بازدید 23157

چگونه مردم مسجدسلیمان مقابل باران موشک‌ها مقاومت کردند؟

برای ثبت این فاجعه و مظلومیت مردم غیرنظامی مسجدسلیمان، شهدای این حمله موشکی برای مدتی نه چندان طولانی در سردخانه‌های سیار خودرویی نگهداری و وزرات امور خارجه این حمله ویرانگر به مناطق مسکونی شهرستان مسجد سلیمان را به عنوان سند جنایت جنگی به سازمان ملل منعکس نمود.
کد خبر: ۴۴۳۷۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹ 22 October 2014
وقتی که شهید با دو حوری به خواب همسرش می‌آید!سی‌ام مهرماه، آغاز یکی از بزرگ‌ترین حملات وحشیانه و غیرانسانی رژیم بعثی صدام به شهر مسجد سلیمان بود؛ حملاتی که در راستای ایجاد ترس در مردمان دلاور مسجدسلیمان صورت پذیرفت، ولی با مقاومت جانانه تاریخی مردان و زنان این دیار تاریخ‌ساز، مسجدسلیمان در مقابل آماج موشک‌ها و گلوله‌ها ایستاد و حماسه‌ای بزرگ را در تاریخ دفاع مقدس ثبت کرد که تا ابد جاودان خواهند ماند.

 

به گزارش «تابناک»؛ در دوران دفاع مقدس، پس از آنکه رژیم صدام دریافت که نمی‌تواند در میادین نبرد به تجاوزش به خاک ایران ادامه دهد، روش‌های غیرانسانی و خلاف حقوق بشری برای تخریب عقبه جبهه‌های ایران و سپس پیشروی نظامی را در پیش گرفت و یکی از خطرناک‌ترین و پلید‌ترین این روش‌ها، بردن جنگ به عمق شهرهای ایران و قرار دادن مردم غیرنظامی کشورمان زیر رگبار موشک‌ها بود تا بدین ترتیب علاوه بر تضعیف روحیه مردم دلاور ایران، به قول خودشان جبهه تازه‌ای برابر ایران گشوده باشند.

در همین حال، بعثی‌ها این حملات را در شهرهای متصل به مناطق جنگی با شدت بسیار بیشتری در دستور کار قرار دادند تا این شهر‌ها را خالی از سکنه کنند و در همین راستا، مسجد سلیمان یکی از نقاط هدف ارتش تا دندان مسلح صدام بود که با موشک‌های عظیم آماج قرار گرفت؛ حملاتی که از عصر روز سی‌ام مهر ۱۳۶۲ آغاز شد و در ابتدا با سه فروند موشک اسکاد B در دو مرحله، هدف قرار گرفت که در مجموع این حمله خونین ۱۲۴ تن از شهروندان مسجد سلیمانی شهید و بیش از ۳۰۰ تن مجروح شد.

چگونه مردم مسجدسلیمان مقابل باران موشک‌ها مقاومت کردند؟
در مرحله اول این حمله موشکی ددمنشانه رژیم بعثی دو فروند موشک رأس ساعت ۱۵ به دو محله چاه نفتی و سبزآباد اصابت کرد؛ اما این آغاز حملات بود و کشتار اصلی بعثی‌ها ساعتی بعد شدت گرفت تا میزان رذالت این خونخوران که با حمایت جهانیان قصد تصرف این دیار را داشتند بر جهانیان مشخص شود، اما در دومین حمله موشک چه شد و چگونه خیابان‌های مسجد سلیمان به رنگ خون درآمد و نشان سرافرازی مردم دلیر این خطه شد؟

در مرحله بعدی که حدود یک ساعت بعد به وقوع پیوست، در حالی که بر اثر تصادف دو خودرو در خیابان ۱۷ شهریور، به عنوان یکی از خیابان‌های اصلی مسجدسلیمان، بار ترافیکی سنگینی ایجاد شده بود، سومین فروند موشک دشمن بعثی به خیابان مذکور خورد که منجر به رقم خوردن یک فاجعه عظیم انسانی شد و یکی از حوادث غمبار و تکان‌دهنده در ‌هشت سال جنگ تحمیلی را به بار آورد که هیچ‌ گاه از حافظه مردم پاک نخواهد شد.

در این حمله موشکی وحشیانه رژیم بعثی ۱۲۴ شهروند بی‌دفاع مسجدسلیمانی به شهادت رسیدند و بیش از ۳۰۰ تن مجروح شدند که بسیاری از ایشان جزو جانبازان هستند و بر اثر موج انفجار اصلی و انفجار خودرو‌ها، بیش از یکصد واحد مسکونی و تجاری ویران شدند که در جنگ شهر‌ها حادثه‌ای بی‌سابقه ـ به لحاظ حجم کشتار در چنین محدوده جغرافیایی و با این سرعت ـ و تلخ بود و به ‌رغم بایکوت جنایات‌ صدام علیه مردم ایران توسط رسانه‌های بین‌المللی در آن مقطع، این فاجعه بازتاب جهانی ‌داشت.

چگونه مردم مسجدسلیمان مقابل باران موشک‌ها مقاومت کردند؟

برای ثبت این فاجعه و مظلومیت مردم غیرنظامی مسجدسلیمان که اینچنین به دست قصابان بعثی سلاخی شده بود، شهدای این حمله موشکی برای مدتی نه چندان طولانی در سردخانه‌های سیار خودرویی نگهداری و وزرات امور خارجه این حمله ویرانگر به مناطق مسکونی شهرستان مسجد سلیمان را به عنوان سند جنایت جنگی به سازمان ملل منعکس نمود؛ اما به رغم ثبت این فاجعه، شاهد توقف این حملات نبودیم.

پس از این حمله خونین موشکی شهر مقاوم مسجدسلیمان تا پایان جنگ تحمیلی بصورت متناوب و در بیش از ۹۰ مرحله مورد تهاجم موشکی و بمباران هوایی قرار گرفت و در هر تهاجم دشمن بعثی، چندین محله مسکونی این شهر ویران و هزاران تن از شهروندان بی‌دفاع مسجد سلیمانی در طول این حملات شهید و مجروح شدند اما مسجد سلیمانی‌ها هیچ‌گاه دیارشان را ترک نکردند و در ‌دوران دفاع مقدس مردانه ایستادند و دشمن را از تصرف دیار ابرمردان ناامید ساختند.

شهرستان مسجدسلیمان واقع در شمال استان خوزستان و اولین زادگاه نفت، بیش از ۱۸۰۰ شهید و بیش از ۴۰۰۰ جانباز تقدیم انقلاب نمود؛ اما در همه مقاطع این جنگ تاریخی همچون یک سنگر مستحکم پابرجا ‌ماند و بار‌ها موشک‌ها نیز نتوانست خللی در مقاومت این مردم قهرمان‌پرور که تاریخ همواره به بزرگی از ایشان یاد کرده، ایجاد کند و از این منظر به روح بزرگ این قهرمانان وطن درود می‌فرستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
همیشه مقاومت و پپایداری جواب داده.
پاسخ ها
محمدخان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
خیلی راحت از جان آدما صرف نظر میکنی.اونایی که مردن مورچه نبودن آقای ناشناس . اونها آدم بودن. .
زنده باد شیران بختیاری
روح همه شهدا شاد باد.متاسفانه مظلومیت مسجدسلیمان هنوز در سیمای این شهر و روح مردمان ان جاریست و کم لطفی مسئولان دلیل عمده این امر است
پاسخ ها
محمدخان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
بله . اما از کج سلیقگی خودشونه.
تاسف بار تر اینکه که خانه هایی که بر اثر این موشک باران ها کاملا تخریب شده اند پس از گذشت 26سال از جنگ تحمیلی هنوی بازسازی نشدن
من در آن تاریخ در مسجدسلیمان زندگی میکردم واز توجه تابناک به این روز سپاسگزارم صدام نتوانست مردم را قادر به ترک شهر کند ولی غول بیکاری وفقر بیشتر مردم را آواره شهرها کرد من هم یکی از هزارها هزار
خوب در جواب هم ما الان داریم برای برادران عراقی بیمارستان میسازیم .
دورود بر همه شهیدان ایران مخصوصا شهدای مسجدسلیمان
بنازم به این همه غیرت و مقاومت
بعدش چی به مردم مظلوم خوزستان رسید 3 موشک زده مسجد سلیمان 128 موشک اسکاد 9 و 12 متری زد دزفول با هزاران شهید یک لحظه هم مردم پا پس نکشیدن ولی الان آب دز که حقه قانونیشونه هم داره بردخ میشه برا شهر های دیگه
درود بر شهر مسجدسلیمان و شهدایش
اونوقت من متولد شهرستان مسجد سلیمان هستم. با چه سختی درس خوندیم.
با کمترین امکانات ممکن حالا بیکار هستیم.
نبود شغل، کمبود امکانات تفریحی و آموزشی و درمانی و .... در این شهر بیداد میکنه!!
در ضمن این شهرستان منبع عظمی از نفت و گاز رو هم دارا می باشد و سالیانه زیادی است که پول نفت این شهرستان باعث توسعه دیگر شهرهای کشور می شود.
درود بر غیورمردان و زنان بختیاری علی الخصوص مردم پایدار شهر مسجدسلیمان.
بعد از 26 سال از پایان جنگ این جز معدود دفعات است که از بمباران های متعدد این شهر قهرمان صحبت میشود.
سلام و درود بر شهرستان شهید پرور مسجدسلیمان.
حقیر 4سال در دبیرستان ارتش مسجدسلیمان بودم وافتخار همرزم بودن را در سپاه را در دهلاویه سال 60 با شهیدان محمودی املاسیوندی وبازفتی را داشتم یادشان گرامی.
درود بر دلاور مردان و شیر زنان خوزستان
سیلی خدا صدا ندارد ...حالا ببینین عراقی ها با اون حزب خوناشام بعثی شان به چه روزی افتاده اند....
من ساکن مسجدسلیمانم
و هیچ وقت دوران مشقت بار در دوران جنگ را فراموش نخواهم نکرد...روزهای تلخی بود...
مردم شهيدپرورمسجدسليمان دين خودرابه كشورشان أدا كردند من هم اهل اين ديار پاكم كه دردي ماه سال ٦٥خانه مان توسط رژيم بعث هدف موشك قرارگرفت برادر وخواهرانم به شهادت رسيدند هر جنگي براي پيروزي بهائي دارد اميدوارم شهدا شفاعتمان كنند . مردم غيور مسجدسليمان پاينده باشيد
درود بر غیورمردان و شیر زنان لر
(اصیل ترین قوم ایرانی)
اگر مردم مسجد سلیمان بجای مردم دزفول بودند که آن همه هجوم موشکها را تحمل کرد حتما باید کلید تمام کشور را به انها میدادند تا راضی شوند. لااقل چند عکس هم از موشک بارانهای دزفول پیوست میکردید کی به کیه
ازبمباران هوایی صبح وبعدظهر وشب موشک باران شهر ایلام هم بنویسید باتشکر
ببخشید مسجدسلیمان رو با دزفول یا شهر دیگه ای اشتباه نگرفتین؟
سال 62 من9سالم بود چند تا از همکلاسی هایم تو همون بمباران ها کشته شدند هنوز وحشت بمباران ها وشکستن دیوارهای صوتی تو تنمونه ,لعنت به صدام لعنت به جنگ.
گر ایران زمین بختیاری نداشت گمانم که از بخت یاری نداشت
جانم فدای رهبر وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد
و اکنون پس از گذشت 25 سال از جنگ تحمیلی این شهر یکی از محروم ترین شهرهای ایران است.
خداوند شهدای ما رو با آقا امام زمان محشور گرداند
یکی این اطلاعاتو به تلویزیونی بده که وقتی صحبت از موشکباران و حمله هواپیما میشه از همه شهرها میگه بجز مسجدسلیمان
درودبرمردوم دلاورايران زمين
ما جواب موشک باران وتجاوز وغارت و..عراق را با نان سفره افراد خوزستانی میدهیم
خودمان مقصریم که...
به خاطر همینه که الان زندگی خیلی مرفه و سهر آبادی دارن ...
حق مسجد سلیمان این نیست ، کافیه فقط یه سر برید اونجا تا عمق فاجعه رو متوجه بشید ...
پاسخ ها
محمدخان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
مسجدسلیمان یکی از وحشتناک ترین شهرهای عمرم بوده.
درود برمردم ایران و خوزستان و مردم شهر مسجد سلیمان و همه شهیدان ، جانباران.
آن عصر وحشتناک را یادم می آید خدا لعنت کند صدام را . اما ایل غیور بختیاری (پارسی ترین پارسیان )با مقاومت جانانه تو دهن صدام زدند.
و اکنون شهری مظلوم در استان خوزستان قابل توجه مسولین محترم
چه دردی داره این عکس...
هرگز از یادم نخواهد رفت. آنموقع من در مسجدسلیمان داروخانه داشتم و آن روز باور کنید تنها کسی که توی مرکز شهر بود من بودم چون بقیه پرسنل با خانواده هایشان به خارج شهر رفته بودند و من بدلیل امدادرسانی و تامین داروی مورد نیاز مجروحین توی داروخانه بودم که برای لحظاتی از شدت بمباران توسط صدام نامرد دیدم شهر یکپارچه سیاه و تاریک شد.و بعد از آن شاهد تردد پی در پی ماشین های امداد رسانی از آمبولانس تا سواری و وانت بودم.
چه روزهای سختی بود
باسلام
با درود به روان پاك ان عزيزاني كه اجساد متلاشي شده آنها را با دستان خود جمع آوري كرده و در امبولانس گذاشتم (آن زمان نوجواني 13 ساله بودم ) و تاكنون آن صحنه ها از خاطرم پاك نشده است
اميدوارم هيچ وقت ديگر آن صحنه ها تكرار نشوند
کتاب های معتبر و خوب در مورد جنگ تحمیلی به ما معرفی کنید که تاریخ جنگ رو ما جوونا بدونیم
با خواندن این مطلب به یاد آن روزها اشک میزیزم، من روزها رو یاد دارم، مسجدسلیمان شهر بختیاری ها، شهر غیرت و جوانمردی
یاد و خاطره همه ی آن عزیزان تا ابد گرامی باد
ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت دست اندرکاران سایت تابناک،
بنده ساکن شهرستان مسجدسلیمان ام، دوران جنگ هم بخوبی بیاد دارم که چگونه این شهر مورد حمله موشکی یا جنگنده های رژیم بعث قرار گرفت و هیچ گاه مردم اين شهر بخاطر عرقی که داشتند چون بختیاری اهل فرار و خیانت نیست، از این شهر کوچ نکردند، اما يه گله ای هم دارم که چرا به فکر اين شهر مذهبی نيستند، عدم وجود امکانات رفاهی ، پزشکي ، تفريحی باعث شده خيلي ها از این شهر کوچ کنند، به امید مسجدسلیمانی آباد
من تا حالا نميدانستم مسجدسليمان هم اينقدر درگير جنگ بوده.
رسانه هم كه ميلي است و خيلي لز واقعيات را نميگويد
روح شهدا شاد و مسجدسلیمان سرفراز و آباد باد .
درود بر مسجد سلیمان، دیار نظم، خرد ،دلیری و اصالت
تشکر از این گزارش، عالی بود بله درسته ما مردم مسجدسلیمان بارها و بارها بمباران شدیم هم جنگنده ها و هم موشک ها وحشیانه زدند پایتخت نفتی خاورمیانه را، ما همیشه نام ایران ورد زبانمان است، ایستادیم در مقابل دشمن خونخوار بعثی. اینجا شهر در محرومیت کامل بدون امکانات شهری و با انبوهی از جوانان بیکار دست ب گریبان است، با این همه خسارت و حمله موشکی و بمباران و اینهمه شهید و جانباز و اسیر ، آیتم مناطق جنگی تو فیش حقوقی ماها تعلق نگرفت،، اینجا غیورمردان بزرگی داشته و دارد و سرلشکر رضایی یکی از همین دریادلان ، بچه همین دیار در محله سرمسجد بود که فرماندهی جنگ را بخوبی اداره نمودند، و همت ها و کاظمی ها و سلیمانی ها همرزم این مرد بزرگ بودند،
مسجدسلیمان نیازمند نگاه مسئولین میباشد این شهر دین خود را ب وطن خیلی بیشتر ادا کرده، از استخراج نفت از حدود یک قرن پیش تا دو سد و نیروگاه بزرگ همیشه به ایران خدمت نموده ، دلمان خون است اما وفادار ب ایران و ایرانی
جواب این سوال میشه به بدبختی مقاومت کردند بندگان خدا. با مصیبت فراوان. از روی بیچارگی و نداشتن ها. کجا میرفتند؟ میدونی چقدر خون دادند؟
جوایران نباشد تن من مباد
هم مسجد سلیمان هم دزفول دچار فقروفلاکت هستند بااین تفاوت که مسجد سلیمان زمانی ازابادترین وبا امکانات کم نظیر مردم زندگی میکردند واکنون ازفقیرترین شهرهای ایران وازدست دادن همه ان امکانات همه جای ایران گرسنه از گرانی سرای همه مااست انهمه پزدادیم که اعراب .... اما اکنون میگوییم کاش عرب انطرف اب میبودیم روزگاره گهی پشت زین وگهی زین به پشت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان