بازدید 43113
۶

حیدر العبادی چگونه نخست‌وزیر عراق شد؟

العبادی که پیشتر در لندن نیز زندگی کرده، برای ایرانی‌ها شناخته شده است؛ هر چند هیچ گاه یک گزینه نخست‌وزیری به شمار نمی‌رفت. یک منبع آگاه در بغداد، مدعی‌ است، ایرانی‌ها به نماینده حزب‌الدعوه گفتند‌ از هر گزینه‌ای که اهل سنت و کردها را نترساند، حمایت خواهند کرد.
کد خبر: ۴۲۵۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸ 15 August 2014
حیدر العبادی چگونه نخست‌وزیر عراق شد؟چهل و هشت ساعت پیش از انتخاب حیدرالعبادی به ‌نامزدی برای نخست‌وزیری عراق، سرنوشت‌ساز بود. تلاش‌ها برای متقاعد کردن نوری المالکی به نخست وزیری در اوج قرار داشت.

به گزارش «تابناک»، علی هاشم خبرنگار ارشد شبکه تلویزیونی المیادین در مطلبی برای المانیتور ‌با مقدمه کوتاه فوق، اخبار در دسترس خود در‌باره چگونگی جانشینی العبادی به جای نوری المالکی را منتشر کرد‌.

بنا به ادعای وی، نوری المالکی حاضر نبوده هیچ پیشنهادی در این باره را بپذیرد. هرچند وی ‌می‌دانست ‌گزینه دیگری برگزیده شده، مایل بود تا آخرین لحطه به مبارزه ادامه دهد. المالکی بر این باور بود، ‌باید احترام تک تک آرایی را که در انتخابات به دست آورده حفظ کند. این در حالی بود که هم دوستان و هم دشمنان وی در حال تلاش برای کنار رفتن او بودند.

بنا به ادعای منابع المانیتور، «چندین گزینه برای المالکی وجود داشت، او گزینه معاونت ریاست جمهوری را رد کرد، المالکی به نخست وزیری چسبیده بود و حاضر نبود، نظر دیگران در این باره را مورد توجه قرار دهد. اصلی‌ترین استدلال او این بود که رهبر بلوک سیاسی است که انتخابات را برده و بنا بر قانون اساسی، این حق اوست که دولت جدید را تشکیل دهد».

با ادامه مذاکرات، یکی از رهبران قدیمی حزب‌الدعوه با راه‌حلی که گمان می‌کرد مسأله را حل خواهد کرد راهی ایران شد، او همراه با نام العبادی، سوابق و مواضع وی را به ایران برد. تا آن زمان العبادی خارج از فهرست گزینه‌های احتمالی نخست وزیری یعنی عادل عبدالمهدی، ابراهیم الجعفری، احمد چلبی، قصی السهیل و طارق نجم بود.

العبادی که پیشتر در لندن نیز زندگی کرده، برای ایرانی‌ها شناخته شده است؛ هر چند هیچ‌گاه یک گزینه نخست‌وزیری به شمار نمی‌رفت. یک منبع آگاه در بغداد، مدعی‌ است، ایرانی‌ها به نماینده حزب‌الدعوه گفتند‌ از هر گزینه‌ای که اهل سنت و کرد‌ها را نترساند، حمایت خواهند کرد. به باور ایرانی‌ها، اکنون اولویت باز شدن کانال ارتباطی با دیگر احزاب است.ایرانی‌ها می‌دانند که اصلی‌ترین مشکل کنونی، نبود اعتماد میان بخش‌های گوناگون جامعه عراق است.

همه این اقدامات در حالی بود که علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، یک ماه پیش به عراق سفر کرده و به بغداد، اربیل و نجف رفته بود. اوضاع منطقه بسیار متفاوت شده ‌و داعش اکنون به نزدیکی مرزهای ایران رسیده است و آخرین شهری که به اشغال داعش درآمد، جلولا است که ‌۴۰ کیلومتر با ایران فاصله دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۶
انتشار یافته: ۶
به 40 کیلیومتری ایران رسیده؟
اهل بلوف زدن نیستم. ولی اگر به یک سانتیمتری ایران هم برسه، جرأت جلوتر آمدن را نداره.
کسی می دونه چرا این موضوع رو
سعی دارن به ایران ربط بدن
فقط 40 کیلومتر دیگه بیا جلوتر .. دنیارو از شر شما خلاص کنیم
داعش را نابود می کنیم
خدا عاقبت بخیر کند زندگی در لتدت - انگلیس باید نگران بود
قدرت ایران در منطقه غیر قابل انکار است.
زمانی عراق به ما حمله می کرد و الان ایران است که در سرنوشت عراق تاثیر مستقیم دارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل