بازدید 13094
رویکرد دوگانه نمایندگان مجلس؛

از تصویب کاهش رابطه با انگلیس تا سفر به لندن برای گسترش روابط

پرسش اینجاست، ‌نمایندگانی که روزی دولت را مجبور به کاهش روابط به سطح کاردار می‌کنند، امروز چگونه در مجلس نهم، خواستار گسترش روابط آن هم از نوع پارلمانی هستند. پرسشی که نمایندگان پاسخ دهند، این موضوع است که آیا نقش مخرب انگلیس در ایران کاهش یافته ‌یا اینکه نمایندگان به اشتباه بودن کاهش رابطه با کشور‌ها از طریق تصویب قوانین پی برده‌اند؟
کد خبر: ۴۳۵۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۹ 20 September 2014
از تصویب کاهش رابطه با انگلیس تا سفر به لندن برای گسترش روابطرابطه سیاسی و دیپلماتیک کشورمان با کشورهای غربی از جمله انگلستان همیشه با فراز و فرودهای فراوان روبه‌رو بوده است. نگرانی از رابطه با انگلیس، ناشی از سابقه تاریخی پر از خیانت انگلیس‌ها در تاریخ ایران است، به گونه‌ای که هنوز این ضرب‌المثل میان ایرانی‌ها متداول است که کار، کار انگلیسی‌هاست.

به گزارش «تابناک»، پس از تحولات انتخابات سال ۸۸، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ۲۳ دی‌ماه سال ۸۸، یک ‏فوریت طرح قطع رابطه کامل دولت جمهوری اسلامی ایران را با انگلیس در دستور کار قرار دادند که سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، نمایندگان مجلس کلیات طرح دوفوریتی کاهش روابط با انگلیس را در ششم آذر ۱۳۹۰ با ۱۷۹رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نمایندگان حاضر در صحن تصویب کردند.

طراحان این طرح، علت تصویب این طرح را کارنامه سیاه انگلیس در قبال ایران و نقش بسیار مخرب این کشور در رخدادهای پس از انتخابات سال ۸۸ ذکر می‌کردند.
 
بنا بر این طرح، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی موظف بود «در چهارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران ظرف دو هفته روابط سیاسی با دولت انگلیس را به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و تجاری را به حداقل برساند».

همچنین بر پایه ‌تبصره ۱ این ماده واحده، در صورت تغییر سیاست‌های خصمانه کشور مزبور وزارت امورخارجه می‌تواند سطح روابط را ارتقا‌ دهد. همچنین تبصره ۲ تصریح دارد وزارت امورخارجه موظف است، در مورد سایر کشورها‌ ‌رفتار مشابه انگلیس داشته باشند».

در نتیجه این مصوبه سفیر بریتانیا در تهران، ملزم به ترک ایران می‌شد و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز به ایران باز‌گشت.

اما این ‌پایان کار نبود، بلکه هنوز ضرب‌الاجل مجلس به پایان نرسیده بود که دو روز پس از تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس در مجلس، تجمعی در «اعتراض به سیاست‌ها و رفتارهای انگلستان» در مقابل سفارت این کشور در تهران برگزار شد.

هنوز دقایقی از برگزاری این تجمع نگذشته بود که شماری از تجمع‌کنندگان با گذشتن از سد نیروهای پلیس وارد سفارت شده و با پایین کشیدن پرچم انگلیس پرچم ایران را به اهتزاز درآوردند؛ آن‌ها همچنین برای ساعاتی باغ قلهک را به تصرف خود درآوردند.

این افراد علت ورود به سفارت انگلستان را اعتراض به دست داشتن دولت‌های غربی در شهادت «مجید شهریاری» از دانشمندان هسته‌ای و همچنین حمایت از مصوبه مجلس جمهوری اسلامی ایران در کاهش سطح روابط دیپلماتیک‌ می‌دانستند.

اقدام معدودی افراد خشمگین با انتقاد رهبر انقلاب و رئیس جمهور وقت به عنوان رئیس شورای‌عالی امنیت ملی روبه‌رو شد؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار هفدهم مرداد ۹۱ هزاران نخبه و فعال دانشجویی فرمودند: «در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود، ولی رفتنشان [به داخل سفارت] درست نبود... با وجود مواضع کاملاً روشن نظام در این زمینه (مجموعه‌های استبدادی منطقه)، نباید با کار دیپلماسی سنتی و متعارف مخالفت شود».

وزارت امور خارجه نیز ساعاتی پس از حمله دانشجویان به سفارت انگلیس در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از این حادثه، به جامعه جهانی متعهد شد که از جان دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران محافظت کند. در‌‌ همان حال، «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد، همه دیپلمات‌های خود را از ایران بیرون برده ‌و به دیپلمات‌های ایرانی نیز ۴۸ ساعت مهلت داده تا خاک لندن را ترک کنند؛ کاری که دستگاه دیپلماسی کشورمان آن را «انفعالی و شتاب‌ زده» دانست.

با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری، وزیر خارجه انگلیس همگام با دیگر کشورهای اروپایی ضمن تبریک پیروزی وی نسبت به بهبود روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس هم پس از فرستادن نامه‌ای به روحانی در گفت‌وگویی تلفنی از تمایلش برای بهبود روابط دو کشور با روی کار آمدن دولت جدید در کشورمان سخن گفت.

با سفر روحانی به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و گفت‌و‌گو‌ مستقیم ظریف با هیگ، وزیرخارجه انگلیس، امید بازگشایی سفارت و آغاز دوباره روابط دو کشور بیش از پیش آشکار شد.

بنابراین، اواخر مهر ماه سال ۹۲ خبری مبنی بر توافق ایران و انگلیس برای برقراری روابط دیپلماتیک و بازگشایی دوباره سفارتخانه‌ها از طریق «انتخاب کاردار غیر مقیم» پس از دو سال قطع رابطه رسمی بین تهران - لندن منتشر شد.

این خبر نخست از سوی انگلیسی‌ها منتشر شد که «ویلیام هیگ» به رغم تأکیدش بر باز گذاشتن کانال‌های ارتباطی با ایران گفته بود: ما باید صداقت دولت ایران را کاملاً بسنجیم.

در ادامه این فرآیند ایران، محمدحسن حبیب الله‌زاده و انگلستان آجی شارما (Ajay Sharma) را به ‌کارداری غیر مقیم معرفی کردند. در ‌‌نهایت ایران و انگلیس در شانزدهم مهرماه توافق کردند ارتباطشان را به سطح کاردار غیرمقیم ارتقا دهند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در توئیتر خود اعلام کرد، از اول اسفند ۹۲ رابطه دیپلماتیک غیرمستقیم با ایران را متوقف و روابط مستقیم خود با ایران را برقرار خواهد کرد.

روند بهبود روابط انگلستان با ایران ادامه پیدا کرد تا اینکه هیأت پارلمانی انگلیس به ریاست «جک استراو» وزیر خارجه سابق انگلیس به تهران سفر کردند. در سه روز اقامت هیأت پارلمانی انگلستان در تهران دیدارهایی با مقامات پارلمانی کشورمان داشتند؛ هرچند این سفر نیز با حاشیه‌های فراوانی از جمله تهدید یکی از نمایندگان به استقبال از جک استروا با گوجه نیز مطرح شد.

با این حال،  پس از این همه ‌هزینه‌، نمایندگان مجلس در ‌اقدامی متقابل و ۱۸۰ درجه متفاوت با گذشته اعلام کردند، هیأت دوستی پارلمانی انگلیس از هیأت پارلمانی دوستی ایران دعوت کرده ‌تا این هیأت به انگلستان سفر کنند.

نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه سفر هیأت پارلمانی ایران به انگلیس در کمیته سفرهای خارجی مجلس به تصویب رسیده است، اعلام کرد، هیأت پارلمانی دوستی ایران ـ انگلیس به دعوت هیأت پارلمانی دوستی انگلستان در آینده نزدیک به این کشور سفر خواهد کرد.

پرسش اینجاست، ‌نمایندگانی که روزی دولت را مجبور به کاهش روابط به سطح کاردار می‌کنند، امروز چگونه در مجلس نهم، خواستار گسترش روابط آن هم از نوع پارلمانی هستند. پرسشی که نمایندگان پاسخ دهند، این موضوع است که آیا نقش مخرب انگلیس در ایران کاهش یافته ‌یا اینکه نمایندگان به اشتباه بودن کاهش رابطه با کشور‌ها از طریق تصویب قوانین پی برده‌اند؟

مطمئناً ‌کسی با گسترش روابط با کشورهای دیگر از جمله گسترش روابط پارلمانی ـ که موجبات نزدیکی بیشتر ملت‌ها به هم می‌شود ـ مخالف نیست؛ اما همه با برخوردهای انفعالی و احساسی با منافع ملی مخالفند. در واقع چه می‌شود که یک روز انگلیس دشمن و مخرب و روزی دیگر دوست و همه آماده سفر به لندن؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۶۹
انتشار یافته: ۲۸
نه اون موقع میفهمیدند نه حالا میفهمندهر دو به ضرر منافع ملی ما بوده.
یکی جواب بدهد دردوره قطع رابطه چه زیانی مگرمادیدهدایم؟
درمورد انگلیس شوید نظرتابنا ک درست باشد. اما از روس ها خیانت کارتر به ملت ایران سراغ نداریم . قرارداد گلستان و ترکمن چای ، فرقه دموکرات آذربایجان ، اشغال تهران و شمال ایران در 1320 شمسی ، حمایت کامل از حزب توده در تحولات دهه سی ، احداث نیرو گاه هسته ای بوشهر با هزینه ای بالای 12 میلیارد دلار بغیر از هزینه های ریالی ، که پس از بیست سال هنوز راه اندازی کامل نشده . آخرین آنهم لغو یک طرفه قرارداد موشک اس 300 بود. البته عدم تقسیم عادلانه دریای خزر هم یادتان نرود. روس ها در 200 سال اخیر بیشترین خیانت را به ایران کرده اند وهنوز در حاکمیت ایرا نفوذ مخرب دارند.
اين نتيجه سياستهاي هيجاني و بي برنامگي در مجلس و دستگاه ديپلماسي كشور مي باشد كه طبق معمول بدون فكر و برنامه عمل مي كند
خوب شاید دلشون برای سفر به لندن 2014 تنگ شده و نیاز به یک سفر اروپایی دارندشاید هم بعد از (تعطیلات پر شور تابستانی شون) یعنی سرکشی به حوزه های انتخابی شون و برطرف نمودن مشکلات مردم آنجا که خوب سخت و طاقت فرسا بوده نیاز به تجدید روحیه و انرژی بیشتری برای خدمت رسانی به مردم شریف ایران دارند و همونطور هم که در خبرتون مرقوم فرمودید رفتن نمایندگان شریف به انگلستان قطعی شده و ساکهای مبارکشون رو هم بستند. بنده هم براشون سفر خوبی آرزو می کنم. اما یادمون نره که نه دولت انگلستان خبیث نقش مخربش کم شده و نه امروز او دوست ما میتونه باشه.
سفرهاوماموریتهای خارجی همه چیزوتغییرمیده!
نويسنده مقاله گمان ميكند كه تا دنيا دنياست بايد با تمام ملل قهر باشيم آن آقاياني هم كه به داخل سفارت انگليس رفتند فكر كردند مثل دوره گذشته بعد ها وزير ميشند
ایکاش میشد نمایندگان را هم استیضاح
کرد
سلام بخدا فقط تاریخ تکرار میشود وبجای اسب و درشکه ماشین وهواپیما امده مردم را ساده نپندارید
همون طوری که توی سریال درچشم باد ، بازیگره میگفت: ما ملتی هستیم که با یک مویز گرمی میکنیم با یک آلو ترش سردی مون میشه!!!
دوست عزیز در روباه بودن بریتانیا هیچ شکی نیست ولی بیایید یک بار برای همیشه بپذیریم که در دنیا ختی در زمان اوج جنگ سرد سفارتهای غربی در مسکو باز بود و بلعکس داشتن رابطه دیپلماتیک هیچ منافاتی با دفاع از حقوق و منافع یک ملت ندارد اتفاقا میتوان هشیارانه از روابط دیپلماتیک و با حذر از در موقعیت انزوا قرار گرفتن بهتر و متمدناتر از منافعمان دفاع کنیم .هیچ انسان منصفی خسارتهایی را ما برای عمل اشتباه حمله به سفارت را داده ایم نمیتواند انکار کند . گر چه میدانم این نظر را منتشر نمیکنید
تحلیل بنده از تناقض رفتار مجلس نهم این است که تنها دلیل اینان برای این کار ، سفر به انگلیس است!!!
به واقع که انگلیس در طول تاریخ میدانسته چگونه مجلس ایران را در دست بگیرد ... روزگاری کیف انگلیسی بود و امروز بلیط هواپیمای انگلیسی!!!
اصل قضیه این است که این نمایندگان نفهمیدند بدون اینکه بدانند کاری را کردند( حمله به سفارتخانه) که انگلیسیها میخواستند ! فقط کافیست تاریخ حمله به سفارت را بدانید و تحقیق کنید آن روز انگلیسیها با چه معضلی روبرو بودند!
عجب حافظه ای تابناک، از اینجور مسائل زیاد اتفاق می افته، برامون عادی شده
پس نظرا ت مردم کجاست
چه چيزي دلپذيرتر از آن است كه با پول بيت المال در هتل 5 ستاره در لندن چند روزي را اقامت كني و بعد حق ماوريت هم بگيري و كمي آب و هوا عوض كني و از زيباييهاي دنيا و تنعم آن بهره برداري كني.اصلا لندن در اين فصل لابد خيلي خوش آب وهواتر شده است و از تهان دودي خيلي بهتر است .اين حرفهاي سياسي ناپخته چيست كخ مي زنيد اينها دارند از خودگذشتگي نشان مي دهند كه به دهن روباه پير رفته اند و براي مصالح ملي تلاش مي كنند.
باید از ارتباط ها ی احساسی با کشورهای جهان دست برداشت و به ارتباطهای دیپلماتیک روی اورد
ارتباط دیپلماتیک به کشورها لزوما به معنی دوستی یا هم رای بودن با ان کشور نیست

بنابراین باید از قهر کردن و دوری کردن با کشورها دست برداشت و با کسانی که کاملا مخالف ما هستند نیز ارتباط بسیار قوی دیپلماتیک داشت

تنها کشورهای ضعیف خود را از دیگران مجزا میکنند و یا به دامان کشورهای قوی تر می افتند
اما میتوان با همه ارتباط دیپماتیک قوی داشت و در عین حال به هیچ یک وابسته نبود
آقایون دچار فراموشی شدن !!!!!
یکی به اینا بگه کدوم آدم عاقلی پای مار و عقرب رو به خونه اش باز میکنه.البته بلا نسبت مار و عقرب!!!!
به خاطر اینکه ذره ای به کاری که انجام میدن و عواقبش فکر نمیکنند. کورکورانه و احساساتی یه سری تصمیمات اشتباه میگرند و ملت رو هم به دردسر میندازن
مگه میشه این برادران زحمت کش مجلس، از سفر خارجی و حق ماموریت با دلار بگذرند؟!!
کاهش روابط و تقلیل روابط و این بازیها هم برای مردمه نه نمایندگان زحمتکش مجلس!!!
هزاران درود به تابناک بخاطر طرح این پرسش بحق و بجا.
چرا نمایندگان مجلس به عمق مصوبات و تصمیماتی که برای یک ملت هزینه های گزاف حیثیتی و مالی به همراه دارد توجه و اعتنا نمی کنند؟
امروز خواهان تعطیل سفارت میشوند و فردا برای بازگشائی همان سفارت، به سفر لندن میروند و به تکاپو می افتند. چرا....؟ چرا...؟ و بازهم چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
حتما" فامیلها هوس کردن برن انگلیس
هیچ کدوم . عزیز دل . رفتن به سفر خارجه و پر کردن کارنامه کاری و عکس یادگاری وا سه نشون دادن به مردم .... مد نظر است .
این نمایندگان احساسی
در ابتدا حمله به سفارت انگلیس به غیر از رئیس حمهور در آن زمان همه تایید کردند و رادیو و تلویزیون از فتح سفارت نام می برد و با افتخار صجنه های آنرا نشان می داد. بعدا متوجه شدند که چه اشتباه بزرگی کردند.
نمایندگان هم دنبال تفریح خودشان هستند و می خواهند یک سفر گروهی به انگلیس بروند نمایندگان این مجلس دنبال منافع ملی نیستند
مثل آدمي است كه عصباني ميشود و مرتكب قتل ميشود و بعد دچار پشيماني شده و طلب بخشش ميكند.
جواب :آقازاده ها لندن براي تحصيل و... تشريف دارند....
ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﺮﺧﻲ اﺯ اﻳﻦ ﻋﺰﻳﺰاﻥ ﻧﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺩﻳﭙﻠﻤﺎﺳﻲ ﭘﺎﺭﻟﻤﺎﻧﻲ ﺭا ﻣﻲ ﺩاﻧﻨﺪ و ﻧﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻣﻨﺎﺳﺒﺎﺕ ﭘﺎﺭﻟﻤﺎﻧﻲ! ﺗﻨﻬﺎ ﺩﻳﭙﻠﻤﺎﺳﻲ ﺳﻔﺮ ﺭا ﺧﻮﺏ ﺑﻠﺪﻧﺪ!!! اﻣﺎﻥ اﺯ ﺩﺳﺖ اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ اﻓﺮاﺩ ﻛﻪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﻠﻲ ﺭا ﻧﻤﻲ ﻓﻬﻤﻨﺪ و ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺷﺨﺼﻲ ﺭا ﻣﺎﻫﺮﻧﺪ.ﺧﻂﺎﺏ اﻳﻨﺠﺎﻧﺐ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻲ اﺯ اﻳﻦ ﻋﺰﻳﺰاﻥ ﻫﺴﺖ!
(
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار