بازدید 35678
۷

چاره اندیشی برای ۱۲ هزار پزشک بیکار

برخی گمانه‌زنی‌های میدانی نشان داده است در سال‌های اخیر عددی بالغ بر 12 هزار نفر از جامعه پزشکی کشور که عمدتاً پزشکان عمومی را در برمی‌گیرد به دلیل مشکلات فراوان وضعیت مناسبی ندارند. همچنین طبق این آمار بین 8 تا 12 هزار پزشک طبق آمار کشوری در حال حاضر بیکار هستند.
کد خبر: ۴۲۸۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰ 23 August 2014
روز اول شهریور زادروز بوعلی سینا، بهانه خوبی است برای قدردانی از جامعه پزشکی و البته پرداختن به مشکلات این قشر که برخی از آنها در کمال ناباوری در زیر خط فقر به سر می‌برند.

به گزارش ایران، شاید پزشکی یکی از رشته‌هایی است که به آرزوی بیشتر جوانان در حال تحصیل تبدیل شده است. داشتن خانه آنچنانی و ماشین مدل بالای خارجی و سفرهای خارج از کشور آینده‌ای است که اغلب جوانان با رسیدن به آرزوی پزشکی آن را دست یافتنی می‌بینند. غافل از اینکه حرف و حدیث‌هایی که درباره وضعیت معیشت این قشر زده می‌شود کمی دور از این است. در حال حاضر بین 8 تا 12 هزار پزشک جوان کشور بیکار هستند یا به خاطر نبود شغلی در این زمینه مجبور شده‌اند به فعالیت‌های دیگری رو بیاورند.

هر چند هستند پزشکان انگشت شماری که توانسته‌اند گوی سبقت را از دیگر همکارانشان بربایند و دریافتی روزانه‌شان برابری کند با حقوق چند ماه یک پزشک عمومی که در بیمارستانی دولتی مشغول خدمت است.

 پزشکانی با حقوق پایه ماهانه 600هزار تومان


امنیت شغلی پایدار، بهبود وضع معیشت، ارائه تسهیلات به پزشکان بخصوص پزشکان مناطق محروم، افزایش حقوق پایه‌ای، معافیت‌های مالیاتی و ارائه وام‌های کم بهره به پزشکان تازه کار برای ساخت مطب بخشی از مطالباتی است که پزشکان از دولت و مجلس دارند.

به گفته دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی موضوع امنیت شغلی پایدار پزشکان به عنوان یکی از دلمشغولی‌های این روزهای جامعه پزشکی مطرح است به طوری که این معضل از بین جامعه جوان پزشکی به سایر گروه‌ها نیز سرایت کرده است.

زالی در خصوص برخی واقعیات جامعه پزشکی به ایران می‌گوید: برخی گمانه‌زنی‌های میدانی نشان داده است در سال‌های اخیر عددی بالغ بر 12 هزار نفر از جامعه پزشکی کشور که عمدتاً پزشکان عمومی را در برمی‌گیرد به دلیل مشکلات فراوان وضعیت مناسبی ندارند. همچنین طبق این آمار بین 8 تا 12 هزار پزشک طبق آمار کشوری در حال حاضر بیکار هستند.

وی موضوع کم اشتغالی پزشکان را به عنوان یکی از معضلات نظام سلامت مطرح کرده و می‌افزاید: منظور از کم اشتغالی این است که میزانی که یک پزشک در طول هفته از ظرفیت علمی، خدماتی، پزشکی و حرفه‌ای او استفاده می‌شود به مراتب کمتر از میزان مطلوب است. به دلیل اینکه فرصت‌های شغلی درخور در اختیار جامعه پزشکی بویژه پزشکان جوان قرار نمی‌گیرد. این موضوع بی‌تردید به نظام سلامت به مرور لطمه وارد می‌کند.

به اعتقاد رئیس کل سازمان نظام پزشکی، پرداخت‌های کمی که در سال‌های اخیر به پزشکان صورت گرفته است، بخصوص پزشکانی که اصطلاحاً نسخه نویس صرف هستند، شامل گروه متخصصان داخلی، پزشکان عمومی و متخصصان اطفال، این گروه‌ها را در معرض آسیب قرار داده است. به طوری که پایه پرداخت بسیاری از پزشکان عمومی چیزی بین 600 هزار الی 800 هزار تومان در نوسان بوده است، که بی‌تردید این اعداد و ارقام به دور از کرامت جامعه پزشکی است.

وی با بیان اینکه پزشک جوان کشور با وضع موجود نیاز دارد، 5 تا 10 سال از عمرش را برای رساندن گردش اقتصادی مطب خود به وضعیت استاندارد، صرف کند، اذعان می‌دارد: معافیت‌های مالیاتی، ایجاد ساز و کارهای تسهیلاتی برای استفاده از وام‌های بانکی با سود پایین، و موضوع پزشکان جوانی که در شروع کارشان نیازمند راه‌اندازی مطب یا واحد ارائه خدمات هستند بویژه در مناطق محروم می‌تواند برای بهبود وضع موجود مفید باشد.

 وضع معیشت جراحان هم خوب نیست


زالی در واکنش به خوب بودن وضع پزشکان جراح می‌افزاید: واقعاً اینطور که شایع می‌شود نیست. در بررسی که سازمان نظام پزشکی به عمل آورده در مورد گروه جراحان عمومی و جراحان اطفال مسأله بسیار چالش برانگیز و جدی است و این‌طور نیست که وضعیت همه گروه‌های جراحی کشور خوب باشد. الان تقریباً مسأله مشکلات معیشتی عملاً از گروه پزشکان جوان شروع شده و به سایر گروه‌ها سرایت کرده است. در نظام پزشکی روزانه شاهد پزشکانی هستیم که سال‌ها موی خود را در مسیر خدمت به مردم سفید کرده‌اند، اما از قضا دچار مشکلات جدی معیشتی هستند.

وی می‌افزاید: موضوع معیشتی در برخی رشته‌های جراحی باعث شده است دانشجویان تمایلی به ادامه تحصیل در این رشته‌ها نداشته باشند، براین اساس ادامه این روند به نفع مردم و نظام سلامت کشور نیست.

 رویکرد اصلاحی مجلس و دولت


مشکلات موجود در جامعه پزشکی سبب شد تا مجلس شورای اسلامی نیز برای بهبود وضعیت این قشر پا به میدان بگذارد و همقدم با دولت چاره‌ای برای آنها بیندیشند. به طوری که در کنار اقدام دولت در اصلاح و ارزشگذاری نسبی خدمات پزشکی و اصلاح نظام تعرفه‌ای و استقرار عدالت بین رشته‌ای به منظور بهبود وضعیت پزشکان دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور آمادگی مجلس را برای ارائه راه‌حل‌های جدید به منظور رفع مشکلات معیشتی پزشکان عمومی و جوان اعلام کرد. وی معتقد است: گاهی چند مورد از درآمدهای بالای پزشکان متخصص را برجسته‌سازی می‌کنند، این در حالی است که بسیاری از پزشکان کشور پس از هفت سال تلاش علمی، برای معیشت خودشان دچار مشکل هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۷
البته به این مورد هم توجه داشته باشید که وضعیت اشتغال و معیشت فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترای سایر رشته ها هم اصلا خوب نیست و بایستی برا همه چاره اندیشی شود.
من متخصص در یکی از رشته های دندانپزشکی هستم و صادقانه میگم وضع مالی اکثر متخصصین و پزشکان جوان معمولی است.مردم اون تعداد معدود مرفه را میبینند و به همه تعمیم میدهند.مگر همه چلوکبابی های تهران به اندازه رستوران البرز برای مثال درامد دارند? اوضاع درامدی ما قشر جوان اصلا خوب نیست و علت اصلی ان هم سیاست های اشتباه است.ظرفیت پذیرش این رشته ها را خیلی زیاد کردند و در هر شهر و روستایی دانشگاه پزشکی ایجاد کردند و نتیجه اش این شد
دنیا عوض شده. الآن وضع مالی بسیاری از کارمندان ادارات متخلف به دلیل درآمدهای جنبی خیلی بهتر از پزشکان است.
چه مدیریت قشنگی... یه طرف هزار هزار پزشک بیمار... یه طرف نوزادی که توی دستشویی بیمارستان دنیا میاد!
یكی از راههای ایجاد شغل برای پزشكان بیكار پایین آوردن حق ویزیت های سر سام آور پزشكان است تا مردم خود در مانی نكنند و بیشتر به پزشكان رجوع كنند. این دیگر هزینه ای برای دولت ندارد لطفا" به گوش مسولین رسانده شود.
پزشکان بیکار لطف بکنند به مناطق محروم تشریف بیاورند که هم پزشک درآمد های بالای 10 میلیون خواهند داشت و هم موجب رضایت خداوند و بندگان خواهد شد
آقا ما کلی تحصیل کرده بیکار یعنی بیش از 1200000 نفر داریم آن وقت شما نگران پزشکان گرامی هستید اگر اینها به مناطق محروم بروند حتما کار هست مضافا حال ما بیماران نیز چندان خوب نیست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها