیم هم اقتدار نظامی و هم حرف واسه زذن ... فکرشو بکن چقدر عالی میشه ، نظرت ؟
مسئله ممیز و اعشار دیگه امری عادی شده که برای شما مهم نیست فرق بین 53.6 میلیارد و 6.53 میلیارد دلار .
خیلی از خبرهایی که نقل میکنید دقیقا همین مشکل اعشار رو دارید که ظاهرا اهمیت زیادی هم ندارد !!
نه شرقی و نه غربی فقط خودمونیم و خودمون تمام!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل