بازدید 14668
لحظه به لحظه با اربعین 1436؛

بیش از یک میلیون عزادار ایرانی در جمع زائران حسینی

برخی ضوابط سفر به کشور عراق در روزهای اخیر برچیده شد تا زمینه سفر عاشقان اهل بیت و مشتاقات این حرکت عظیم معنوی، تسهیل شود و در همین راستا، اخذ ویزای عراق به طور موقت و برای روزهای پیش رو منتقی شده اما علی‌رغم لغو روادید، همچنان همراه داشتن گذرنامه ضروری است.
کد خبر: ۴۵۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸ 10 December 2014
مراسم عظیم عزاداری اربعین حسینی در شرایطی پیش رو است که بیش از یک میلیون عزادار حسینی تنها از مرز ایران عبور کرده‌اند و به پیاده‌روی اربعین پیوسته‌اند تا با توجه به حضور میلیون‌ها شیعه دیگر از خود عراق و دیگر کشورها در مراسم امسال، بزرگ‌ترین تجمع انسانی جهان برای عزاداری حسینی روز بیستم صفر پیش بینی شود.

به گزارش «تابناک»؛ میلیون‌ها عاشق اهل بیت و مشتاق زیارت بارگاه نورانی امام حسین (ع) و حضرت ابالفضل عباس (ع) راهی کربلا شدند تا در اربعین 1436 هجری قمری در بین الحرمین به عزاداری برای شهدای عاشورا بنشینند و مظلومیت سرور و سالار آزادگان برای جهانیان رخ بنماید و بدین شکل تنها گوشه‌ای کوچک از عظمت ماندگار و پایدار قیام حسینی در سالگرد چهلمین روز شهادت ثارالله نمایان شود.

پس از عبور صدهاهزار ایرانی از گذرگاه مرزی ایران و عراق به قصد حضور در نجف و پیوستن به کاروان زائران حسینی، برخی ضوابط سفر به کشور عراق در روزهای اخیر برچیده شد تا زمینه سفر عاشقان اهل بیت و مشتاقات این حرکت عظیم معنوی، تسهیل شود و در همین راستا، اخذ ویزای عراق به طور موقت و برای روزهای پیش رو منتقی شده اما علی‌رغم لغو روادید، همچنان همراه داشتن گذرنامه ضروری است.

علی‌ناصر سبحانی‌پور رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور در پاسخ به شایعات مطرح شده مبنی بر امکان عبور از مرز تنها با کارت ملی گفت: کارت‌ملی و شناسنامه هر فرد تنها در همان کشور معتبر است و نمی‌توان با آن از مرز عبور کرد. در این بین و در مدت مانده به اربعین تنها روادید یا همان ویزا برداشته شده و به همراه داشتن گذرنامه الزامی است.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور به دستگیری تعدادی از ایرانیان در کشور عراق به علت به همراه نداشتن گذرنامه در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: این افراد از چهار تا شش ماه زندانی و برخی از آنها نیز هنوز در زندان به سر می‌برند. قطعا با توجه به شرایط بحرانی عراق به همراه نداشتن گذرنامه می‌تواند شش ماه زندان را برای افراد به همراه داشته باشد.


چهارشنبه، 17:00- دکتر محسن اسماعیلی نوشت: دو سال پیش، چنین شبهایی بود که برای همیشه از میان ما پر کشید؛ حضرت استاد آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (قدس سره الشریف) را می گویم که در آستانه اربعین به جوار معشوق دیرینش شتافت و هر روز که می گذرد خلأ پر ناشدنی وجود مبارکش را بیشتر حس می کنیم. نمی دانم که از آن روز تا کنون چندین و چند بار در برابر این پرسش جانسوز جوانان و دانشجویان وامانده ام که با حسرتی بی پایان می پرسند: بدون او چه می توان کرد؟ خوشا به حالش که مصداق تام عمل به این توصیه امیر مومنان (ع) بود که می فرماید: با مردم چنان زندگی کنید که اگر ماندید پیرامون شمع وجودتان بگردند و اگر رفتید بر داغ فراقتان بگریند.


آخرین سال حضورش در اربعین بود که یکی از دوستان برای وداع به محضر ایشان رسید. او می خواست برای زیارت اربعین عازم کربلا شود. آمده بود تا ضمن خداحافظی دستورالعملی بگیرد. من نیز در محضر استاد بودم....تا شنید که او مسافر کربلاست، منقلب شد. با افسوس، آهی از نای جان برآورد و یاد سالهایی کرد که مقیم نجف بوده و در چنین ایامی پیاده به سوی حرم امام حسین(ع) می شتافت. به راهپیمایی اربعین و آثار معنوی اش سفارش کرد و در ضمن گفته هایش به خاطره ای از گرفتن حاجت از این قدرت نمایی شیعی اشاره کرد:

«یکسال از طریق کنار شط به کربلا می‌رفتیم. این طریق دو برابر مسافت جاده، اما با صفا بود، من و مرحوم آقاسید عبدالهادی (شیرازی) جلو می‌رفتیم و تعدادی از طلاب و معاریف هم پشت سر ما در حرکت بودند. تقریباً یک ساعت به غروب بود که در راه، زنی از عشایر جلو ما را گرفت و برای پذیرایی و استراحت به درون میهمان‌خانه‌اش (که مُضیف می‌نامند) دعوت کرد. آقاسید عبدالهادی که اهل نجف هم بود، تشکر کرد (تا بتوانیم راه بیشتری طی کنیم). اما آن زن اصراری بی اندازه کرد. وقتی ایشان دوباره نپذیرفت، عصبانی شد و شروع به پرخاش کرد!

زن عرب ناگهان و درحالی که عصبانی بود، مرا بغل کرد تا به زور به سمت مُضیف ببرد و شوهرش را هم به کمک صدا زد!» استاد در حالی که چهره اش گلگون و برافروخته تر شده بود، ادامه داد: «بالاخره چاره‌ای نبود و با همراهان به مُضیف آن‌ها رفتیم که با سَعَف و نی ساخته بودند و خیلی هم کوچک بود؛ به طوری که مجموع ما که حدود 20 تا 25 نفر بودیم، شب به سختی خوابیدیم. به هر حال شوهر آن زن دلیل اصرارشان را که یک نذر بود توضیح داد و گفت: ما چندین سال است که ازدواج کرده ولی بچه‌دار نشده ‌بودیم. پارسال به کربلا رفتم؛ به حرم (حضرت) عباس؛ و به او گفتم: اگر در سال بعد بچه‌دار باشیم، زائرانِ برادرت را پذیرایی می‌کنم و حالا بچه‌دار شده‌ایم. آن مرد رفت و نوزادشان را آورد و ما دیدیم. آن زن و شوهر خیلی هم فقیر بودند. یک گوسفند بیشتر نداشتند. آن مرد همان گوسفند را هم ذبح کرد و درسته پخت و سر سفره آورد...»

آن پیر فرزانه که سخت دگرگون شده بود، سال بعد به اصرار ما برای سفر به عتبات آماده شد، همه مقدمات نیز انجام شد، اما ناگهان پیغام داد که : «منم که دیده به دیدار دوست کردم باز». او رفت، و اینک همه ما در هر گامی که برای زیارت اربعین به سوی کربلا برمی داریم، به یاد او هم زمزمه می کنیم که:« اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَ حَبیبِهِ؛ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَ نَجیبِهِ؛ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ؛ اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ؛ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ ...»*

 

چهارشنبه، 15:53- زائران خارجی در اولین فرصت زمانیکه پای‌شان به عراق می‌رسد و می‌خواهند با اقوام و دوستان خود در موطن‌شان تماس بگیرند، سعی می‌کنند از خط تلفنی که همراه خود دارند استفاده کنند؛ خطی که به سرعت و با ارسال یک پیغام از یک اپراتور عراقی، رومینگ می‌شود که معمولا هزینه زیادی هم دارد. هرچند شبکه‌های تلفن همراه ایرانی تخفیف‌های ویژه‌ای را برای عتبات عالیات در نظر گرفته‌اند، اما با این حال برای هر دقیقه مکالمه از عراق با ایران با احتساب این تخفیف‌ها - البته اگر برقرار باشد - حداقل باید هزار تومان پرداخت.

در غیر این‌صورت هزینه هر دقیقه مکالمه از عراق با ایران طبق رومینگ همراه اول، 6 هزار و 510 تومان و هزینه دریافت تماس از ایران 1750 تومان به اضافه نرخ تعرفه زیرساخت می‌شود. هزینه مکالمه با ایرانسل از عراق با ایران نیز به همراه 72 درصد تخفیفی که ارائه کرده، دو هزار و 220 تومان و هزینه دریافت تماس از ایران 1500 تومان می‌شود. البته خط برخی مشترکین هم حال متعلق به هر اپراتور ایرانی باشد، به هیچ وجه آنتن‌دهی مناسبی ندارد و پیغام No Service می‌دهد.

برخی زائران هم به این دلیل و با برای کاهش هزینه‌های مکالمه‌های خود ترجیح می‌دهند از سیم کارت‌های اعتباری عراق استفاده کنند که توسط سه اپراتور زین، کورک و آسیاسل ارائه می‌شود. اما هزینه مکالمه با آنها هم گران است، ضمن اینگه برقراری تماس از ایران و یا حتا در داخل عراق با این سیم کارت‌ها هم به سختی انجام می‌شود. بیشتر زائران سعی می‌کنند برای تماس‌هایشان از وایبر و یا واتس‌آپ استفاده کنند، اما سرعت اینترنت‌های این اپراتورها در این روزها یا پایین است و یا مدام قطع و وصل می‌شود.

حال در این وانفسای اختلال در شبکه‌های تلفن همراه در عراق، گرانی خط‌های اعتباری این کشور و هزینه مکالمه با اپراتورهای ایرانی، عده‌ای سودجو هم از فرصت استفاده می‌کنند و سیم کارت‌های کاذب در بازار می‌فروشند. اینطور مواقع بهترین راه، خرید از فروشندگان معتبر است، چون سیم کارت‌ها در هر دکه و دست هر فروشنده کنار خیابانی پیدا می‌شود و معلوم نیست چه وضعی داشته باشند. هزینه سیم کارت‌های اعتباری در عراق از 35 هزار تومان به بالا است، برخی این سیم کارت‌ها را در حالی می‌فروشند که یا تقلبی هستند و یا فاقد شارژ اولیه.

زائران ایرانی زیادی درگیر این مساله می‌شوند و درحالیکه بیشتر آنها به زبان عربی مسلط نیستند، نمی‌دانند در این شرایط چه باید کنند. این اتفاق صرفا برای زائرانی که نخستین سفرشان را به عتبات عالیات انجام می‌دهند و یا حتا چندمین سفرشان را تجربه می‌کنند رخ نمی‌دهد؛ بلکه مدیران کاروان‌ها و یا حتا مسوولانی که به عراق تردد زیادی دارند نیز درگیر این مساله می‌شوند، آن هم از جانب فروشندگانی که همیشه از آنها سیم کارت خریده‌اند و در نهایت پولشان بدون برگشت، سوخت شده است.


چهارشنبه، 13:50- موکب امام رضا(ع) از فعالترین مواکب حاضر در مسیر پیاده روی اربعین محسوب می شود و علاوه بر ارائه خدمات رفاهی نظیر اینترنت وایرلس، به ارائه خدمات فرهنگی از جمله پخش بروشور و پوستر، برگزاری مراسم سخنرانی و اجرای زنده سرود عربی و تواشیح انقلابی می پردازد. این موکب، پیش از ظهر امروز 10 هزار سربند «یا لثارات الحسین» را میان زائران اباعبدالله الحسین(ع) توزیع کرد که علاوه بر بزرگداشت شعائر حسین، با توجه به جنس ضحیمش کارایی بالایی برای محافظت از سرما دارد.  این سربندها در سه رنگ قرمز، سفید و سبز توسط جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه شده است. موکب امام رضا(ع) شباب الخمینی در عمود 285 واقع شده است.  مسیر نجف به کربلا به وسیله تیرهای برق وسط جاده شماره گذاری شده است. این عمودها از شماره یک تا شماره 1452 را شامل می شود و بهترین راهنما برای طی کردن مسیر است. 


چهارشنبه، 12:41- منوچهر محمدی تهیه‌کننده «عصر روز دهم» به ایسنا، درباره بازتاب واقعه عاشورا در آثار سینمایی گفته است: واقعه عاشورا آنچه را که لازمه کار هنری و سینمایی است، در خود دارد. واقعه عاشورا یکی از عمیق‌ترین و اثرگذارترین وقایع مهم تاریخی و دینی نزد شیعیان و به ویژه ایرانیان است. عمق تاثیر ماجرای عاشورا را در فرهنگ کشور به راحتی می‌توان از رفتار و کنش مردم در این ایام مشاهده کرد.

او با اشاره به اجتماعات بزرگ مردم همزمان با ایام سوگواری عاشورا و اربعین حسینی یادآور شد: هر ساله بزرگترین تجمعات و گسترده‌ترین تظاهرات در این ایام بدون هیچ سازمان‌دهی دولتی و رسمی توسط خود مردم انجام می‌شود و حکایت از این دارد که مساله عاشورا و واقعه کربلا پیوند عمیقی با جان و دل مردم ایران دارد. طبیعی است این مساله می‌تواند از دیدگاه هنرمندان سرچشمه جوشش آثاری باشد که در خدمت فرهنگ عاشورا قرار بگیرد.

محمدی توضیح داد: آنچه لازمه کار هنری و سینمایی باید باشد‌، در واقعه عاشورا حضور دارد‌؛ شجاعت‌، شهامت‌، ایثار‌، از خودگذشتگی‌، صبر ‌، فداکاری‌، حماسه‌، ادب و اخلاق و بسیاری سجایای دیگر در واقعه عاشورا موجود است. طبعا آنچه تاکنون توسط هنرمندان سینمای ایران انجام شده است‌، قابل تقدیر است. اما به نظر می‌رسد تا بیان حق مطلب راه درازی در پیش داریم.


چهارشنبه، 12:30- در مسیر نجف تا کربلا استراحتگاه های موقت فراوانی قرار دارد. عراقی ها به آن موکب می گویند. موکب استراحتگاه های موقتی است که عراقی ها برای زائران اربعین تدارک دیده اند تا خستگی در کنند و دوباره با پای پیاده یا سواره ادامه راه را طی کنند.از چای تا آش های عراقی، جای خواب و سرویس بهداشتی را فراهم کرده اند. از یک جاده فرعی که هم مرز با اردن است و در آن نه خبری از موکب است ونه از مردمی که پیاده می روند، راهی کربلا می شویم تا شاید کمی زودتر برسیم؛ بین راه اما ایست و بازرسی های زیادی را باید پشت سر بگذاریم.همین سرعت را کند می کند.

20 لایه امنیتی را رد می کنیم و به هر پست ایست و بازرسی که می رسیم راننده عراقی پاسپورت ها از مدیر تیم می گیرد و به سربازها تحویل می دهد. وقتی می گوید کل گروه ایرانی هستند، انگار اسم رمز شب برای عبورمی دهد. تصادف بین راه جمیل، راننده عراقی ما را که از زمان حرکت، چند ساعتی خوش بود و با «حاجی حاجی» گفتن سر شوخی را باز کرده بود، حسابی عصبانی کرد. ماشین پشت سری، گلگیر عقب ماشین را تو برده بود و جمیل عصبانی بود. کارد می زدی خونش در نمی آمد!


در عراق در این موقع هیچ پلیس راهنمایی و رانندگی نیست که ماجرا را فیصله دهد. جمیل هر راننده ای که در راه دیده بود را به محل تصادف می آورد تا شاهدش باشند و ببینید که چه خسارتی دیده است. برآورد مدیر که 10-12 سالی است با عراقی ها حشر و نشر دارد و با ستاد بازسازی عتبات همکاری دارداین است که 50هزار دیناری خسارت به ماشین خورده است. بعد از نیم ساعت بالاخره چانه زدن ها تمام می شود و جمیل با گرفتن کمی پول رضایت می دهد ماشینش را حرکت دهد و ما را از شر ترافیک کلافه کننده بین راه خلاص کند.

آخرین لایه امنیتی را که رد می کنیم، می رسیم به ورودی کربلا و از آن به بعد را باید پیاده برویم. تا به محل اقامت برسیم یک و ساعت و ربع راه می رویم. مثل شب‌های قدر که مردم در تهران در خیابان پیاده گز می کنند تا به یک مراسم مذهبی برسند، خبابانهای کربلا با موکب ها و چراغ های روشن شبیه روز است. کربلا از نظر زیر ساختی وضع بهتری نسبت به نجف دارد. راه آسفالت است و مغازه ها و دست فروش ها هم سر بساط و مغازه خود به خلق الله جنس می فروشند. حتی فروشگاه پوشاک هم ساعت یک نصف شب باز است. در یکی از موکب ها ، دست جمعی یک حلیم مخصوص عراقی ها را می خوریم. یکی از بچه ها آن را با عدسی خودمان مقایسه می کند. از عدسی کمی پر و پیمان تر است.

نجف و کربلا پر از تمثال های امام حسین و حضرت علی (ع) است. موضوعی که تا چند سال قبل در ایران هم در حال رواج بود، اما بعد از فتوای مراجع تقلید کمتر و کمتر شد.در عراق اما در هر موکبی می توانی یک عکس دو نفره از همان تمثال هایی که در ایران داشتیم،به وفور ببینی. یک تصویر هم از حضرت علی اکبر در برخی از تصاویر در کنار عکس حضرت حسین(ع) وجود دارد که معلوم نیست چه تناسبی با تصاویر امام حسین دارد. حضرت علی اکبر را جوانی به تصویر کشیدند با سبیل که هنوز ریش روی صورت ندارد!

تصاویر رهبر انقلاب، امام خمینی، شهدای خاندان حکیم و صدر هم در برخی از موکب ها نصب است. روی یکی از خیابانهای منتهی به محل استقرار، شعارهایی به زبان عربی درباره داعش و حکومت آل سعود نوشته شده است. خلاصه اش نفرین آل سعود و آرزوی مرگ برای داعش است. در خیابان منتهی به حرم حضرت عباس، گنبد حرم را می بینیم. همه می ایستیم و سلامی می دهیم. مثل وقتی که زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) درفلکه آب مشهد به نزدیکی های حرم که می رسند، دست ها به سینه می شود. شروع می کنیم به سلام دادن. السلام علیک یا ابالفضل العباس. دلت تکانی می خورد.


چهارشنبه، 12:20- خبرنگار ایسنا گزارش داده، رسیدن به نجف مصائبی دارد که کم از سفر سخت کربلا نیست. هم به سختی وسیله برای رسیدن به آن نقلیه پیدا می شود و هم مسیر پیاده از مرز تا شهر طولانی و خسته‌کننده است. از مرز مهران تا نجف 120 کیلومتر راه است که این روزها به خاطر ایست بازرسی‌های پی در پی و حضور زائران پیاده، راه دو سه ساعته تا نجف را در بهترین حالت، چهار ساعته می‌توان طی کرد.

بیشتر خودروها برای خلاصی از ازدحام جمعیت و ایست‌های بازرسی‌، راه‌های فرعی را برای رسیدن به نجف انتخاب می‌کنند، راه هایی که هیچ آبادی در حاشیه شان نیست و شب هنگام در سیاهی مطلق فرو می روند.  چند کیلومتر مانده به نجف باید پیاده رفت. ازدحام جمعیت اجازه نمی‌دهد وسایل نقلیه به شهر نزدیک شوند. زائران با بیرق‌ها و کوله پشتی و چرخ‌های دستی و گاه فارغ از هر باری به سمت هسته مرکزی نجف، حرم امیرالمومنین (ع) حرکت می‌کنند.

نجف در این سال‌ها بسیار تغییر کرده، هتل‌ها در حال قد کشیدن هستند، حتا انگلیسی‌ها هم به ساخت هتل مشغول شده‌اند. تعدادی پله برقی برای انتقال زائران به ارتفاعات شهر ساخته شده و حرم امیرالمومنین (ع) در حال توسعه است، اما با این حال هنوز خیابان‌های شهر خاکی و پوشیده از زباله است و غبار، غنیمتی است که هنگام تنفس در نجف، نصیبت می‌شود. جمعیت زائران در شهر چند روز مانده تا اربعین آنقدر زیاد است که پوشش آن‌ها از توان اقامتگاه‌های شهر خارج شده است. زائران در هر گوشه، روی پتو و کارتن خوابیده‌اند، از محوطه سرپوشیده پله‌های برقی‌ گرفته تا کنار گذر خیابان‌ها و هتل‌ها و صحن حضرت علی (ع). 




چهارشنبه، 12:10- شب گذشته و پس از چند روز هوای آفتابی، باران شدیدی بارید که اگرچه زائران بدون موکب با دردسر مواجه شدند اما اکنون هوای مطلوبی بر فضا حاکم است.  در حال حاضر دمای هوا کربلا 16 ردرجه سانتیگراد است و تا 21 درجه افزایش خواهد داشت.  امروز هوای کربلا نیمه ابری است اما فردا آفتابی خواهد شد. رطوبت اندکی نیز در هوا محسوس است که پیاده روی اربعین را برای زائران اباعبدالله الحسین(ع) دلپذیرتر و آسانتر کرده است. امروز (چهارشنبه 19 آذر) دومین روز رسمی پیاده روی نجف به کربلاست و اندک اندک از حجم زائران در کیلومترهای ابتدایی و عمودهای یک تا 500 کاسته می شود.

چهارشنبه، 12:01- حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در گفت وگو با سایت ستاد عتبات عالیات گفت: موقعی که به کار بازسازی اعتاب مقدسه واردشدیم واقعاً گرد و غبار غربت بر این قبور مطهر کاملاً مشهود بود. وضع حرم حضرت امیرالمؤمنین اسفناک بود. کمبود آب، ناهموار بودن صحن مطهر برای تردد زوار، به هم ریختن سنگ‌های داخل رواق‌ها، قطع برق و تأسیسات برقی و نابسامان بودن وضع بهداشتی محوطه غیر قابل قبول بود. این وضع در کربلا و کاظمین هم وجود داشت و سامرا هم موقعیت نامناسبتری داشت. از حدود 10سال پیش ستاد بازسازی عتبات عالیات به همت جوانان و بازماندگان و یادگاران شهدا با ایجاد یک ساختار تشکیلاتی بدنبال تغییر این شرایط رفت.

مراحل سه گانه پروژه ها

پلارک فعالیت‌های ستاد بازسازی را در سه بخش برشمرد و گفت: دربخش اول، اقدامات ترمیمی و تعمیری اولیه را به صورت فوری انجام دادیم. در طی دوسه سال اول به رفع مشکل آب، ایجاد سیستم‌های هواساز، راه اندازی سیستم‌های صوتی، روشنایی، و همچنین تهیه فرش و نظافت پرداختیم.در مرحله دوم، در نجف اشرف ساخت حسینیه حیدری، ساخت صحن و رواق ابوطالب که فضای زیارتی را به چهار برابر افزایش داد صورت گرفت و در کربلا علاوه بر سنگ کاری حرم، ساخت مجتمع خدماتی سیدالشهدا و بیمارستان امام سجاد (ع) را انجام دادیم. در کاظمین علاوه بر تعویض طلای گنبدهای مطهر، صحن اصلی را سنگ کاری کردیم و توسعه مسجد صفوی را که ظرفیت زوار پذیری را به 5 برابر افزایش می‌دهد به پایان رساندیم. در سامرا نیز آیینه کاری، طلا کاری گنبد، سنگ کاری داخل و مرمت ایوانها را تمام کردیم.


صحن‌هایی به نام حضرت زهرا و حضرت زینب(س)

وی در تشریح مرحله سوم گفت:مرحله سوم، اقدامات توسعه‌ای و بزرگی است که در دست اجراست. از جمله آنها بزرگترین پروژه عمرانی ما در شهر نجف اشرف است که فضای زیارتی حرم حضرت علی را به شدت توسعه می‌دهد. نام صحن به‌نام حضرت فاطمه زهرا(س) نام گذاری شده است که نام آن حضرت را در کنار همسر باوفا و فداکارشان زنده نگه‌ داریم. این صحن با زیر بنایی حدود دویست و بیست هزار متر مربع شروع شده و عملیات اجرایی آن با قوت و سرعت در حال پیشرفت است و انشاء‌الله با همت مردم عزیز بتوانیم این صحن را هم به اتمام برسانیم. او افزود: طراحی فرشهای این حرم به مساحت 12000متر مربع انجام شده است.

پلارک همچنین از احداث صحن حضرت زینب در کربلا خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این صحن با توجه به تکمیل طرح کلی و آماده شدن نقشه‌های اجرایی، پس از ایام زیارتی اربعین آغاز خواهد شد.

طرح‌های آتی

رئیس ستاد بازسازی عتبات طرحهای آتی این ستاد را،این چنین اعلام کرد:" ترفیع گنبد و لاغرسازی ستون‌های حرم اباعبدالله(ع)"، " طلاکاری 4 گلدسته حرم کاظمین" و "بازسازی باب القریش و باب‌القبله"، "طراحی و مشارکت در اجرای پروژه صحن صاحب‌الزمان" و همچنین "طراحی و اجرای پروژه‌صحن امام رضا"، "دارالضیافه کوچک و بزرگ"، "درمانگاه" و "تکمیل پروژه مسقف شرقی و غربی حرم امام کاظم و امام جواد" در کاظمین، "اجرای طرح‌های توسعه حرم امامین عسکرین" در سامرا "بازسازی حرم سلمان فارسی در مداین" و ...

بازسازی حرم قهرمان صبر

پلارک همچنین درباره مرمت گنبد حضرت زینب (س) گفت:گنبد حضرت زینب در اثر اصابت ترکش‌ها آسیب دیده و ما قصد داریم این آسیب‌ها را درست کنیم. مرمت دربهای حرم و نیز سقف و سیستم تهویه و برق‌رسانی مصلی با اعزام نیروهای فنی و ماهر از استان خوزستان تا کنون انجام شده است. مسقف کردن صحن شمالی حرم با سازه‌های سبک فضایی از جمله اقدامات بعدی خواهد بود.

ضریح علمدار کربلا

وی به ساخت ضریح حضرت عباس نیز اشاره کرد و گفت:کار ساخت این ضریح که ابعاد آن مشابه ضریح فعلی است از سال 89 آغاز شده و با اتمام ساخت قطعات مختلف قلمزنی شده از قبیل لچکی‌های پنجره‌ها، گلدانی‌های بدنه و گوی ماسوره، در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری تکمیل شده و جایگزین شود. در ساخت این ضریح که 14 پنجره دارد جهت جلوگیری از کدر شدن آن از نقره با عیار999 و طلا با عیار 24 استفاده شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۱۲
خواهش من از مسئولین امینتی اینه که در چنین مواقعی دو خطر بسیار بزرگ امنیت کشور را موقع برگشت زائران تهدید میکنه یکی شیوع بیماریهای واگیردار دوم حضور تروریستها در بین مردم برای ورود راحتر به ایران که هر دوی انها مطئمنا توسط سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی کشورهای آمریکاواسرائیل و انگلیس برنامه ریزی شده شک نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
به نکته بسیار دقیق ودرستی اشاره کردید.امیدوارم کاملا مورد توجه قرار گیرد.
با سلام. چرا بین دو کشور همسایه و دوست و هم دین باید ویزا باشد؟ آنقدر باید رفت و آمد آسان باشد که همین سبب میشود که:
1- رونق اقتصادی بیشتر گردد
2- امنیت بواسطه صنعت توریسم خود به خود بالا میرود
3- اتحاد بین دو کشور که روابط متفاوت دیپلماسی با غرب دارند مستحکم تر میشود و تصمیمات عجولانه غربی ها بلاتکلیف خواهد ماند.
4- یکپارچگی شیعیان و تبلیغ عملی انسانیت و هدف و نقش واقعی و والای دین برای دیگر مردم زمین آشکارتر خواهد شد
5- بواسطه صنعت توریسمی که ایجاد خواهد شد نرخ بیکاری پایینتر خواهد آمد
6- اکثر هزینه های دولت به بخش خصوصی منتقل خواهد شد.
7- درآمد حاصل از مالیتات برای دولتها باعث عدم اتکای دولتها به در آمد نفت خواهد شد
8- سرمایه گذاران دنیا به سمت این قطب اقتصادی سرازیر خواهند شد.
9- باز هم بگم؟
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
بله توريسم باعث بالا بردن خيلي چيز ها ميشه اما نه با كشوري مثل عراق كه وضعيت فعليش مناسب نيست.
در چنين شرايطي اتفاقا وجود برخي موانع مثل ويزا ميتونه برخي ورود خروج هاي مشكوك رو كنترل كنه تا زماني كه رفت و آمد باز و راحت باشد..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
محمد جان نگران نباش رونق اقتصادی در توریسم پروتمند نیست حضور فرزندان ایران در بازسازی زیرساختهای عراق و درامد ناشی از ان و پیوند فرهنگی و معنوی بین ایرانی ها و عراقی ها ثروت بزرگتریست و مارا از ظهور دو.باره بعث ها و ارتجاع صدامی و داعشی مصون می دارد ..... برادران شیعه عراقی در این روزگار فقط برادران ایرانی را دارند و سایر شیعیان هم از طریق ایران به یاری مردم عراق می روند ...این تجمع فقط زیارت حسین نیست دست یاری به عراق حسینی و علوی است
مشکلات بیش از حد و نظارت هم خیلی کم است .
عاشورا سند افتخار تشیع است که با خون مطهر
حسین(ع) و یاران وفادارش امضاء شده
هزاران اتباع بیگانه افغانی ساکن ایران هم از فرصت استفاده کردن وبریا زیارت کربلا بدون پذرنامه وویزا به عراق رفتنند از دولت ایران خواهش میکنیم اجازه برگشت بدون جریمه و.. به ایشان بدهند
در زمانی که در سرزمین عراق بین سپاه کفر و سپاه شیعیان جنگ رو در رو است...
اگر کسی واقعا طرفدار امام حسین (ع) است، چرا به جهاد علیه داعش نمیرود؟ اگر امام حسین(ع) امروز در میان ما بودند، حکم به چه میدادند؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
حضور در این مراسم خودش مبارزه با داعش است ....این جمعیت موجب دلگرمی سربازان مدافع عتبات عالیات است ......عراق علوی عراق حسینی وطن همه شیعیان جهان است و دست تکفیریهای نامشروع از این سرزمین مقدس کوتاه خواهد شد و تخریب بقاع متبرکه توسط وهابی ها دوباره تکرار نخواهد شد .....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
شما زا اروپا بیا برو !

ضمنا جنگ کیلویی نیست و مرد جنگی میخواد !

ایضا خود مردم عراق بعد از ففتوای آقای سیستانی حضور پرشوری در جبهه ها دارند .

بعد هم دوباره تا یک حرکتی میشه ارتباط های نامرتبط سر میزنه!
ايكاش به مشمولين هم بدون هيچ شرطي و وثيقه اي اجازه خروج براي زيارت اربعين داده ميشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها