بازدید 15655
۹

مقایسه Unity‌ لینوکس اوبونتو با Modern UI ویندوز 8

برای شماری از کاربران ویندوز یا لینوکس فرقی ندارد، زیرا آن‌ها همه کار‌های لازم را می‌توانند با این سیستم عامل‌ها انجام دهند. برای الباقی کاربران، رجوع به لینوکس یا ویندوز بستگی دارد! این موضوع صرف نظر از نرم افزارهای مورد نیاز بازمی‌گردد به اینکه تجربه کاربران با واسط گرافیکی این دو چه بوده است.
کد خبر: ۴۲۳۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰ 08 August 2014
مقایسه Unity‌ لینوکس اوبونتو با Modern UI ویندوز 8
برای شماری از کاربران ویندوز یا لینوکس فرقی ندارد، زیرا آن‌ها همه کار‌های لازم را می‌توانند با این سیستم عامل‌ها انجام دهند. برای الباقی کاربران، رجوع به لینوکس یا ویندوز بستگی دارد! این موضوع صرف نظر از نرم افزارهای مورد نیاز بازمی‌گردد به اینکه تجربه کاربران با واسط گرافیکی این دو چه بوده است.

به گزارش «تابناک»، ویندوز 8 و 8.1 از واسط گرافیکی با نام Modern UI استفاده می‌کند و لینوکس اوبونتو به عنوان یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های لینوکس از واسط گرافیکی با نام Unity است. در این مقاله تلاش داریم نگاهی سریع به قابلیت‌های این دو واسط گرافیکی داشته باشیم.
این مقایسه البته یک مقایسه جامع از این دو سیستم عامل نیست و تنها به قابلیت‌های کلیدی این دو واسط گرافیکی در دسکتاپ بازمی‌گردد.

مقایسه Unity‌ لینوکس اوبونتو با Modern UI ویندوز 8

ملزومات یک دسکتاپ خوب

از یک دسکتاپ خوب انتظار می‌رود از قابلیت‌های زیر برخوردار باشد؛

- به کاربر اجازه دهد پنجره‌ها را به سادگی و آسان مدیریت کند.
- اجازه اجرای سریع و ساده برنامه‌ها را فراهم کند.
- از قابلیت‌های خوب برای جستجو سریع نرم‌افزار‌ها و سایر آیتم‌های سیستم برخوردار باشد.
- قابلیت جستجو سریع اطلاعات به شکل آنلاین را داشته باشد.
- خوب طراحی شده باشد و خوش سیما به نظر آید.


مدیریت خوب پنجره‌ها

ویندوز به شکل سنتی اجازه مدیریت پنجره‌ها را از طریق Task bar به کاربران می‌دهد. این نوار به شکل پیش فرض در پایین صفحه است، ولی می‌توان جای آن را تغییر داد و به هر سه جهت دیگر منتقل نمود. اوبونتو نیز به خوبی قادر به مدیریت پنجره‌هاست و از Launcher به جای Task bar استفاده می‌کند. اما این نوار به سمت چسبیده و قابل جابجایی نیست:

مقایسه Unity‌ لینوکس اوبونتو با Modern UI ویندوز 8

هر دو سیستم عامل اجازه مخفی شدن خودکار این نوار را فراهم می آورند. این امر امکان داشتن فضای بیشتر روی دسکتاپ را فراهم می کند.

اجرای برنامه‌ها و نرم‌افزارها

اجرای برنامه‌ها نیز تا اندازه بسیاری در هر دو سیستم عامل مشابه است. امکان Pin کردن نرم‌افزارهای پرکاربرد و ابزار‌های لازم بر روی Task Bar یا Launcher در هر دو سیستم عامل به سادگی وجود دارد. Unity به شکل پیش‌فرض نرم افزارهای قبلاً اجرا شده را در Dash نمایش می‌دهد؛ اما Start Screen در ویندوز همه برنامه‌های نصب روی سیستم عامل را نشان می‌دهد. البته در Unity نیز امکان دیدن همه نرم افزارهای نصب شده وجود دارد، ولی با چند کلیک بیشتر از ویندوز.

جستجو در ابزارهای سیستم

دسترسی سریع به ابزار‌ها و تنظیمات سیستم از طریق دسکتاپ بسیار ضروری است، زیرا لازم است در بسیاری موارد به سرعت برخی سخت افزار‌ها را فعال یا غیر فعال کرد یا نحوه عملکرد آن‌ها را تغییر داد. این ابزار‌ها کلی در ویندوز در محیط Control Panel هستند که دسترسی به آن‌ها در Modern UI از طریق Charm Bar یا جستجو این محیط در Start Screen مقدور است. همچنین برخی تنظیمات سخت افزار‌ها نظیر WiFi با کلیک راست مقدور است. همین امکانات عیناً در Unity نیز وجود دارد و دسترسی به ابزارهای سیستم از طریق منو Power یا جستجو در Dash فراهم است.

مقایسه Unity‌ لینوکس اوبونتو با Modern UI ویندوز 8

جستجوی آنلاین از دسکتاپ

توان جستجوی اطلاعات آنلاین می‌تواند مستقیم از دسکتاپ مسائل را بسیار ساده‌تر و سریع‌تر کند. اوبونتو و Unity این قابلیت را استادانه فراهم کرده‌اند، به گونه‌ای که از Dash قادر به جستجو سریع آنلاین هستید و تعدادی از فیلترهای خاص، نتایج را برای کاربران به خوبی پالایش می‌کنند. تقریبا هیچ موردی نیست که در Dash نتوان آن را جستجو کرد؛ اما متأسفانه ویندوز به شکل پیش فرض از این امکان بی‌بهره است و جستجوی نه چندان جالب از دسکتاپ تنها با ترفند و ابزارهای ثانویه فراهم است. البته برخی بر این باورند که گاهی جستجو آنلاین در Dash دست و پا گیر است.

مقایسه Unity‌ لینوکس اوبونتو با Modern UI ویندوز 8

طراحی و سیما

هم Unity و هم Modern UI بسیار زیبا و دلپسند طراحی شده‌اند و خیلی مشکل است که کسی بگوید کدام یک زیبا‌ترند. البته گویا Unity بیشتر از المان های زیبایی‌شناسانه برخوردار است. در ویندوز Start Screen به کلی از دسکتاپ جداست و نمای مترو و App‌های آن به خوبی با ویندوز و سایر نرم‌افزارهای دیگر یکپارچه شده‌اند. همچنین نمای مترو در ویندوز از قابلیت‌های Customization یا شخصی سازی بالایی برخوردار است. از سویی اما Dash جذابیت‌های بصری خاص خود را دارد و هنوز در دل دسکتاپ تعریف می‌شود.

مقایسه Unity‌ لینوکس اوبونتو با Modern UI ویندوز 8

واقعیت این است که هر دو واسط کاربری به یک اندازه خوب و کاربردی هستند. می‌توان گفت هر دو واسط کاربری گرافیکی نسبتاً یکسان و برابر هستند. هر کدام از این دسکتاپ‌ها مورد استفاده قرار گیرند، کاربران آن‌ها هیچ نگرانی نخواهند داشت؛ اما اگر می‌خواهید یکی را ارجح بدانیم، به نظر ما Unity ارجح است، زیرا به کلی رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته. حتی فرا‌تر از این Unity تنها واسط گرافیکی نیست که کاربران لینوکس می‌توانند از آن استفاده کنند. در کنار Unity چندین دسکتاپ فوق‌العاده برای لینوکس وجود دارد که هر کدام ویژگی های منحصربفرد و زیبایی‌های خاص خود را دارند.

اما صرف نظر از این‌ها به نظر شما، کدام واسط کاربری جذاب‌تر است؟ کاربران ویندوز و لینوکس هر کدام تجربیات خوب و بد خود را با این واسط‌های گرافیکی با ما در میان بگذارند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۹
لطفا در مورد Linux Mint هم صحبت کنید. ممنون
فقط ویندوز.........!!!!!!!!!!
خیلی وقته کیفیت تابناک پایین اومده. من که مدتی میشه نیومدم اینجا...
به نظرم تجربه کار با لینوکس مینت یا اوپن سوزه با میز کار KDE فوق العاده است. امتحان کنید. پس از مدتی استفاده از آن، ویندوز برایتان بسیار کم اهمیت می شود.
در مورد جستجوی وب از دسکتاپ فکر کنم اشتباه میکنین!
میشه وب رو جستجو کرد..
در ضمن محیط جستجو لازم به بودن در محیط start نداره!
در ویندوز 8.1 همچنین اطلاعات وسیع و جالبی نشان داده میشه،،
مثلا شما ایران رو جستجو کنید اول چیزایی که در کامپیوتر خودتون هستین میاد، بعد ویکی پدیا بعد اخبار مهم و اطلاعات دیگه
Unity خیلی عالیه!
به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار که هم با اوبانتو کار کردم و هم با ویندوز و هیچ تعصبی روی هیچ کدوم ندارم... قطعا ویندوز نسبت به اوبونتو روانتر، و دارای مشکلات کمتری است...

بدون تعصب کار کنید خودتون متوجه میشید..
فقط ویندوز 98
اگه میشد لینک گذاشت نشون میدادم چقدر میشه یونیتی رو شخصی سازی کرد
این لانچر و پنل بالای میزکار اوبونتو که جداهستند توی ویندوز یکپارچه است و اصلا نمیشه جداشون کرد،لانچر رو میشه مخفی کرد و بجاش از یه داک خیلی خفن استفاده کرد.
توی لینوکس میشه از یه کانکی استفاده کرد چیزی مثله ویجتو ... توی ویندوز اما می‌تونید کلشو طوری که دلتون میخواد تغییر بدبد که اصلا با اولش قابل تمییز نباشه


شما با یه سرچ کوچیک اینو عینا ببینید و همینطور این لینک خیلی چیزا رو نمایان می‌کنه البته اگه باز بشه
http://forum.ubuntu.ir/index.php/topic,211.3030.html
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر