بازدید 36550
۱

ادعای نامه‌نگاری اوباما با رهبر انقلاب درباره مبارزه با داعش

از چند هفته پیش و همزمان با جدی‌تر شدن بحث تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی از سوی آمریکا برای مبارزه با داعش، مقامات آمریکایی مدعی بودند، نیازی به حضور و مشارکت ایران در این ائتلاف نیست. با این حال، اکنون یک روزنامه آمریکایی مدعی شده رئیس جمهور آمریکا در همین زمینه با رهبر انقلاب نامه‌نگاری و مطالبی را درباره اقدامات علیه داعش مطرح کرده است.
کد خبر: ۴۴۷۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵ 06 November 2014
ادعای نامه‌نگاری اوباما با رهبر انقلاب درباره مبارزه با داعشاز چند هفته پیش و همزمان با جدی‌تر شدن بحث تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی از سوی آمریکا برای مبارزه با داعش، مقامات آمریکایی مدعی بودند، نیازی به حضور و مشارکت ایران در این ائتلاف نیست. با این حال، اکنون یک روزنامه آمریکایی مدعی شده رئیس جمهور آمریکا در همین زمینه با رهبر انقلاب نامه‌نگاری و مطالبی را درباره اقدامات علیه داعش مطرح کرده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی است باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، اواسط ماه گذشته‌، محرمانه نامه‌ای ‌برای آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران فرستاده و در آن از منافع مشترک دو کشور در مبارزه با تروریست‌های داعش در عراق و سوریه سخن گفته است. بنا بر ادعای این روزنامه، هدف اوباما از فرستادن این ‌نامه، هم جذب ایران به سوی تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با داعش و هم مطرح کردن مسائل مربوط به مذاکرات هسته‌ای بوده است.

بنا بر ادعای وال استریت ژورنال، اوباما در نامه خود اظهار داشته، هرگونه همکاری میان ایران و آمریکا در موضوع مبارزه با داعش، تا حد زیادی منوط به دستیابی ایران و گروه ۱+ ۵ به توافق جامع در موضوع هسته‌ای است. این روزنامه اشاره می‌کند، بنا بر گزارش‌ها، این چهارمین باری است که اوباما در زمان ریاست جمهوری خود برای آیت‌الله خامنه‌ای نامه می‌فرستد.

منبعی که خبر ارسال این نامه را در اختیار روزنامه مذکور قرار داده، گفته، این نامه بیانگر آن است که اوباما ایران را ‌عنصری مهم در مبارزه با داعش می‌بیند که به طور بالقوه می‌تواند در جریان تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با این گروه تروریستی هم نقش مثبت و هم نقش منفی در این زمینه داشته باشد.

از جمله دیگر مواردی که از سوی این منبع آگاه گفته شده، این است که اوباما متحدین منطقه‌ای خود، از جمله رژیم اسرائیل، عربستان سعودی و امارات را در جریان نامه اخیر خود به رهبر ایران قرار نداده است، حال آنکه این کشور‌ها، این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری نسبت به ماهیت توافق هسته‌ای ایران و همچنین نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی می‌کنند.

این روزنامه می‌افزاید، در روزهای اخیر، مقامات دولت آمریکا در پاسخ به پرسش‌های مربوط به فرستادن چنین نامه‌ای، وجود آن را رد نکرده‌اند. به گفته مقامات دولت آمریکا، دلیل نامه‌نگاری اوباما با رهبر ایران این است که وی باور دارد، آیت‌الله خامنه‌ای تصمیمات نهایی را در موضوع هسته‌ای و همچنین نقش ایران در مبارزه با داعش می‌گیرد.

اما باید اشاره کرد، ‌ساعتی پس از انتشار خبر ارسال این نامه، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی گفت، سیاست آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده است. با این حال، وی در پاسخ به پرسشی درباره درستی گزارش روزنامه وال استریت ژورنال گفت نمی‌تواند درباره نامه‌نگاری شخصی میان اوباما و رهبر یک کشور اظهار‌نظری کند.

وی گفت: «من در جایگاهی نیستم که درباره نامه‌نگاری شخصی میان رئیس جمهور و هر یک از رهبران جهان اظهارنظری کنم. من می‌توانم بگویم سیاستی که رئیس جمهور و دولتش در قبال ایران داشتند، بدون تغییر ‌مانده است».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۱
امریکا هیچ وقت بدون ایران نمیتونه جلوی داعش ایستادگی کنه باید از ما کمک بخواد مثل جنگ با صدام و یا جنگ افغانستان . ضمن اینکه هر وقت درمونده میشن دوست ایران هستن خلاصه خیلی نامردن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل