بازدید 5896

اعلام حالت فوق‌العاده در شهر فرگوسن آمریکا

در پی بروز خشونت های نژادپرستانه ناشی از کشته شدن یک نوجوان سیاهپوست به دست نیروهای پلیس شهر فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا، فرماندار این ایالت روز شنبه در این شهر حالت فوق العاده و منع آمد و شد اعلام کرد.
کد خبر: ۴۲۶۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۴ 17 August 2014
در پی بروز خشونت های نژادپرستانه ناشی از کشته شدن یک نوجوان سیاهپوست به دست نیروهای پلیس شهر فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا، فرماندار این ایالت روز شنبه در این شهر حالت فوق العاده و منع آمد و شد اعلام کرد.

به گزارش تسنیم، جی نیکسون، فرماندار ایالت میسوری به خبرنگاران گفت: به منظور حفاظت از جان مردم و اموال عمومی روز شنبه بیانیه مربوط به حالت فوق العاده در منطقه آشوب زده در شهر فرگوسن را امضا کردم.

از سوی دیگر ران جانسون، مسئول امنیت منطقه آشوب زده سنت لوئیس نیز گفت که حالت فوق العاده از نیمه شب شنبه آغاز و تا ساعت پنج بامداد روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که پلیس شهر فرگوسن آمریکا یک هفته بعد از قتل ˈمایکل براونˈ نوجوان سیاهپوست، وی را مظنون به دزدی یک پاکت سیگار چند دقیقه قبل از کشته شدن توسط یک افسر سفیدپوست دانست و این امر سبب بروز اعتراضات و تظاهرات ضد نژاد پرستی در شهرهای سنت لوئیس و فرگوسن درایالت میسوری شد.

در پی اعلام پلیس مبنی بر مظنون بودن براون به دزدی، اعتراضات نسبت به قتل وی در سنت لوئیس در میسوری و فرگوسن ادامه یافت و شماری از مغازه های این شهر بامداد روز شنبه غارت شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اتهامات پلیس نسبت به این نوجوان سیاهپوست به عصبانیت بیشتر مردم این شهر منجر شد، در حالی که پلیس در گزارش 19 صفحه ای خود قصد داشت مایکل براون را شخصیتی حقیر نشان دهد. نیروهای پلیس در بعضی مناطق با گازهای اشک آور و بمب های دودزا معترضان را متفرق کردند، خودروهای زرهی و پلیس ضدشورش نیز برای جلوگیری از گسترش اعتراضات در نقاط مختلف این شهر مستقر شدند.

پلیس شهر ˈفرگوسنˈ ، براون را با ماجرای دزدی یک بسته سیگار 49 دلاری از مغازه ای نزدیک محل سکونت وی چند دقیقه قبل از کشته شدنش توسط نیروهای پلیس 9 اوت (18 مرداد) مرتبط دانست، اما وکیل خانواده براون اعلام کرد آنها به شدت از اقدام پلیس برای گناهکار نشان دادن فرزندانشان عصبانی هستند، فرزند آنها هیچ سابقه جنایی نداشته است و با اتمام دبیرستان قصد داشت وارد کالج شود.

ˈتوماس جکسونˈ رییس پلیس محلی فرگوسن روز گذشته در گزارش خود در مورد قتل براون گفت ˈدارن ویلسونˈ پلیس بیست و هشت ساله سفیدپوست قاتل براون است، ولی برخورد اولیه بین براون و ویلسون ربطی به ماجرای دزدی احتمالی براون ندارد، بلکه ویلسون هنگام گشت زنی متوجه شده که براون باعث راه بندان در خیابان شده است.

یکی از ساکنان فرگوسن گفت: آنها می خواهند حقیقت را مخفی کنند، اگر واقعا ماجرا این بود چرا از ابتدا اطلاع رسانی نکردند.

اعتراضات به قتل براون هفته گذشته تشدید شد و به رویارویی مردم شهر فرگوسن و شماری دیگر از شهرهای بزرگ آمریکا با پلیس این شهر گسترش یافت. نیروهای پلیس در بسیاری از موارد برای متفرق کردن معترضان به گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی متوسل شد.

کشته شدن براون روز شنبه هفته گذشته (18 مرداد/ 9 اوت) در شهر فرگوسن به دست پلیس به اعتراضات مردمی علیه اقدامات پلیس آمریکا در دیگر شهرهای این کشور نیز منجر شد. جمعیتی گسترده در نیویورک در پارک ˈمیدان یونیونˈ حاضر شدند و پلیس را به بستن یکی از خیابان های اصلی منتهی به این میدان وادار ساختند.

رسانه های محلی همچنین از بازداشت شماری از معترضان خبر دادند. هزاران نفر نیز در شهر سنت لوئیس تظاهرات کرند که اعضای خانواده و مادر براون نیز جزء آنها بودند.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا برای کاستن از شدت اعتراضات از نیروهای پلیس خواست به معترضان احترام بگذارند.

فرگوسن شهرستان کوچکی از توابع شهر سنت لوئیس در ایالت میسوری آمریکاست که بیش از نیمی از جمعیت آن را سیاهپوستان تشکیل می دهند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر