بازدید 17244
پس از موافقت نمایندگان با پرداخت مالیات، مطرح شد

آستان قدس رضوی مالیات پرداخت نخواهد کرد!

آستان قدس رضوی، جزو مؤسساتی است که تا کنون مالیاتی به دولت نپرداخته است. این در حالی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به موجب حکمی که از سوی امام (ره) صادر شد، آستان قدس رضوی از پرداخت مالیات معاف شد و البته پس از رحلت امام نیز این حکم پا بر جا بود؛ اما امروز...
کد خبر: ۴۵۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۹ 03 December 2014
آستان قدس رضوی مالیات پرداخت نخواهد کرد!نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، با الحاق پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با این طرح موافقت کردند.

به گزارش «تابناک»، در این پیشنهاد الحاقی آمده است، به منظور برقراری عدالت آموزشی و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی و تجهیز کلیه آموزشگاه‌های آموزش و پرورش با اولویت مناطق محروم و روستا‌ها، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام و سایر دستگاه‌های اجرایی که تا زمان تصویب این قانون مالیات پرداخت نکرده‌اند، موظف به پرداخت مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده می شوند.

ناگفته نماند که منابع حاصله صرفاً جهت توسعه عدالت آموزشی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تا بنا بر آیین‌نامه‌ای که به این منظور تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، هزینه کند.

بنا بر این گزارش، آستان قدس رضوی، جزو مؤسساتی است که تا کنون مالیاتی به دولت نپرداخته است. این در حالی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به موجب حکمی که از سوی امام (ره) صادر شد، آستان قدس رضوی از پرداخت مالیات معاف شد و البته پس از رحلت امام نیز این حکم پا بر جا بود؛ اما امروز مجلس شورای اسلامی، طرحی را تصویب کرد که به موجب آن، آستان ملزم به پرداخت مالیات است.

محمد رضا‌پور ابراهیمی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با تابناک درباره این موضوع اظهار داشت: مالیاتی که برای این نوع سازمان‌ها در نظر گرفته می‌شود، مالیات بر عملکرد است و برای نزولات مردمی مالیاتی وضع نمی‌شود؛ بنابراین، به نظر نمی‌رسد که عدد این مجموعه میلیاردی باشد، چون این مجموعه‌ها نیز شرکت های زیان ده دارند و ممکن است برخی از شرکت‌های تابعه آن‌ها سود خاصی نداشته باشند.

این نماینده همچنین افزود: مجلس مصوب کرده که باید تمام نها‌دها مالیات پرداخت کنند. این در حالی است که تا کنون از آستان قدس رضوی به دلیل شرایط خاصی که داشت و تاکتیکی که از ابتدای انقلاب انجام شده و امام حکم داده بودند از آستان مالیات گرفته نشود، مالیاتی از آنجا دریافت نشده است؛ بنابراین، چون این حکم تا کنون لغو نشده، پس آستان قدس رضوی از پرداخت مالیات معاف است. از این جهت این احتمال وجود دارد که این بحث با ایراد شورای نگهبان مواجه شود و این موضوع برای آستان اجرایی نشود، ولی برای موارد دیگر اجرا خواهد شد و باید دیگر جا‌ها مالیات بپردازند.

وی در خصوص لغو این حکم گفت: برای لغو این حکم، نیاز به حکم رهبری است. معمولا رهبری مواردی را که امام برای آن حکم مستقیم داده‌اند، لغو نمی‌کنند و همچنان این ماجرا ادامه دارد. البته این‌ها موظف به دادن اظهارنامه مالیاتی، مبنی بر شفافیت اطلاعاتی هستند؛ افزون بر اینکه بنا بر قانون اخیر صورت‌های مالی تمام شرکت‌های مربوط به آستان قدس از دو ماه دیگر در سازمان بورس ارائه شود.

اما آنچه امروز مجلس شورای اسلامی تصویب کرد، شامل حال همه شرکت‌هایی است که تا کنون مالیات پرداخت نمی‌کردند و ارزش افزوده در آن شرکت ها سر جای خود می‌ماند. همچنین مالیات عملکرد هم جدا دریافت می‌شود و در مورد ارزش افزوده نیز آستان و غیر آستان وجود ندارد. هر کس چیزی می‌خرد، باید مالیات آن را جداگانه بپردازد  و این ربطی به عملکرد ندارد.

وی در خصوص تصویب این موضوع با اظهار نارضایتی از عملکرد مجلس گفت: نباید در موضوعاتی همچون این موضوع که نیاز به بررسی دقیق دارد، عجلولانه رفتار کرد. دو هزار صفحه مطلب را در ده دقیقه خلاصه می‌کنند و پس از آن موافق و مخالف صحبت می‌کنند و سپس رأی گیری می‌شود. نمایندگان اصلا نمی دانند موضوع چه بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی