بازدید 118603

حافظه هیبریدی چیست و چه تفاوتی با HDD و SSD دارد؟

آیا برای نخستین بار است که نام حافظه یا دیسک سخت هیبریدی به گوش شما می‌رسد؟ قطعا شما تنها نیستید و بسیاری دیگر نیز در این زمینه چیزی نشنیده‌اند. این فن آوری جدید بوده و هنوز به شکل انبوه در بازار سخت افزار وجود ندارد و در نتیجه اطلاعات چندانی از آن نزد عموم کاربران موجود نیست؛ اما بگذارید شما را با این درایو‌ها آشنا سازیم.
کد خبر: ۴۳۷۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰ 26 September 2014
حافظه هیبریدی چیست و چه تفاوتی با HDD و SSD دارد؟

آیا برای نخستین بار است که نام حافظه یا دیسک سخت هیبریدی به گوش شما می‌رسد؟ قطعا شما تنها نیستید و بسیاری دیگر نیز در این زمینه چیزی نشنیده‌اند. این فن آوری جدید بوده و هنوز به شکل انبوه در بازار سخت افزار وجود ندارد و در نتیجه اطلاعات چندانی از آن نزد عموم کاربران موجود نیست؛ اما بگذارید شما را با این درایو‌ها آشنا سازیم.

به گزارش «تابناک»، امروز می‌خواهیم درباره حافظه‌های هیبریدی، نحوه کار و مزایای آن‌ها صحبت کنیم؛ تا آنجا که خلاصه وار می‌توان گفت، تفاوت این نوع از حافظه با دو نوع SSD و HDD در نحوه کش کردن داده‌هاست. کش کردن داده‌ها به عملیات ذخیره داد‌های تازه استفاده شده برای کاربری آتی اطلاق می‌شود که عموما بین RAM و CPU انجام می‌شود. این امر منجر به سریع شدن محاسبات آتی و صرفه جویی در زمان می‌شود.

درایو یا حافظه هیبریدی هم عملیات کش داده‌ها را انجام می‌دهد؛ اما نه در بین RAM و CPU بلکه بین RAM و خود حافظه.
حافظه هیبریدی چیست و چه تفاوتی با HDD و SSD دارد؟

یک حافظه هیبریدی چگونه حافظه ای است؟

بگذارید دقیق‌تر بررسی کنیم. تا اواخر سال ۲۰۱۲ تولیدکنندگان حافظه یا HDD – Hard Disk Drive – و یا SSD – Solid State Drive – و یا هر دو آن‌ها را با هم تولید می‌کردند. SSD‌ها در داخل خود از ساختاری شبیه به RAM‌ها برخوردارند و پوشیده از مدارهایی هستند که اقدام به ذخیره اطلاعات با سرعت بالا می‌کنند. بر خلاف HDD‌ها که در آن‌ها هیچ نشانی از عملیات مکانیکی نیست.

حافظه هیبریدی تلفیقی از HDD و SSD است. در این نوع حافظه، دو نوع ساختار HDD و SSD وجود دارد که از اولی برای ذخیره داده‌ها و از دومی برای کش کردن داده‌ها استفاده می‌شود. در نتیجه، چنانچه بعدا CPU به این داده‌ها نیاز باشد، دسترسی به آن‌ها فوق العاده سریع‌تر خواهد بود. یک حافظه هیبریدی، یک HDD است که از ساختار SSD برای کش کردن داده‌ها بهره می‌گیرد.
حافظه هیبریدی چیست و چه تفاوتی با HDD و SSD دارد؟


همان گونه که می‌دانید، در SSD‌ها خبری از دیسک گردان نیست. بر خلاف آن HDD ساختاری متشکل از دیسک‌های مغناطیسی دارد که داده‌ها روی آن‌ها ذخیره می‌شوند؛ اما در SSD جای این دیسک‌های مغناطیسی را مدارهای الکتورنیکی گرفته‌اند و هیچ عملیات مکانیکی وجود ندارد. در نتیجه سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در آن‌ها بیشتر است.

در حافظه های هیبریدی این هر دو عملیات وجود دارد. نوع Firmware موجود در این حافظه ها به گونه ای است که نوع داده های استخراج شده را رصد میکند و آن دسته ای را که به میزان بیشتری استخراج شده و مورد استفاده قرار گرفته اند، بر روی بخش SSD ذخیره میکند. در نتیجه زمان بعد که CPU نیاز به آنها داشته باشد با سرعت بیشتر و بدون نیاز به درگیر کردن دیسک های مغناطیسی قابل دسترس هستند.

بار اولی که بر روی یک حافظه هیبریدی اقدام به خواندن اطلاعات میکنید سرعت با HDD چندان تفاوتی ندارد اما به مرور زمان که به استفاده از آن ادامه میدهید، سرعت بازیابی اطلاعات شما بیشتر خواهد بود.

در نهایت اینکه این تکنولوژی جدید جایگزین مناسبی برای SSD خواهد بود زیرا اینگونه حافظه ها اکنون بهای زیادی در بازار دارند. حافظه های هیبرید میتواند سرعت و ظرفیت را همزمان با یک بهای معقول به کاربران عرضه کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۷
عالی....اگه میشه از این اطلاعات بیشتر بذارین
من 2 سال پیش لپ تاپ asus s400 خریدم که هاردش هیبریدی بود یعنی 24 گیگا بایت حافظه کش داشت. تعجب می کنم که می گید خیلی تکنولوژی جدیدیه!
همچی جدید هم نیست ها، مثل اینه که شما لپ تاپتون هارد اس اس دی داشته باشه و بعد اطلاعات دیگه تون روی هاردهای اکسترنال باشه، لپ تاپ من مال 2 سال پیشه و هاردش اس اس دی هستش، و اصلا HDD نداره، پس از این نوع هیبریدی سریعتر خواهد بود، چون کلا عملیات مکانیکی و اچ دی دی نداره، فقط وقتی هیبریدی میشه که هارد اکسترنال رو به لپ تاپ وصل کنم.
چنین اتفاقی نمی افته آینده در دست حافظه های ssd است یک واسطه برای کش کردن در حالی که در نهایت باید اطلاعات رو هارد اصلی ذخیره شود بدرد آینده بشر نمیخوره
سپاس
بر آگاهی من افزوده شد.
در واقع ترکیبی از هر دو اونها با هم هست که قیمتش پاینتره ولی نه سرعت ssd رو داره و نه ارزونی و حجم خیلی بالا نسبت به قیمت hhd رو
همچین جدیدم نیستا. سه سال پیش میخواستم برای لپتاپم هارد بخرم یکی از گزینه های روی میز بود.
این درایوها آنچنان که نوشته اید ، جدید نیستند و مدلهایی از آنها هم اکنون در بازار ایران هم به سختی یافت می شوند
ما هم اگر مشکلات کشور را حل کنیم از این بهترشو میاسزیم
والله
خوب بود مرجع خبر رو هم معرفی می کردید ولی ذکر این نکته هم بد نبود که شرکت EMC با ارایه FastCache تو SAN Storage های خودش عملا این موضوع رو قبلا پیاده سازی کرده و از اون ایده برای تولید این هاردها استفاده شده.
در واقع ترکیب یک hhd با یک ram پر قدرت دیگه
حافظه هیبریدی به هیچ عنوان ابداع مناسبی نیست
زیرا حافظه ssd به زودی ارزان شده و نیازی به hdd و هیبریدی نخواهد بود و تجربه نشان داده که فناوری های جدید به سرعت ارزان می شوند.
ضمنا به جز فایلهای cache سیستم عامل که میتوان حدس زد که مراجعه به آن زیاد است از کجا میتوان فهمید که کاربر بعد از خواندن یا نوشتن یک فایل بازهم به آن مراجعه می کند؟ هیچ سیستم هوشمندی نمیتواند این تشخیص را به درستی انجام دهد و به جز سربارهای بیهوده روی دیسک فایده چندانی نخواهد داشت...
حافظه هیبریدی خنده دار ترین ابداع سخت افزاری است که تا به حال شنیده ام!
به نظر من این تکنوازی موقت است زیرا به زودی حافظه های ssd قیمت معقولی پیدا خواهند کرد.
با سلام ببخشید یک هارد دیسک 2ترابایت با سرعت 5400rpm بهتره یا یک هارد هیبریدی یک ترابایت به علاوه یک ssd 128 گیگ؟ با تشکر
سلام
بین یک کامپیوتری که یه هارد اس اس دی 30 گیگ و یک هارد اچ دی دی 1000 گیگ وجود داره تفاوتی از نظر سرعت هست با یک کامپیوتر ی که 128 گیگ اس اس دی و 1000 گیگ اچ دی دی داره؟؟؟!!!
باید حافظه ی جالبی باشه و استفاده ازش تجربه ی خوبی رو منتقل کنه
خداقوت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار