بازدید 54086

آیا ایران غمگین‌ترین کشور جهان است؟

چند وقت پیش یک شرکت تحقیقاتی در واشنگتن با نام «گالوپ» یک رده‌بندی از شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان منتشر کرد که طبق آن ایران بعد از کشور عراق غمگین ترین کشور جهان معرفی شد. این فهرست با واکنش متفاوت رسانه‌های داخلی مواجه شد. برخی رسانه‌ها این آمار را پذیرفتند و برخی دیگر پذیرفتن این آمار را ساده لوحانه توصیف کردند و آن را همسوی دیگر سیاست‌های غربی دانستند.
کد خبر: ۴۱۹۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵ 26 July 2014
چند وقت پیش یک شرکت تحقیقاتی در واشنگتن با نام «گالوپ» یک رده‌بندی از شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان منتشر کرد که طبق آن ایران بعد از کشور عراق غمگین ترین کشور جهان معرفی شد. این فهرست با واکنش متفاوت رسانه‌های داخلی مواجه شد. برخی رسانه‌ها این آمار را پذیرفتند و برخی دیگر پذیرفتن این آمار را ساده لوحانه توصیف کردند و آن را همسوی دیگر سیاست‌های غربی دانستند.

به گزارش مجله مهر غمگین ترین مردم دنیا در کجا زندگی می‌کنند؟ شاید اگر این پرسش را در جمعی خودمان مطرح کنید، کمتر کسی رای به حضور ایران در بالاترین رده‌های جدول بدهد. اما یک نظر سنجی منتشر شده توسط «گالوپ» نشان می‌دهد که مردم ایران پس از مردم عراق، غمگین ترین مردم دنیا هستند. اما این همه ماجرا نیست.

شرکت گالوپ، یک شرکت تحقیقاتی آمریکایی است که در سال 1935 توسط جرج گالوپ تاسیس شد. این شرکت به خاطر نظرسنجی‌های عمومی که انجام می‌دهد در دنیا شناخته شد. در حال حاضر این شرکت با آمریکا و دیگر شرکت‌های مختلف در سراسر دنیا همکاری می‌کند. گالوپ نزدیک به 40 دفتر در 20 کشور جهان دارد. اما دفتر مرکزی آن در واشنگتن قرار دارد. در حال حاضر مدير این شرکت فردی به نام «جیم کلیفتون» است.

معیارهای گالوپ برای سنجش شادی چیست؟

گالوپ هر ساله میزان شادی در کشورهای جهان را در فهرستی منتشر می‌کند.

گفته می‌شود گالوپ از هزار نفر از مردم هر کشور که در این نظرسنجی شرکت می‌کنند 5 سوال ثابت از روزهای منتهی به همان روز می‌پرسد و طبق آن مشخص می‌کند کدام مردم شادتر هستند. این سوالات عبارتند از:

 به خوبی استراحت کرده اید؟
 مورد احترام قرار گرفته اید؟
 موقعیت لبخند و خنده زیاد برایتان پیش آمده  است؟
 موضوع جالب وتازه ای را یاد گرفته اید؟
 شاد شده اید؟

گالوپ معتبرتر است یا فوربس؟


همزمان با گالوپ «شبکه راه‌های توسعه پایدار سازمان ملل» و مجله « فوربس» نیز چنین لیستی را هر ساله منتشر می‌کنند که نتایج آن باهم تفاوت دارد. نکته جالب در نظر سنجی گالوپ قرار گرفتن کشورهای مسلمان در انتهای لیست است. طبق این نظرسنجی عراق، ایران، مصر، یونان، سوریه در ابتدای لیست غمگین‌ها  قرار گرفته‌اند و کشور‌هایی مانند زامبیا، گواتمالا، السالوادر و دیگر کشور‌های نا آشنا و محروم در جایگاه‌های بعدی هستند.

اما در آخرین لیست منتشر شده فوربس که در سپتامبر 2013 منتشر شد عراق، صربستان، بوسنی و هرزگوبن، بنگلادش، لائوس، مجارستان، هند، موریتانی، فلسطین، جیبوتی و ایران به ترتیب در جایگاه‌های اول تا یازدهم غمگین‌ها قرار دارند. «شبکه راه‌های توسعه پایدار سازمان ملل» نیز در آخرین گزارش خود توگو، بنین، آفریقای مرکزی، بروندی، رواندا، تانزانیا، گینه، کومور، سوریه و سنگال را در جایگاه‌های اول تا دهم غمگین‌ترین کشورهای جهان قرار داده‌است. رتبه‌ ایران در لیست شادترین ملت‌ها در جایگاه 115 قرار دارد و اختلافی 41 پله‌ای تا ته جدول دارد.



 

بسیاری از کارشناسان نظرسنجی گالوپ را علمی و دقیق نمی‌دانند. عده‌ای هم معتقدند لیست منتشر شده توسط «شبکه راه‌های توسعه پایدار سازمان ملل» با وجود بسیاری از تناقضات، به واقعیت نزدیک تر است. عده‌ای هم معتقدند سوالات مطرح شده توسط گالوپ برای پیدا کردن میزان شادی یک ملت کافی نیست و حتی اینکه در این نظرسنجی غرض ورزی‌هایی وجود دارد که مطابق با سیاست‌های غرب تنظیم می‌شود. دکتر مجید ابهری کارشناس مسائل اجتماعی نیز با نظر سنجی گالوپ مخالف است.

برای چنین سنجشی باید درون آن کشور زندگی کرد

ابهری می‌گوید:«یکی از ابزارهای سنجش غم و شادی در هر جامعه نشاط اجتماعی در آن جامعه است که در بعضی از جوامع ممکن است دسترسی به مشروبات الکی، روابط با جنس مخالف و آزادی‌های جنسی، جزء محورهای ارزیابی قلمداد شود. اما برای سنجش دقیق شادی یا غم یک ملت اولا باید درون آن کشور زندگی کرد و دوم اینکه به ارزش‌ها و معیارهای دینی و اخلاقی آن اجتماع توجه نمود.»

به اعتقاد این جامعه‌شناس،درست است که میزان افسردگی در جامعه ما بالاست (15 درصد) و مسائلی مانند 8 سال دفاع مقدس، مشکلات اقتصادی، تضاد طبقانی، اخبار تنش‌زا، درگیری‌های سیاسی، تبعیض اجتماعی در سنجش غم و شادی ملت ما موثر بوده‌است. اما باتوجه به مسائل گفته شده معیارهای اخلاقی، توکل به خدا، وحدت و همدلی ملت و امید به آینده مانع از تسلط افسردگی به جامعه می‌شود.

موسسات داخلی باید در این حوزه ورود کنند

 ابهری با اشاره به این‌که در دنیا کشور‌هایی هستند که از نظر رده‌بندی غم و اندوه خیلی از کشور ما بالاتر هستند می‌گوید:« افغانستان، سودان، کشورهای آفریقایی و حتی مردم بعضی از کشور‌های اروپایی به مراتب غمگین تر از ایران هستند. چون آمار خودکشی بسیار بالاتری از کشور ما دارند و میزان امید به زندگی در آنجا خیلی کم است. به نظر می‌رسد این موسسه برای سیاه‌نمایی بعضی کشورها از جمله ایران چنین آماری را ارائه می‌دهد که متاسفانه بعضی از کارشناسان داخلی هم با آن همسویی می‌کنند.در حالی که وضعیت بی خانمان‌هاو تبعیض نژادی در آمریکا خیلی بیشتر از کشورماست.»

به گفته وی،اگر موسسات داخلی اقدام به مطالعات پژوهشی نموده و گزارش‌های خود را به جامعه ارائه دهند دیگر جایی برای گالوپ و امثال آن نمی‌ماند. به هر حال نهاد‌های متولی باید در جهت افزایش اجتماعی گام بردارند و نخبگان اجتماعی اجازه سیاه‌نمایی به بیگانگان ندهند.  چرا که افسردگی و غم در تمام جوامع بشری وجود دارد و شدت و ضعف آن به امور رفاهی و وضعیت اقتصادی بستگی مستقیم دارد. 

در هرحال به نظر می‌رسد این چند صدایی میان نظرسنجی‌ها، نشان از معیارهای مختلف و گاه متضاد آنها برای ارزیابی یک میزان ثابت و قضاوت درباره آن است و همین، سبب می‌شود دقت آنها را زیر سوال رفته و نتوان روی آمار منتشر شده از سوی آنها حساب باز کرد. به عبارت دیگر با معیارهای سنجش متضاد، هیچ‌گاه نمی‌توان درباره رفتار یک ملت تصمیم گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵۶۷
انتشار یافته: ۸۹
آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است
آیا به نظر شما در کشوری که پولداراش و فقیراش غمگین و ناامید هستند این کشور کشور شادی است. والا به خدا همه از زندگی سیر شدن زمانی که بچه ای از زندگی هیچ جیز نمی فهمی هنوز به خودت میای باید به فکر قبولی دانشگاه باشی. دانشگاه تموم می شه باید دنبال کار دلخواه بگردی بعد گیر نمیاد مجوری کاری که در تخصصت نیست وارد بشی حالا هم که ازدواج و ماشین و خانه و دیگر مسائل که اگر جیب حاجی پر نباشه یک 70 سالی باید دنبالش بدوی تا شاید به آرزوهات بررسی و وقتی هم که رسیدی ازرائیل دم در خونت نشسته و می گه همه رو بذار و بریم که کارت داریم
غمگین هست با اجاره غمگین و خشن شدند. چند کشور مسافرت کردم متاسفانه به نظرم غمگین ترین و خشن ترین مردم شدیم. ایوب از ایلام
لابد شادترین هستیم
بعضی از محققین غربی در تفسیر خوشی مشکل دارند مثلاشما ببینید به جوامعی که شوهای مسخره 3 ساعته در ورزشگاههای بزرگ اجرا می کنند و گیتار می زنند و با رقص نورزن ومرد دختر وپسر داخل هم ورجه وورجه می کنند وبعد با خوردن مشروب مست می شوند میگویند مردم خوشهال
پاسخ ها
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
"خوشحال" نه "خوشهال" عزیز دل برادر !!!
شما همین که پا رو از کشور می‌گذاری بیرون کاملاَ متوجه اختلاف روحیه مردم می‌شی. دیگه نیازی به نظر سنجی نیست
خودتون رو گول نزنید ... بجا اینکه با کشور های شاد مقایسه کنید با غمگین ها مقایسه میکنید ؟؟؟؟؟؟؟؟ حالا آخر نه .. یکی بآخر و یا 10 تا به آخر .. یکی نیست یگه غمگین هست دیگه حالا سر آخر شدن چونه میزنید ... خیلی باحالید خدایی
چرا كه نه ؛ صبح وارد يك اتوبوس بي آر تي شويد و بر روي چهره افراد فوكوس كنيد ؛ ببينيد چند درصد از مردم روزشان را با نشاط آغاز مي كنند ؛ به پاسخ سوال خود خواهيد رسيد !!!!!!!
بایک نگاه به چهره مردمی که در خیابانها تردد میکنند براحتی میتوان فهمید که آیا این آمارصحیح است یاخیر!!!! والبته سهم سریالهای پراز گریه وزاری صداوسیما دراین رابطه نقش بسیار مهمی را ایفامیکند!
بقیه رو نمیدانم ولی خودم غمگینم.
من شادم!!!
به 1001 دلیل ما غمگین تریم ملت دنیا هستیم
یعنی شک دارید؟!!
بنویسید علت عمده شرایط فوق

برای دیگران زندگی کردن است ( تشریفات و چشم هم چشمی)
چيزي كه عيان است چه حاجت به نظرسنجي است.
با وجود تورم و بی کاری آیا باید مردم خوشحال باشند
آیا ایران غمگین‌ترین کشور جهان است؟

در جواب تیتر شما باید بگویم بله غمگین ترین کشور جهان است.

چون هر جا که می روی و با مردم حرف می زنیم حتی توی تاکسی مردم از مشکلات و غم های خود حرف می زنند نه از شادی.
یکسر بری تو خیابان غم و اندوه را می بینی
هر کسی می تواند آماری را نشان بدهد برای ثابت کردن اعتقادات خودش. بنده برای غمگین ترین و شاد ترین کشور های دنیا از لیست خود کشی کشور های دنیا استفاده می کنم که خوشبختانه ایران در رده بسیار خوبی است.
پاسخ ها
دکتر محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
اقا مهدی کی لیست خودکشی های کشور ما منتشر شد که شما به این نتیجه شاز رسیدین بنده در یک شهرستانی کوچک پزشک هستم در این ده سالی که بنده اینجا مطب دارم در این شهر شش هزار نفری حداقل خودم شاهد سالانه بیش از پانزده مورد خودکشی موفق هستم حالا شما اینو تعمیم بده به کل جمعیت کشور تا عیار دستتون بیاد
به هر حال این توجبهات فقط میتونه وضعیت ایران رو 4-5 پله تغییر بده که تاثیری در اصل غمگین بودن ایرانیها نداره و کسی رو در ایران پیدا نمیکنید که بگه ما ملت شادی هستیم.
نظر سنجی گالوپ عین حقیقته. در بهترین حالت ما جزء 10 کشور اول غمگین دنیا هستیم.
آقا! اصلاً همه دارن اشتباه میگن و قصد و غرض دارن! ما شادترین کشور دنیا هستیم و هر روز داریم از شادی منفجر میشیم!
ولی این دلیل نمیشه که از فعالیت و تلاش برای شادتر شدن چشم‌پوشی کنیم و باید بازم شادتر از این حرفا بشیم!!
کاملا حقیقته
با مدرک فوق لیسانس بیکارم هفت هشت تا دور برم هستن که همین شرایط و دارند تو دوست و آشنا هم وظعیت همینه سه سالی هست که چیزی دیگه خوشحالم نمیکنه من نظر سنجی گالوپ رو کاملا درست میدونم
".... چرا که افسردگی و غم در تمام جوامع بشری وجود دارد و شدت و ضعف آن به امور رفاهی و وضعیت اقتصادی بستگی مستقیم دارد." این یعنی اون بیچاره ها آمارشون درسته دیگه!
ما چند تا جشن ملی داریم که اون رو در مکان های عمومی جشن می گیریم؟ این یه معیار.
به نظرم درست گفته
سلام گزارش جالبي بود اما بايد واقع بين باشيم و هر گزارش و نظرسنجي غربيها را سياه نمايي تلقي نكنيم به هر حال امروز در جامعه ما مشكلات اجتماعي خرد كننده اي وجود دارد كه در ناشاد بودن مردم بي تاثير نيست .
کافی است فقط یک روزدرمیان انبوه شلوغی مسافران مترو واتوبوسهای بی آرتی مرکزی تهران درساعات متراکم کاری باشیدوتعدادزیادچهره های درفکرفرورفته،اخمو،نگران،عصبی وافرادی که باهم دراین وسایل نقلیه درگیرشده یافحاشی کرده وکنایه می زنندراببینید.افسردگی وحداقل شادنبودن ازدل خیلی ازمردم موج می زندوواقعاکارکمدینهادرایران سخت تراست واین مردم به راحتی نمی خندند.
این آمار صد در صد درسته
آگراين گراني مهارشود وقيمتهابه جايگاه اوليه خودبازگردد ،ايران شادترين كشورهاي دنياخواهدبود. به اميد چنين روزي:
این نظر سنجی گالوپ با توجه به برنامه های شادو فرح بخش صدا وسیما و مراسم های شادی آفرین عمومی که هر هفته و حتی بعضا هر روز در شهرها برگزار می شود و برگزاری گسترده کنسرت های موسیقی در تمام محلات شهرها . حتما دروغ است!
پ ن پ شاد شادیم
من هميشه براي رسيدن به چيزي كه نياز داشتم نفر آخر بوده ام و مدام غمگين و افسرده بوده ام و هيچ كس هم راضي نبود تا جايش را با من عوض كند، هر چند در نوبت خود نيز به نياز خودم هم نمي رسيدم.
به همين خاطر تا به الان بسيار شوق سفر به آخرت را دارم، اما گويا به من الهام شده است كه در آن نيز باز هم نفر آخر شده ام. حالا اينبار اين من هستم كه حاضر نيستم تا جايم را با ديگران عوض كنم.
سوال: آیا ایران غمگین‌ترین کشور جهان است؟
جواب: بله
آفرین سوال بعدی
آیا میدانی بلندترین کوه ایران چه نام دارد؟
جواب: بله
آفرین سوال بعدی..........
همینطوری نوشتم چون خیلی شادم الان
نظرسنجی خارجی هارو ول کنید. خودمون بهتر میتونیم قضاوت کنیم. ما واقعا ملت شادی هستیم؟!!!!!!!
نیازی به نظزسنجی گالوپ یا هر سازمان دیکر نیست. چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؟ همه اوضاع را می دانسم. بهتر است واقعیت ها را بپذیریم. نه این که با پاک کردن صورت مساله همه چیز را انکار کنیم. به جامعه نگاه کنید، تعداد تصادفات در سال، تعداد اعدام ها در سال، تعداد قتل های عمد در سال، تعداد زندانیان، تعداد چک های برگشتی، تعداد طلاق، تورم، ارزش پول و قدرت خرید، حقوق کارمند و کارگر، قیمت مسکن، هزینه درمان، هزینه تحصیل، هزینه یک مسافرت بسیار ساده به استان همسایه، تحریم ها و و و و و و و. حالا بگویید رتبه ایران چند است؟
اگر دوست داری از ما بپرس که داخل داریم زندگی می کنیم. به نظر من این آمار درست است و ایران کشوری غمگین است.
دروغ نیست راست گفته ... ملتی که به گریه کردن بیشتر از شاد بودن اهمیت میده معلومه که یا افسردست یا غمگینه ...
عمر این دنیا تمام شد خدا اخرت ما را شاد کند
دوست محترم سئوال‌ها را از مردم همان كشور كرده‌اند و آن ها بر اساس معيارهاي همان كشور پاسخ داده‌اند. اگر از وضعيت خود رضايت داشته‌اند اظهار خوشبختي و در غير اينصورت اظهار عدم رضايت كرده‌اند. مثلا وقتي از مردم ايران سئوال شده بر اساس معيارهاي خود پاسخ داده‌اند نه بر اساس معيار هاي حاكم بر امريكا.
شادی یعنی چه؟
واقعیت اینه که ما کشور شادی نیستیم. باور کنید اگر یکی از موضوع های دوربین مخفی خارجی در بین مردم کشورمون اجرا بشه مطمئن باشید طرف با مجری دعواش میشه.
بله
وقتی کسانی هستند که پیش زن و بچه خجل هستند وقتی کسانی هستند که پول دوا و درمان ندارند وقتی کسانی هستند که پول شارژ مسکن اجاره ای خود را ندارند
به حکم بنی آدم اعضای یکدیگرند ما هم غمگین هستیم
اوضاع شادی در ایران که در حد صفره اینقدر که نمی دونم شادی چه شکلیه ؟
احتمالا موسسات داخلي به موضوع ورود ميكنند و متوجه ميشويم شادترين كشور جهان هستيم!!!
به نظر من این موضوع صحت داره
از اینکه ملت غمگینی داریم شکی درش نیست شما فیلمها و سریالهای پخش شده از صدا و سیما مونه بارزی از غمگینی است
ما خوشحالترين مردم روي زمينيم فقط رو نمي كونيم كه ريا نشه جان تو !
ما افسرده ایم
یعنی شما میگین نیست؟؟
حالا اول تا یازدهم خیلی فرق میکنه
من که به نوبه خود با این وضعیت گرونی و شیر تو شیر بودن قیمت ها غمگین که هیچی افسرگی حاد دارم.
غم یک واژه عربی و ریشه آن از غمام یعنی "ابر" است که به دلایل مختلفی آسمان دل را فرا میگیرد .همانطور که شادی بر دو نوع است غم نیز بر دو نوع است.
یک غم وشادی جنبه دنیایی دارد وگذراست و وظیفه دولت وجامعه است که هم غمهای زود گذر را ببرد وهم شادی های زود گذر را نیز مدیریت نماید.
اما غم در بعد معنوی جایگاهی ندارد وفقط متعلق به ابعاد مادی ودنیایی وزود گذر است.واساس آن را هوسهای خود ودیگران و برخورد آنها با هم،،آرزوهای دراز ،،تمنای فضیلت دیگران بدون آگاهی معنوی، حسادت بخل وغیبت وتهمت وبد بینی ها نسبت به یکدیگر وعدم کنترل زبان وبسیاری دیگر از آثار بد خلقی تشکیل میدهد وتنها اولیاء الهی با ایمان به خداوند متعال واطاعت ازپیامبر وسیره نبوی (ص) میتوانند بدون حزن واندوه زندگی گنند .(الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم ولا هم یحزنون) از بودا پرسیدند در پرستش خدا چیزی هم بدست آوردی؟ گفت خیر!!ولی خیلی چیزها را از دست دادم مثل خشم،نگرانی واضطراب،افسردگی،احساس عدم امنیت و ترس از پیری ومرگ...
جناب ابهری اگر برنامه ویژه شبکه تهران در ماه رمضان رو نگاه کنه شاید! نظرش تغییر کنه و معنی غم و فقر و افسردگی و حسرت کودکان این سرزمین رو برای داشتن یک عروسک،توپ و یا رفتن به شهر بازی و حال روز کودکان و سرپرست اونها رو بهتر درک کنه!!! نه این کشور و اون کشور رو مثال زدن.
به نظر شما با این تورم وبیکاری بالا میزان شادی هم قابل اندازه گیری است
اگر صادقانه بخواهیم قضاوت کنیم فعلا بیشتر مردم ایران غمگین هستند و درگیر با مسائلی هستند روی روان ایشان اثر گذاشته و درکی از شادی واقعی ندارند و نسبت به اخلاق مداری پایمند نیستند
نمیدونم چرا میخواین خودتونو توجیه کنین.اما باور کنین ایران جزء غمگین ترین هاس.تلوبزون که اصلا مثل چندین سال های پیش برنامه شاد نمیذاره.بیکاری اینقدر زیاده که جوونا همه غمگینن و همچنین پدر مادرشون.هیچکی نمیتونه ازدواج کنه توی این گرونی.با این چیزا شادی میمونه؟خدایی میمونه؟چرا میخواین توجیه کنین؟بخدا مردم حق دارن شاد باشن.حق دارن برا آیندشون یه برنامه درست و حسابی تنظیم کنن.
نظر سنجي ها همه چيز رو نشون ميده
نه خير، ايران شادترين كشور جهان است.
اساتید اگر در ایرآن آمار خودکشی پائینتر از اروپاست بدلیل مسایل دینی و اعتقادیه نه شادی و سر خوشی ملت وگرنه نسل ایرانی تابحال رو به انقراض بود.هرچند تابناک چند وقته یا نظر منتشر نمیکنه یا دهها نظر در دست بررسی داره!!!!
عزیزم کاری نداره که ... یک نظر سنجی داخلی رو خود تابناک انجام بده طوری که هر ای پی فقط یک اجازه جواب دادن داشته باشه ... دو گزینه ... ایا شما شادید یا غمگین ... خودتان امار را بگیرید و نظر سنجی کنید . مشخص میشود... هر کس میداند شاد است یا نه
شادي يعني چه ؟ مگه شماها شاديت ؟دليل شاديتون چيه ؟شغل خوب با درامد بالا ؟ ارزاني؟مسكن عالي ؟تفريحات سالم ؟ پس انداز ؟ اينده روشن؟ يا بيكاري و بدهكاري و قسط واجاره وگراني و تورم...
تابناک چرا نظرات مردم رو نمیزاری تا معلوم شه مردم واقعا شادند یا نه ؟
اینکه صورت رو با سیلی سرخ نگه میدارم معنیش خوشی و شادی نیست !
یه نیگاه به اوضاع جامعه بنداز، توکه داری اینجا زندگی میکنی!
البته به اوضاع واقعی جامعه نه چیزی که تلویزیون نشون میده!
نظر سنجی نمی خواد !!!!
مردم عادی رو ببینید از حال روزشون با خبر میشید !!!
از آخر اولیم !!!
از اینکه غمگین ترین کشوریم شکی نیس.ولی کاش مسعولین فکری به حال جامعه افسرده ما بکنند
اگر ایران کشور غمگین و غم انگیزی نبود ، من در سی سال گذشته لااقل یک بار به وطنم و به دیدار دوستان وبستگانم رفته بودم.
لطفاً خودمان را سرکار نگزاریم. باور کنید بیش از حد رتبه دوم، ما غمگین هستیم.
حقيقت ماجرا همينه
ما غمگين وافسرده وعصبي ونااميد هستيم
كافيه يه نگاه به چهره مردم كنيد توخيابونا تا اين حقيقت تو كله تون بره
کجاش رو شک دارید !؟
خب مگه شما :
به خوبی استراحت کرده اید؟
مورد احترام قرار گرفته اید؟
موقعیت لبخند و خنده زیاد برایتان پیش آمده است؟
موضوع جالب وتازه ای را یاد گرفته اید؟
شاد شده اید؟
من که قبول دارم ..
حالا 115 و آخر و یکی به آخر چه فرقی میکنه ...
مهم اینکه مردم ایران غمگین و پر غصه و درد هستن ...
حالا مثلا مشکل شما همون 41 پله اختلافه؟
خب غمگین هستیم دیگه.
28 سالمه دکترا دارم و متاهل ولی درآمد ندارم. چطوری بخندم؟!!!!!
تازه عراق از ما شادتره و اینا اشتباه کردن.
اساتید اگر در ایرآن آمار خودکشی پائینتر از اروپاست بدلیل مسایل دینی و اعتقادیه نه شادی و سر خوشی ملت وگرنه نسل ایرانی تابحال رو به انقراض بود.هرچند تابناک چند وقته یا نظر منتشر نمیکنه یا دهها نظر در دست بررسی داره!!!!
من شادم
بنده عضو هیئت علمی دانشگاه هستم و ازلحاظ خیلی از پارامترها وضعیت مناسب دارم . ولی وقتی به خودم و به روان خودم و همکاران خودم نگاه می کنم ، می بینم که وضعیت مناسب نداریم. با مسافرتهایی هم که حداقل به 25 کشور جهان داشته ام و مقایسه ای که مردم ایران را با خارجی ها مقایسه می کنم و جوانانمان را با جوانهای آنها مقایسه می کنم هم؛ متاسفانه وضعیت مناسبی نمی بینم. قاعدتا بایستس متولین به این موضوعات و ریشه های ایجاد آن توجه نمایند..
در مورد خودم اینطوریه : تمام عمرم استرس پاس نشدن چک مشتری حقوق بموقع پرسنل تماس از بانک معوقه اقساط ، تلفن هایی که همه ازت متوقع اند اجاره خونه هر ماه ، کلنجار های بیخود با مردم ، پارک ماشین جلوی پارکینگ ( روزی چند بار) سرکله های سرسام اور با پرسنل با مشتری و خیلی چیزاهی دیگه ، سر اخر شب فکرت خسته نه جایی واسه تفریح داری نه حالی تفریح شده خوردن ، خوردن با استرس همه همه طلبکار ، منم از همه طلبکار ، من شاد نیستم نمی تونم شاد باشم دوست دارم گریه کنم فقط گریه.
خودتون رو نکشید، ما از همه غمگین تریم! وقتی مردم کار ندارند و هیچ آینده روشنی برای خودشان و خانواده شان متصور نیست انتظار دارید شاد باشند؟!!!
من نمیدونم واقعا معیار سنجش گالوپ یا فوربس چی هست !! درسته ؟؟ نادرسته ؟؟!!! ولی خوب حال ما که معلومه .یا شاید راحت بشه نظر سنجی کرد شادها قرمز غمگینها آبی ببینیم شادیم یا غمگین
یه نگاهی به رنگ لباس هایی که می پوشیم با جامعه غربی بیندازید
رنگ های طوسی سیاه در صدر
همين كامنتها معلوم كرد كه چقدر شاديم!!!!
مردم خودشون دوس دارن غمگین باشن،
شادیو عیب میدونن ، مشکلات اقتصادی همه جا هست اون چیزی که باعث شده ما مردم غمگینی باشیم ترسمون از شاد بودنه!!
چرا وقتی نگاهمون به هم گره میخوره لبخند نمیزنیم؟!
چرا بلند نمیخندیم حتی به مسخره ترین چیزا!
چرا به جای نشستن پای نت با دوستامون نمیریم پارک؟!
آیا برای لبخند زدن باید پولی بپردازیم که مشکلات اقتصادیو متهم میکنیم؟!
یعنی افغانستانی ها و نیجریه و سومالی ها از خوشخالترن
اگر فقط غمگین بود خوب بود آمار سرطان آمار طلاق آماردرگیری خیابان و...
من که از زندگیم خیلی راضیم و شادم
مردم زندگی میخوان فقط همین نه زنده بودن
من از شادی وخوشحالی بال در آوردم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار