بازدید 10256
۸

پیام اقتصادی امام حسین علیه السلام به ایرانیان؟

کد خبر: ۴۴۷۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲ 08 November 2014

چگونه است که این دوستان فقط در آستانه ماه محرم به فکر یتیم نوازی می افتند و در ایام نوروز و سایر تعطیلات فرصت فکر کردن به چنین امور خیری را ندارند؟

به گزارش کاسب نیوز؛ چندی است شبکه های اجتماعی اندرویدی (مخصوص گوشی های تلفن همراه) یا به عبارت دیگر همان وایبر، واتساپ و تلگرام محبوب مردم جای شبکه های اجتماعی تحت ویندوز مانند فیس بوک و ... را گرفته اند و به دلیل سهولت استفاده رشد بسیار سریعی در میان کاربران همه کشور ها من جمله ایران داشته اند به طوری که امروزه ضریب نفود و سرعت انتشار یک پیام از طریق وایبر یا واتساپ بسیار بیشتر از سایر شبکه های اجتماعی چون فیس بودک و توئیتر است.

در آستانه محرم امسال و همچنین در روزهای نخست ماه محرم برخی از گروه های وایبر و واتساپ به صورت ناگهانی با نشر گسترده متنی کوتاه تحت عنوان پیام امام حسین علیه السلام به مردم ایران مواجه شدند. این پیام که با نگارش های مختلف اما بسیار شبیه به هم توضیع شده است در بر دارنده توصیه هایی به ظاهر اخلاقی است که شیعیان برای عمل به منویات آن امام همام بجای خرج کردن مقادیر هنگفت پول برای برگزاری مراسمات عزارداری که به زعم منتشر کنندگان پیام سودی برای جامعه ندارد؛ این مبالغ را خرج ایتام و مستمندان جامعه کنند و یا در امور عام المنفعه به مصرف برسانند!

در اینجا ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:
نخست: آنچه مسلم است ملت ایران همه ساله در چند مناسبت مختلف مبالغ هنگفتی هزینه می کنند یکی از آنها ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان است و دیگری مراسم عید نوروز و مسافرت های سیزده روزه و غیر از آن ایام به هم پیوستن تعطیلات (همزمانی چند روز تعطیل) چگونه است که این افراد خیر خواه به هنگام برگزاری مراسمات پر خرج مسافرت های تفریحی مردم به فکر نشرگسترده چنین پیام های اخلاقی نمی افتند که مردم آن هم قشر متمول را دعوت به کم کردن هزینه مسافرت های خارج از کشور و اختصاص دادن آن به ایتام و مستمندان و امور عام المنفعه دعوت کنند؟

آیا هزینه های هتل ها و مهمانسرا های اماکن تفریحی همچون کیش و شمال کشور و همچنین هزینه هایی که توسط ایرانیان صرف خرید تورهای خارج برای سفر به دور اروپا، تایلند، دبی و یا شهار های معروف ترکیه می شود شایسته تر برای صرف شدن در امور ایتام نیست؟ چگونه است که این دوستان فقط در آستانه ماه محرم به فکر یتیم نوازی می افتند و در ایام نوروز و سایر تعطیلات فرصت فکر کردن به چنین امور خیری را ندارند؟

دوم: شایان توجه چنین افرادی است که با سر زدن ولو یک بار به یتیم خانه ها و موسسه های خیریه دریابند اکثریت قابل توجهی از کسانی که اموال خود را صرف رسیدگی به ایتام و مستمندان می کنند همان اقشار معتقدی هستند که در ماه محرم نیز مبالغی را صرف برگزاری عزاداری سالار شهیدان می نمایند.

سوم: مهم ترین نکته برای تذکر به این دوستان انسان دوست و نگران ایتام این است که با یک مراجعه کوچک به مسئولین دریافت وجوه برگزاری مراسمات عزاداری محرم در مساجددریابند بخش قابل توجهی از مبالغ این عزاداری ها ارقام بسیار اندکی است که به صورت متعدد توسط همان اقشار فقیر جامعه تامین می شود. به گفته یکی از این اعضا هیات امنای مسجد برخی از این افراد مبلغی را که قصد دارند در ابتدای محرم به مجلس عزا کمک نمایند در طول یکسال اندک اندک پس انداز کرده اند تا بتوانند در محرم سال بعد کمک ناچیزی به مجلس امام حسین علیه السلام نمایند.

چهارم: کسانی که معتقدند ملت ایران باید به پیام حقیقی امام حسین علیه اسلام یعنی نوع دوستی و یتیم نوازی بیش از عزاداری توجه کنند باید توجه داشته باشند که «همین محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» و اگر برگزاری این مراسمات عزاداری نبود امروز مردم ایران چنان شناختی از حضرت سید الشهدا نداشتند که بخواهند با تاسی به ایشان در دهه اول محرم یا سایر ایام سال یتیم نوازی کنند!

پنجم و آخر: از آنجا که ارادت شیعیان به امام حسین علیه اسلام وجه تمایز و هویت بسیار ویژه ای به آنان در سراسر جهان داده است که توسط هیچ قدرتی در جهان قابل کنترل و مهار شدن نیست و تنها یک نمونه آن برگزاری بزرگترین اجتماع انسانی کره زمین همه ساله در روز اربعین در کربلای معلی آن هم با وجود همه نا امنی ها و تهدیدات و مشکلات زیر ساختی است، و همچنین به دلیل مجهول الهویه بودن مبدا ارسال این پیامها در شبکه اجتماعی؛ هیچ بعید نیست که ارسال گسترده چنین پیامهایی هم به نوعی تلاش هدایت شده سرویسهای امنیتی غرب برای کاهش اهمیت و تاثیر گذاری عزاداری سالار شهیدان و تضعیف بزرگترین برگ برنده شیعیان در عرصه جهانی باشد.

باشد که بعد ز این به مجرد مشاهده یک پیام به زاهر زیبا در شبکه های اجتماعی نادانسته اقدام به بازنشر آن نکرده و قبل از هر عکس العملی اندکی بیاندیشیم

چگونه است که این دوستان فقط در آستانه ماه محرم به فکر یتیم‌نوازی می‌افتند و در ایام نوروز و سایر تعطیلات فرصت فکر کردن به چنین امور خیری را ندارند؟

به گزارش کاسب نیوز؛ چندی است شبکه‌های اجتماعی اندرویدی (مخصوص گوشی‌های تلفن همراه) یا به‌عبارت‌دیگر همان وایبر، واتساپ و تلگرام محبوب مردم جای شبکه‌های اجتماعی تحت ویندوز مانند فیس بوک و ... را گرفته‌اند و به دلیل سهولت استفاده رشد بسیار سریعی در میان کاربران همه کشورها من‌جمله ایران داشته‌اند به‌طوری‌که امروزه ضریب نفوذ و سرعت انتشار یک پیام از طریق وایبر یا واتساپ بسیار بیشتر از سایر شبکه‌های اجتماعی چون فیس بوک و توئیتر است.

در آستانه محرم امسال و همچنین در روزهای نخست ماه محرم برخی از گروه‌های وایبر و واتساپ به‌صورت ناگهانی با نشر گسترده متنی کوتاه تحت عنوان پیام امام حسین علیه‌السلام به مردم ایران مواجه شدند. این پیام که با نگارش‌های مختلف اما بسیار شبیه به هم توضیح شده است دربردارنده توصیه‌هایی به‌ظاهر اخلاقی است که شیعیان برای عمل به منویات آن امام همام بجای خرج کردن مقادیر هنگفت پول برای برگزاری مراسم عزاداری که به‌زعم منتشرکنندگان پیام سودی برای جامعه ندارد؛ این مبالغ را خرج ایتام و مستمندان جامعه کنند و یا در امور عام‌المنفعه به مصرف برسانند!

در اینجا ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:
نخست: آنچه مسلم است ملت ایران همه‌ساله در چند مناسبت مختلف مبالغ هنگفتی هزینه می‌کنند یکی از آن‌ها ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان است و دیگری مراسم عید نوروز و مسافرت‌های سیزده‌روزه و غیرازآن ایام به هم پیوستن تعطیلات (همزمانی چند روز تعطیل) چگونه است که این افراد خیرخواه به هنگام برگزاری مراسم پرخرج مسافرت‌های تفریحی مردم به فکر نشر گسترده چنین پیام‌های اخلاقی نمی‌افتند که مردم آن‌هم قشر متمول را دعوت به کم کردن هزینه مسافرت‌های خارج از کشور و اختصاص دادن آن به ایتام و مستمندان و امور عام‌المنفعه دعوت کنند؟

آیا هزینه‌های هتل‌ها و مهمانسراهای اماکن تفریحی همچون کیش و شمال کشور و همچنین هزینه‌هایی که توسط ایرانیان صرف خرید تورهای خارج برای سفر به دور اروپا، تایلند، دبی و یا شهرهای معروف ترکیه می‌شود شایسته‌تر برای صرف شدن در امور ایتام نیست؟ چگونه است که این دوستان فقط در آستانه ماه محرم به فکر یتیم‌نوازی می‌افتند و در ایام نوروز و سایر تعطیلات فرصت فکر کردن به چنین امور خیری را ندارند؟

دوم: شایان توجه چنین افرادی است که با سر زدن ولو یک‌بار به یتیم‌خانه‌ها و موسسه‌های خیریه دریابند اکثریت قابل‌توجهی از کسانی که اموال خود را صرف رسیدگی به ایتام و مستمندان می‌کنند همان اقشار معتقدی هستند که در ماه محرم نیز مبالغی را صرف برگزاری عزاداری سالار شهیدان می‌نمایند.

سوم: مهم‌ترین نکته برای تذکر به این دوستان انسان‌دوست و نگران ایتام این است که با یک مراجعه کوچک به مسئولین دریافت وجوه برگزاری مراسم عزاداری محرم در مساجد دریابند بخش قابل‌توجهی از مبالغ این عزاداری‌ها ارقام بسیار اندکی است که به‌صورت متعدد توسط همان اقشار فقیر جامعه تأمین می‌شود. به گفته یکی از این اعضا هیئت امنای مسجد برخی از این افراد مبلغی را که قصد دارند در ابتدای محرم به مجلس عزا کمک نمایند در طول یک سال اندک‌اندک پس‌انداز کرده‌اند تا بتوانند در محرم سال بعد کمک ناچیزی به مجلس امام حسین علیه‌السلام نمایند.

چهارم: کسانی که معتقدند ملت ایران باید به پیام حقیقی امام حسین علیه اسلام یعنی نوع‌دوستی و یتیم‌نوازی بیش از عزاداری توجه کنند باید توجه داشته باشند که «همین محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» و اگر برگزاری این مراسم عزاداری نبود امروز مردم ایران چنان شناختی از حضرت سیدالشهدا نداشتند که بخواهند با تأسی به ایشان در دهه اول محرم یا سایر ایام سال یتیم‌نوازی کنند!

پنجم و آخر: ازآنجاکه ارادت شیعیان به امام حسین علیه اسلام وجه تمایز و هویت بسیار ویژه‌ای به آنان در سراسر جهان داده است که توسط هیچ قدرتی در جهان قابل‌کنترل و مهار شدن نیست و تنها یک نمونه آن برگزاری بزرگ‌ترین اجتماع انسانی کره زمین همه‌ساله در روز اربعین در کربلای معلی آن هم باوجود همه ناامنی‌ها و تهدیدات و مشکلات زیرساختی است و همچنین به دلیل مجهول‌الهویه بودن مبدأ ارسال این پیام‌ها در شبکه اجتماعی؛ هیچ بعید نیست که ارسال گسترده چنین پیام‌هایی هم به‌نوعی تلاش هدایت‌شده سرویس‌های امنیتی غرب برای کاهش اهمیت و تأثیرگذاری عزاداری سالار شهیدان و تضعیف بزرگ‌ترین برگ برنده شیعیان در عرصه جهانی باشد.

باشد که بعد از این به‌مجرد مشاهده یک پیام به‌ظاهر زیبا در شبکه‌های اجتماعی نادانسته اقدام به بازنشر آن نکرده و قبل از هر عکس‌العملی اندکی بیندیشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۸
بسیار عالی و منطقی بود.ومن الله التوفیق
سلام
چرا این متن اینقدر با عصبانیت نگاشته شده است؟
از ابتدای محرم تا پس فردای عاشورا، حدود 22 پرس غذای نذری برای ما رسید. خوشبختانه بنده شغل آبرومندی دارم و با حقوق کارمندی زندگی خود را می گذرانم. اگر این غذا ها نمی رسید همون غذای ساده خودم را می خوردم. بهتر بود یک غذا به عنوان تبرک به ما می رسید و این همه اسراف نمی شد.
به عقیده بنده به دور از تعصب و جانبداری بی جا، میلیاردها تومانی که در ایام محرم صرف نذری می شود، در صنعت جهت ساخت کارخانجات یا موارد مشابه هزینه گردد تا آمار اشتغال در مملکت بهتر شود.
و به افراد فقیر ماهی ندهیم ماهی گیری یاد دهیم.
با اطعام یک شب فقرا هیچ چیز در مملکت عوض نمی شود.
ما هم باید مثل خیلی از کشورهای متمدن دبنال تفکرات بلند مدت و پایدار باشیم.
پاسخ ها
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
خوب حرفت درست
قبول
ولی بنظرت بهتر نیست پول های دیگه برا همون کارخانجات و اشتغال صرف بشه مثل نمونه هایی که تو متن گفته شده
سلام دوست عزيز.
قيلس هزينه هاي اين ايام با هزينه هاي تفريحي نوروز هيچ مناسبت و سنخيتي ندارد. واقع امر اين است كه در اين مراسم حيف و ميلهاي فراواني ميشود و خوب نيست كه با طرح مسائل حاشيه اي جلو اي افراطها گرفته نشود. به ياد آوريد صدر اسلام را كه چطور سپاه ابرهه نابود و اسلام نوپا حفظ شد. بهتر از از زياده روي خودداري شود. البته كه در حد متعادل ايرادي نيست
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
عزیز برادر اولاً که هیچکس هزینه سفر و ریخت و پاش عید و ... رو پای خدا و دین و مذهب نمی نویسه و از این بابت منّت سر کسی نمیذاره و با اون طلب قربت نمیکنه و انتظار آمرزش نداره.
ثانیاً هر اسراف و ریخت و پاش و کار غیر معقول و اشتباهی وقتی که با نام خدا و پیغمبر و دین و مذهب انجام بشه بدی اون و تاثیر بدش مضاعف میشه چون این اشتباه متاسفانه به پای دین و دینداران نوشته میشه.
به عنوان یک دیندار طرفدار امام حسین عرض میکنم: "نذری سهم نیازمندان و شکم های گرسنه است نه امثال من که دستمون به دهنمون میرسه. میلیون ها تومن خرج شکم های سیر کردن هیچ فضیلت و اجر و مزدی نداره. فهمیدن این موضوع هم خیلی سخت نیست. کافیه که به سیره زندگی ائمه و پیشوایان دین نگاه کنیم. انصافاً اگر خود امام حسین بین ما بود چه میکرد؟ به خدا دیدن مرفهینی که با ماشینهای آخرین سیستم، خودشون رو به صف های نذری میرسونند شرم آوره. بخدا دین را مثل پوستین وارونه به تن کردیم و با جهل و غفلت خود خوشیم!"
سلام توضیح کامل و جامعی بود. رحمت خدا بر پدر و مادر نویسنده که هوشیارانه و منصفانه نوشته است
قربان استدلال صحیح و منطقیتون،
ای کاش بیمارستانها ، خرج عملها، خرج تحصیل خرج شهریه دانشجویان وسط راه مانده، خرج جهیزیه، خرج پول پیش خانه، خرج کار آفرینی، خرج ادای خرده قرض، و.... را هم اضافه می کردی
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی