بازدید 54674
پروژه‌ خطرناکی که ایالات متحده کلید زد؛

کوچ سینماگران ایران با ارائه آسان اقامت آمریکا

شاید یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ترجیح سکوت در چنین شرایطی که منافع ایران در مقابل منافع آمریکا قرار گرفته، جذب سینماگران ایرانی باشد. در همین راستا نیز سیاست جذب حداکثری سینماگران ایران جایگزین جذب مورد سینماگران شاخص ایرانی شده و عملاً دولت آمریکا پروژه ارائه اقامت به سینماگران را کلید زده که البته در این زمینه نیز جامعه هدف سه رقمی را در نظر گرفته است.
کد خبر: ۴۲۵۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۹ 13 August 2014
آمریکا در شرایطی زمینه دریافت اقامت این کشور را برای سینماگران ایرانی فراهم ساخته که بر خلاف تصور، درها برای همه سینماگران باز نیست و چراغ سبز برای دریافت ساده و بدون سرمایه‌گذاری اقامت تنها برای سینماگران مطرح و چهره فراهم است؛ اتفاقی نگران‌کننده که عملاً منجر به از دست رفتن بدنه سینمایی ایران می‌شود و دست‌کم در موقعیت‌های دشوار، امکان بهره‌برداری از این سرمایه عظیم انسانی به نفع ایران نیست.

به گزارش «تابناک»، تصور کنید در آینده‌ای دور شاهد یک دور تحریم ایران توسط آمریکا باشیم و تلاش برای فشار بیشتر به کشورمان جدی‌تر شود. این اتفاق طبیعتاً با واکنش‌های جدی در لایه‌های مختلف روبه‌رو می‌شود که واکنش اهالی فرهنگ و هنر و مشخصاً سینماگران به عنوان قشری محبوب و پرمخاطب در توده مردم، بخشی از اعتراض‌هایی است که نسبت به این رفتار غیرانسانی در قبال ایران مطرح می‌شود.

این اتفاق در گذشته رخ داده و از قضا همین واکنش‌ها را در گذشته دیده‌ایم و اتفاقاً سینماگران نیز میان اهالی فرهنگ، واکنش شدیدتری داشتند و این واکنش‌‌ها بازتاب رسانه‌ای وسیع‌تری نسبت به حلقه کور تحریم‌ها ـ که عملاً مردم ایران را هدف قرار داده بود ـ نسبت به دیگر گروه‌های برجسته داشت؛ اعتراضاتی شبیه آنچه درباره دسترسی محدود مردم به دارو و درمان که بخشی از آن وارداتی است، مطرح شد و جزو تأثیرگذار‌ترین نقدهای مطرح برای هشیاری وجدان جهانی بود.

در این شرایط شاید یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ترجیح سکوت در چنین شرایطی که منافع ایران در مقابل منافع آمریکا قرار گرفته، جذب سینماگران ایرانی باشد. در همین راستا نیز سیاست جذب حداکثری سینماگران ایران، جایگزین جذب مورد سینماگران شاخص ایرانی شده و عملاً دولت آمریکا پروژه ارائه اقامت به سینماگران را کلید زده که البته در این زمینه نیز جامعه هدف سه رقمی را در نظر گرفته و ظاهراً قرار نیست چند هزار سینماگر کشورمان با تسهیلات تازه دولت آمریکا روبه‌رو شوند.

این امکان همچون دیگر اقامت‌ها با یک دوره موقت پنج ساله همراه است که هر شش ماه یک بار باید به آمریکا رفت  و پس از این دوره پنج ساله، اقامت موقت به اقامت دائم تغییر وضعیت می‌دهد و بنابراین سینماگری که امروز روند دریافت اقامت موقت را آغاز می‌کند، دست کم تا پنج سال موضع سکوت ‌در پیش می‌گیرد و طبیعتاً در این دوره برای از دست ندادن اقامت، سکوت می‌کند و احتمال اینکه این سکوت را در برابر چالش میان ایران و آمریکا همچون ماجرای تحریم حفظ نماید، دور از ذهن نیست.

عضویت در خانه سینما، حضور در میان نامزد‌ها یا برندگان جشنواره فیلم فجر، حضور در جشنواره‌های بین‌المللی و معرفی از سوی منتقدان نشریات به عنوان چهره هنری مطرح و معتبر، عضویت در نهادهای بین‌المللی فیلم‌سازی و عضویت در هیأت داوران جشنواره‌های معتبر بین‌المللی و... برخی از پارامترهای تأثیرگذار در ارائه رایگان اقامت به سینماگران مطرح ایرانی است؛ اما آنچه از همه این‌ها تأثیرگذار‌تر است، بودن در میان چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون ایران است و هر سینماگری به صرف برخورداری از سوابق ‌الاشاره شده در سال‌های دور، اقامت آمریکا نمی‌گیرد.
 
با این اوصاف، مشخص است که دولت آمریکا در راستای دیپلماسی ایران پروژه سیاسی و امنیتی را تعریف کرده و نبود امنیت شغلی در کشورمان، هنرمندان را بیش از پیش نسبت به این طرح مشتاق کرده و گروهی از سینماگران نیز برای گذشتن از این دوران سخت حرفه‌ای و یا با هدف بردن فرزندانشان به این کشور‌ها برای تحصیل،‌ مراحل برای دریافت این نوع اقامت را می‌پیمایند.

در این میان، به نظر می‌رسد برخورد با سینماگران متقاضی روادید آمریکا از این کانال تنها به یک سویه شدن رابطه آن‌ها و مهاجرت همیشگی به آمریکا منجر خواهد شد که طبیعتاً خواسته این کشور است و با این اوصاف منطقی است ‌در ازای کارهای اینچنینی، زمینه برخورداری فعالان سینما و دیگر حوزه‌های فرهنگی و هنری را از حداقل‌های اقتصادی نظیر حقوق بیکاری فراهم سازند و تنها راه پیش رو برای اهالی فرهنگ، رفتن به سمت درِ باغ سبزی که کشوری چون آمریکا گشوده، نباشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۲۰۴
انتشار یافته: ۴۳
اگر سینما گری حس وطن پرستی داشته باشه می مونه وگرنه این سینما گرانی که پشت به اصول انقلاب کردند همون بهتر که بروند
پولدارهاهمه اقامت گرفتن خدابه دادبقیه برسه خبری بشه سه سوت رفتن ازایران
این هنرپیشه های ما چه خاصیتی دارن؟ فقط پز و افاده. میرزاخانی ها را دریابید
آمریکا کلید زد یا خود ما کلید زدیم ؟ وقتی هیچ امکاناتی نباشه ، وقتی فقط فشار روی سینماگر باشه ، وقتی هر کسی که از سینما سر در نمیاره ممیزی کنه فیلم رو و هزار جور دیگه ، خب معلومه که کسی نمیمونه.حرفایی میزنیا تابناک جون.
سینماگری که امریکا رو به ایران ترجیح بده همون بهتر که بره. مطمئن باشین اینقدر رقابت تو امریکا بالا هست که جز شرکت در شبکه های زرد کار دیگری پیدا نمی کنن.
چرا نگرانین؟؟؟!!! اگه راست می گین قدرت جذب داشته باشین. نه اینکه با همه توان برگزیدگان هر دسته و صنفی رو دفع کنید.
سفارت های آمریکا در ارمنستان و ترکیه و دبی منتظر جمعیت عظیمی از ایرانیان باهوش و مستعد جهت رفتن است......
والا اگه منم راهی داشتم می رفتم امریکا

یه کارگر زیر خط فقر
عجب . خبر تامل بر انگیزی بود .
من یکی از فیلمسازان مطرح کشور هستم که دو سال پیش به امریکا امدم.
من بسیار از مردم این کشور خوشم میاید و این جا محیط ارام و خوبی ذارد.
ولی اینجا ادامه دادن کار هنری تقریبا غیر ممکن بود و به ناچار دست به کارهای متفرقه زدم.
امیدوارم کار من باعث خوشبختی فرزندانم و تامین اینده تحصیلی شان شود.
اگر می خواهیم دنیا را تحت سیطره خود بگیریم باید به مغزهای متفکر دنیا امکانات مادی و رفاهی و امنیت بدهیم و بعد از فکر آنها در جهت منافع خودمان استفاده کنیم (مانند آمریکا)
وگرنه با این سیل مهاجرت و طرد کردنهای خودمان ، هرگز از حد کشور و حداکثر چند همسایه دیوار به دیوار فراتر نخواهیم رفت.
آیا کسی هست که اندرز بگیرد؟
به نظرتون کسی که اینجوری میره ، اگه تو ایران بود به تحریمها اعتراضی میکرد ؟؟؟
البته خیلی از سینماگران بزرگ و اصیل مااگر هم آمریکا بروند ریشه واصالت مارا حفظ میکنند.جزعده ای که در ایران بودن شان نیازی نیست چون جز به درآمد به چیز دیگری فکر نمی کنند.شاید یک نسل جدیدی با این کار به سینمای ما بیاید که خوب فکر کنند وخوب بازی کنند.با احترام به بعضی از بازیگران اصیل وعزیز ما.
خوب کاری نداره. ایران هم همین تسهیلات رو برای سینما گران امریکایی ارائه کنه تا اونها هم در محیط پویا و آزاد ایران بتونن به فعالیت های سینمایی بپردازن.با این کار تبلیغی هم برای ایران خواهد بود.
پول هی کلانی رو که از بیت المال گرفتند برمیدارن میبرن ینگه دنیا
اگر مریم میرزاخانی میموند ایران چیکاره میشد؟
بزار برن ای کاش من هم میتونستم برم که دیگه برنگردم
یعنی می خوان از ایران به این خوبی بروند امریکا؟
مگه می شه؟ مگه صدا و سیما صبح تا شب از مشکلات اونجا نمی گه؟ مگه نمی دونن چقدر اوضاعش خرابه !!!
حکایت ما مثل تیم فوتبالیه که بازیکنانش بجای حمله به حریف، مشغول دعوا با همدیگه هستند و تیم مقابل هم چپ و راست به دروازه ی خالی گل میزنه.
آن زمان که اساتید و نخبه های علمی کشور بصورت گسترده مهاجرت میکردند چرا به فکر نبودید؟‌ تا آنجا که من اطلاع دارم تعداد اساتید (بالاترین درجه آن یعنی Full Professor) ایرانی در آمریکا از تعداد آنها در ایران بیشتر هست!

حالا چه اهمیتی دارد که چهره های سینمایی ما که اگر رودربایستی را کنار بگذاریم خیلی هم در جهان مطرخ و تاثیرگذار نیستند٬ مهاجرت کنند؟ بله قبول دارم که در بعضی از محافل تخصصی سینمایی آنهم فقط در اروپا تعداد انگشت شماری از ایرانیان شناخته شده هستند اما صدای آنها فقط در داخل گوش شنوا دارد و بس! بنابراین چه تاثیری میتوانند بر پرونده هسته ای و تحریمها داشته باشند؟!

البته جالب هست که شما هم اذعان دارید که فقط از روی ترس ممکن هست آنهم در یک دوره پنج ساله سکوت کنند چون وقتی شهروند آمریکا شدند میتوانند هرچقدر که میخواهند بدون ترس با سیاستهای کشور جدیدشان آمریکا مقابله کنند!
نمیدونم چی بگم. چون آنقدر گفتیم و گوش شنوایی نبود که دیگر حال نظر دادن هم نداریم. فقط همین قدر بگم که اونا نه فقط سینماگران که گروه های مرجع را بر اساس اولویت بندی شده جذب خواهند کرد. با شرایط فعلی ایران، موفق هم خواهند شد. آدمی اونجا خوشه که دلش خوشه.
بجای آنکه از صبح تا شب هی هشدار امنیتی بدهید قدری بخود آیید و بدانید ایران کشوری است که نمی شود برای آن نسخه واحدی پیچید و هر اتفاقی غیر آن را توطعه خارجی فرض کرد! چرا جاذبه لازم و فرصت سازی برای هنرمندان را فراموش کرده و فکر می کنید همه مطابق نظر یک عده اقلیت دلنچسپ بایدخودشان را تطبیق دهند؟ این دو عامل 80% از آنچه در ایران اتفاق می افتد را تحت تاثیر قرار می دهد اول تقابل یک اقلیت با اراده ملی و خواسته های عرفی جامعه و دوم انگ ضدیت با اسلام، به هر چه که آقایان آن را نمی پسندید. هر دو اینها بیشتر ریشه سیاسی دارند.
جالبه برخلاف نخبگان ایرانی که پس از مهاجرت لااقل حرمتشون حفظ میشه، هنرمندان ایرانی پس از مهاجرت اغلب نقش های فرومایه و دست پایین به آنها تعلق می گیرد و یا نقش تروریست های عرب یا ایرانی را در فیلمهای آمریکایی بازی می کنند که واقعا مایه تاسف است!!!
به نظر من همینکه به این عزیزان یادآوری بشه که بعد از اون ۵ سال برای ادامه زندگی باید مثل گلشیفته فراهانی و شاهین نجفی دست به چه کارهایی بزنند نظر خیلی هاشون عوض بشه . شایدم نشه ولی برخورد قهری از همه بدتره.دوباره تاکید می کنم از نظر من.
این همه مغزهامون رفتند ، سینماگران بهتر که بروند.
چرا همش به فکر بهره برداری از آدم ها هستید؟ چرا سعی نمی کنید وضعیت زندگی رو برای همه ایرانی ها بهتر کنید؟ مطمئن باشید هزاران هنرمند توی ایران هست که آمریکا دعوتنامه براشون نفرستاده، اما به دلیل مسائل اقتصادی و غیر اقتصادی فرصت ظهور پیدا نکردند
قشر محبوب ؟!!!!
خیلی مقاله مسخره ای بود
برای رفتن به آمریکا به شدت سخت گیری میشه اتفاقا
این سینماگر ها هستند که سر و دست میشکنن
این موضوع چیز جدیدی نیست و شاید بیش از 10 سال است که وجود دارد و فقط هم مربوط به ایران نیست. در کل تمامی افرادی که افتخار ملی دارند و یا در سطح کشور خودشان معروف هستند مثل ورزشکاران، بازیگران و ... از هر کشوری امکان دریافت گرین کارت امریکا را دارند.
تبلیغات آمریکا مبنی بر فرار مغزها و حالا هنرها سیاسی و دروغ است چرا که اولاً هر مدرک داری مغز و هر بازیگری هنرمند نیست و ثانیاً آنچه که من خودم از نزدیک شاهد بوده ام٬ بسیاری از این افراد که به آمریکا رفته اند در مشاغل بسیار پست کارگری مشغول و به زحمت امرار معاش می کنند.
نکته مهم اش اینه که وقتی سینماگران توانمند و سرشناس ایرانی به امریکا مهاجرت کنند ، به ناچار باید تن به بازی و ساخت فیلم های امریکایی پسند بدهند که شبکه های فارسی زبان معاند را تغذیه خواهد کرد . ولی چه باک !!!
صدا و سیما پنجاه کانال دیجیتال دیگر که تکرار برنامه های قبلی را میدهند را باز خواهد کرد !!!
برای چاره اندیشی خیی دیر شده خیلی
هر کسی برای انتخاب محل زندگی خود آزاد است حتی سینماگران!
اونی که بخواد بره میره
اونا برن هم چیزی از ایران کم نمیشه،یک جوری میگید سینماگر که انگار دارین راجع به تام کروز و راسل کرو و آلپاچینو حرف میزنید!
من هم دارم می رم خدا حافظ . مال خودتون این مملکت با همه خوبی و بدی هاش . دیگه از بی کاری دارم دیوانه می شم . هیچ منبع در آمدی هم ندارم باید به فکر همسر و فرزندم باشم
فیلمهای فارسی ساخت هالیود چجوریه
کسی که معتقد به نظام نیست بره بهتر
داداش آمریکا که مثل اینجا نیست برای موضع گیری سیساسی گرین کارت طرف را باطل کنن!!!البته بجز قضیه اسراییل! وگرنه کلی ایرانی هم در آمریکا علیه جنگ و تحریم و... اعتراض کردن و هیچطوریشون هم نشده
وقتی در کشور هزار و یک جور مشکلات برای مردم هست و امنیت شغلی هم نیست باید هم چنین مسایلی پیش بیاد!
یکم یک جانبه گفتی تابناک سینماگران هم وقتی با این همه سختگیری مواجه می شن ترجیح می دند خارج بشند
منو اگه آمریکا دعوت کنه با کله میرم...
دانشجوی دکترای شاگرد اول دانشگاه شریف
1.نظام جذب منابع انسانی آمریکا که به نماد ابرقدرتی بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل شده است؛جهانی و در راستای حفظ هژمونی این کشور است.

2.مدیران ما اعم از مدیران دانشگاهی (فنی،علوم انسانی،علوم پایه و پزشکی و هنر)گرفته تا مدیران فرهنگی و سایر سازمان های ذینفع از فهم چنین منطقی در زمینه جذب منابع انسانی نخبه در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی عاجزند(جذب جهانی منابع انسانی پیش کش)

3.از طرفی رشد اقتصادی پایین و منفی زمینه بسترسازی و هر گونه تحرکی را از مدیران سازمان های ایرانی سلب نموده است.

4.نکته دیگر اینکه ما به عنوان مثال در زمینه همین موضوع مطرح شده در این خبر(سینما) در زمینه تولید محتوا مشکل داریم.سال ها باید بگذرد تا امثال داوود میرباقری ها پیدا شوند و فیلمنامه ای همانند امام علی(ع) یا مختار و... را بنویسند؛تا در تمام دنیای اسلام طرفدار یابد.ضعف در سوژه سازی در ایران بسیار نمایان است در حالی که غربی ها برای مزخرف ترین افکارشان نیز تولید محتوی می کنند.

5.از طرفی مدل تامین مالی این پروژه ها نیز کاملا وابسته به بودجه دولتی بوده که ناکافی است.

6.اخیرا آقای سلحشور دست به دامن مردم برای اجرای یکی از پروژه هایش شد.شاید به شکل کار بتوان ایراداتی گرفت اما کلیتش درست است.چرا که مسایل اجتماعی و فرهنگی و از جمله سینما و تئاتر نیازمند راه حل های اجتماعی هستند که یکی از این موارد می تواند در زمینه تامین مالی این پروژه ها باشد.

7.در مجموع شاید بتوان گفت عدم وجود یک چارچوب منسجم و سیستمی نتیجه اش این است که ما یک روز برای بیمه طلایی فرهنگیان مشکل داریم و یک روز برای بیمه بیکاری بازیگران و یک روز برای عدم پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد و... (یعنی روزمرگی محض آن هم در سطوح مختلف نظام اداری).

8.امروزه در ادبیات رایج مدیریت و به ویژه نظام های برنامه ریزی و تصمیم گیری برای ایجاد چارچوب سیستمی از مفهوم Big Data استفاده بسیار می شود که سه شاخص اصلی آن شامل حجم بالای داده،تنوع بسیار وسیع داده ها و سرعت واکنش بالا در تولید و پردازش راه حل هاست.

10.در جامعه شناسی مسایل را در سه سطح ساختارهای کلان،میانی و خرد تحلیل می کنند.رشته هایی نظیر جامعه شناسی،اقتصاد،مدیریت،حقوق و...گفتنی در این زمینه بسیار دارند...

عضو هیئت علمی گروه مدیریت دولتی یک دانشگاه
بنویسید :کوچ سینماگران و پزشکان و مهندسان و سرمایه داران و نخبگان و اهل هنر و المپیادی های ریاضی و دانشجویان دانشگاه تهران و شریف و خلاصه هر کی که بتونید اسم ببرید. مملکت خالی شد از نفوس خلاقش.
دوست عزیز نویسنده، طوری مطلب رو نوشتی که خواننده برداشت میکنه که به تازگی قانون جدیدی فقط برای سینماگران ایرانی در آمریکا تصویب شده.
خیر. سالهاست که قانون دادن اقامت به نخبگان هر رشته ای از هر کجای دنیا که باشند در حال اجرا است. هیچ ربطی به رشته خاص یا کشور خاصی نداره. اگر شما در هر رشته ای نخبه باشی و تقاضای اقامت آمریکا رو داشته باشی، به شرط اینکه ثابت کنی که نخبه هستی ، اقامت رو خواهی گرفت. از این طریق هر ساله شمار زیادی نخبه از سراسر دنیا به آمریکا میان، از جمله نخبه های ایرانی ودر رشته های مختلف. نمونه اون خانم دکتر میرزا خانی هستن که همین دیروز معتبرترین جایزه ریاضی دنیا رو گرفتن . خود من شخصا تعدادی از دوستان و همکلاسی هام رو که در رشته پزشکی تحقیقات زیادی در آمریکا داشتن و لزوما هم اسثنایی نبودن رو میشناسم که با استفاده از همین قانون اقامت آمریکا رو دریافت کردن.
چه عجب این ''سینما'' ی ''بی نما'' به یه کاریشون خورد...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل