بازدید 31079

مواضع هسته‌ای آمریکایی‌ در اولین روز پس از پیروزی جمهوری‌خواهان

در روز پس از روشن شدن پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات سنای آمریکا و به دست گرفتن هر دو مجلس آمریکا توسط آنها بعد از هشت سال، بحث و جدل‌ها درباره تاثیرگذاری این انتخابات بر آینده مذاکرات هسته‌ای با ایران که دولت اوباما آن را اولویت مهم کارنامه هشت ساله ریاست جمهوری دموکرات‌ها می‌داند آغاز شده است.
کد خبر: ۴۴۷۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶ 05 November 2014

در روز پس از روشن شدن پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات سنای آمریکا و به دست گرفتن هر دو مجلس آمریکا توسط آنها بعد از هشت سال، بحث و جدل‌ها درباره تاثیرگذاری این انتخابات بر آینده مذاکرات هسته‌ای با ایران که دولت اوباما آن را اولویت مهم کارنامه هشت ساله ریاست جمهوری دموکرات‌ها می‌داند آغاز شده است.

به گزارش «تابناک»، جان کری وزیر خارجه آمریکا که برای مشورت در دو موضوع اصلی مذاکرات هسته‌ای با ایران و مقابله با داعش به فرانسه رفته است، در حاشیه دیدار با لوران فابیوس اظهار داشته است که ایران حق داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و نه تعقیب ساخت بمب هسته‌ای را دارد.

اما صحنه داخلی آمریکا شاهد تحولات و اظهارنظرهای صریح‌تری است. از مدتها پیش این برداشت وجود داشت که تسلط جمهوری‌خواهان بر سنای آمریکا و باز شدن دست مخالفان توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند چالش‌های جدی برای دیپلماسی فعلی دولت امریکا در موضوع هسته‌ای ایجاد کند.

اگر چه پیش از این موضوع اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات از سوی مقامات مختلف آمریکایی از هر دو حزب مطرح شده بود، ولی پیش‌بینی می‌شد که اگر جمهوری‌خواهان در انتخابات سنا به پیروزی برسند، فرایند مورد نظر برای اعمال تحریم‌ها شکل دیگری به خود خواهد گرفت.

به گفته الکس واتانکا کارشناس مسائل ایران در موسسه خاور نزدیک در واشنگتن رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران اکنون مهم‌ترین چیزی است که می‌تواند در کارنامه سیاست خارجی اوباما ثبت شود و اگر طرفداران تحریم این امکان را از وی بگیرند، تقریبا چیزی برای وی باقی نمی‌ماند.

در این میان دو طرح مطرح در کنگره آمریکا قابل توجه هستند که پیروزی جمهوری‌خواهان شانس بررسی و تصویب آنها را افزایش می‌دهد. یکی از این طرح‌ها طرح ایران عاری از سلاح هسته‌ای (Nuclear Weapon Free Iran Act) است که در سال 2013 توسط رابرت منندز سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی و مارک کرک سناتور دموکرات ایلینویز پیشنهاد شده است ولی در هیچ از یک مجلسین در باره آن رای‌گیری نشده است. محتوای این طرح این است که تحریم‌های ایران تنها در صورتی برداشته می‌شود که دولت آمریکا هر سی روز گواهی صادر کند که ایران محتوای توافق گذشته ژنو را اجرایی کرده است. این طرح البته معادن، بخش ساختمانی و صنایع مهندسی ایران را نیز به فهرست سیاه تحریم‌ها اضافه می‌کند و شرکت‌های خارجی که با ارزهای خارجی با ایران مبادله می‌کنند و نیز افرادی که با بانک مرکزی ایران مراوده مالی دارند را مورد مجازات قرار می‌دهد

حتی برخی مقامات آمریکایی نیز اعتراف کرده‌اند که چنین مصوبه‌ای شانس پایان صلح‌آمیز مناقشه‌ هسته‌ای را از بین می‌برد زیرا برداشته شدن تحریم‌ها را غیرممکن خواهد ساخت.

طرح فوق، تنها طرح مدنظر طرفداران تحریم بیشتر علیه ایران نیست. طرحی با نام House Resolution 850 توسط ادوارد رویس عضو جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان مطرح شده که همه موارد تحریمی بالا را نیز در بر می‌گیرد و در جولای 2013 در مجلس نمایندگان هم به تصویب رسیده است ولی سنا تاکنون اقدامی برای تصویب آن انجام نداده است.

نباید فراموش کرد که حتی با وجود مخالفت دولت و اعتقاد برخی جمهوری‌خواهان به دادن شانس به دیپلماسی هسته‌ای، ممکن است تحت فشار لابی هوادار اسرائیل این طرح‌ها با تغییراتی به تصویب برسند.

بلافاصله پس از پیروزی انتخاباتی جمهوری‌خواهان، تاثیر این پیروزی بر روابط اسرائیل و آمریکا مورد بررسی رسانه‌های اسرائیلی قرار گرفت. پروفسور ایتان گیلبوا چهره سرشناس دیپلماسی عمومی اسرائیل و کارشناس روابط با امریکا، یکی از اثرات این تحول را افزایش تلاش اوباما برای دور زدن کنگره پس از یک توافق نهایی با ایران دانسته است.


همزمان با روشن شدن نتایج انتخابات، دو خبر و مقاله در موضوع روابط با ایران، باعث خشم مخالفان مذاکرات هسته‌ای با ایران شد.

نخست این که وال استریت ژورنال خبر داده است که ستادی که مسئول بهبود اوضاع توسعه در افغانستان است در دو سال اخیر تلاش کرده تا تحریم‌ها مانع سرمایه‌گذاری ایران برای تولید دارو و توسعه بخش معدن افغانستان نشود


در همین حال، الیزابت روزنبرگ و زاخاری گولدمن از مشاوران پیشین وزارتخانه‌های خزانه‌داری و دفاع آمریکا در مقاله‌ای در نیویورک تایمز، از قانونگذاران امریکایی درخواست کرده‌اند که متحد باقی بمانند و نگذارند مذاکرات با ایران به دلیل اعمال تحریم‌های جدید شکست بخورد زیرا چنین اقدامی به ضرر امریکا است.

به اعتقاد آنها تحریم‌های جدید نمی‌تواند به ایران انگیزه بیشتری برای مذاکره بدهد، باعث فروپاشی ائتلافی می‌شود که به سختی علیه ایران شکل گرفته است و علاوه بر این اقتصاد ایران، هم اکنون با توجه به کاهش زیاد قیمت نفت تحت فشار قرار دارد.

این مقاله با واکنش همراه با پوزخند مارک دوبوویتز از طراحان رژیم تحریم‌ها علیه ایران همراه شده است. وی در مواضع خود پس پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات امریکا، تحریم سویفت علیه ایران را از جمله نشانه‌های قدرت تحریم‌های ثانویه مصوب کنگره امریکا و نشانه حرف‌شنوی اروپا از امریکا در این حوزه دانسته است، به اوباما توصیه کرده که با کنگره همکاری کند تا توافق با ایران توافقی قابل قبول باشد و گرنه باید منتظر شکستی سیاسی باشد زیرا سنا توافق وی با ایران را رد خواهد کرد.


اندرو مک‌کارتی همکار دوبویتز در موسسه دفاع از دموکراسی که سوابق قضایی در پرونده‌های مربوط به حوزه تروریسم دارد نیز بلافاصله به گزارش وال استریت ژورنال در باره نیاز آمریکا به ایران در افغانستان واکنش نشان داده است.

وی در مقاله‌ای برای نشنال ریویو که از ان به عنوان انجیل نومحافظه‌کاران آمریکا نام برده می‌شود و پرنفوذترین و پرمخاطب‌ترین مجله آنها نیز هست، مدعی شده است که نباید منتظر اول ژانویه و استقرار سناتورهای جدید ماند بلکه از اکنون باید در مقابل رفتار اشتباه اوباما با ایران ایستاد.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۰
انتشار یافته: ۲۷
خلاصه اینکه:

مـــــــــرگ بر آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
بیش باد بر یزید و شمر زمان لعنت
باز این جمهوریخواهای جنگ طلب سر کار اومدن
برادرها بجای اینکه آرزوی مرگ کنید برای دیگران بیاید با هم کاری کنیم اوضاع کشور بهبود پیدا کنه !!!
پاسخ ها
علی ص
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
افرین به این روشن فکریت.
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
برادر منافاتی نداره هم مرک بفرستیم و هم با هم کاری کنیم که اوضاع کشور بهبود پیدا کنه
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
عزیز دل من. تو اسلام تبرا و تولی داریم. تبرا یعنی بیزاری جستن از باطل و ظلم که واجبه. صحبت شما مثل اینه که بگی بجای نماز خوندن بیایم اوضاع کشور رو بهبود بدیم. اینا هیچ ربطی به هم ندارند.
انقدر حرص میخورم میبینم خواننده ها انقدر امتیاز مثبت دادن.
باید با سیاست جلو رفت نه احساسات و ساده انگاری !!!
تقریبا دیگه میشه یقین داشت که توافق پایدار عملا امکان ناپذیره!
خدا به داد دنیا برساند با این جمهوری خواهان جنگ طلب
آنقدر که اختلافات داخلی می تواند کشور را ضعیف کند جنگ و حمله نظامی نخواهد توانست ما را ضعیف کند پس کمی در گفتن الفاظ دقت کنیم
سلام .تا وقتی که دیگران تصمیم گیرنده باشن اوضاع همینه
چرا انفدر متن نا مفهوم است ! الان بلاخره نفهمیدیم که این طرح ها چیه ! یا اینکه منظورتون از شکل دیگر تحریم ها چیه !؟؟
از بس طول دادن كه اينطوري شد!
آخه داداش ایرج این آمریکایی ها جز مرگ درمانی ندارند!!! باید خودمون در داخل با هم به فکر مشکلاتمون باشیم.
ایران حسن نیت خود را در توافق هسته ای نشان داده است،حال اگر دول مستکبر انتظار باج خواهی دارند بهتر است ایران نیز به ادامه پیشرفت هسته ای خود مثل دولت قبل ادامه بدهد و توانایی بالقوه ی خود را برای تولید تسلیحات هسته ای برای مقابله با هر نوع زورگویی از سر بگیرد.
ما ملت ایران زیر بار زور و ظلم نمیریم تحت هر شرایط و تحریمی!!
سگ زرد برادر شغال است بایستی به غیرت و فکر جوانانمان تکیه کنیم و بدنبال حل مسئله در داخل باشیم و وابستگی مان را به حداقل برسانیم.
فلسفه شعار مرگ بر آمریکا ،مرگ خواستن برای ملتشان نیست بلکه برای ساقط شدن رژیمی است که هر روز مشغول توطئه چینی بر علیه کشور ماست.
با مرگ کسی چیزی درست نمیشه بد از بدتر میشه پول دارها پولدارتر فقیرها هم فقیر تر باید فکر درست کرد این اقتصاد مریض را در مان کرد
این جمهوری خواهان همیشه جنگ طلب بودند و هستند و زیر دست های یهودی ها
خدا به خیر بگزرونه
باور کنید که اگه بخوایم به حرف ای امریکا یها گوش کنیم هرروز دنبال یه بهونه میگردن وتمامی این بدبختیها ی ما زیر سر همین یهودیهاست
ژاپنی ها بعد از بمباران اتمی هیچ وقت مرگ بر آمریکا نگفتن ولی بعد از چند سال کاری کردن که اقتصاد امریکا محتاج اونا شد . اینو شکست آمریکا دونستن..
هر جناحی تو امریکا بیاد روی کار به حال ما فایده ای نداره .اقتصاد ما از اساس خرابه .نفت نباید در اقتصاد ما نقش زیادی داشته باشه .تا نفت بازیگر باشه امریکا هم مارو اذیت میکنه .
جمهوری خواه ها از دموکرات ها بهترن چون درست نمیتونن فکر کنن به عنوان مثال اگه جمهوری خواهان نبودن الان ما تو افغانستان و عراق اینهمه نفوذ نداشتیم.
جنگ زرگری بین سیاسیون امریکاییست مطمئنا این دو حزب از یک جا تغذیه میشوند و دستور میگیرند.
آمریکا هیچ غلطی نکرده هیچ غلطی هم نخواهد کرد مطمئن باشید ملت باتمام وجود پشت سر نظام و رهبری خواهد ایستادایران قرنهاست درمقابل دشمنان خودایستاده وآب از آب تکون نخورده گول تبلیغات رژیم جعلی و کثیف صهیونیسم را نخورید
عجب بازی شطرنجی شده .ایران کم نیار تو می تونی با سیاست و فکر بازی به نفع خودت تغییر بدی !
آمریکا ما مشتاق گزینه های روی میز تو هستیم مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی