بازدید 52916

چند نفر ثروتمند در ایران زندگی می‌کنند

کد خبر: ۴۴۱۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵ 11 October 2014
خبرآنلاین نوشت: بررسی های مرکز آمار ایران نشان می دهد، فاصله اولین دهک درآمدی با آخرین دهک درآمدی چیزی حدود سالی 40 میلیون تومان است.

مینی بوس قدیمی پر است از دانش آموزان سال چهارم دبیرستانی در جنوب شرق تهران؛ جوان هایی 17،18 ساله که قرار است یک اردوی تفریحی را در ارتفاعات کُلک چال بگذرانند. در مینی بوس خبری از سر و صدای دختران دبیرستانی نیست، راننده برای میان بر زدن از کوچه های سبز و آرام شمال تهران می گذرد و بچه ها دو نفر دو نفر زل زده اند به شیشه ی کنار صندلی های شان. شیشه هایی که از پشت آن نمای خانه های ویلایی مجللی پیداست، از آن خانه ها که حتی شاه زاده ی سوار بر اسب سفید رویای این دخترکان هم ندارد. دختری که پدرش جانباز است و همراه مادر و سه برادرش در واحد اجاره ای 50 متری زندگی می کند، به دوست کنار دستی اش می گوید:«اگر این ها در این خانه ها زندگی می کنند، ما دقیقاً چه کار می کنیم؟!» سؤال او به جواب نمی رسد تا کمی بعد از پشت شیشه ی گوشی خودش به داخل این خانه ها و اعیانی تر از این ها خیره شود، جوان هایی حقیقی را که در صفحه ای مجازی سبک زندگی شان را به نمایش گذاشته اند، بی واسطه ببیند و بیشتر به زندگی و جوانی خودش شک کند؛ حیرت زده از فاصله ای بسیار فراتر از دو ساعتی که آن روز با مینی بوس از محله ی خودش تا محله ی آن ها در یک شهر طی کرده بود.

صفحه ی «بچه پول دارهای تهران» یا « Rich kids of Tehran» 4 هفته پیش متولد و پس از آن که در شبکه های ماهواره ای معرفی شد روز به روز فالوِر یا دنبال کننده های بیشتری پیدا کرد، تا بیش از 90 درصد دیگر از اقشار جامعه به تماشای زندگی آن ها در خانه ها و برج های آن چنانی بنشینند و از تهمت و ناسزا گرفته تا تعریف و تحسین نثارشان کنند. نیازی نبود منتقدان از فقیرترین ها و دهک های اول و دوم کشور باشند، جوان هایی که خانواده هایشان در دهک های میانی جای می گیرند بیشترین معترضان و منتقدان را تشکیل می دادند.

طبق گزارش مرکز آمار ایران 66 درصد از خانواده های ایرانی در واحدهای زیر 100 متر زندگی می کنند که از این میزان 22 درصد واحدی کمتر از 60 متر دارند. به اعتقاد کارشناسان اجتماعی وقتی قاطبه متوسط جامعه برای اولین بار با نمایشگاه زندگی 0.27 درصد از دهک دهمی ها که وسعت خانه های آن ها بالای 500 متر است مواجه می شوند، طبیعی است واکنش های منفی زیادی داشته باشند.در یکی از کامنت های این صفحه نوشته شده:«ثروت زیباست اما تنها زمانی که تقسیم شده باشد. انباشت ثروت، دزدیدن آن را موجه می کند. اگر باز پس گرفتن سهم ما از شما اسمش دزدی است پس ما دزدیم. آن چه که در دستان شماست ریشه در فلاکت چندین سال فشار و درد اقتصادی طبقات فرو دست و فراموش شده دارد.»

بچه پول دارها تنها عکس خانه های شان را برای اینکه به دنیا تصویر دیگری از ایران نشان دهند پست نکرده اند، از پورشه و هواپیمای شخصی گرفته تا ساعت های رولکس و غذاهای اشرافی و عجیب و غریب در نمایشگاه سبک زندگی شان خودنمایی می کرد. بانک مرکزی در سال 90 گزارش داده بود که خانوارهای دهک دهم سالانه بیش از یک میلیون و 402 هزار تومان و دهک اول 34 هزار تومان برای فست فود خرج می کنند. این گزارش نشان می دهد پولدارترین قشر کشور 41 برابر بیشتر از ضعیف ترین قشر برای رستوران و هتل هزینه می کنند. طبیعی به نظر می رسد که با یک موج رسانه ای برنامه ریزی شده این تفاوت ها از محدود شدن در آمار و ارقام بی احساس خارج شود و احساس اکثریت متوسط را برانگیزد.

صفحه ی بچه پول دارها در یکی دو هفته ی اخیر پر بحث ترین موج شبکه های اجتماعی بود. در حالی که بسیاری از کاربران نقدهای تند و تیزی را روانه ی آن ها می کردند، بسیاری دیگر از افراد و به خصوص نخبگان اجتماعی در پست هایشان منتقدان را هدف می گرفتند و معتقد بودند نباید از دیدن خوشی و رفاه زندگی دیگران برآشفت، و ثروت مندی و در رفاهی بی درد زندگی کردن را مذموم دانست. افزایش روز به روز مخاطبان و منتقدان پول دارهای تهرانی تا جایی گسترش پیدا کرد که روز گذشته به فاصله ی کم تر از 10 ساعت تعداد فالوِر یا دنبال کننده­ های آن از 60 هزار به 97 هزار و500 نفر رسید. درست در همان لحظه ها بود که اداره کننده یا اداره کننده های صفحه سریعاً به حذف 190 پست خود دست زدند و وقتی به صفر رسید به انگلیسی پیام گذاشتند:«در حال حاضر این صفحه به دلیل حجم عظیم تبلیغات کاذب بسته شده» دلیل غیرموجه و تردید برانگیزی که آن ها تبلیغات کاذب نامیدند از سرمقاله ی روزنامه ی کیهان گرفته تا رسانه های معتبر خارجی را به خود اختصاص داده بود. رسانه هایی که معتقد بودند این عکس ها نشان می دهد تحریم ها زندگی تمام ایرانیان را با مشکل مواجه نکرده و برای بعضی ها اوضاع برعکس بوده است. روزنامه ی نیویورک پست آمریکا نیز در گزارشی تصویری از این صفحه نوشته بود:« تصاویر مشابه است. فرقی نمی کند که در آمریکا باشی یا در ایران اگر جزء آن یک درصد ' اولترا پولدارها' باشی زندگی ات در هر جای دنیا شبیه به هم است.» حالا موج مجازی این صفحه کمی فروکش کرده، اما حکایت واقعی شباهت بچه پول دارهای تهران به آمریکایی ها، و تفاوت هایی با فاصله های کهکشانی از هم شهری ها و هم وطنان خودشان، کسانی که از پشت شیشه ها نگاه شان می کنند، هم چنان باقی است.

بررسی های مرکز آمار ایران نشان می دهد، فاصله اولین دهک درآمدی با آخرین دهک درآمدی چیزی حدود سالی 40 میلیون تومان است. یعنی دهک اول که کم درآمد ترین گروه کشور محسوب می شود، به طور متوسط سالی 4 میلیون و 500 تومان درآمد دارد و دهک دهم که پردرآمدترین گروه است، سالی چهل و سه میلیون و 580 هزار تومان به دست می آورد. البته دهک هشتم و نهم هم فاصله زیادی تا پردرآمدترین گروه دارند. به طوری که آنها، هر کدام به ترتیب با درآمد 20 و 25 میلیون تومانی در سال نصف دهک دهم درآمد به دست می آورند. با تقسیم درآمد آنها به 12 ماه سال، تقریبا دهک هشتم و نهم، ماهی یک و نیم تا دو میلیون تومان بدست می آورند.

بررسی ها تایید می کند دهک دهم درآمدی که ثروتمندترین اقشار ایران را در دل خود جایی داده است، 2 میلیون نفر جمعیت دارند. براین اساس 2 درصد از جمعیت ایران را ثرتمندان تشکیل می دهند. طی هفته های گذشته و پس از راه اندازی صفحات اجتماعی در فضای مجازی، 2 درصد جمعیت ایران به صدر اخبار آمده اند. 2 درصدی که پیش از این چندان تمایلی برای نمایش ثروت خود نداشتند. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۵
انتشار یافته: ۴۶
نابرده رنج , گنج میسر نمیشود . اونایی که از راه حلال و بازحمت بدست آوردن نوش جونشون . ولی لیست بدهکاران بانکی اعلام بایدد گردددددددددددددددددددد.
ها ها ها ها ها ها ها ها ها ها ها ها .آدم یکزمانی میشنید پولدار یاده آدمهای حسابی با رگ و ریشه 200 ساله میوفتاد.الان طرف و میگن پولدار بهش .میبینی 6 ساله پیش لبو فروش بوده.اسم ننه باباشم بلد نیست بنویسه.فقط راه کلاهبرداری رو خوب یادگرفته
پول دارترین دهک سالی 43 میلیون بدست می آورد؟
این آمارها از کجا در میاد؟
بعد این ماشین های چند 100 میلیونی حتما برای خرزو خان است! با سالی 43 میلیون که نمیشه از این ماشین ها خرید
دولت دهم چه بر سر این مردم اورد!!؟ یعنی حالا 90 درصد مردم تقریبا فقیرند ! و حتما به خاطر ان مسئولان وقت ، مرتب میگفتند ضریب جینی کاهش یافته!!!!
اگر اداره امار چنین اطلاعات دقیقی راجع به فاصله طبقاتی در ایران دارد، چرا کسی شهامت قطع یارانه ثروتمندان را ندارد؟
بزرگترین مشکل مدیران ما ضعف در تصمیم گیری و عدم قاطعیت در اجرای آن است.ما به کسانی یارانه می دهیم که پول سیگار و آدامس و...آنها از حقوق ماهانه بسیاری از افراد معمولی بیشتر است.مشکل برخی از ثروتمندان در کشور ما این است که یک شبه و از خلاء های قانونی و از زمان جنگ تا تحریم پولدار شده اند و الان هم چشمشان به 45500 تومان است و آن را حق خود می دانند.مناعت طبع صفتی است که بسیاری آن را گم کرده اند....
واقعا از این چرندیات خسته نمیشید؟ این آمارها به در پیچیدن سبزی میخوره. آخر سالی چهل و سه میلیون پولی است؟ میشه ماهی چهار میلیون. هم اجاره یک آپارتمان دویست متری ماهی ده میلیونه. کسایی رو میشناسم که پول توجیبی هفته گی شون ماهی پنج شیش میلیون و بعضی وقتها هم خرید های چند صد میلیونی مثل جت اسکی و غیره میکنن. یک سفر تا اروپا با فرست کلاس برای هر نفرشون چهل پنجاه میلیون در میاد. با درامد سالی چهل میلیون کی میتونه ماشین بالای صد میلیون سوار شه. واقعا مردم رو خر گیر آوردین
با سلام تابناک جان چرا آمار دقیق نمی دی الان در محل کار بنده پزشک هایی هستند که در ماه بالای 40 تا 50 میلیون درآمد دارند یعنی در سال حدود 600 میلیون تومان . پس اینها در کدام دهک قرار می گیرند.
هر چند روش نمایش این افراد فخر فروشی ثروتمند بودن بود ولی این یادمون باشه که ثروت همیشه از راه حرام بدست نمی یاد ثروت خوبه و منفی نیست، یادمان باشد که پیامبر بازرگان بود (همانی که در جامعه ایران امروز از آن به عنوان دلال یا بیزینس من یاد می کنند) یادمان باشد که کسی که در راه کسب روزی کار کند و حادثه ببیند شهید به حساب می آید یادمان باشد که بزرگترین تفریح از قول حضرت علی کار است و با کار کردن مطمئنا ثروت نیز بدست می آید. یادمان باشد که فقر دیوار به دیوار کفر است... خواهشا ثروتمند شدن و ثروتمند بودن را تقبیح نکنید که فجایع زیادی برای فرهنگ و پیشرفت جامعه داشته و خواهد داشت.
یه آمار هم از گداصفتان و نو کیسه ها بده
مرکز آمار اشتباه میکند بنظرم فاصله درآمدی دهک 10 تا 1 در حد میلیارد است در سال اگر 40 میلون بود که خوب بود
یعنی چی ،؟ثروتمندترین ها یا دهک دهم بطور متوسط سالی 43میلیون و580هزار تومان این مبلغ برای یک روزشان هم نیست به عبارت دیگر دهک دهم بطور متوسط ماهی تقریبا 4میلیون تومان در آمد دارند؟بهتر بود آن 2.درصد را جداگانه در؟آمدشان را محاسبه واعلام می کردید آخه هزینه خرید میوه در هر ماه بیش از چهار صد هزار تومان است بقیه پیش کش
جالبی شبکه های اجتماعی همینه دیگه!
خب باييد جنبش 98 درصد راه بياندازيم و اعتراض كنيم البته اگر صدا وسيما سانسور نكند و همه چيز را خوب جلوه دهد.
تفاوت 40میلیونی برای یکماه ظاهرا" اشتباه شده.
همه امارا غلطه کم نیستند در این مملکت روزی چهل ملیون تومان درامد دارن سالی چهل و سه ملیون درامد که در امد معمول رده های میانی مدیریتی است مثل رییس یک شعبه بانک .رییس اداره در مرتبه شهرستان نه مدیر کل و اغلب مهندسان که نطر به سابقه ماهی سه تا 15 تومان حقوق می گیرن در امد سالی 4500000 هزار تومان اولین دهک قرین به واقعیته اما دهک بالا و دهم حداقل ساعتی 4500000 تومان و تا چند برابر این هم در امد دارند
آن تصاویری که در صفحه بچه پولدارها بود را آخر چطور می شود با سالی چهل میلیون هم کسب کرد؟ آن سبک زندگی حداقل ماهی 100 میلیون تومان درآمد می خواهد.
به نظر من اطلاعات مرکز آمار ایران از پولدارهای ایران غلط و ناقص است و طبقات دیگری را اشتباهی ثروتمند گرفته است. و ثروتمندان واقعی در آمار ایران خودشان را بین فقرا قایم کرده اند.
ثروتمند اشكالي نداره ولي تو ايران تازه به دوران رسيده ها زياد شده با اين اقتصاد مسخره
تابناك عزيز
بهثر نيس جوري بنويسي كه در پايان مقاله راه حلي براي كم كردن اين فاصله طبقاتي نشون بدي در همه جاي دنيا وجود داره ولي منطقي ! پولداره هم ما ليات خودش داده از رانت استفاده نكرده
66 درصد زیر 100 متر و 22 درصد زیر 60 متر. این آمار قطعاً لزوم افزایش جمعیت رو توجیه می کنه!!!!!!
اطلاعاتتون در مورد مقادیر درآمد دهک هم و سوپر پولدار ها پرت وپلاست.43 میلیون درآمد سالانه اون هم به تومن که چیزی نیست بابا جون اینه ماشینشون بالای میلیارد قیمت داره اونوقت چطور درآمد سالانه شون اینقدره؟؟؟؟؟؟؟؟شاید منظور ماهانه باشه که این یه کم معقوله.اگر درآمد سالی 43 میلیون تومن یعنی ثروتمند آنچنانی پس خیلیییییییییییییی ها از جمله بنده حقیر هم باید جزو مایه دار ها باشیم اما افسوس و صد افسوس....
سالی چهل و سه میلیون تومان در آمد پر درآمد ترین گروه ؟؟ شوخی میکنی؟
مگر شهرام و بابک و ...تا دیروز وضعیت خانوادگیشان چه بود؟چیزی که توی ایران معنی نداره خجالت است.آمار بگیرید اکثر قاطع همین دزذها یا پولدارهای یکشبه تا دیروز حاشیه نشین بوده اند.
چی میگی برادر من
الان خط فقر تو تهران حدود 22 میلیون تومان در ساله اونوقت درآمد بالاترین دهک 43 میلیونه؟؟!!!
خیلیا الان به درآمد کمتر از سالی 100 میلیون تومن رضایت نمیدن
این اعدادی که گفتید مخصوص قشر کارمنده
20 میلیون در سال؟ آه
این امار اشتباه هستش بابا شما میگین سالی 40 میلیون دهک بردرامد هستند اخه با سالی 40 تومن کی میتونه یه ماشین خوب بخره اینا درامد چند ده میلیاردی دارن بابا
با این حساب شما متوسط درامد دهک دهم در ماه حدود سه و نیم میلیون تومان است .اما سوال اصلی این هست که فاصله سه و نیم میلیون تومان درامد ماهانه تا زندگی کردن در ویلاهای چند ده میلیارد تومانی چقدر هست؟اگر اطلا عات شما درست باشه یعنی درامد 0.1 درصد بالای دهک دهم هم از کل 9.9 درصد پایین تر این دهک خیلی بیشتر است.
سایت وزین تابناک منظور از 40 میلیون درآمد در سال به ازای هر نفر میباشد ؟ یا یک خانواده چهار نفره.

درآمد سالانه من با یک خانواده چهار نفره حدود 40 میلیون میباشد اما هرگز نمی توانم حتی ساعت این افراد را بخرم چه رسد به خانه هایشان یا لاستیک ماشین آنها . در ارائه آمار خود دقت فرمائید لطفاً
افزایش روز افزون فاصله طبقات اجتماعی در گوشه گوشه تمام کشور هویداست ولی سوال اصلی را چه کسی پاسخ می دهد از کجا اورده ای ؟ بررسی فرایند ثروت افسانه ای این افراد توسط کدام نهاد انجام می شود ؟
فقر و فساد و تبعیض .
درمورد ثروتمندان رو اشتباه نوشتید 43 میلیون تومان برای خیلیها درآمد یکماه وبرای خیلیاهای دیگه درامد یکهفته ویا فقط یکروز میباشد دهک درآمدی ثروتمندان درست محاسبه نشده.فقط درآمدهای قابل کشف محاسبه شده ودرآمدهای خارج ازسیستم دولتی وبازارو... محاسبه نکردید!!!
واقعیات را تحلیل نماییم :
1- در همه کشورهای جهان اختلاف طبقاتی ناشی از عوامل مختلف از قبیل تلاش ، نوع شغل ، سطح تحصیلات و حتی فساد وجود دارد.
2- در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) و حضرت علی (ع) هم اختلافات طبقاتی زیاد وجود داشته اشت و تاریخ و روایات زیادی وجود دارد.
3- با توجه به منابع عظیم نفت و گاز و معادن محتلف و دریاها و زمین های زیاد خاصلخیز و جوانان و تحصیلکرده ها و غیره ، فقر و فساد و اعتیاد و اختلافات طبقاتی شدید ناشی از سوء مدیریت گسترده در سالیان دراز توام با فساد مافیایی گسترده در بخشهای زیادی از اقتصاد و تجارت و غیره دارد.
4- نفوذ و اقدامات اقتصادی بخشهایی که نباید در اقتصاد دخالت نمایند موجب توسعه سوء مدیریت توام با مفاسد اقتصادی ناشی از حاشیه امن این گروه ها دارد.
لذا اختلاف طبقاتی خارج از عرف را باید تحلیل نمود و نباید به آن ظاهر احساسی داد.
کدام آدم بیسواد این را نوشته است.
دهک یعنی یک دهم مردم جامعه که می شود هفت و نیم میلیون نفر، یعنی ده درصد، یعنی از هر ده نفر یک نفر، یعنی . . .، نه دو درصد.
با سالی 40 میلیون تومان درآمد و پس انداز همه آنها پس از 10 سال طرف می تواند یک خانه 400 میلیونی بگیرد این نشان می دهد قیمت ملک با درآمد حتی پردرآمدها نیز همخوانی ندارد.
لطفا یکی از مرکز محترم بپرسد درآمد چهل میلیونی در سال یعنی ماهی 3 میلیون و سیصد هزار تومان. پس من جزو دهک اول مخسوب می شوم اما در خانه زیر 100 متر و به صورت مستاجری زندگی می کنم و ماشین ندارم و سالی به روز دوبار به فست فود می روم.. لطفا یک نفر حق مرا از مرکز آمار بگیرد چون خانه ویلایی بالای 500 متر من را از من گرفته اند!!!!!!!!!!!!!
یعنی الان من که حقوق ماهیانم 1.5 میلیون هست جزو پولدارها حساب میشم؟!!!
خدایا ،ما کجا و با چه کارشناسانی زندگی میکنیم؟
سرم رو به کجا بزنم؟
این دهک رو ما نفهمیدیم چیه؟ یعنی چی دهک دهم سالی 43580000 تومان درآمد دارند؟ حساب آدمایی که حقوق دریافیشون ماهی بیش از 20 میلیون تومانه چی میشه (یعنی سالی 240 ملیون تومان)؟
حالا بماند اونایی که درآمد ماهیانشون سر به فلک میزنه... این امارها کلا غلطن
به نظر مي رسه محاسبات حقوق كم درآمد براي ماهيانه 375000 تومان انجام شده است كه در حال حاضر حداقل حقوق 680000 تومان مي باشد با اين حساب شما كسي كه با حداقل حقوق هم كار ميكند را از قشر متوسط در نظر گرفته ايد كه با اين اعداد كم گزارش تهيه شده است.
در حاليكه به نظر مي رسه در ايران حداقل حقوق براي يك زندگي بسيار معمولي در حال حاضر بايد بيش از 1500000 تومان باشه كه نيست.
شايد دو درصد افراد ثروتمند باشند ولي اين افراد براي حقوق ماهي 3600000 تومان ثروتمند نشده اند كه باهاش مازراتي و امثالهم بخرند.
پیش به سوی ایجاد جامعه بی طبقه توحیدی
شعار اوایل انقلاب بود
یعنی با سالی 40 50 میلیون می شه اتومبیل پورشه و آپارتمان 10 میلیاردی و ویلای 10 میلیاردی خرید یا حساب کتاب نمیدانید یا فکر می کنید ما فقرا حساب کتاب نمی دانیم
درآمد سالیانه 25 میلیون میشه دهک نه؟ یعنی ما ثروتمند بودیم و خبر نداشتیم؟ آخه با درآمد ماهی 1.800.000 فکر می کردم زیر خط فقرم ولی امروز فهمیدم که جزء دهک نهم هستم و یه جورایی ثروتمند به حساب میام!!!!!!! خیلی خوشحال شدم !!!!!!!!!!!!!!!
اگر سیستم مالی ما سالم بود هیچ کس نباید به بچه های پولدار تهران اعتراض می کرد!!! چون طرف مثلا پدرش پولداره این پسر هم داره حالشو میبره ولی چون بی حساب و کتاب هست معلوم نیست چطور پولدار شدند همه حساس می شوند.پولدار مولد اقتصاد ولی رانت خوار بلای اقتصاد...
آقا جان دهک دهم که نوشتی سالی 40 میلیون و . این فکر می کنم ماه باشه قوربونت برم ؟
بخدا قسم اگر شمشیری داشتم که یه لبش علم و لب دیگرش تیغ بود تا پای جانم سر از تن این انگل صفتان دزد شکم باره جدا میکردم فقط کاش قدرت شناخت واقعیش روهم داشتم تا حق کسی ضایع نشه یک مشت دزد مال مردم خور و انسانهای متکبری که با غرور داشتهای خودشون رو به رخ مردم فرو دست میکشانند و در مناطق دزد نشین همون بالا شهر مانور میدن لیاقتشون فقط مرگ با شمشیر هست تاخون نجسشون رو زمین بپاشه
سالی 43 میلیون دهک دهم ؟ مرد حسابی اینا سالانه به میلیارد قانع نیستن . چی میگی شما؟
تاسف اینجاست که این مولتی تریلیاردرهایارانه هم می گیرندواین دولت جرات قطع کردن آن رانیزندارد
واقعا"برداشتتان اینه؟ بالاترین درآمد 44میلیون در سال؟
اگر بیشتر دقت فرمائید هستند اشخاصی که هر ساعت 10میلیون تومان در آمد دارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی