بازدید 7341
۴
قائم مقام سازمان دانش آموزی در غرفه «تابناک»؛

ممکن است آنچه باید، «نباشیم» اما «نخواستن» در کارمان نیست

شاید جالب باشد که بگویم یک روز آقای فانی کارشناسان را فراخواند و از ایشان خواست که فارغ از هر تعریف و تمجیدی، نقد بی‌رحمانه مطرح کنند. هیچ رسانه‌ای هم در آن جلسه نبود که بگوییم نمایشی در کار بوده است؛ یعنی ایشان برای شنیدن نقد بی رحمانه هم تشنه است، چه رسد به طرح سؤالات و ابهاماتی که باید در مقابل طرحشان پاسخگو باشیم.
کد خبر: ۴۴۸۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۸ 11 November 2014
از شهریه مصوب مدارس گرفته تا مسائل گوناگون دیگر، ممکن است خیلی هایمان با سؤالات بی جواب زیادی در رابطه با آموزش و پرورش مواجه باشیم که نمی‌دانیم پاسخشان را از کجا پیدا کنیم؛ همین مسائل دست‌مایه‌ای شد تا حضور قائم مقام سازمان دانش آموزی در غرفه «تابناک» در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها را فرصتی برای گفت‌وگو در این باره بدانیم.

به گزارش «تابناک»، داود روستایی در پاسخ به اینکه چرا مسئولان آموزش و پرورش به مشکلاتی مانند تجاوز به چند دانش آموز واکنش نشان نداده و سکوت می‌کنند، با تأکید بر اینکه مسئولان آموزش و پرورش به بسیاری مشکلات خانواده وسیع آموزش و پرورش آگاهند اما دوست ندارند درد‌ها را فریاد بزنند، می‌گوید: کارکرد آموزش و پرورش یک کارکرد آموزشی ـ فرهنگی است و آموزه‌های دینی و تعالیم علم مدیریت دنیا تأکید دارند وقتی موضوعی نشرش، فواید کمتری از مضرات همراه با آن دارد، بهتر است به آن نپردازیم. البته در همین مورد هم این گونه نبوده که واکنش نشان ندهیم و مدیریت نکنیم، بلکه دوست نداشتیم منکری که طرح شده را مطرح کرده و دامنه تخریب آن را وسعت ببخشیم و به همین دلیل، ترجیح دادیم که واکنش‌های صورت گرفته را بروز ندهیم.

وی می‌افزاید: البته موضوعات مختلفی که مطرح می‌شود، واکنش‌های متفاوتی می‌طلبد؛ برای نمونه، در جریان خبر تجاوز به چند دانش آموز، اصلا دوست نداشتیم با پرداختن به این موضوع زشت، حیای جامعه را بدریم، در حالی که نهادهای مرتبط با تمام توان، پیگیری ماجرا را در دستور کار دارند، ولی رسانه‌ای کردن رسیدگی‌ها را صلاح نمی‌دانستیم و نمی‌دانیم؛ اما در ماجرایی مانند ایمن نبودن سیستم گرمایشی بسیاری از مدارس، رویکرد فرق می‌کند. در مقابل این مسائل اصلا دوست نداریم که بر خلاف حقیقت ادعایی مطرح کنیم؛ ایمن کردن مدارس از وظایف ماست که البته باید دستگاه‌های پشتیبانِ آموزش و پرورش به یاری مان بیایند تا به این مهم برسیم.

روستایی در ادامه می‌گوید: خیلی‌ها تا بودجه آموزش و پرورش را می‌بینند، به درشتی اعداد و ارقام آن توجه می‌کنند، در حالی که فراموش می‌کنند بخش عمده این بودجه صرف حقوق فرهنگیان می‌شود و بودجه امورات دیگر بسیار محدود و اندک است. البته همه این‌ها دلیل نمی‌شود که خودمان را پاسخگو ندانیم؛ پاسخ گویی آموزش و پرورش باید باشد و ما معتقدیم که این گونه هم هست.

قائم مقام سازمان دانش آموزی در پاسخ به اینکه چرا مرجع مطمئن و راحتی، مانند یک سامانه پاسخ گویی، برای دسترسی عموم به اطلاعات مرجع در آموزش و پرورش وجود ندارد و حدود دوازده و نیم میلیون دانش آموز و والدینشان، راه سرراستی برای یافتن پاسخ به سؤالتشان نمی‌یابند، می‌گوید: این اشکالی است که به نظر بنده وارد است و باید رفع آن در دستور کار قرار گیرد.

وی می‌افزاید: رسانه‌ها دو مأموریت دارند؛ یکی اینکه دغدغه‌ها را مطرح کنند و دیگری ارائه پیشنهادهایی از این دست که یا خودشان به آن رسیده‌اند یا آنکه به واسطه ارتباط با مخاطبان به آن دست یافته‌اند. این نکته که آموزش و پرورش سامانه مناسبی برای پاسخگویی به سؤالات متعدد و مختلف در اختیار ندارد تا مردم از آن طریق پیگیری کنند، از پیشنهادهای خوبی است که باید پیگیری شود، زیرا چه بسا بهترین راه پاسخگویی به مخاطبان پر شمار آموزش و پرورش و رفع دغدغه‌های ایشان، دایر کردن سامانه‌ای مانند ۱۱۰ یا مشابه آن باشد.

این در حالی است که وقتی می‌بینیم اوضاع پیگیری مسائلی از این دست کلیدی و مهم، اینقدر با مشکلات متعدد مواجه است، می‌توان دریافت که در دیگر مسائل تا چه اندازه ارتباط گیری با آموزش و پرورش دشوار است. اینقدر که می‌توان گفت، گسترده‌ترین وزارت خانه که باید بیشترین تعامل را با مردم داشته باشد، با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد.

روستایی در پاسخ به این ابهام می‌گوید: شما رسانه‌اید و به نوعی وکیل مردم در انتقال مطالب و دغدغه‌ها هستید. اگر رسانه‌ها این مسائل را پیگیری کنند، من اطمینان می‌دهم که مسئولان آموزش و پرورش استقبال خواهند کرد و پاسخگو خواهند بود. اصلا این گونه نیست که نخواهیم. باید توجه کنیم که میان «نبودن» و «نخواستن» تفاوت زیادی‌ هست. شاید در مسائلی مانند سامانه ارتباطی با آنچه باید «باشیم» فاصله داشته باشیم، ولی این گونه نیست که «نخواهیم» پاسخگو باشیم.

وی می‌افزاید: تمام تلاش مجموعه مدیران ما این است که شرایط ارتباط گیری را تسهیل کنیم و همه بتوانند سؤالاتشان را حتی از وزیر نیز مطرح کرده و پاسخ بگیرند. البته باید قبول کنیم که لایه‌ها و سطوح سؤال باید مشخص باشد و سؤال نمایندگان و وکلای مردم از وزیر عین طرح سؤال مردم با وی است. در این راستا شاهدیم که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تقریبا هر هفته یک بار وزیر محترم آموزش و پرورش را فرا می‌خواند؛ نه برای سؤال، بلکه گزارش می‌گیرند، گزارش می‌دهند و در ‌‌نهایت به وکالت از مردم، مسائلی را پیگیری می‌کنند. در سطوح دیگر ملاقات‌های مدیران کل ما هر هفته یک بار برقرار است و جدای آن ارتباط رسانه‌ها با مسئولان تسهیل شده و به سادگی مقدور است.

روستایی در پایان با تأکید بر تمایل مسئولان عالی رتبه وزارت آموزش و پرورش به نقد، می‌گوید: در پاسخ دهی قبول داریم که ممکن است کم باشد اما باور کنید نخواستن مطرح نیست. شاید جالب باشد که بگویم یک روز آقای فانی، کار‌شناسان را فراخواند و از ایشان خواست فارغ از هر تعریف و تمجید، نقد بی‌رحمانه مطرح کنند. هیچ رسانه‌ای هم در آن جلسه نبود که بگوییم نمایشی در کار بوده است؛ یعنی ایشان برای شنیدن نقد بی‌رحمانه هم تشنه است، چه برسد به طرح سؤالات و ابهاماتی که باید در مقابل طرحشان پاسخگو باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
لطفا در مورد دلیل کاهش شدید سرعت اینترنت در شب هم تحقیق کنید
آقای روستای انسانی پر تلاش خوش فکر توانمند جوانگرا مدیری با تدبیر. با آرزوی موفقیت
اموزش و پرورش هیچی برای گفتن نداره
کاش آقای فانی یک روز هم معلمان را دعوت می کردند برای نقد منصفانه ،حالا بی رحمانه اش پیشکش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل