بازدید 95297
تحلیل «تابناک» از یک رویداد بی‌سابقه؛

مدیریت تولید محتوای توهین‌آمیز درباره امام خمینی بر عهده چه‌ کسانی است؟

بسیار عجیب و مشکوک بود که بدون هیچ جرقه یا بهانه‌ای، چنین موجی شکل گرفت و به سرعت چندصد نوشته با ادبیاتی مشابه و در فضاهایی مشخص منتشر شد و نکته جالب اینکه پس از اینکه برخی از این صفحات گمان کردند که موج شکل گرفته، عوامل اصلی‌شان ‌صفحه‌ها را بستند و موج دوم، صفحات تازه‌ای ایجاد کرد که هنوز برخی از این صفحات فعالند.
کد خبر: ۴۳۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳ 29 August 2014
پس از به تمسخر گرفتن برخی چهره‌های مطرح و بعضاً تاریخی و هشدارهایی که درباره عوارض چنین حرکت‌هایی داده شد، در روزهای اخیر شاهد ظهور فضایی توهین‌آمیز نسبت به امام خمینی (ره) بودیم؛ فضایی که به سرعت گسترش یافت و در کمتر از چند روز به شدت گسترش یافت؛ اما آیا این اتفاق بدون سازماندهی بوده یا ‌حساب شده بوده است؟

به گزارش «تابناک»، با گسترش ارتباطات در سال‌های اخیر، ایجاد موج‌ در فضای کشور ساده‌تر شده و این اتفاق به‌‌ همان اندازه که می‌تواند دستاوردهای مثبتی‌ داشته باشد، ‌ظرفیت ایجاد تبعات منفی را نیز دارد و به همین دلیل، دور از انتظار نیست که برخی از ناهنجاری‌هایی که در فضای واقعی وجود دارد، در فضای مجازی دیده شود؛ اما متأسفانه در این فضا به واسطه ‌حضور نداشتن عینی، سطح این ناهنجاری‌ها افزایش می‌یابد و گاه‌ شاهد حضور ناهنجاری‌های تازه‌ای نیز هستیم.

بنا بر این گزارش، یکی از این ناهنجاری‌ها، هدف قرار دادن چهره‌های تاریخی به ویژه اشخاص مطرح در تاریخ معاصر و قرار دادنشان به عنوان سوژه جوک‌های روز است که بیشتر اوقات، قالب طنز ندارد و ‌به هجو و هزل می‌ماند و عملاً با بمباران این نوشته‌ها در فضاهای اجتماعی آنلاین، پیامک‌های شخصی و دیالوگ‌های معمول، زشتی چنین توهین‌هایی به چهره‌هایی که از احترام و شأن اجتماعی نیز دارند، شکسته شده و طبیعتاً با عادی‌سازی چنین رویه‌ای، گستره چهره مورد هتاکی قرار گرفته، گسترده‌تر می‌شود.

در همین راستا در روزهای اخیر شاهد شکل‌گیری موج تازه‌ای در برخی شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده در مسیر توهین به معمار کبیر نظام جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) بودیم و در رویدادی بی‌سابقه، حجمی انبوه از توهین‌ها به ایشان انتشار یافت که متأسفانه به واسطه فضای موجی، اندکی این فضا گسترش یافت؛ هرچند با هشدارهایی که از سوی چهره‌های اخلاق‌گرا داده شد، گسترش این فضا مدیریت شده و توهین به امام خمینی (ره) به شدت کاهش یافت.

تولید محتوای توهین آمیز امام خمینی برعهده چه کسانی است؟

هتاکان با تمرکز بر روی گفتارهای معمول یاران امام خمینی درباره ویژگی‌های ایشان، تلاش کردند از این ناحیه اقدام به توهین به جایگاه بلندمرتبه رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران کنند و در همین راستا، به یکباره صد‌ها عنوان به یک ژانر مشخص در چند صفحه و فضای مشخص منتشر شد و در حال فراگیری بود که‌‌ همان هشدارهای چهره‌های اخلاق‌گرا و برخی اقدامات، منجر به توقف گسترش این موج دست‌کم در دو روز اخیر شده است.

در این میان، آنچه این حرکت را نسبت به وقایع پیشین متمایز می‌ساخت، ظهور بدون دلیل چنین موجی و همچنین حجم وسیع محتوای عرضه شده بود؛ ‌به عبارت ساده‌تر، هر موجی نیاز به یک جرقه دارد تا در پی این جرقه، چاشنی اولیه منفجر شود و سپس یک لایه وسیع‌تر از اشخاص، نقش بمب را بازی کنند و سپس موجی ‌توقف‌ناپذیر شکل بگیرد که در بسیاری از اوقات، استمرارش وابسته به استمرار جرقه‌ها نیست.

همچنین برای شکل‌گیری چنین موجی، یک دوره زمانی ضروری است و طبیعتاً درباره شخصی چون دکتر شریعتی در طول یک روز صد‌ها متن توهین‌آمیز منتشر نشده و به مرور زمان این موج شکل گرفته ‌و تقریباً شکل گیری یک موج در سیکل زمانی کمتر از ۷۲ ساعت اتفاقی ناممکن است یا دست‌کم می‌توان گفت درباره مواردی چون تخطئه جایگاه یک چهره تاریخی نمی‌توان در این مدت کوتاه‌، موج به راه انداخت.

بنابراین بسیار عجیب و مشکوک بود که بدون هیچ جرقه یا بهانه‌ای، چنین موجی شکل گرفت و به سرعت چندصد نوشته با ادبیاتی مشابه و در فضاهایی مشخص منتشر شد و نکته جالب اینکه پس از اینکه برخی از این صفحات، تصور کردند که موج شکل گرفته، عوامل اصلی‌شان ‌صفحه‌ها را بستند و موج دوم، صفحات تازه‌ای ایجاد کرد که هنوز برخی از این صفحات فعالند.

با این اوصاف و بی‌گمان‌ دستور مدیریت شده‌ای در لایه اول این توهین وجود داشته و به واسطه نوع شکل‌گیری و کیفیت گسترش، قطعاً در آغاز کار مدیریت ‌و برنامه ریزی شده بود و توسط چند نفر بدون اتاق فکر نبوده؛ هرچند در لایه‌های بعدی ممکن است شاهد حرکات کور توسط برخی اشخاص بوده باشیم.

با این اوصاف، آنچه بی‌پاسخ می‌ماند، انگیزه شکل دادن چنین موجی بود و مشخص نیست در لایه زیرین این کار، چه اهدافی پیگیری می‌شده است؛ ابهامی که شاید در گذر زمان برطرف شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۷
در انتظار بررسی: ۶۰۲
انتشار یافته: ۴۸
به کجا داریم میریم ما؟؟؟؟
واقعا برای این موضوع باید تاسف خورد. به نظر می رسد موضوع هدایت شده و نوعی جنگ نرم است.
مدیریت شده بود.
از این بابت واقعا متاسفیم...
من بعنوان یک شهروند از همه خواهش می کنم به حرمت امام و بیت بزرگوار ایشان، تا حد امکان از گسترش این رویه نادرست جلوگیری کنند.
اینگونه حملات به چهره های بزرگ بسیار زشت و بی ملاحظه است.
اما توجه رسانه ها و واکنش تند مسوولین تنها آتش ماجرا را تندتر میکند.
این نوع رفتار ها (trolling) در تمام دنیا هست و با بی اعتنایی بزودی محو میشود.
کسانیکه به هر طریق خواهان فیلتر شدن فضای مجازی هستند تولید کننده این پیام ها هستند و برای خودشان توجیه دارند. مردم همیشه به امام وفادار هستند
هر ابلهى هرغلطى مى خواهد انجام دهد مهم اين است كه مهر امام خمينى در قلب ما مى باشد وهيچكس با هيچ وسيله اى نمى تواند ان را نابود كند
"ابهامی که شاید در گذر زمان برطرف شود."
وقتی میگم سایتهای اجتماعی مضر هستند، میگین نه.
اقدامی هدف دار برای توجیه فیلتر کردن وایبر
بابا تابناک بیخیال! چه اهمیتی داره این موضوع؟‌ شما شعور مردم رو دست کم گرفتین؟‌ چرا شما میخواین همه چیز تو دنیا تحت کنترلتون باشه؟!
با اینکه موضوع قبیحی بود و توهین آمیز بود بعضی از مطالب و باید تقبیح بشه اما از فردا افراطیون این موضوع رو پیراهن عثمان می کنند و تا میشه به وایبر و ... می تازند.
موضوع کاملا واضح است. هدف بهانه جویی برای فیلتر بیشتر شبکه های اجتماعی و اینترنت توسط اتاق فکر گروه های فشار و تندرو هست.
من هم این پیام های موهن رو در فیس بوک و اس ام اس ها دیدم .........واقعا که
واقعا جای تاسف دارد. هزل و هجو به هر قیمتی تا جایی که به ساحت رهبر بزرگی چون حضرت امام هم توهین میکنند. تا کجا میخواهیم پیش برویم. بنده قریب به دو سال است سایت تابناک را روزانه چند بار بازدید میکنم و تا کنون نظر نگذاشته بودم. اما این بار واقعا فرق می کنه. خواهش میکنم از هموطنان عزیز در این مورد برخورد نمایید
به نظر مياد اينگونه فعاليت در سطح بالا با هدف مقابله با شبكه نسل جديد تلفن همراه از طرف گروهي خاص انجام شده است.
هدف : ایجاد بهانه برای فیلتر کردن شبکه های اجتماعی.
البته باترفندهای نخ نما!
همیشه توهم توطئه!!!
اینهاخود فروخته هایی هستند که باید بلافاصله شناسایی و اعدام گردند
ممنون از مطلب خوبتون
بايد تاسف خورد و تامل كرد كه چرا چنين موج هتاكانه اي شكل گرفت؟!
به نظرم دوستداران امام عزيز بايد سريعا اقدام مناسبي بروز دهند و اين يك وظيفه است. بايد نشان داد كه نام و ياد امام (ره) تا ابد در ذهن و دل دوستداران اوست و با اين اقدامات، ارزشهاي امام بيش از پيش بر همگان مشخص خواهد شد.
تك تك ما وظيفه داريم.
هدف:ایجاد بهانه برای فیلترینگ
مجری:( خودتان حدس بزنید)
خیلی روشن است که کار کار کیست. کسانی که نتوانستند دولت تدبیر و امید را به فیلتر کردن برخی از شبکه های اجتماعی وادار کنند، این جریان را راه انداخته اند تا به بهانه این جریان دولت را مجبور به چنین کاری کنند.
بنام
با توجه به اینکه در حال حاضر پروژه جدید، وزیر ارتباطات میباشد، عجیب نیست که با این کارها خوراک مورد نظر جریان های منتقد برای حمله به وزیر فراهم میشود.
زمانی که به شخصیتی همچون حضرت لقمان
توهین میشد باید مقاله مینوشتید
و احساس خطر میکردین
من نمیدونم چرا همیشه باید دیر به فکر افتاد
اینطوری یک عده احساس میکنند مابقی بزرگانی که مورد حتک قرار گرفتند از نظر شما بسیار کم اهمیت هستند و تازه به خطر قرمز شما رسیدند!!
عجبی یک نفر صداش در اومد
به نظرم يك عده براي فيلتر كردن چند سايت اين بهانه را راه انداخته اند.
باید سریعا وایبر واتس آپ و لاین فیلتر شود
سكوت بهترين چيزه
اقدامی که پیش از این باید در برابر این حرکت ها انجام شود واکسینه کردن جامعه در برابر این حرکت هاست و اینکه خود مردم جلوی انتشار آن را بگیرند وگرنه اقدامات زوری منجر به نتیجه معکوس می شود ، متاسفانه اقدامات متولیان این امور به جبهه گیری مخالف مردم کمک کرده نه به ایستادگی در برابر ضد آن.
کار عده ای بود که می خواستن بعضی از رسانه های دیگه که آزاد هستن فیلتر شن.
فیلتر کنید فیلتر شما که بلدین
آفرین بر نویسنده این مقاله
واقعا خیلی متاسفم که بعضی ها فقط برای خنده این متن ها را بدون تفکر که چرا و به چه منظور و توسط چه کسانی شکل گرفتند کپی میکنند.
اما خوشحالم در مقابل هم خیلی از هموطنان دیگرمان با این موج با تیز هوشی و تذکر به دیگران آگاهی میدهند
توهین به امام خمینی(ره) از جانب هیچ کس قابل قبول نیست و به شدت محکوم است. ایشان در قلب های ما جا دارند.
احتمالاً از طرفکسانیه که از فیلتر شدن این شبکه هاسود می برن.
شما با رسانه ای کردن این موضوع بهترین کمک رو به سازندگان این به اصطلاح موج کردید پس حالا حالا ها باید باهاش سواری کنیم
درود بر امام خمینی. آفرین بر تابناک این موضوع را بهش اهمیت داده و مطرح کرده.ولی بهتر بود که زود تر از اینا آگاه سازی صورت بگیره.موفق باشید
شاید این اتفاق دسیسه افرادی باشد که قصد فیلتر شبکه های اجتماعی را داشتند و موفق نشدند. با این کار میخواهند به دولت جهت موافقت با فیلترینگ شبکه های اجتماعی فشار وارد کنند.
که اینطوری بهانه ای باشد که فیس بوک فیلتر بماند؟ آیا؟
کار زشت هیچ توجیهی ندارد. متاسفم که اینو میگم ولی قبول کنید در گذشته آنطور که باید از طرف مسئولین فرهنگی برای نوجوانان و جوانان برنامه ریزی مفید انجام نشده که هیچ بلکه هیچ کاری نشده !!
مقصر خود مسئولین فرهنگی هستند که جوان ترین کشور جهان را جدی نگرفتند .
تابي !؟ چي شده ؟ باز چي شده ؟ دوباره سخنان پيچيده در لفافه ! بابا محض رضاي خدا با مردم شفاف باشيد ! كي چي گفته ؟
کلا این قضیه کار عوامل ضد نظام هست..ارزش ها عوض شدن- خدا هدایتشون کنه اون از دکتر شریعتی اینم از رهبر عزیزمون امام خمینی..
طومار نوشتی اما آخرش نفهمیدیم قضیه چی بود؟
سلام
من خودم تمامی این برنامه ها رو دارم واقعا چیز خوبی ولی گروهی بودن انها یه معظله یه عکس از ناموس مردم توی گروه 200 نفره به استراک گذاشته می شه در کمتر از یک روز توی تمام ایران پخش میشه من وبعضیها اگه توهین نشه جنبه نداریم
پس چرا کامنتها را منتشر نکردین ؟؟؟!!!!
مايه تاسف است..
احسنت تابناک که تیتر کردید، این کار مایه تاسف است.
مگه میشه تو دو سه روز با این حجم بصورت تصادفی باشه ، صد در صد اینکار مدیریت شده است. پیگیری کنید
دستگاههای تبلیغاتی می بایست به شناخت هرچه بهتر چهره امام راحل به مردم کمک کنند و پاتکی بشود بر این هجمه ها
واقعا ایجاد فرهنگ واسه ما ایرانی ها فقط با زور درست میشه . اخلاق !!!!! معرفت !!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل