بازدید 12714

با این آمارهای تکان‌دهنده به کجا مي‌رويم؟!

اينکه ما چرا به اينجا رسيديم؟ بايد مورد واکاوي دقيق قرار بگيرد. چرا آستانه تحمل و قرار اجتماعي ما پايين است؟ اينکه با اندک اختلافي، بر روي هم تيغ نفرت و خصومت مي کشيم، فوق العاده عجيب است.
کد خبر: ۴۴۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۶ 17 November 2014
سید مسعود علوی در سرمقاله رسالت نوشت:

چند آمار در حوزه عمومي و خصوصي، تکان دهنده است؛ چندي پيش مدير کل پزشکي قانوني استان تهران خبر داده بود در شش ماه نخست امسال 60 هزار و 39 نفر به دليل نزاع به مراکز پزشکي قانوني استان تهران مراجعه کردند. (1) هم او گفته بود نزاع در پايتخت 4/5 درصد رشد داشته است. همچنين بر اساس آمار ديگري از پزشکي قانوني، هر ساعت 72 درگيري منجر به جرح در کشور و 12 نزاع در تهران رخ مي دهد و يا به عبارت ديگر، هر 5 دقيقه 6 درگيري و نزاع رخ مي دهد. (2)

اين اخبار در حوزه عمومي، تکان دهنده است. در حوزه خصوصي گفته شده است از هر 5 ازدواج در شهرستان ها، يکي و از هر 3 ازدواج در تهران، يکي منجر به طلاق مي گردد. (3) اين آمار هم تکان دهنده است.

ما به کجا مي رويم؟! اين نزاع ها براي چيست؟ منشأ منازعه کدام است؟ روايت داريم حضرت رضا عليه السلام در نامه اي به عبدالعظيم حسني، سفارش هاي مؤکدي در مورد رها کردن ستيزه جويي و ترک جدال با يکديگر، به مؤمنين فرمودند. اين روايت هم تکان دهنده است. با هم آن را بخوانيم؛

«اي عبدالعظيم! از سوي من به دوستانم سلام برسان و به آنها بگو که شيطان را به خود راه ندهند و به آنان فرمان بده به خاموشي و ترک کردن در آنچه به کارشان نمي آيد و رها کردن ستيزه جويي و روي آوردن به يکديگر، چرا که اين کار موجب نزديک شدن به من است. نيز بگو که خود را به درافتادن با يکديگر مشغول نسازند که من با خود عهد کرده ام هر که چنين کند و يکي از ياران مرا به خشم آورد، از خدا بخواهم سخت ترين عذاب را در دنيا به وي برساند و در آخرت در شمار زيانکاران باشد. آنها را آگاه ساز که خداوند، نيکوکار آنها را خواهد بخشيد و از بدکارشان درخواهد گذشت، مگر کسي که به خدا شرک ورزد، يا دوستي از دوستان مرا بيازارد، يا بدخواهي او را به دل گيرد. که اگر چنين کند، خداوند او را نبخشايد تا زماني که از اين انديشه بد باز نگردد. اگر بازگشت، چه بهتر، وگرنه روح ايمان از دلش رخت بربندد و از ولايت من بيرون رود و او را از ولايت ما بهره اي نخواهد بود و من از اين سرنوشت بد به خدا پناه مي برم.» (4)

امام رضا عليه السلام براي خروج از اين بحران، نسخه شفابخش و عملي دارند. بحران خشونت، درگيري و منازعه را بايد در کنترل خشم و غضب، جستجو کرد. شيطان، انسان را از وادي خشم و غضب به وادي نفرت مي آورد. وقتي در اين حوزه، خوب گرم شديم به وادي انتقام و ستيزه جويي مي رويم. آمارهاي تکان دهنده حوزه عمومي و خصوصي در همين وادي ستيزه جويي و انتقام، رخ نمايي مي کند.

امام رضا عليه السلام به عبدالعظيم حسني مي فرمايد شيعيان مرا در وادي غضب، امر به سکوت و خاموشي کن تا از اين مرز، جلوتر نروند. به آنان بگو ستيزه جويي با هم را کنار گذاشته و اصل را بر گفتگو و مصالحه و آشتي بگذارند. به آنان بگو با درگيري با هم وقت خود را هدر ندهند، به هم مشغول نشوند. اگر چنين کنند در آخرت از زيانکاران خواهند بود. از خدا مي خواهم
سخت ترين عذاب را در همين دنيا به آنان برساند.

چنين کساني از ولايت من بيرون خواهند رفت و من از اين سرنوشت بد به خدا پناه مي برم!

خدا رحمت کند امام خميني (ره) را که هر وقت برنامه عقد داشتند، پس از پايان مراسم، به عروس و داماد مي فرمودند؛ «برويد با هم بسازيد.» همين دو کلمه، جهاني از معني را در خود دارد. ما در حوزه عمومي و خصوصي، راهي به جز سازش و ساختن با هم نداريم. هر راهي غير از اين، جز تباهي و سقوط اجتماعي، چيز ديگري نيست.

اينکه ما چرا به اينجا رسيديم؟ بايد مورد واکاوي دقيق قرار بگيرد. چرا آستانه تحمل و قرار اجتماعي ما پايين است؟ اينکه با اندک اختلافي، بر روي هم تيغ نفرت و خصومت مي کشيم، فوق العاده عجيب است.

ماه هاي محرم، صفر و رمضان، فرصتي است که روح خود را در چشمه زلال تعاليم قرآني و معارف اهل بيت عليهم السلام، شستشو دهيم. امام حسين عليه السلام مي فرمايد:
«با گذشت ترين مردم کسي است که داراي قدرت انتقام باشد اما عفو کند.» (5)

اينکه مردم ما به امام حسين و اهل بيت پيامبر عليهم السلام عشق مي ورزند و در ماه هاي محرم و صفر، هر روز تا پاسي از شب، در اندوه شهادت امام حسين عليه السلام و ياران باوفاي او عزاداري مي کنند، بايد عامل به فرامين او هم باشند. پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله مي فرمايد: «کمال دليري آن است که انسان بر خشمش چيره گردد.» (6) چرا اين دليري ها در وجود ما کم شده است؟ امام صادق عليه السلام نيز مي فرمايد: «کسي که هنگام خشم، خوددار نباشد، از ما نيست.» (7) بايد باور کنيم وقتي جلوي خشم خود را نمي گيريم و وارد يک نزاع مي شويم که نتيجه اش آسيب به ديگران است، از حوزه ولايت معصومين عليهم السلام خارج مي شويم. اين متن حديث است!

همين بساط در حوزه سياسي هم وجود دارد. وجود تنافر و تخاصم بين گروه هاي سياسي، چه در ميان گروه هاي رقيب و چه در ميان يک گروه همگن سياسي، اعجاب آور است! عده اي نان خود را در تنور «تنافر» و «تخاصم» گروه ها و رجال سياسي و مذهبي پخت مي کنند. ظهور فتنه 18 تير 78 و فتنه انتخابات سال 88 نتيجه يک بي تربيتي سياسي بود. در سفارش هاي امام رضا عليه السلام به عبدالعظيم حسني، اين بيان بود که فرمود: «راهي براي شيطان نگذاريد که بر نفس شما چيره شود.»

راه شيطان در جامعه ما چيست؟ يکي از راه هاي نفوذ شيطان در جامعه ما همين پديده ماهواره و بدآموزي هاي اينترنت و شبکه هاي مدرن اطلاع رساني است. بايد ديد چگونه از آنها مصونيت پيدا مي کنيم؟ همين هفته گذشته بود که جمعي از مردم زنجان به طور داوطلبانه آنتن هاي ماهواره اي خود را تحويل دادند. آنها در گفتگو با خبرنگاران گفتند منشأ نفوذ شيطان و رخنه در روح و جسم ما همين کانال هاي ماهواره اي هستند که دشمن از اين طريق، ارزش هاي الهي و اخلاقي ما را نشانه گرفته است. مسلماني که در مکتب اهل بيت عليهم السلام تربيت شده باشد، نمي تواند آنتن ماهواره را بر پشت بام خود به علامت استيلاي فرهنگ منحط غرب، نصب کند. به همين دليل همه مراجع عظام تقليد، بدون استثناء، استفاده از آنتن هاي ماهواره اي براي برقراري ارتباط سياسي و فرهنگي با دشمن را حرام مي دانند.در فضاي مجازي، دنيا اکنون متوجه اين تبهکاري هاي سياسي و اجتماعي شده است. هر کشوري به تناسب قدرت فني و علمي خود اجازه استفاده ناصحيح از اينترنت را نداده و کنترل هاي خود را دارد. در کشور ما هم قرار است شوراي عالي مجازي، تمهيداتي در اين مورد داشته باشد که به همت دولت و شخص رئيس جمهور نيازمند است. دولت در بيرون راندن دشمن از آسمان کشور و نيز خانه هاي مردم، وظيفه اساسي دارد. نهادهاي مدني مثل حوزه هاي علميه و ان.جي.او ها کار خود را مي کنندو هيئت هاي مذهبي، علما، نخبگان دانشگاه و رسانه ها در اين مورد، روشنگري هاي خوبي داشته اند. رئيس جمهور در تکميل اين تلاش ها بايد به سوگندي که براي حراست از مرزهاي فرهنگي نظام مقدس جمهوري اسلامي خورده است، عمل کند تا اين آسيب ها به حد اقل کاهش يابد.

---------------------------------
پي نوشت ها:

1- هفدهم آبان 93، جرايد کشور و پايگاه هاي اطلاع رساني مجازي

2- بيست و ششم تير 93، جرايد کشور و پايگاه هاي اطلاع رساني مجازي

3- سيد حسن موسوي چلک، رئيس انجمن مددکاري اجتماعي، خبرگزاري مهر، 26 تير 92

4- بحارالانوار، جلد 71، صفحه 231

5- بحارالانوار، جلد 75، صفحه 121

6- نهج الفصاحه، حديث 1872

7- اصول کافي، جلد 2، صفحه 637، حديث 2

8- بحارالانوار، جلد 71، صفحه 231

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۱۵
علت را فقط در مسائل اقتصادی جستجو کنید
پیامبر گرامی اسلام فرمود از هر دری فقر وارد شود از همان در ایمان خارج می شود
تحلیل علل و عوارض پدیده های منفی درون گروهی به عوامل نفوذ فرهنگی بیرونی چه ربطی به هم دارد؟این هم یکی را فرافکنی ها و مسوولیت ناپذیری هاست.
با سلام ، خدمت نویسنده عزیز عرض می کنم انداختن منشا مشکلاتی نظیر تنافر و تخاصم و ستیزه جویی فقط بر گردن ماهواره و اینترنت هم خود نوعی بداخلاقی است زیرا جنابعالی و همه ما خوب میدانیم وضعیت اقتصادی دهه اخیر که بار سنگینی را بر کمر ملت وارد نموده مهمترین عامل بروز این مشکلات است. همانطور که علت خصومت های سیاسی سیاسیون دیدن ماهواره نیست ! بخش زیادی از علت دعوا و جدال و افسردگی و... قشر وسیعی از افراد جامعه دغدغه حل مشکلات مالی خود و اطرافیان است
جدا؟
از کی تا حالا شنیدن اخبار و دیدن 4 تا فیلم روز شده راه نفوذ شیطان؟؟؟
تو مملکت ما سرگرمی تعریف نشده و نداریم، ملت خمود و خسته و کسل و عصبانی و مرده پرستی هستیم، تا وقتی که شادی نیاید، عین ریگ دروغ بگیم و دروغگو مجازات نشود، عدم عدالت اجتماعی باشد، وضع همینی که هست می ماند و بدتر هم می شود.
اگر من نوعی ماهواره نگاه می کنم صرفا جنبه سرگرمی دارد و بس.
امار طلاق در تهران 33 درصده یعنی وضعیت خیلی افتضاحه .حالا هر پیامی میزارن بعضی ها میان نظر میدن که خوب طلاقش میداد فکر میکنن به همین سادگی است .عزیز من با هر طلاق یک زن خونه نشین میشه و عواقب بدی برای جامعه میتونه داشته باشه
برادر عزیز الان در مالزی و ترکیه که ماهواره ازاد است چرا این امارهای تکان دهنده در انجا نیست؟ در مالزی امار طلاق اینگونه نیست ؟ علت این مشکلات را به ماهواره نسبت دادن یک ادرس غلط است
نویسنده گویا تاکنون هیچ گزارشی در خصوص کشورهای دیگر که نه تنها ماهواره آزاد است بلکه خود به زعم ایشان شیطان می باشند نخوانده است ولی واقعا" اینگونه که ما دوست داریم فکر کنیم نیست . من در محله خیابان ایران ساکن هستم که اکثرا" در آنجا ماهواره ندارند ولی متاسفانه آنجا هم بیگانگی و عدم صبر و حوصله موج می زند بهتر نیست برای حل مشکلاتی از این دست یکبار هم که شده دست از تعصب برداشته و نظر کارشناسان و جامعه شناسان را بپرسیم ؟؟؟
ضمن احترام به نقطه نظرات نویسند ه
در بروز هر مشکل اجتماعی عوامل مختلف میتواند موثر باشد که این مسله نیاز به کار کارشناسی. آ مار ،تجزیه و تحلیل علمی دارد
سوآل از نویسنده محترم دارم "آ یا در کشورهای غربی وضعشان بد تر از ماست "
با سلام
بزرگترین مشکل فرهنگی کشور تثبیت و تحکیم نشدن خانواده هاست. مگر میشود در نهادی به این مهمی دولت دخالت نکند؟!باید ازدواجها قانونمند شوند میزان مهریه ها، نوع اجرای مراسم، حداکثر هزینه برای هر مراسم، کلاسهای آموزشی مناسب برای بالغین، بصورت مداوم، فرمولهای سازش باید بصورت کارشناسانه آموزش داده شود مخلص کلام تا دولت به خانواده ها و شیوه تشکیل خانواده ورود نکند وضعیت بدتر از این هم میشود
شما ببینید وقتی با زور دوربین همه خودروها به خط پشت خط عابر می ایستند پس برای نهادینه کردن یک فرهنگ اعمال و اجبار قانون ضروریست
با تشکر
بهتر است به ریشه های این نزاع ها و رشد آنها در جامعه بپردازیم مسائلی مانند بیکاری، فقر، بی پولی، عدم آموزش کافی و ...
نزاع ارتباط مستقیم با شرایط اقتصادی کشور داره.
هر وقت وضعیت اقتصادی بحرانی بشه آمار نزاع و جرم و جنایت بیشتر میشه.
وقتی تراکم جمعیت در جایی زیاد بشه درگیری هم زیاد میشه.
وقتی نخبه گان جامعه هشدار میدهند که:
فروش تراکم و ساخت وساز منطقی نیست.
مهاجرت های بی رویه به شهر ها خطر ناک است.
محاجرین خارجی غیر قانونی رو کنترل کنید.
وضعیت هوا و آلودگی رو اصلاح کنید.
عدالت اجتماعی رو به هر قیمتی برقرار کنید.
تعداد موتور سواران از تعداد پیاده ها بیشتر است و خطرات خاصی را به جامعه تحمیل میکند.
عده ای از فرط ثروت باد آورده در حال انفجاروند و عده ای از فقر در حال ترکیدن.
افراط گری های خود خوانده را مهار کنید.
استانداردهای بهداشتی را وضع و به شدت پی گیری کنید که هر کسی هر آشغالی رو بخورد مردم نده.
قوانین رو با قوت تمام اجرا کنید نه بطور موقت و مقطعی.
جلوی صداهای نا بهنجار رو که به بهانه دین ارامش و اعصاب مردم رو مختل میکنه مهار کنید. (نه با خواهش و تمنا با اهرم اجرای قانون و قضا)
برنامه های رسانه ها رو از حال افسزده در بیارین و کمی به شادی فکر کنید.
ساعت کاری مدارس و اداره ها و ... رو متعادل و متغیر کنید که در ساعات خاصی تراکم به حد انفجار نرسه.
و... .... ..... ...... ........ .........
اگر جدی بگیرید به این وضع نخواهیم رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
هزار مثبت...
یکی از علتهای مهم ان این هست که دیگه به حق خودمون قانع نیستیم وهمه میخواهیم به هر نحوی شده از بهترین رفاه وثروت بهره ببریم که البته راهش مهمه که متاسفانه بدترین راهها را انتخاب میکنیم وبه مشکل هم میخوریم
اولشو خوب شروع کرد ولی آخرشو بد تموم کرد. یه سئوال ماهواره تو چندتا کشور ممنوعه ؟ یعنی این ماهواره رو برداریم همه مشکلات حله ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست