بازدید 11072

دلار زیمبابوه از چرخه معاملات حذف شد

«دلار زیمبابوه حداقل تا یک سال از چرخه معاملات خارج می شود. ما طرحی برای بازگشت سریع پول ملی نداریم چون دلار زیمبابوه هیچ پشتوانه ای برای حفظ ارزش خود ندارد. در شرایط کنونی تمرکز ما روی افزایش ظرفیت تولید صنعتی است.»
کد خبر: ۴۳۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۵ 14 April 2009
دولت زیمبابوه واحد پول خود را به دلیل نداشتن پشتوانه و سقوط شدید ارزش حداقل تا یک سال از چرخه معاملات خارج کرد. یک روزنامه دولتی با اعلام این خبر افزود: «دولت می کوشد به اقتصاد ویران کشور سروسامانی بدهد.»

منتقدان دولت می گویند: «مسوول نابودی اقتصاد زیمبابوه، رئیس جمهوری رابرت موگابه است.»به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت زیمبابوه برای مهار تورم که به 230 میلیون درصد رسیده و موجب بی ارزش شدن واحد پول این کشور شده از ابتدای سال جاری میلادی اجازه داد که مردم از ارزهای سایر کشورها همچون دلار آمریکا، پوند انگلیس، راند آفریقای جنوبی و پولای بوتموانا استفاده کنند.
روزنامه دولتی «ساندی میل» در ادامه نوشت: «دولت متحد موگابه و مورگان تسوانگیرای (نخست وزیر و رهبر مخالفان) تصمیم گرفتند تنها زمانی واحد پول زیمبابوه را دوباره به گردش درآورند که ظرفیت تولید صنعتی به 60 درصد افزایش یابد.»

در حال حاضر میانگین ظرفیت تولیدات صنعتی 20 درصد است. التون منگوما، وزیر برنامه ریزی اقتصادی و توسعه به روزنامه ساندی میل گفت: «دلار زیمبابوه حداقل تا یک سال از چرخه معاملات خارج می شود. ما طرحی برای بازگشت سریع پول ملی نداریم چون دلار زیمبابوه هیچ پشتوانه ای برای حفظ ارزش خود ندارد. در شرایط کنونی تمرکز ما روی افزایش ظرفیت تولید صنعتی است.» دفتر مرکزی آمار زیمبابوه اعلام کرد: «پس از آنکه دولت واحد پول بی ارزش خود را کنار گذاشت، بهای کالاهای مصرفی برای سومین ماه پیاپی در ماه مارس کاهش یافت. با کاهش بهای مواد غذایی، نرخ تورم نیز سه درصد کاهش یافت.»

بالاترین تورم جهان
اقتصاد زیمبابوه بزرگ ترین نرخ تورم جهان را دارد. نرخ تورم در زیمبابوه در پایان سال 2008 به بیش از 231 میلیون درصد رسید. در سال 1980 (زمان استقلال زیمبابوه از انگلستان) نرخ تورم معادل هفت درصد بوده است. در سال 1990 این رقم به 17 درصد و در سال 2000 هم به
22/55 درصد رسید اما از آن پس، سیر صعودی نرخ تورم تشدید شد تا جایی که در سال 2005 به بیش از 585 درصد، در سال 2006 به بیش از 1280 درصد، در سال 2007 به بیش از 66 هزار درصد و در سال 2008 هم به بیش از 231 میلیون درصد افزایش یافت.

دلار بی ارزش زیمبابوه
ارزش پول زیمبابوه طی سال های اخیر روندی نزولی را طی کرده و با اینکه در سال جاری این روند به طور چشمگیری متوقف شده اما همچنان دلار زیمبابوه یکی از بی ارزش ترین پول های جهان است. در سال 2008 بانک مرکزی زیمبابوه اقدام به چاپ اسکناس های درشت چند
100 میلیارد دلاری کرد. یکی از درشت ترین اسکناس های چاپ شده در این کشور اسکناس یکصدهزار میلیارد دلاری است. در سال 2008 بهای سه تخم مرغ برای مردم زیمبابوه معادل یکصد میلیارد دلار بود. در ژوئن 2008، در بازار آزاد هر دلار آمریکا در برابر 45/1 میلیارد دلار زیمبابوه مبادله شد. از ماه مه تا ژوئن 2008 (تنها دو ماه) ارزش دلار زیمبابوه تا 84 درصد سقوط کرد. در معاملات روز دوشنبه 13 آوریل (24 فروردین) بانک مرکزی، یک دلار آمریکا در برابر 34 میلیون و 457 هزار دلار زیمبابوه مبادله شد. طی سال 2008، دولت زیمبابوه چندین بار ارزش پول خود را تقویت کرد. طی دو سال گذشته دولت
22 صفر از واحد پول این کشور را حذف کرده است. تنها در فوریه 2009 دولت 12 صفر از دلار زیمبابوه را حذف کرد.

مسوول ویرانی اقتصاد کیست
مخالفان رابرت موگابه رئیس جمهوری زیمبابوه او را عامل اصلی نابودی اقتصاد کشور می دانند. در مقابل موگابه با رد تمامی اتهامات، توطئه های دشمنان و مخالفت با سیاست های ملی خود را علت سقوط اقتصاد زیمبابوه معرفی می کند. او می گوید: «تحریم های اقتصادی کشورهای غربی عامل اصلی رکود اقتصادی زیمبابوه است.» گفتنی است موگابه از زمان استقلال زیمبابوه از انگلستان در سال 1980 رهبری این کشور را در دست دارد.

کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی مهم ترین دلایل بحران اقتصادی زیمبابوه را طرح های اقتصادی موگابه می دانند. یکی از این طرح ها، توقیف (دولتی کردن) زمین های کشاورزی سفید پوستان و سپردن آنها به سیاهپوستان فاقد زمین بود. به گفته تحلیلگران، این اقدام اشتباهی بود چرا که سیاهپوستان از دانش لازم برای کشاورزی برخوردار نبودند درحالی که سفیدپوستان قادر بودند ظرفیت تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهند. در حال حاضر کالاهای اصلی و مورد نیاز مردم زیمبابوه از طریق واردات تامین می شود. زیمبابوه با نزدیک به 14 میلیون نفر جمعیت در جنوب آفریقا قرار دارد. عمده صادرات این کشور را تنباکو، کتان، برخی محصولات کشاورزی، طلا و محصولات معدنی تشکیل می دادند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی