بازدید 20269
نیم‌نگاهی به دخل و خرج رسانه ملی؛

از اعتبارات ۲۰۰۰ میلیاردی تا بدهی ۴۰۰ میلیاردی

در صورت تحقق بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در هر سال، حداکثر رقمی ‌حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای تولید برنامه کل هر سال تمام شبکه‌ها باقی خواهد بود که عدد بسیار کوچکی است و اساساً منطقی نیست بخش حداقلی بودجه برای تولید برنامه بماند.
کد خبر: ۴۵۴۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹ 02 December 2014
رسانه ملی در حالی با تغییر مدیریت، وارد دوران تازه شده که مدیران ارشد رسانه ملی با شرایط مالی پیچیده‌ای روبه‌رو هستند و شاید یکی از مهم‌ترین چالش پیش‌رویشان در کوتاه مدت، رقم بزرگ بدهی است که باید پرداخت کنند؛ رقمی ‌حدود ۴۰۰ میلیارد که بخش قابل توجهی از آن متوجه معاونت سیماست و همین امر، آغاز پروسه تولید کیفی را با دشواری همراه خواهد ساخت.

به گزارش «تابناک»، محمد سرافراز در شرایطی سازمان صداوسیما را تحویل گرفته که این مجموعه عریض و طویل، هزینه‌ای بسیار کلان ‌برای اداره ‌نیاز دارد و همین هزینه‌های کلان، منجر به بدهی حدود ۴۰۰ میلیارد تومانی برای رسانه ملی شده که یکی از سنگ‌های بزرگ پیش روی رئیس جدید رسانه ملی است؛ سنگی که باید برداشت‌ تا بتوان مسیر تولید را هموار ساخت، ولی با توجه به آنکه چالش‌های رسانه ملی، حکم یک زنجیره را دارد، این روند، چندان ساده نیست.

بنا بر این گزارش، بودجه صداوسیما ‌حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که نیمی از آن باید از اعتبارات دولتی تصویب شود و نیمی از آن ‌از محل درآمدزایی این سازمان، که مشخصاً بر آگهی‌های بازرگانی تمرکز دارد؛ برنامه‌ای که به مرور توسعه داده شده و به این نقطه رسیده و به همین دلیل، باید رقم قابل توجهی آگهی در هر سال پخش شود تا بتوان یک هزار میلیارد تومان تأمین شود و با توجه به آنکه درصدی از بودجه هزار میلیارد تومانی صداوسیما نیز همچون هر تأمین نمی‌شود، باید میزان آگهی بیش از هزار میلیارد تومان باشد.

در این میان اما برخی برآورد‌ها از درآمد به مراتب بیش از هزار میلیارد و برخی‌ از درآمد ۴۰۰۰ میلیارد تومانی صداوسیما از محل آگهی‌ها در هر سال حکایت دارد، حال آنکه این رقم‌ها معمولاً با تعرفه‌ها منتشر شده به دست آمده اما به روال معمول در بخش آگهی‌های بازرگانی، در ازای قراردادهای سنگین چندصدمیلیارد تومانی مشتمل بر بسته‌های تبلیغاتی بزرگ، تخفیف‌های بزرگی نیز تعلق می‌گیرد که این عدد را بسیار کوچک‌تر از این برآورد‌ها می‌نماید.

در این میان اما چالش اصلی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی است که باید پرداخت شود و برای تأمین این رقم کسری بودجه وجود دارد. این بدهی‌ها بین معاونت‌ها تقریباً توزیع شده اما بیشترین بدهی متوجه معاونت سیماست که حدود ۱۳۰ میلیارد تومان را شامل می‌شود؛ بدهی که در واقع جزو مطالبات برنامه‌سازان طرف قرارداد با شبکه‌های مختلف است و طبیعتاً با توجه به آنکه برنامه‌سازان قصد حفظ روند همکاریشان را با تلویزیون دارند، معمولاً در این باره موضوع را رسانه‌ای نمی‌کنند.

اما بزرگ شدن بیش از حد بدنه رسانه ملی در سال‌های اخیر، باعث شده که بخش بیشتری از منابع بودجه‌ای رسانه ملی، صرف هزینه نیروهای انسانی شود و با توجه به آنکه چیزی ‌حدود ۸۵ درصد بودجه رسانه ملی، صرف پشتیبانی و نیروی انسانی می‌شود، در صورت تحقق بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در هر سال، حداکثر رقمی ‌حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای تولید برنامه کل هر سال تمام شبکه‌ها باقی خواهد بود که عدد بسیار کوچکی است و اساساً منطقی نیست، بخش حداقلی بودجه برای تولید برنامه بماند.

البته چالش منابع انسانی، موضوعی است که باید‌ جداگانه از منابع مالی مورد توجه قرار گیرد و «تابناک» ‌ جداگانه به وضعیت منابع انسانی رسانه ملی ـ که سرافراز تحویل گرفته و تغییر و تحولات رخ داده و پیش روی ـ خواهد پرداخت؛ اما اشاره به آن برای بیان رابطه تنگاتنگ چالش‌های این دو بخش و در ‌‌نهایت آثارش بر تولید باید مورد اشاره قرار می‌گرفت.

با چنین اوصافی، آغاز تولید پروژه‌های باکیفیت نیازمند تسویه با گروهی از تهیه‌کنندگان است، زیرا ‌در این شرایط، طبیعی است که علاوه بر طلبکاران، گروهی دیگر از برنامه‌سازان حرفه‌ای که در جریان این وضعیت هستند نیز برای تولید برنامه‌های تازه پیش نیایند و چشم انتظار تغییر وضعیت و ورود اعتبارات قابل توجه به شریان‌های معاونت سیما شوند.

پورمحمدی با این وضعیت معاونت سیما را تحویل گرفته و طبیعتاً در کوتاه‌مدت چاره‌ای ‌جز تسویه بدهی‌ها و به سرانجام رساندن سریال‌های نیمه کاره ندارد و آغاز برنامه‌سازی کیفی در تلویزیون با تأخیر خواهد بود؛ اما اینکه این تأخیر چه میزان خواهد بود، بستگی به زمان تغییر ساختار رسانه ملی و سمت و سوی حرکت اعتبارات در شریان‌های این سازمان عظیم دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار