بازدید 10322

این واقعیت‌ها در مورد گوگل به مزاج اروپاییان خوش نمی‌آید

این واقعیت‌ها در خصوص گوگل و کسب و کار و خدمات آن، شاید مهم‌ترین دلیل بر این ‌باشد که اکنون اتحادیه اروپا برای ‌سه سال است، ‌فعالیت‌های این شرکت آمریکایی را تحت نظر و زیر تحقیق و تفحص دارد؛ واقعیت‌هایی که عملا بخش مهمی از اقتصاد اروپا را تحت تأثیر قرار داده و یا می‌تواند قرار دهد.
کد خبر: ۴۵۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰ 30 November 2014
این واقعیت ها در مورد گوگل به مزاج اروپاییان خوش نمی آید
روز گذشته طرح ‌Break Up Motion در پارلمان اروپا به تصویب رسید که بر اساس آن دست و پای این شرکت برای کسب منافع تجاری از قبل خدمات و سرویس‌های آن در کشورهای این اتحادیه بسته شد. پیش از این نیز اتحادیه اروپا در اقداماتی از جمله موضوع Right to Be Forgotten شرکت آمریکایی را تحت فشار قرار داده بود تا بخش مهمی از نتایج موتور جستجوی غول پیکر خود را برای شهروندان این اتحادیه حذف کند.

به گزارش «تابناک»، البته به تازگی در این طرح ‌تصویب شده در پارلمان اتحادیه اروپا هیچ نامی از شرکت گوگل نیامده، ولی از مفاد این طرح و موضوع «برتری مطلق در خدمات» و همچنین اقدامات پیشین، کاملا مشخص است که حقوقدانان و نمایندگان پارلمان اروپا مستقیم‌ گوگل را هدف قرار داده‌اند.

بر اساس نظر بسیاری از کار‌شناسان، این کار یک اقدام سیاسی است. حتی در خصوص آن به موضوع آلمان‌ها و بدبینی آن‌ها به برتری خدمات گوگل در اتحادیه اروپا اشاره شده است. اکنون بیش از سه سال است ‌اتحادیه اروپا در حال بازرسی و تحقیق و تفحص از گوگل و خدمات آن است و این کار، بیش از همه ناشی از شکایات‌‌ شرکت‌های رقیب همچون مایکروسافت و سایر رقباست.

اما این تنها دلیل برای محدود سازی کسب و کار گوگل در اتحادیه اروپا نیست. گوگل بیش از همه به دلیل‌‌ همان برتری مطلق خود در برخی خدمات پایه‌ای مبتنی بر اینترنت آماج قرار گرفته است. بازاری که در آن به مراتب از شرکت‌هایی مانند مایکروسافت جلو‌تر و موفق‌تر بوده و هست.

بگذارید نگاهی به واقعیت‌هایی در مورد گوگل که اروپاییان دل خوشی از آن‌ها ندارند داشته باشیم؛

این واقعیت ها در مورد گوگل به مزاج اروپاییان خوش نمی آید

اولین مورد را باید در موضوع جستجوی اینترنتی دنبال کرد. حتما این فکر در ذهن شما وجود دارد که شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت و یاهو، ‌از مدت‌ها پیش، رقابتی شدید اما در عین حال محترمانه را در موضوع موتورهای جستجو با گوگل آغاز کرده‌اند. در ایالات متحده این رقابت تا حد زیادی منطقی است، زیرا این دو شرکت سهم‌ ۳۰ درصدی از جستجوی اینترنتی ‌به خود اختصاص داده‌اند؛ اما در اتحادیه اروپا موضوع کاملا متفاوت است.

در اینجا گوگل به تنهایی بیش از ۹۰ درصد سهم بازار را از آن خود کرده ‌است.

این واقعیت ها در مورد گوگل به مزاج اروپاییان خوش نمی آید
جستجوی اینترنتی خلاقانه‌ترین و مؤثر‌ترین روش برای تبلیغات مدرن است. گوگل با این طرح به خوبی می‌داند ‌شما چه می‌خواهید، زیرا خود آن را در این موتور جستجو پیگیری کرده‌اید. اگر جستجوی شما مربوط به یک محصول خاص باشد، گوگل دقیقا می‌داند ‌چه تبلیغاتی را برای شما به نمایش گذارد.

در نتیجه هیچ تعجبی ندارد که منافع اقتصادی گوگل از این مسیر برای سایرین دست نیافتی باشد. در واقع درآمد گوگل بیش از چهار برابر دومین شرکت بعد از خود یعنی فیس‌بوک در این حوزه است.
این واقعیت ها در مورد گوگل به مزاج اروپاییان خوش نمی آید

اما در خصوص تبلیغات موبایل چه باید گفت؟ در این حوزه فیس‌بوک بسیاری سریع تراز گوگل در حال افزایش درآمد‌های تبلیغاتی خود است، ولی با همه این احوال هنوز هم گوگل با درآمدی دو برابری نسبت به فیس‌بوک در صدر جدول ایستاده است.

این واقعیت ها در مورد گوگل به مزاج اروپاییان خوش نمی آید

البته برتری گوگل در این حوزه نیز با توجه به وسعت استفاده از سیستم عامل اندروید در سراسر جهان قابل پیش‌بینی است. این وسعت استفاده از اندروید در بازار‌های مختلف از ۶۰ تا ۹۰ درصد سهم بازار به پیش می‌رود. برای مثال نمودار زیر به خوبی نشان می‌دهد که سیستم عامل اندروید در ۵ کشور بزرگ بازار موبایل ـ فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و انگلستان ـ به چه ترتیب است.

این واقعیت ها در مورد گوگل به مزاج اروپاییان خوش نمی آید

از آن سوی بحث می‌شود که فایرفاکس در صدد تغییر موتور جستجوی پیش فرض خود از گوگل به یاهوست. شاید این امر بتواند تأثیر بسزایی در سهم موتور جستجوی گوگل داشته باشد؛ اما نگاهی به میزان استفاده اروپاییان از مرورگر‌ها نشان می‌دهد ‌این ترفند چندان در اتحادیه اروپا کارایی ندارد. مرورگر گوگل کروم در این اتحادیه برتری مطلق دارد.

این واقعیت ها در مورد گوگل به مزاج اروپاییان خوش نمی آید

برتری داشتن در یک بازار به هیچ وجه غیر قانونی نیست؛ اما آنچه اروپا با آن مشکل اساسی دارد، این است که گوگل از این برتری مطلق خود برای پس زدن رقبا، تأثیر مستقیم و غیر مستقیم بر عرضه و تقاضا و همچنین کنترل قیمت‌ها استفاده می‌کند و یا اینکه حداقل ظرفیت و پتانسیل این کار را داراست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس