بازدید 34327

جزئیات جلسه غیر علنی نمایندگان با ظریف

ظریف درباره اینکه آیا درباره برنامه موشکی مذاکره‌ای شده‌ نیز به صراحت گفته است: «ما از ابتدا به آن‌ها گفتیم که برنامه‌های موشکی خارج از نظارت است و بیشتر از قوانین بین‌المللی هم به شما اجازه بازرسی نمی‌دهیم؛ راکتور تحقیقاتی از جمله بحث‌ها بود، ان‌ها انتظار داشتند مذاکرات در ابعاد پی‌ام دی یعنی ابعاد نظامی پی بگیریم، که ما با آن مخالف بودیم و گفته شد ‌(پی پی آی) مدنظر ماست».
کد خبر: ۴۵۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰ 29 November 2014
من بی‌سواد، رئیس سازمان اوقاف را به مناظره تلویزیونی دعوت می‌کنم!صبح امروز، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گزارشی از کیفیت، محتوا، شکل و نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+ ۵ ـ که اخیراً در وین پایتخت اتریش برگزار شد ـ ارائه نمود و به سؤالات نمایندگان در این رابطه پاسخ داد؛ اما او دقیقاً به نمایندگان مجلس چه گفت؟

جعفر‌زاده ایمن آبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «تابناک» به عبارت‌هایی که ظریف صبح امروز در جلسه غیرعلنی صحن مجلس بیان کرده، اشاره نمود و در این باره گفت: آقای ظریف در ابتدا از حمایت‌های رهبری و به ویژه از صحبت‌های اخیرشان که در جمع بسیجیان تمجید ‌و قدردانی کرد و سپس درباره روند مذاکرات سخن به میان آورد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درباره روند مذاکرات گفت: مطابق با اظهارات وزیرخارجه کشورمان، مذاکرات به دلیل مقاومت ایران در قبال زیاده خواهی طرف مقابل کماکان ادامه دارد و این در حالی که می‌توانست زود‌تر از این هم به نتیجه برسد.

جعفر‌زاده ادامه داد: مطابق با گزارش وزیر امورخارجه، در آخرین دور مذاکرات، ۳۹ جلسه تشکیل شد که به هشتاد ساعت مذاکره و ده‌ها ساعت کار کار‌شناسی انجامید و به طور متوسط روزانه هفت ساعت استمرار داشته است. بنا بر آمار اعلام شده، یک دور نشست با وزرای ۵+۱، شش نشست سه جانبه در سطح معاونین وزرا، سه نشست دوجانبه میان آقایان ظریف و اشتون، نشست‌های دوجانبه با روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و عمان و چندین نشست کار‌شناسی از آن جمله بود. همچنین چین برای اولین بار در جلسه طرح مفتوح با خود آورده بود.

جعفرزاده با اشاره به این گفته ظریف که «ما موظف هستیم به همه مقامات گزارش دهیم»، گفت: وزیرخارجه صحبت‌های رهبری را درباره لشکرکشی طرف در مذاکرات تأیید کرد و در این باره متذکر شد: «هیأت آمریکایی با ۱۸۰ نفر آمده بود که ۱۲۳ نفر خود هیأت بودند و چندین خبرنگار نیز همراه کری آمده بودند که در واقع در پوشش خبرنگار بودند. همچنین وزیر امورخارجه آمریکا تیم کار‌شناسان مستقلی به همراه داشت و ۲۰ نفر دیگر هم در قالب‌های دیگری حضور داشتند. ترکیب هیأت انگلیس مشتمل بر حدود ۴۰ نفر، فرانسه حدود ۲۰ نفر، آلمان ۱۸ نفر، روسیه ۹ نفر به صورت رسمی و ۱۰ الی ۲۰ نفر غیر رسمی و چین نیز ۹ نفر رسمی و حدود بیست نفر غیر رسمی بود. خود خانم اشتون نیز ۱۲ نفر مشاور داشت‌».

بنا بر گفته‌های این نماینده مجلس، ظریف در ادامه این آمار‌ها را با آمار هیأت کشورمان مقایسه ‌و در این باره تأکید کرده است: «اگر من و تمام کسانی را که با ما بودند، حساب می‌کردند روی هم با محافظان ۱۶ نفر بودیم، که یک آمار جالبی در قیاس با هیأت‌های دیگر کشور‌ها و به خصوص آمریکا بود‌».

جعفرزاده در ادامه به گفته‌های ظریف درباره جزئیات توافق اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: آن گونه که آقای ظریف گفت، باید سوم آذر به توافق می‌رسیدیم، والا به شکست می‌انجامید. در آن روز باید تصمیمی گرفته می‌شد؛ یا باید به توافق کلی ‌و یا به توافق جزئی می‌رسیدیم و بعد از آن به توافق جامع حاصل می‌شد. در آن زمان همه می‌گفتند که مذاکرات به احتمال زیاد به نتیجه می‌رسد و انتظار نیز می‌رفت که این اتفاق بیفتد اما به دلایلی توافق ‌نشد و با توجه به ابعاد موضوعات اختلاف نظر داشتیم، تمدید زمان قطعی شد.

بنا بر گفته جعفرزاده، ظریف به نقش مخرب برخی در مذاکرات اشاره کرده و در این باره گفته است: «لابی صهیونیست‌ها و تهدید برخی کشورهای عربی به شدت زیاد بود و ادعا می‌کردند که ایران با این توافق قدرت خواهد گرفت که ما به آن‌ها گفتیم ما قدرت لازم را داریم و اگر توافق هم نشود، ما قدرت لازم را داریم و نیازی به این توافق برای افزایش قدرت نداریم بلکه به دنبال حق خود هستیم‌».

بنابر روایت این نماینده مجلس، ظریف مذاکرات مسقط را بسیار سخت، دشوار و تلخ خوانده که به کندی پیش رفته و سپس درباره اختلاف اساسی در وین ۶، به نمایندگان گفته است: «اختلافات بیشتر پیرامون تحریم‌ها بود. ما به این‌ها می‌گفتیم که تحریم‌ها چه زمانی و به چه شکلی برداشته خواهد شد. موارد اختلافی زیادی بحث شد که یکی از آن‌ها زمان بود. همچنین بر روی فاصله بین لغو تحریم‌ها و حتی بر روی خطوط کلی و تعداد سانتریفیوژ‌ها، ماهیت اراک و فردو بحث شد، که البته ‌روی فردو اختلاف کم بود. نحوه بازرسی‌ها نیز از موارد مورد بحث در این دور از مذاکرات بود‌».

جعفرزاده با اشاره به اینکه ظریف اعزام نماینده رئیس جمهور به مذاکرات را رد کرده، درباره حداقل تعداد سانتریفیوژهایی که مطالبه ایران است، به نمایندگان گفته است: «درباره سانتریفیوژ‌ها از نظر تعداد به قطعیت نرسیده‌ایم‌».

بنا بر گفته جعفرزاده، ظریف درباره اینکه آیا درباره برنامه موشکی مذاکره‌ای شده، نیز به صراحت گفته است: «ما از ابتدا به آن‌ها گفتیم که برنامه‌های موشکی خارج از نظارت است و بیشتر از قوانین بین‌المللی هم به شما اجازه بازرسی نمی‌دهیم، راکتور تحقیقاتی از جمله بحث‌ها بود، آن‌ها انتظار داشتند مذاکرات در ابعاد پی‌ام دی یعنی ابعاد نظامی پی بگیریم، که ما با آن مخالف بودیم و گفته شد که (پی پی آی) مدنظر ماست‌».

این نماینده مجلس درباره علت اینکه هفت ماه مذاکرات تمدید شد، گفت: آن گونه که وزیرخارجه کشورمان تأکید کرد، شش ماه دیگر جلسه بازنگری ان پی تی در نیویورک برگزار خواهد شد که ما نشست نهایی خود را به بعد از آن موکول کرده‌ایم.

جعفرزاده با بیان اینکه ظریف درباره نگاه نظام و رهبری به برنامه اتمی کشورمان به صراحت سخن گفت، اظهارات ظریف را در این رابطه، این گونه نقل کرد: «در این بیست سالی که با رهبری در ارتباط هستم، ایشان از ابتدا بر روند صلح آمیز بودن انرژی اتمی در کشورمان تأکید داشته‌اند و در همین راستا، تمام دولت آماده است تا هزینه نظام شود‌».

در نشست غیرعلنی مجلس، یکی از نمایندگان چنین ایراد به وزیر امورخارجه وارد دانست که تمام نیرو‌ها و توان خود را معطوف به مذاکرات کرده است. ظریف در پاسخ به این نماینده گفت: «چنین رویه‌ای نبود و برای اطلاع باید بگویم که سه نفر از معاونان وزارت خارجه آمریکا در وین بودند، در حالی که من تنها با دو نفر از معاونانم در آنجا بودم و قائم مقام و دیگر معاونان ما در تهران بودند‌».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی