بازدید 30452

مسئولان اصفهانی درباره خشکی زاینده‌رود دروغ می‌گویند

کارخانه‌های فولاد، ورق، پتروشیمی، پالایشگاه و ذوب‌آهن خورنده آب هستند. باید مردم اصفهان بدانند که کلا در استان چهار‌محال‌وبختیاری از صفر تا صد آب زاینده‌رود در زمستان 3 درصد و در تابستان‌ها ۷ درصد استفاده می‌شود. هم‌اکنون اکثر قریب به اتفاق روستا‌های ما‌ آب شرب ندارند. ۲۴۰ روستا را با تانکر آب می‌دهیم. خود شهرکرد مشکل آب شرب دارد. مسئولان اصفهان فرافکنی و دروغ‌پردازی می‌کنند.
کد خبر: ۴۳۱۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴ 01 September 2014
مسئولان اصفهانی در مورد خشکی زاینده رود دروغ می گویندچند سالی است که رودخانه زاینده‌رود ‌اصفهان خشک شده و مسئولان در اصفهان، یکی از دلایل این خشکی را برداشت بیش از حد آب در بخش بالادستی رودخانه زاینده رود می‌دانند. در همین حال، چند روز پیش، مردم اصفهان در تجمعی در کنار رودخانه زاینده‌رود به خشکی این رودخانه اعتراض کرده و خواستار رسیدگی مسئولان شدند.

به گزارش «تابناک»، یکی از راهکارهای حل کمبود آب استان اصفهان، بهره‌برداری از پروژه‌های انتقال آب از دیگر استان‌ها به این استان است، که البته با مخالفت جدی مسئولان و مردم استان‌های همجوار روبه‌رو شده است.

در همین راستا، سید سعید زمانیان، نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «تابناک» به بررسی موضوع کم آبی استان اصفهان و خشکی زاینده‌رود پرداخته است.

وی در آغاز پیرامون علت اصلی خشکی زاینده رود گفت: تغییر اقلیم، عدم بارش برف و خشکسالی شش سال اخیر در کشور، باعث خشک شدن زاینده رود است، ولی در این ارتباط باید چند نکته را یادآور شوم؛ نخست اینکه مدیریت سد زاینده رود از صفر تا صد در اختیار استان اصفهان است. خروجی سد زاینده رود در سد تنظیمی هرچه قدر است، به خاطر زایش‌ها در حاشیه زاینده رود در چهار محال بختیاری یک متر و نیم در ارتفاع بیشتر به استان اصفهان انتقال داده می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: ما این موضوع را به مسئولین کشوری ‌نشان داده‌ایم. این حرف‌ها که این آقایان می‌زنند، مبنی بر زیاد استفاده کردن از آب در چهار‌محال‌وبختیاری دروغ است. دلیل خشکی زاینده‌‌رود، سو‌ءمدیریت و توسعه نامتوازن در سال‌های گذشته بوده است.

زمانیان گفت: کارخانه‌های فولاد، ورق، پتروشیمی، پالایشگاه و ذوب آهن خورنده آب هستند. باید مردم اصفهان بدانند که کلا در استان چهار‌محال‌وبختیاری از صفر تا صد آب زاینده رود در زمستان 3 درصد و در تابستان‌ها ۷ درصد استفاده می‌شود. هم‌اکنون اکثر قریب به اتفاق روستا‌های ما فاقد آب شرب است. ۲۴۰ روستا را با تانکر آب می‌دهیم. خود شهرکرد مشکل آب شرب دارد. مسئولان اصفهان فرافکنی و دروغ‌پردازی می‌کنند.

وی پیرامون کمبود آب شرب در اصفهان بیان داشت: مسئولان در اصفهان شایعه پراکنی و دروغ می‌گویند. هیچ موقع کسی نگفته ‌آب شرب برای کسی تأمین نشود. ما گفته‌ایم باید آب شرب همه تأمین شود، ولی جلو‌ زیاد‌ه‌خواهی‌ها و تغییر بستر رودخانه می‌ایستیم.

او ادامه داد: باید بررسی کنید چقدر به ذوب‌آهن، فولاد، پتروشیمی و کارخانه‌های دیگر آب داده‌اند. سد تنظیمی چم آسمان پر آب است و هیچ مشکلی ندارد. چه اتفاقی می‌افتد از چم آسمان همه این آب تمام می‌شود. من همین جا همه مسئولان را دعوت می‌کنم از این محل دیدن کنند. این‌ها دروغ‌پردازی می‌کنند.

وی در ادامه پیرامون سوء‌مدیریت در گذشته گفت: توسعه نامتوازن در کشور در زمان‌های گذشته وجود داشته است. چه کسی گفته است ذوب آهن، فولاد و همه کارخانه‌ها در اصفهان باشند. شما آب فولاد را قطع کنید. مردم باید بدانند، ‌این کارخانه‌ها چقدر آب مصرف می‌کنند. پرسش این است که سهامداران شرکت‌های که در مورد زاینده‌رود کار می‌کنند، چه کسانی هستند. چه کسانی این پروژه‌ها را خلاف کلید زدند؟

زمانیان گفت: یکی دیگر از موضوعات کشت غرقابی برنج است. برنج بیشترین آب را می‌خواهد. توزیع ناعادلانه صنایع در سال‌های گذشته در استان اصفهان، باعث خشکی زاینده‌رود شده است؛ افزون بر اینکه استاندار و رئیس شورای اصفهان قبلا در سطح بالای وزارت نیرو بوده‌اند. همه قریب به اتفاق مسئولین استان اصفهان مسئولین وزارت‌خانه‌های مختلف بوده‌اند و می‌دانند دلیل چیست!

وی در ارتباط با تونل گلاب ۲ یا بهشت آباد گفت: این پروژه بدبختی استان اصفهان را در پی دارد. این‌ها به مردم دروغ می‌گویند. نزدیک به ۸۰ هزار تن از مردم اصفهان در حاشیه زاینده‌رود از حد فاصل چم نار تا باغ بهادران آواره می‌شوند. این‌ها دارند در پروژه گلاب ۲ بستر رودخانه را تغییر می‌دهند و به مردم اصفهان دروغ می‌گویند. این‌ها می‌خواهند بستر رودخانه را تغییر بدهند و زاینده رود را به طرف نجف‌آباد و تیران منحرف کنند. این خیانت به امنیت و منافع ملی کشور است.

این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: استان چهارمحال سه تا پنج ماه در تابستان بهره‌برداری از آب به میزان ۷ تا ۱۰ درصد می‌کند. سرانه فضای سبز اصفهانی‌ها ۱۲ متر است، ولی در استان ما فضای سبز بسیار کم است. آقایان در اصفهان زیاده‌خواه هستند و برای اینکه سوء‌مدیریت قبلی خود را پوشش دهند، فرافکنی می‌کنند. ما از همه مسئولین کشور می‌خواهیم ‌بیایند و بررسی کنند که چرا زاینده رود خشک شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۱۱
انتشار یافته: ۲۴
صنعت مهاجرت وآلودگی را بهمراه داشته است خدا کند شر این صنعت آلوده از اصفهان کم شود
پاسخ ها
سجاد
| United States |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
آقا این صنعت رو بدید به ما
کشاورزی ارزونی خودتون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
دقیقا تمام مطالب این نوشتار درسته
فولاد مبارکه و ذوب اهن به تنهایی 300 میلیون مترمکعب اب در سال مصرف میکند یعنی 25 درصد حجم کل سد زاینده رود!!!!
تابناك عزيز نظرات سايت شمابراي مردم اصفهان كاملا شناخته شده واهداف شماكاملا مشخص است!! كارخانه هاي اصفهان چندين دهه است كه مشغول به فعاليت هستند ولي از زمان دخالت احمدي نژاد كه بدون درنظرگرفتن حق ابه مردم ساير استانها اب زاينده رود راحاتم بخشي كرد اين مشكلات ايجاد شد خواهش ميكنم با شعور مردم اگاه مانند رييس جمهور قبل بازي نكنيد!!!
دقیقا درسته
مگر مردم شهر کرد نفت و بنزین پالایشگاه اصفهان و فولاد اصفهان و ذوب اهن را استفاده نمیکنند!؟ پس اگر بی ابی یا کم ابی هم هست باید باید استانهای همجوار هم این بی ابی را تجربه کنند.
هیچ تصمیمی بدون بررسی و با عجله گرفته نشود
بسیار نقد منصفانه ای بود صنعتی شدن مناطق کویری دور از انصاف است در همه دنیا صنایع سنگین را در مجاورت دریا میسازند
کمی از صنایع اصفهان را به استان های همجوار انتقال دهند
اضافه کنید آبیاری های غرقابی اصفهانی ها + برنج کاریشان+ بسیاری فاضلا بهای صنعتی و هزاران ندام کاری آقایان مدعی مدیریت در کشور را
حقی که سالها خوردید روزگاری باید پس میدادید
براي اين نماينده محترم متاسف هستم .زيرا كليه مسئولين استاني وكشوري به موضوع مشكلات خشكسالي زاينده رود اشاره ويكي ازدلايل عمده آن را استفاده بي رويه آب دربالادست سد اعلام كرده اند انشاءا...جملگي كشوري فكر كنيم وازتنگ نظريها وقوم گرايي پرهيزنماييم.
بررسی مشکلات زاینده رود همچون موارد مشابه مربوط به یکی دو سال نمی شود. مشکلات گسترش بدون برنامه صنعت تنها یکی از این موارد است. من به عنوان یک اصفهانی و آشنا به مسایل آب به جرات می توانم بگویم تبدیل مشکل زاینده رود در طی چند دهه اخیر صورت گرفت ولی بزرگترین مشکل تبدیل شرکت های آب منطقه ای به شرکت های آب استانی است که تمام آن نیز به سبب فشار نمایندگان در گذشته است، که باعث شد مدیریت یکپارچه بر روی آب زاینده رود انجام نشود.
اصفهانی ها می خوان از لابی گری وزیراشون تو هیات دولت استفاده کنن، مردم بدبخت شهرکرد و خوزستان این وسط هر بلایی به سر بیاد مهم نیست ،مهم زاینده روده آب داشته باشه شبا اصفهانیا بیان بغل آب خوش گذرونی، هر بچه کوچیکی می دونه ذوب آهن و صنایع فولاد باید بغل دریا باشه نه وسط کویر،
باسلام
متاسفانه مسئولین سابق در اکثریت دولتها در وزارت صنعت ومعدن و..اصفهانی بودند وتمام کارخانه ها وطرحهای سوسعه انها را به اصفهان بردند غافل از اینکه صنایعی مثل فولاد وورق وامثالهم در خوزستان ویا بندر عباس باشند بهتر است
اصفهانی ها می خوان از لابی گری وزیراشون تو هیات دولت استفاده کنن، مردم بدبخت شهرکرد و خوزستان این وسط هر بلایی به سر بیاد مهم نیست ،مهم زاینده روده آب داشته باشه شبا اصفهانیا بیان بغل آب خوش گذرونی، هر بچه کوچیکی می دونه ذوب آهن و صنایع فولاد باید بغل دریا باشه نه وسط کویر،
بعنوان کسی که در خوزستان زندگی میکند و یک رگش اصفهانی است عرض میکنم ؛ آنچه اصفهان دور و بر خودش جمع کرده از فولاد سازی تا صنایع سنگین و کشاورزی باید یک عوقبتی هم داشته باشد . تهران امکانات فراوان دارد در عوضش ترافیک و آلودگی وحشتناک دارد مسلم است وقتی همه چیز را برای خودشان میخواهند و مثل هیولا بودجه برای امور صنعتی و ایجاد کارخانه های جدید میبلعند باید هم یکجایی گیر بیافتند . من بشخصه موافق ناراحتی هیچ یک از هموطنان عزیزم نیستم . اما مسئولین اصفهانی دارند بازی میکنند .
فقط یه کشاورز تو شرق اصفهان می دونه خشکسالی چیه خدایا خودت کمک کن به ایتن مسیولین امیدی نیست
تابناک جون مادرت تایید کن
نقد خوبی بود .خود کشاورزان اصفهانی نسبت به 30سال پیش سطح کشت را چند برابر کرده اند ،انوقت کمبود اب زاینده رود را باید روستاهای شهرکرد جبران کنند .استفاده از چاه اب باعث خالی شدن منابع زیر زمینی اب در اطراف زاینده رود شده واینکار درنهایت باعث نفوذ اب زاینده رود به درون زمین میشود
در هر صورت آب زاینده رود می بایست طبق حق آبه های آن طی 200 ساله قبلش به همه مناطقی که در این سالها آب می داده آب دهد. حال می خواهید کارخانه ها را حذف کنید و یا اب منتقل شده به استانهای پائین دست را حذف کنید و یا هر کار دیگری که فکر می کنید با تضییع حق دیگران انجام شده و در توزیع آب بصورت ناحق دخالت شده است.
حرف های این نماینده محترم کاملا کارشناسی و درست بیان شده است.کاش تصویر مرتبط با مناطقی هم که اشاره کرده بودند در تابناک منتشر شود.
بخش زیادی از آب مصرفی صنایع از آب چاه تامین میشه و ربطی به آب زاینده رود نداره.
ذوب آهن و فولاد و پالایشگاه و پتروشیمی چند دهه است که فعاله.
تازه شما برو سد زاینده رود، آبی توش نیست که بگیم صنایع مصرف می کنند.
اصفهان یعنی اقتصاد ...
نماینده محترم .لطفا برای رای دروغ نگو.همه این مشکلات از زمان احمدی نژاد شروع شد وبرداشت بی رویه اب برای باغات هلو وبادام روی کوهها
ما ایرانی ها در تمام کارهایمان اول می سازیم و بعد محاسبه و متر می کنیم .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها