بازدید 17786

تناقضات استفاده از روغن در شیر رو شد

در حالی که وزرای بهداشت و کشاورزی استفاده از روغن پالم در شیر را تایید و میزان آن را با وجود کاهش مصرف، 30 درصد اعلام کرده‌اند، مدیرکل استاندارد استان تهران استفاده از چربی نباتی (روغن پالم) را در تولید محصولات لبنی ممنوع اعلام کرده است!
کد خبر: ۴۲۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰ 06 August 2014
در حالی که وزرای بهداشت و کشاورزی استفاده از روغن پالم در شیر را تایید و میزان آن را با وجود کاهش مصرف، 30 درصد اعلام کرده‌اند، مدیرکل استاندارد استان تهران استفاده از چربی نباتی (روغن پالم) را در تولید محصولات لبنی ممنوع اعلام کرده است!

به گزارش ایسنا، از ابتدای هفته که استفاده از روغن پالم در تولید شیر پرچرب از سوی وزیر بهداشت تایید و اعلام شد گزارش این موضوع به رییس‌جمهور ارائه شده است، موج نگرانی‌ در بازار مصرف شیر و لبنیات شکل گرفت و پرده‌هایی از موضوع از سوی دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان برداشته شد که هریک با دیگری تناقضاتی دارد و تامل‌برانگیز است.

در شرایطی ‌که کارخانه‌های لبنی اعلام می‌کنند به دلیل فشار اقتصادی وارده به کارخانه‌ها، استفاده از "پالم" در محصولات لبنی موضوع تازه‌ای نیست و با هدف کاهش قیمت فرآورده‌های لبنی، آنها مجاز به این اقدام هستند و وزرای بهداشت و کشاورزی میزان مصرف آن را 30 درصد عنوان می‌کنند، مدیرکل استاندارد استان تهران از ممنوع بودن استفاده از چربی نباتی (روغن پالم) در تولید محصولات لبنی خبر می‌دهد!

به گفته مسلم بیات اداره استاندارد تهران در تاریخ 19 فروردین امسال نیز طی اطلاعیه‌ای بار دیگر بر غیرقانونی بودن استفاده از روغن پالم در تولید محصولات لبنی تاکید کرده است و بر این اساس طبق قانون استاندارد استفاده از روغن پالم در تولید اغلب محصولات لبنی مانند شیر پاستوریزه، کره پاستوریزه، خامه پاستوریزه استریل، شیر طعم‌دار، شیر استریل، شیرخشک، پنیر رسیده در آب نمک، پنیر تازه، دوغ، کشک، کشک و ماست پروبیوتیک و محصولاتی از این دست ممنوع است.

مدیرکل استاندارد استان تهران اعلام کرد سال قبل یک مورد تخلف در این زمینه کشف و برخورد شد و قرار است اواخر هفته آینده نیز نتایج تازه‌ترین نمونه‌گیری انجام شده از محصولات لبنی اعلام شود.

از سوی دیگر هاشمی، وزیر بهداشت و حجتی، وزیر جهاد کشاورزی می‌گویند " با برنامه‌های مشترک دو وزارتخانه مبنی بر کاهش مصرف روغن پالم، مصرف این روغن در سال گذشته بیش از 20 درصد کاهش یافته و اکنون میزان مصرف آن 30 درصد است که امیدواریم در آینده نیز این رقم بیش از این پایین بیاید".

به گفته وزیر جهاد کشاورزیبه دلیل قیمت پایین روغن پالم نسبت به دیگر روغن‌ها در کشور، مصرف این روغن بالاست که با توجه به شرایط نامطمئن سلامتی آن باید میزان مصرف آن کاهش پیدا کند لذا اگر اثبات شود هر واحد تولیدی به شکل غیرمجاز از روغن پالم در شیر پرچرب استفاده کرده، طبق قانون و توسط مراجع ذیربط پیگیری و با آن برخورد می‌شود.

در این میان جای سوال است اگر مصرف روغن پالم در شیر و لبنیات ممنوع است چرا وزرای مربوطه مصرف آن را تایید و برای کاهش مصرف آن با توجه به شرایط نامناسبی که برای سلامتی دارد برنامه‌ریزی می‌کنند؟!

از سوی دیگر اگر اداره استاندارد مصرف این روغن را در شیر و فرآورده‌های آن ممنوع اعلام کرده چرا بر اجرای آن نظارت نمی‌کند؟ و حال که موضوع علنی شده مجبور به شکستن سکوتشان شده‌اند و تازه قرار است موضوع را بررسی کنند؟

و اما تناقض قابل توجه دیگر در این خصوص این است که پس از تایید استفاده از روغن پالم در تولید شیر پرچرب از سوی وزیر بهداشت و اعلام ورود دولت و شخص رییس‌جمهور به این مسئله، هر کدام از تولیدکنندگان، صنایع لبنی و دستگاه‌های ذیربط واکنش‌های متعدد و جالبی نسبت به موضوع نشان داده و توپ را به زمین دیگری انداختند و البته در نهایت متخلفان خود را لو دادند.

چراکه کارخانه‌ لبنی که تخلفش در این زمینه محرز شده اعلام کرده است این تخلف در دامداری صورت گرفته اما دیگر صنایع لبنی به این موضوع اعتراف کردند که این اقدام به دلیل فشار مالی در کارخانه‌های لبنی صورت می‌گیرد!

انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید شیر و لبنیات و سازمان دامپزشکی به عنوان تایید کننده سلامت این محصولات که طرح پایش سلامت محصولات مختلف کشاورزی از جمله شیر را انجام داده و می‌دهند نسبت به موضوع حساسیت بیشتری به خرج دهند و سازمان استاندارد هم که مردم به اعتماد آنها این محصولات را مصرف‌ می‌کنند، توضیح قابل قبولی برای روشن شدن افکار مصرف‌کنندگان و برطرف کردن نگرانی‌اشان داشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۱
انتشار یافته: ۵۶
بازم خدا پدرشو بيامرزه كه گفته!
ديگه اين اداها رو در نياريد!اگه نميگفت كه شما الان مدعي نبوديد!!!
پاسخ ها
کیومرث
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
موسسه استاندارد ایرانی !!!!!!!!!!
عبدالله زاده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
چگونه این محصولات لبنی با وجود تخلف دارای آرم استاندارد هستند؟
واز همه بدتر دست موسسه ی استاندار دردنکند که کلاه بزرگی برسرما که به آرمش اطمینان داریم و با طیب خاطر این محصولات مرگ آفرین را استفاده می کردیم ؛گذاشته است...متاسفم برای چنین موسسه ای
موضوعی که در مورد کاهش 20 درصدی سهم روغن پالم توسط دو وزیر اعلام شده مربوط به شیر و لبنیات نیست و مربوط به روغن خوراکی است دقت فرمایید
هیچ وقت فکر نمی کردم اگر شیر و سبزی و میوه و ... نخورم سالم می مانم!!!
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
یه پیشنهاد دارم؛
یه موجی راه بندازن، هرکسی که احتمال 51% متهم هست، تو هر زمینه ای، اعدام کنن.
مملکت گلستون میشه.
البته گلستان بی گل!
آقا همه چی این مملکت به همه چیش میاد.
شیر که جای خود دارد.
این هم از شیر و لبنیات که علی رغم قیمت بالا به کام خانواده ایرانی کوفت زهر مار شد
برای سود بیشتر از جون مردم مایه میگذارند، فشار مالی هم که شکر خدا این روز ها شده بهانه ی همه برای رانت خواری!
چرا نام شرکت های متخلف اعلام نمی شود؟
پاسخ ها
نکته بین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
عزیز من شما فکر کن تمام شرکت های لبنیاتی. چرا که در دوران پاکترین دولت تاریخ ایران قیمتهای همه آنها برای تولید لبنیات کم چرب (بخوانید سالم)سرکوب شده و قیمت لبنیات پرچرب آزاد شده بود!
مصطفی
| United States |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
همشون متخلفن ، همشون !
جهان رو همینطوری می خواستین اداره کنین ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
خداييش يك ميليون لايك داشت اين جمله!!!!!!!!!!!!
به گفته یکی از مسئولان استفاده از روغن پالم در خامه قنادی و پنیر پیتزا به علت مصرف کم این محصولات مجازه ولی در لبنیات از جمله شیر، ماست، دوغ، کشک و ... ممنوع است. احتمالاً 20 درصد به موارد مجاز فوق الذکر مرتبط است.
واقعا متاسفم بخاطر هیچ هم مردم وهم صنعت گرفتار میکنند مگر میشود 30 درصد روغن وارداتی وارد لبنیات شود هرکس این ادعا را دارد از لبنیات هیچی نمی داند
دوست دارم دست بکنم تو حلقم و هر چی شیر تو این چند ساله خوردم بالا بیارم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
نمیخواد این کار را بکنی برو لاپاروسکپی چربی های شکمتو دربیار بعد فاکتورش رو ببر دادگاه تقاضای خسارت از شرکتهای تولید لبنیات کن
راستی در قبال اینهمه جنایت در سلامتی مردم از الودگی هوا /خودروسازی /صنایع غذایی چه جوابی به ما نه بخدا خواهند داد؟
تعجب از اینکه نویسنده محترم متوجه نشده است که وزیر بهداشت و کشاورزی وقتی میگیند مصرف پالم در لبنیات صورت گرفته است منظورشان تایید وقوع تخلف است نه تایید انجام این کار!!!!!!
رییس سازمان غذا و دارو نیز که مسئولیت نظارت بر سلامت فراورده های غذایی در کشور را بعهده دارند نیز هشدار داده اند که تخلف صوت گرفته است و بزودی متخلفین اعلام میشوند و با آنها برخورد میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
لابد مثل سایر متخلفین!!!!!
شما اگر با چاقو زخمی به اندازه 1 سانت روی بدن یک نفر ایجاد کنید مجازاتش چیست؟
حالا اگر ریسک گرفتگی عروق و سکته را در 80 میلیون نفر به طور مستقیم بالا ببرید مجازاتتان چیست؟
در قانون اولی مشخص است و در عرف دومی.
یکی بخاطر زورگیری از چند نفر در تلویزیون نشونش می دن و آفتابه میندازن گردنش و تو شهر جار می زنن، بعضی از سرمایه داران کل مملکت رو زورگیری می کنن به جای آفتابه مدال می ندازن گردنشون! خدایا!!!
هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد (ای ول به غیرت ایرانی )سود چه ها نمیکند
"طرح پایش سلامت محصولات مختلف کشاورزی" مگر ما در ایران چنین چیزی داریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
حتی پیاز هم مزخرف شد! میوه و سبزی و کاهو و کلم و پیازه و ... که سرطان زا شدند، آب خوردن هم که کثافت خالصه، شیر و ماست و پنیر و کره هم که کندش دراومد، هوا رو هم که مجبوری تنفس کنی و مدام سرطان بریزی تو وجودت، کلا بمیریم انگار سنگین تره...
مردم همینجوری در فقر کلسیم بدلیل کاهش سرانه مصرف مواد لبنی به سر میبرند حالا اگه بخوان مصرف سرانه را هم با فشار قیمتها بالا ببرن متحمل امراض دیگری میشوند وای به روزی که بگندد نمک
در حالی که یک شرکت خودروسازی با نقص در برف پاکن ماشینهاش اعلامیه رفع نقص و برگشت به کارخانه را کمتر از 24 ساعت اعلام میکنه آقایون هنوز روشون نمیشه اسامی رو اعلام کنن و افتادن به بگم بگم
دوستانی مثل آقای بیات همیشه در حال بررسی هستند امانتیجه نمی دهد
سازمان کدام استاندارد یا کدام سازمان استاندارد؟
"و اکنون میزان مصرف آن 30 درصد است " 30
درصد چی ؟ یعنی 30 درصد لبنیات؟
دولت توانایی کنترل قیمت ها را ندارد و چون می خواهد پز دهد تورم را کنترل کرده اجازه بیش از حد قیمتهای لبنیات را نمی دهد و در عوض مجوز افزودن اب و روغن را صادر می کند! اخه این چه رییس جمهوری ایت که فقط اظهار ناراحتی می کند ولی هیچ دستوری برای رسیدگی به تخلفات را صادر نمی کنه؟! ادم می مونه دم خروس را قبول کنه یا قسم حضرت عباس را!
تابناک ترا به قران چاپش کن تا بفهمند مردم می فهمند! اگه چاپ نکنی یعنی خودت هم همدستی!
شیر آلوده بنزین آلوده صیفی جات و سبزیجات آلوده و گوشت و مرغ هورمونی و آلوده و ... پس بگو چرا به فکر ازدیاد نسل افتاده اند چون می دانند نسل موجود دوامی ندارد و بزودی منقرض خواهد شد به لطف الطاف خفیه ج.ا.ا.
ضمنا چرا فقط استفاده پالم در صنایع لبنی بررسی می شود؟

اگر این روغ مضر و استفاده از آن ممنوع است، چرا در انواع روغنهای خوراکی به میزان چند برابر لبنیات از آنها استفاده می شود.
یک شیر یا ماست پرچرب، نهایتا 4 تا 5 درصد چربی دارد. در حالیکه در غذاهای ایرانی خانگی و رستوران یا فست فودها بسیار روغن خوراکی استفاده می شود که بین 30 تا 50 درصد این روغنهای خوراکی از روغن پالم است.

برای افرادی که لبنیات به صورت متعادل استفاده می کنند، یک وعده غذا مانند اکثر فست فودها یا خورشتهای خانگی به اندازه یک هفته مصرف لبنیات پرچرب آلوده روغن پالم وارد بدن می کند.
سازمان غذا و دارو مسئول پایش سلامتی محصولات غذایی است نه سازمان دام پزشکی(که مسئولیت محدودی در این زمینه دارد)
شیر خشک !!! فرض کن بچه هفت ماهه چربی خون داشته باشه
1 نفر را بکشی قاتلی اما اگر 80 میلیون نفر را بکشی؟ ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
قهرمان
بعد از برنج آرسنیک دار، بنزین آلوده، و.... چشممان به این هم روشن شد.
چه به سر فرزاندمان می آید؟؟

گویند عقل سالم در بدن سالم است.
سلامتی فرزندانمان را در معرض خطر گذاشته اید و از جامعه بیمار راستی بر نمی خیزد .

لطفا" آینده را دریابید
لبنیات 40 ، 50 سال پیشم آرزوست. ماست محلی، دوغ محلی، کره محلی، کشک محلی. ای لعنت بر این سرمایه داران که برای بالا بردن سود خود و فراهم کردن امکان داشتن ویلا در شمال کشور و جزیره کیش و خارج کشور و داشتن منزل های آنچنانی در تهران و رفتن مسافرتهای تفریحی ووووو چه بلاهایی که بر سر این مردم بیچاره نمی آورند.
دوستان نگران نباشیدمی شه مثل قضیه برنج های آلوده.
این طور که پیداست همه دست به یکی کرده اند که مردم را بکشند . آب آلوده ، هوا آلوده ، مواد غذایی و لبنیات آلوده ! آن وقت می گویند چرا این قدر سرطان و سکته و ... زیاد شده ؟ خوب معلومه وقتی هیچ کنترلی بر سلامت جامعه وجود نداشته باشد و عده ای بخواهند به خاطر منافع خود مردم را در معرض خطر قرار دهند همین می شود . چرا اسم کارخانه ها را اعلام نمی کنید تا مردم بدانند ؟ چرا تا به حال هیچ کس چیزی نمی گفته و همه سکوت کرده بودند و چه شده که ناگهان دل شان به حال مردم سوخته ؟ ! عجب گل و بلبلی در این دیار دیده می شود؟!
تابناک تو که ابله نبودی. درسته که استفادش غیرقانونیه ولی این چه تناقضی داره با اینکه الان دارن استفاده میکنند. عین همه قانونهامون این قانون هم اجرا نمیشه
باور کنید اگه یه تولید کننده هم اینکار رو بلد نبوده با هیاهوی مسئولین اینکارها رو یاد میگیرن وا قدام میکنن. قبول دارید؟
از نظر خبری یه ذره در مورد خود روغن پالم هم توضیح می دادید بهتر بود
مدیر پایگاه با سلام
لطفا به خیر مرتبط مراجعه فرمایید
واسه اینکه دلشون بیشتر از جون مردم واسه جیب خودشون می سوزه و هیچ مسئول دلسوزی هم نیست البته به غیر از وزیر بهداشت!
تو نظرم بود شیرهای سالمی هستند. از روزی که متوجه شدم دیگه نخریدم و حداقل حتی اگر آقای روحانی هم سلامت شیرها رو تایید کنه تا یک سال دیگه نمی خرم.
اعتراض به شکل عدم خرید محصولات نامرغوب حق ماست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
اخوی از داستان ماشین که بدتر نداریم، فرغون میسازن به اسم ماشین میندازن به ملت، همه هم میرن میخرن، پیش فروش هم که میگذارن صف میکشن برای خرید پراید 20 سال پیش!
هر کشور دیگه ای بجز ایران بود صدای همه درمیومد و مسئولین مجبور میشدن پیگیری کنند اما ملت ایران برای این هم جوک درمیارن!
یک بنده خدایی 8 سال ملت رو گذاشت سر کار که اسم مفسدین توی جیب کتم هست و به زودی اعلام میکنم، فکر کنم اسامی رو با کت داد به خشک شوئی اونجا هم اسم ها پاک شد! این داستان هم مثل برج آلوده و 1001 مشکل دیگه اونقدر کشش میدن تا همه فراموش کنن اصلا چنین مشکلی وجود داشته!
تابناک لطفا منتشر کن.
به صورت سطحی باید شیرپرچرب نخریم ولی به طور عمقی باید اهرمهایی جهت رساندن صدا واعتراض مردم باشد
در این شرایط نابسامان غذایی دولتمردان به فکر ازدیاد جمعیت هستند.
من به عنوان یک مادر چطور می تونم به خودم اجازه بدهم که فرزندی را بدنیا بیاورم که از هوا، غذا، شیر ..... ناسالم استفاده بکند آیا من مسئول در برابر سلامت فرزندم نیستم با این شرایط ترجیح میدهم که دخترم تک فرزند باشد.
یعنی چه که می گويند:

"اگر اثبات شود هر واحد تولیدی به شکل غیرمجاز از روغن پالم در شیر پرچرب استفاده کرده، طبق قانون و توسط مراجع ذیربط پیگیری و با آن برخورد می‌شود"

یعنی اجازه استفاده از روغن پالم قبلا داده شده است! آيا قانوناً چيز خورمان کرده اند. این يک جنايت است و بايد پيگيری شود.
مسولینی که میگن تخلف شده پس چرا متخلفین را دادگاهی نمی کنند؟
تو کشور عزیزمان ایران اگه یک محصول بطور سالم تولید شه باید خدا رو شکر کرد.
همه تولیدات مضر هستند.. آمار بالای سقط جنین و مرگهای ناگهانی در این چند ساله یکی از دلایل ناسالم بودن محصولات است.
بنام خدا- حتی به فرض امکان قانونی افزودن روغن پالم به شیر، بدلیل عدم درج این موضوع بر روی بسته بندی تخلف و تقلب در فروش محصول روی داده است. از مدعی العموم تقاضا دارم به صورت ویژه رسیدگی نماید.
بر اساس محاسبه خودم تا بحال بیش از 4 کیلو روغن پالم به خورد نوزادم داده ام!! لطفا رسیدگی شود
پس قبلا میگفتن این شیر های ارزان پاستوریزه رو با وایتکس و روغن درست میکنند راست بوده!!
تابناک موضوع استفاده از روغن پالم در انواع روغن های خوراکی را هم پیگیری کنید.
این روغن های خوراکی و سرخ کردنی ترکیبی از روغن سویا، کلزا، آفتابگردان و پالم هستند.
البته با توجه به قیمت پایین تر پالم، احتمالا درصد این روغن باید از همه بیشتر باشد.
همیشه فکر می کردم این روغن های گیاهی از همه سالم تر هستند!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار