بازدید 34338
در حاشیه انتشار ویدئویی تلخ از برخورد با پناهجویان افغان؛

واقعیت‌هایی تلخ‌ از برخورد با افغانستانی‌ها تا نوشتن درباره اعدام+ ویدئو

اگر احترام به حق زندگی و آبروی دیگران در ذهن ما نهادینه شده بود، آن‌گاه نه تنها این خبر که در تصادفی در یکی از جاده‌های کشور، هشت سرنشین افغان یک خودرو در آتش سوخته‌اند، بهت‌آور تلقی می‌شد، بلکه پیدایش شغل «افغانی‌کِشی» و به عبارت دیگر، جا دادن بیشتر از ده انسان در یک خودروی سواری و یا برخورد بد یک مأمور بداخلاق در پاسگاهی دورافتاده با مهاجرین همسایه هم عده‌ای را به واکنش وا‌می‌داشت.
کد خبر: ۴۵۶۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰ 08 December 2014
حتی اگر در ماه‌های اخیر جامعه ایران با اخبار مربوط به اسیدپاشی در اصفهان و یا چاقو زدن یک جوان به چند دختر جوان در جهرم هم درگیر نبود، اعلام مجدد محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره احتمال تغییر قوانین مربوط به اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، این قدر ارزش و اهمیت داشت که تا مدت‌ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به گزارش «تابناک»، اگر کسی قرار بود مرتکبان جنایات اصفهان و جهرم را شماتت کند، اولین دلیلی که برای شماتت آن‌ها به کار می‌برد، بی‌توجهی آن‌ها به زندگی، آینده، سلامت و زیبایی قربانیان بود. در حالت عادی، برای جامعه‌ای که با این گستردگی تحت تأثیر اخبار مربوط به اسیدپاشی قرار گرفت، سخنان لاریجانی باید بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت، زیرا‌ آنچه ‌لاریجانی بر زبان رانده به معنای کم شدن۸۰ تا ۹۰ درصدی اعدامی‌های کشور و به عبارت دیگر به معنای رهیدن چند صد نفر در هر سال از طناب مرگ است.

اعدام مجرمین در حوزه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، تصمیمی بود که هر سه قوه در سال‌های اخیر در جریان تصویب و اجرای آن درگیر بوده‌اند. از آنجایی که این روند، تصمیمی مطابق چهارچوب قوانین کشور بود، حتی اگر از سوی فردی برای مبارزه با مواد مخدر ناکار‌آمد دانسته می‌شد، باز هم نیازمند تبعیت و اجرا بود.

به هر حال بعد از سال‌ها از اجرای این قانون، نظام قضائی کشور در حال حرکت به این سمت است که مجازات اعدام در حوزه جرایم مواد مخدر را با مجازات‌های دیگر جایگزین کند؛ به عبارت دیگر، جامعه به این نتیجه رسیده ‌که نجات جامعه از بلای مواد مخدر با استفاده از گرفتن حق زندگی از مجرمان مواد مخدر به اندازه کافی کار‌آمد نیست و باید علاجی دیگر جست.

و اگر کسی اندکی منصف باشد، تغییر سرنوشت و حیات و ممات این چند صد نفری که از این به بعد قرار نیست اعدام شوند، بسیار بیشتر از خوشحالی یا ناراحتی کسی در دنیای غرب اهمیت دارد. شاید باورش سخت باشد، ولی هستند کسانی که از همه این ماجرا تنها از این خوشحال شده باشند که: «با گذشت دو روز از احتمالی که جواد لاریجانی مطرح کرده، مسلم شده که تغییر قوانین بازدارنده در حوزه قاچاق مواد مخدر، نه به سبب آنکه قاچاقچیان مستحق تخفیف و گذشت‌اند، بلکه به این سبب که مردم ایران مستحق نگاهی مهربانانه‌تر از سوی مجامع جهانی هستند، می‌تواند یکی از تدابیر دولت برای حفظ جایگاه جهانی باشد».

کوچک پنداشتن زندگی آن چند صد تن در برابر یک نگاه مهربانانه «مجامع جهانی» که به دست آوردن آن سندی افتخارآمیز و نشانه تدبیر دولت دانسته شده، تنها گوشه‌ای از اپیدمی بی‌توجهی به جان، مال و آبروی دیگران است که گاهی نشانه‌های آن به صراحت رخ‌نمایی می‌کند. از آمار عظیم قربانیان حوادث رانندگی، تا ۳۸۰ مورد اسیدپاشی کوچک و بزرگ در شش ماه اول سال جاری، تا اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان و تا چاقو زدن به چند دانشجوی دختر، همه و همه نشان می‌دهد که گاهی جان و مال و آبروی دیگران نزد عده‌ای چقدر بی‌اهمیت و بی‌ارزش انگاشته می‌شود.

اگر احترام به حق زندگی و آبروی دیگران در ذهن ما نهادینه شده بود، آن‌اه نه تنها این خبر که در تصادفی در یکی از جاده‌های کشور، هشت سرنشین افغان یک خودرو در آتش سوخته‌اند، بهت‌آور تلقی می‌شد، بلکه پیدایش شغل «افغانی‌کِشی» و به عبارت دیگر، جا دادن بیشتر از ده انسان در یک خودروی سواری و یا برخورد بد یک مأمور بداخلاق در پاسگاهی دورافتاده با مهاجرین همسایه هم عده‌ای را به واکنش وا‌می‌داشت.

برای چندمین بار در سال‌های اخیر، ویدئویی از رفتار تحقیرآمیز «سرکار»ی احتمالا شاغل در پاسگاهی دور افتاده با تعدادی پناهجوی «مظلوم» افغان منتشر شده است تا هم بهانه‌ای برای بدخواهان مردم ایران باشد که آن را نشانه بی‌اخلاقی و بدکرداری مردم ایران در حق انسان‌ها بدانند و هم تلنگری بر هر مسئولی که با آن «سرکار» سر و کار دارد تا اجازه ندهد چنین کاری تکرار شود و هم نشانه‌ای برای مدعیان هدایت و آموزش همگانی، که به یاد بیاورند آموختن اهمیت انسان بودن صرف نظر از رنگ و‌نژاد و زبان چقدر ضروری و مهم است.

تعداد بازدید : 18
برخورد زننده با پناهجویان افغان

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۴۴
انتشار یافته: ۶۰
مگه اینکار همون نژادپرستی نیست ؟ کور خودمون شدیم و بینای مردم
انان در دیروزی نچندان دور ایرانی بودند با توطه انگلیس جدا شدند
فرهنگ 2500 ساله...!!!
ادعای فرهنگ و تمدنمان گوش فلک را کر کرده اما در حقیقت از نظر فرهنگی بسیار عقب افتاده هستیم،‌ اون از طرز رانندگی، اون از وضع اقتصاد، اون از کلاه گذاشتن سر یکدیگر، اون از دروغ گفتنها، این هم از نوع رفتار با یک انسان که بخاطر مصیبت در کشورش به ما پناه آورده !!!!!! افول ارزشهای اخلاقی و روی آوردن به فرهنگ غربی، نتیجه ای بهتر از این برای کشورمون نداره. فرهنگی که به توریست آمریکایی به چشم یک موجود ماورالطبیعه نگاه میکنه ولی همسایه و همزبان خودش را تحقیر میکند. واقعا تاسف، واقعا تاسف برای افرادی که روشنفکرنما و طالب غرب هستند.
بعد از دیدن فلم شرمم شد از ایرانی بودنم
چیزی جز تأسف نمی توان گفت که در آن, نه از انسانیت خبری است و نه از اسلامی و شیعه بودن.
هرکسی این کارو کرده نه تنها از اسلام بویی نبرده بلکه حیفه بهش انسان هم بگیم
خجالت آوره, شرم آوره
اونایی که میگن آلمانیها نژاد پرستن! اگه تونستین همچین چیزی پیدا کنید که مثلآ آلمانیها یا ایرانیها کرده باشن
یعنی خاک عالم تو سر اون ماموری که همچین کاری کرده . حالا هی بیایم بگیم جرا با ایرانیا تو خارج فلان رفتار و میکنن
این مردک عقده ای رو بایستی تنبیه کرد به چه حقی اینکارو می کنه
تابناک میدونم که نظرمو نشون نمیدی!
واقعا دلم سوخت آخه چرا یه ادمی اینقدر از نظر شخصیتی حقیر و پست میشه که اینجوری با این انسانها برخورد میکنه؟!
متاسفانه نیروی انتظامی(البته نه همشون) برخوردشون با مردم خود ایران هم درست نیست من به کررات شاهد اینگونه رفتارها بودم.
مرگ بر این توهم خود برتر بینی!


یعنی خدا از آه این بد بختها به خشم نمی آید>؟
با حال بود....
دمش گرم
خوب کاری کرده
تو هم نمیخواد دل بسوزونی
تو این شرایط وخیم اقتصادی وتحریم وکمبود شغل کمبود اب قطعی برق و گاز این برادران افغان هم مارو ول نمیکنن خوب بابا ما خودمون کم بدبختی نداریم که شماهم میاین روش برید هند پاکستان تاجیکستان و... جان مادرتون ایران و بیخیال شید دیگه
کلا اینا اعصاب ندارن
اوج نژادپرستی
اونم در حق هم زبان و هم مذهب
و در حق یک انسان
دوست دارم یک سیلی آبدار به صورت اون نامسلمانِ بی رحم بزنم که کمی انسانیت به یادش بیاید
این کارو تو سربازی با خودمون میکردن تو همین ایران
خدایا توبه خدایاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
من با افغانیا این رفتارو نمی کنم ولی دوستم ندارم تو مملکتم باشند.
وحشتناكه اقايان.اين برخورد رو با يك حيوان نميشه داشت.اخه اين انسانيته. خيلي پست هست اون كسي كه اين بيچاره ها رو به اين كا ر واداشته
تحقیر نژاد پرستانه ملل دیگر به این میگن
قدرت بدون کنترل و نظارت در هر جای دنیا چنین نتایجی دارد
در ایران جایی برای افغانها نیست برند مملکت خودشونو آباد کنند
درست است که مرنکبین جرائم مواد مخدر مستحق بد ترین مجازاتند.

لاکن با این شیوه برخورد - غیر مسقیم شرمندگی همیشگی برای باز ماندگان درجه 1و2 این فرد فراهم میگردد تا اینکه در زندان باشد.

به عنوان مثال همسر بیچاره ایشان.
فرزند پسرودختر ایشان که قصد ازدواج دارد -
قصد تحصیل دارد - قصد استخدام دارند با چه مصائبی و سر شکستگی نا خواسته ای روبرو میشوند .

چه بسا فرزندان این افراد با استعداد های خدادادی منشاء افتخار جامعه شوند .

میتوان به آنها وعده داد اگر منشاء خدمات خوبی در جامعه شوید . به پاس این تفاوت
پدرتان را یا مادرتان را خواهیم بحشید.

این باز ماندگان تا ابد از این اقدام اینگونه ای دل چرکین خواهند بود . افزایش این جمع سر خورده نا خواسته در دراز مدت جمعی نا به هنجار برای جامعه خواهد شد .

درود بر تابناک و دقت نظر به این موارد نیازمند به توجه و یاد آوری.
اگر دين نداريد لااقل ازاده باشيد
من به عنوان یک ایرانی عمیقا بابت این رفتار زننده هموطن خودم بسیار شرمنده شدم و از افغان ها که برادر و هم زبان و هم دین من هستند عذر خواهی می کنم. باید روابط بین دو ملت ایران و افغانستان بر اساس احترام متقابل گسترش پیدا کند و منافع مشترک دو ملت نباید تحت تاثیر رفتار ناشایست عده ای نادان قرار گیرد.
به نام خدا
به عنوان یک ایرانی از این رفتار زننده ابراز انزجار میکنم و تمام این شهروندان افغان عذرخواهی میکنم. اگرچه از شهروندان افغان هم تقاضا میکنم به قوانین ایران در رفت و آمدها توجه کرده و احترام بگذارند.
یاد خدمت سربازی خودم افتادم . هرچند توجییهی بر این رفتار زشت نیست اما موقع خدمت سربازی خیلی بدتر از این به سر ما اوردن .
متاسف هستم بعنوان یک مسلمان وبعد یک ایرانی
خوش انصاف فکر کردی خیلی مردی یا با این کارا درجه بهت میدن .بابا انصافتو شکر....کسی از آدم بودن بد ندیده ها.....
دلم به درد اومد وقت دیدم این مرد با اون سن و سال..
کسی که حرمت ریش سفید رو نگه نداره جاش جهنمه.این مامور نیاز به روان درمانی داره
من به عنوان یک ایرانی و یک انسان برای این رفتاری که با برادران افغانمان انجام شده عذرخواهی می کنم
انسانم ارزوست....
دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

گفتند یافت می نشود گشته ایم ما
گفت آنچه یافت می نشود آنم آرزوست
ايول به اون سركار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
من میگم ایول به اون سرکار.
chaghdar bad ma khodmono mahd tomadon jahan mibineem?
خیلی ناراحت کننده است حتما این آقا باید توبیخ بشه، شخصیت ایرانی ها رو زیر سوال برده بااین رفتارش
برخوردهاي نژاد پرستانه يكي از زشت ترين برخوردهاي انساني است. تجربه نشان داده است كه آدمهاي متكبر معمولا به پست ترين و تحقير آميز ترين حالتها ميميرند.
تمام بيكاري جوانان ما تقصير همين افغانهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
درسته حق با شماست منم موافقم فکر میکنم
موریس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
اینجور نیست .کارگران افغانی مثل ایرانی ها پرتوقع و تنبل نیستند .
متاسفم!
ما با کی درست رفتار می کنیم که با افغانها ی همسایه نادرست رفتار می کنیم؟ کوچه و خیابان هر روز صحنه نزاع خیابانی نیست؟؟؟ مگر فحش و لگد و ناسزا تبدیل به ادبیات روزمره ما نشده است؟؟؟؟ مگر در خیابان امروز ما از مرد و حتی خانم ها ناسزا نمی شنویم؟؟؟ کجا رفت آن عفت کلام و مناعت در رفتار؟؟؟ هر روز باید در غم از دست رفتن چیزی زار زار بگرییم؟؟؟؟؟ همزبانان افغانی مان که جایگاه خودشان را دارند با این رفتار ما منزلت و شان خودمان را پایین نمی میاوریم؟؟؟
اینجا در استرالیا مسلمان ها خیلی جرم مرتکب می شوند ولی هیچ وقت دولت اینجا نامی از ملیت و دین آن مجرم نمی برند ولی در ایران اگر از بین 20 جرم ارتکاب شده یکی از آنها را یک افغانی مرتکب شده باشد آن را در تمامی خبر گزاری ها و روزنامه ها چاپ میکنید هر چند چندین بار وزیر کشور پیشین گفته بود که میزان جرم در بین افغانها نسبت به جمعیتشان طبیعی است ولی متاسفانه رسانه های ایران سیاست افغان سیتیزی خود را دنبال میکند و انتظار دارد مردم هم نژاد پرست بار نیاید من به عنوان یه افغان که در ایران متولد شدم از مردم ایران راضی هستم ولی از دولت نه چون معتقدم هیچ فردی نژاد پرست بدنیا نمی آید و این وظیفه دولت و رسانه هاست که افکار مردم را به چه سمتی سوق دهد. اینجا در استرالیا روزانه چندین پیام های تبلیغاتی علیه نژاد پرستی از تلویزیون پخش می شود. زنان مسیحی استرالیایی در عید قربان روسری می پوشند و کنار مساجد مسلمانان با گل عید را به زنان مسلمان تبریک میگویند. چند ماه پیش یک ایرانی در کمپ های پناهجویان استرالیا به دلیل کم توجهی از بیماری جان داد زمانی که مردم استرالیایی فهمیدن در خیابان ها ریختند و تا جایی که پارلمان می خواست به دلیل بی کفایتی وزیر مهاجرت را بر کنار کند. جامعه ایران هم میتواند بهتر از اینها باشد بشرطی که رسانه وظیفه اش را به خوبی انجام دهد. با آرزوی سربلندی بیشتر برای مردم عزیز ایران.
به نظر من تقصیر خود این افغانی ها هم هست.چون اینها مثل نیروهای انگلیسی تجاوز مسلحانه که به کشور ما نکردند که ما اینها را تو هتل 5 ستاره بفرستیم و کت و شلوار مارک با صنایع دستی اصفهان تقدیمشان کنیم.
اگر یک افغانی بصورت قانونی وارد کشور شده باشد و برگه اقامت و هویت مشخص داشته باشد باید با او قانونی و درست برخورد شود. ولی متأسفانه تعداد زیادی بصورت قاچاقی و بدون پاسپورت وارد مملکت می شوند و چون هویت ندارند مرتکب هرگونه خلافی هم می شوند. اینها باید سریعاً و بدون اغماض به کشور خودشات برگردانده شوند.
پاسخ ها
جام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
درست . ولی چه ربطی داره الان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
باید به کشورشان باز گردانده شوند
با روشی که موجود دو پا می پسندد
سلام، حال كه قرار است در مورد رفتارهاي غير معقول صحبت كنيد كمي فقط كمي در مورد جنايات افغاني ها در مازندران هم صحبت كنيد .
متأسفانه این یکی از واقعیت های فرهنگ زشت ما است. شبیه همین رفتارها با هموطن خودمان هم داریم تا چه رسد به غریبه ها!!
اگر آمریکا و اسرائیل و عربستان و... ملیاردها دلار برای ضربه زدن به ما خرج کنند، به اندازه این فیلم مستند نمی توانند تأثیرگذار باشند
کار زشتی است اما افغانها هم کم فاجعه تو کشور درست نمی کنند.
فقط اخراج و محاکمه این ادم روانی ...
پاسخ ها
جام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
اخراج از چی ؟ از خدمت ؟
سرکار روانی باید توبیخ و محاکمه شود
به بستن اب هامون هم فکر کنید..تایید کن
واقعا جای تاسفه که تابناک اینطور آبروی ایران رو جلوی همسایه خوبمان ببره . حال اگر مامور تازه به دوران رسیده پشت کوهی با افغان های عزیز چنین کند تو باید کار زشت اونو این طور به نمایش بذاری . به نظر من این نا مامور باید اخراج و حتی محاکمه شود .
بعنوان يك ايراني استدعادارم دراستخدام افراد به سوابق اخلاقي ومشكلات روحي ورواني افراد توجه شودوازاستخدام افرادعقده اي پرهيز شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی