بازدید 107514

ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!

مایکروسافت ابزار command line را هرچند به آهستگی اما مداوم در کنار ویندوز به تکامل رسانده است، ولی از آنجا‌ که این ابزار یک ابزار مبتنی بر Text و اولیه است که تقریبا در سیستم عامل‌های مدرن دوره آن به سر آمده است، این امر بی‌دلیل نیست. هنوز فرامینی در این ابزار هست که در بسیاری از موارد به شدت کاربردی هستند و هر کاربر ویندوز باید با آن‌ها آشنا باشد.
کد خبر: ۴۱۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰ 26 July 2014
ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!
مایکروسافت ابزار command line را هرچند به آهستگی اما مداوم در کنار ویندوز به تکامل رسانده است، ولی از آنجا‌ که این ابزار یک ابزار مبتنی بر Text و اولیه است که تقریبا در سیستم عامل‌های مدرن دوره آن به سر آمده است، این امر بی‌دلیل نیست. هنوز فرامینی در این ابزار هست که در بسیاری از موارد به شدت کاربردی هستند و هر کاربر ویندوز باید با آن‌ها آشنا باشد.

به گزارش «تابناک»، بیشتر کاربران ویندوز، شاید هیچ‌گاه در ‌دوران استفاده از این سیستم عامل به cmd یا‌‌ همان Command Line رجوع نکنند؛ اما این ابزار فرامینی‌ دارد که هنوز در دل ویندوز به کار می‌آیند و حتی ویندوز ۸ نیز شماری فرامین و ابزار جدید را به cmd افزوده است.

در اینجا شما را با ده فرمان پر‌کاربرد در این ابزار آشنا می‌سازیم که نحوه استفاده شما از ویندوز را چند پله بالا‌تر می‌برد.

ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!

1 – Cipher

پاک کردن فایل‌ها از روی یک دیسک سخت، به معنای آن نیست که این فایل‌ها و داده‌ها برای همیشه پاک شده‌اند، بلکه‌ به این معناست که این فایل‌ها دیگر قابل دسترسی نیستند و فضای متعلق به آن‌ها آزاد شده است. این داده‌ها و فایل‌ها، همگی قابل بازیابی هستند، مگر آنکه با داده‌های جدید رونویسی شوند که این کار البته کمی زمان می‌برد.

فرمان cipher فضای آزاد ‌روی حافظه شما را با داده‌های اتفاقی رونویسی و به این ترتیب از بازیابی داده‌های پاک شده جلوگیری می‌کند؛ مثلا برای پاکسازی کامل درایو C خود باید دستور cipher /w: c را اجرا کنید. این فرمان هیچ تأثیری بر داده‌ها و فایل‌هایی که پاک نشده، ندارد در نتیجه مشکلی برای سیستم عامل و داده‌های موجود شما درست نمی‌کند.

ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!

۲ – ipconfig

این دستور آدرس IP شما را که هم‌اکنون از آن بهره می‌گیرد‌، اعلام می‌کند؛‌ اما اگر از یک مودم استفاده می‌کنید (مانند همه رایانه‌های امروزی) به جای IP اصلی، آدرس Local مودم را در اختیار شما می‌گذارد، ولی با این حال، این فرمان هنوز هم کاربردی است، زیرا فرامین ثانویه بسیاری را در بر می‌گیرد؛ برای نمونه، دستور ipconfig/release به همراه ipconfig/renew سیستم عامل شما را مجبور می‌کند ‌یک IP جدید دریافت کند که در مواردی که مشکل در اتصال به اینترنت به دلیل تداخل IP‌ها باشد، بسیار کاربردی است.

همچنین می‌توانید از دستور ipconfig/flushdns برای تازه کردن DNS خود استفاده نمایید. این فرامین ‌هنگامی که به دنبال عیب یابی در اتصال به اینترنت باشید، بسیار کاربردی هستند.

۳ – Netstat


اجرای دستور netstat –an فهرستی از همه پورت‌های فعال کنونی بر روی سیستم به همراه IP متعلق به آن‌ها را به شما ارائه می‌کند. همچنین می‌توانید با ‌این دستور بفهمید که در حال حاضر وضعیت هر پورت به چه ترتیبی است: Listening، Established یا Closed.

این دستور به ویژه هنگامی که می‌خواهید دستگاهی را که به رایانه شما متصل شده است اما به خوبی عمل نمی‌کند، ‌عیب‌‌یابی کنید یا ‌به دنبال یک بدافزار ‌روی سیستم خود می‌گردید، کاملا کاربردی است.

۴ – ping


اجرای دستور ping به همراه یک IP آدرس یا آدرس یک وب سایت، مجموعه‌ای از داده‌ها را برای آزمایش به آدرس یادشده می‌فرستد‌. اگر این داده‌ها به خوبی به مقصد رسیده و بازگشت داده شوند، درمی‌یابید‌ که در اتصال شما یا دستگاهی که به سیستم متصل کرده‌اید، هیچ ایرادی نیست.

اما چنانچه این آزمایش‌ها نا‌موفق باشند (Fail) به این معناست که مانعی بر سر راه ارتباط وجود دارد. این دستور نیز در زمان عیب‌یابی ارتباط و اتصال اینترنت یا شبکه به شدت مورد استفاده است.

ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!

۵ – Pathping

این فرمان نسخه پیشرفته‌تر فرمان Ping است و ‌زمانی کاربرد دارد که بین سیستم شما و دستگاهی که آن را ‌آزمایش می‌کنید، چندین مودم‌ باشد. همانند دستور ping در این فرمان نیز pathping را به همراه IP آدرس دستگاه مربوطه اجرا می‌کنید‌؛ اما بر خلاف ping این دستور اطلاعاتی نیز در خصوص مسیر رفت‌و‌آمد داده‌ها در آزمایش‌ها به شما می‌دهد.

۶ – Powercfg


این دستور یکی از پرکاربرد‌ترین دستورها برای فهمیدن میزان و روش مصرف انرژی سیستم شماست. می‌توانید از دستور powercfg/hibernate on یا powercfg/hibernate off برای فعال یا غیرفعال کردن قابلیت Hibernate استفاده کنید و همچنین دستور Powercfg/a وضعیت کنونی ذخیره انرژی یا باتری سیستم شما را گزارش می‌دهد.

همچنین دستور powercfg/lastwake آخرین دستگاهی را که منجر به خارج شدن سیستم شما از وضعیت Sleep شده است، نمایش می‌دهد و هنگامی ‌که به دنبال دلیل بیدار شدن بی‌جهت سیستم خود هستید، می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

اما از همه مهم‌تر، دستور powercfg /energy است که گزارشی کامل از میزان مصرف انرژی سیستم به شما می‌دهد. این گزارش می‌تواند به شما همه خطاهایی را که منجر به مصرف بیش از حد معمول انرژی در سیستم می‌شود، نشان دهد.

ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!
اما ویندوز نسخه ۸ دستور جدیدی به این فرمان اضافه کرده ‌که گزارشی کامل از وضعیت مصرف انرژی باتری را نمایش می‌دهد. powercfg /batteryreport این گزارش را به پوشه ویندوز شما می‌فرستد که اطلاعات خوبی در خصوص عمر باتری، ظرفیت حدودی آن و وضعیت شارژ آن به شما می‌دهد.

۷ – Shutdown


ویندوز ۸ همچنین دستور جدید دیگری را نیز به cmd افزوده است و ‌همان گونه که حدس زدید، مربوط به shutdown کردن سیستم است. البته این دستور در نگاه اول، بسیار بی‌مورد و اضافی به نظر می‌رسد؛ اما آنچه مهم است، آرگومان‌هایی ‌است که به همراه این دستور فرستاده می‌شود.

برای نمونه، دستور shutdown /r /o منجر به آن می‌شود که سیستم شما Restart شده و منو‌ Advanced Start Options برای شما به نمایش در‌آید که از آنجا می‌توانید به گزینه Safe Mode و ابزارهای Recovery ویندوز دسترسی داشته باشید. این دستور ‌زمانی که به دنبال عیب یابی سیستم خود باشید، بسیار کاربردی است.

۸ – Tasklist

دستور tasklist شما را با فهرستی از همه task‌های فعال بر روی سیستم عامل روبه‌رو می‌سازد؛ هرچند با وجود ابزاری مانند Task Manager این دستور به نظر بیهوده می‌آید، ‌در مواردی، task‌هایی ‌نمایش می‌دهد که Task Manager از نشان دادن آن‌ها غفلت کرده یا عاجز بوده است.

ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!
همچنین این دستور نیز از آرگومان‌های پرکاربردی برخوردار است؛ برای نمونه tasklist –v جزئیات بیشتری از هر task ارائه می‌کند و tasklist –m مکان فایل‌های dll مرتبط با هر task را نیز نمایش می‌دهد. این دستور در عیب‌یابی حرفه‌ای سیستم کاربردی است.

۹ – taskkill


همه task‌هایی که با فرمان tasklist نمایش داده می‌شوند، دارای یک فایل اجرایی و یک کد چهار رقمی با نام ID هستند. به این ترتیب می‌توانید با هر کدام از این Task‌ها و با اجرای دستور taskkill –im به همراه نام فایل اجرایی آن، یا taskkill –pid به همراه کد ID آن پایان داده و متوقف کنید.

۱۰ – driverquery


درایور‌ها از جمله مهم‌ترین نرم‌افزارهایی هستند که بر روی سیستم شما نصب شده‌اند و کار آن‌ها ایجاد ارتباط بین سخت افزار و سیستم عامل است. نبود یک درایور یا ‌نصب ناموفق آن در سیستم، منجر به بروز مشکلات اساسی در کار سخت افزار مربوطه می‌شود.

در نتیجه دسترسی به فهرستی از درایوهای موجود بر روی سیستم ضروری است و این دقیقا‌‌ همان کاری است که دستور driverquery انجام می‌دهد. می‌توانید این دستور را برای دریافت جزئیات بیشتر از درایور‌ها و پوشه محل نصب آن‌ها به شکل driverquery –v اجرا کنید.

ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!

ما در اینجا تنها به چند مورد از پرکاربرد ترین دستورهای cmd در ویندوز اشاره کردیم. مسلما دستورهای cmd به همراه همه آرگومان‌های آنها به هزاران دستور می‌رسد. برای آگاهی از همه این دستورها می‌توانید راهنمای دستورهای مرجع cmd مایکروسافت را از اینجا دانلود کنید و همچنین اگر شما نیز دستور کاربردی دیگری در cmd به یاد دارید، آن را با ما و دیگر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۳۸
طبق معمول بسیار عالی
بسیار عالی
برای رفع اشکالات ویندوز بدون نیاز به نصب مجدد :

وارد :

run

واقع در منوی استارت شوید و این کلمه را وارد کنید :

sfc /scannow

سپس سی دی ویندوز شروع به فعال شدن می کند تا پایان فعالیت که نمایش داده می شود صبر کنید.

برای بررسی یا حذف فایل هایی که پاک نمی شوند و در ریجستری ویندوز باقی مانده اند :

regedit

را وارد کنید و در قسمت :

edit
find next

کلمه مورد نظر را وارد کنید سپس پاک کنید.

کوروش درخشان
پاسخ ها
حميدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
ممنون كوروش جان
بسيار عالي بود . . .
ایرج جان باز هم با اطلاعات مفید برگشتی. ممنون
خوب بود مطلب ولي مهم اينه كه اين دستورات رو ياد بگيريم . خوندن به تنهايي خيلي سود نداره .
مرسی
لیست کامل دستورات Run


با استفاده از دستورات موجود در اين ليست كه بیش از 70 دستور را شامل میشود شما مي توانيد تنها از طریق Run ويندوز ، و تايپ ساده دستور کوتاه بلافاصله برنامه مورد نظر را اجرا نماييد. اين برنامه میتواند برنامه هاي معمولی ويندوز و حتی برنامه هاي متفرقه نصب شده باشد. در صورتی كه بتوانید تعداد زيادي از اين دستورات را به خاطر بسپارید و آنها را در كار روزانه خود هنگام كار با کامپیوتر به كار بگیرد ، آنگاه شما را میتوان يک کاربر واقعا حرفه اي در ويندوز نامید.
براي شروع كار كافي است از منوي start وارد Run شويد. سپس هر يک از دستورات موجود در ستون دستور را تايپ نموده و سپس Enter بزنید تا بلافاصله برنامه مورد نظر اجرا گردد...



برنامه اجرایی

دستور

Accessibility Controls

access.cpl

Add Hardware Wizard

hdwwiz.cpl

Add/Remove Programs

appwiz.cpl

Administrative Tools

control admintools

Automatic Updates

wuaucpl.cpl

Bluetooth Transfer Wizard

fsquirt

Calculator

calc

Certificate Manager

certmgr.msc

Character Map

charmap

Check Disk Utility

chkdsk

Command Prompt

cmd

Component Services

dcomcnfg

Computer Management

compmgmt.msc

Date and Time Properties

timedate.cpl

Device Manager

devmgmt.msc

Direct X Troubleshooter

dxdiag

Disk Cleanup Utility

cleanmgr

Disk Defragment

dfrg.msc

Disk Management

diskmgmt.msc

Disk Partition Manager

diskpart

Display Properties

control desktop

Display Properties

desk.cpl

Driver Verifier Utility

verifier

Event Viewer

eventvwr.msc

Findfast

findfast.cpl

Folders Properties

control folders

Fonts

control fonts

Fonts Folder

fonts

Game Controllers

joy.cpl

Group Policy Editor - XP Pro

gpedit.msc

Hearts Card Game

mshearts

Iexpress Wizard

iexpress

Indexing Service

ciadv.msc

Internet Properties

inetcpl.cpl

Network Connections

control netconnections

Clipboard Viewer

clipbrd

Keyboard Properties

control keyboard

Local Security Settings

secpol.msc

Local Users and Groups

lusrmgr.msc

Logs You Out Of Windows

logoff

Microsoft Chat

winchat

Minesweeper Game

winmine

Mouse Properties

control mouse

Mouse Properties

main.cpl

Free Cell Card Game

freecell

Network Connections

ncpa.cpl

Network Setup Wizard

netsetup.cpl

Notepad

notepad

Object Packager

packager

On Screen Keyboard

osk

Password Properties

password.cpl

Performance Monitor

perfmon.msc

Performance Monitor

perfmon

Phone and Modem Options

telephon.cpl

Power Configuration

powercfg.cpl

Printers and Faxes

control printers

Printers Folder

printers

Private Character Editor

eudcedit

Quicktime - If Installed

QuickTime.cpl

Regional Settings

intl.cpl

Registry Editor

regedit

Registry Editor

regedit32

Remote Desktop

mstsc

Removable Storage

ntmsmgr.msc

Scanners and Cameras

sticpl.cpl

Scheduled Tasks

control schedtasks

Security Center

wscui.cpl

Services

services.msc

Shared Folders

fsmgmt.msc

Shuts Down Windows

shutdown

Sounds and Audio

mmsys.cpl

Spider Solitare Card Game

spider

SQL Client Configuration

cliconfg

System Configuration Editor

sysedit

System Configuration Utility

msconfig

Windows Update Launches

wupdmgr

Windows XP Tour Wizard

tourstart

Wordpad

write

System Properties

sysdm.cpl

Task Manager

taskmgr

Telnet Client

telnet

User Account Management

nusrmgr.cpl

Utility Manager

utilman

Windows Firewall

firewall.cpl

Windows Magnifier

magnify
عالی بود
با سلام:
با سپاس از لطف و محبت شما، یک مشکلی برای هارد رایانه اینجانب پیش آمده است، شاید متخصصان شما و یا مخاطبان گرامی بتوانند برای رفع آن به بنده کمک کنند:
حدود 6 ماه پیش ویندوز 8 را نصب نمودم و در این مدت هیچ مشکلی نداشت.چندی پیش به علت استفاده همزمان از فلش مموری، سی دی درایو و همزمان با اجرای یک برنامه سنگینc++ ویندوز یک خطای ناشناخته اعلام نمود. و پیغام می داد که ویندوز ریست شود. درایو ویندوز یا کل درایوها؟ بنده هم به علت خستگی و عدم آشنایی با قابلیت ریست در ویندوز 8 اشتباهاً ریست را ریستارت متوجه شده بودم. و کل درایوها را انتخاب نمودم. بعد از گذشت 4 ساعت متوجه شدم که کل درایوها ریست شده اند و تمامی اطلاعات هارد از بین رفته است. به چند شرکت ریکاوری مراجعه نمودم ولی هیچ کدام نتوانستند اطلاعات را بازیابی کنند. حال درخواست می نمایم هر کسی در این زمینه اطلاعاتی دارد اگر برایش مقدور است به اینجانب ایمیل فرمایید: sarok_titi@yahoo.com
با احترام فراوان
پاسخ ها
علی ارزانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
دوست عزیز برنامه Active@ File Recovery را دانلود نمایید از قسمت درایوهای فرمت شده استفاده نمایید. دقت کنید هیچگاه آدرس نهایی جهت ثبت اطلاعات بازیافتی نباید خود درایو یا درایوهای آسیب دیده باشد.
عالی بود
ممنون
عالی بود تابناک...مخصوص pathping خیلی دستور مهمیه...به درد بچه هایی که آی تی میخونن میخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
منظور Net بود دیگه
merc
توجه:
چنانچه فایل را دانلود کردید اما هنگام باز شده با مشکل مواجه شدید. روی فایل مورد نظر کلیک راست کرده در پنجره باز شده در قسمت پایین سمت چپ گزینهunblock را تیک بزنید
تکراری بود
خوب بود
بسیار عالی، خداوند شما را خیر دهاد!
مرسی
tracert بهتر از pathping است.
بعضی از دستورات را میدونستم ، اما دستور اولی عالی و پر کاربرد هست. مخصوصا برای افرادی که قصد فروش خافظه های الکترونیک خود را دارند یا مثلا کامپیوتر خود را برای تعمییر به شخص دیگری قرض میدهند
یه دستور پر کاربرد هم من به بالا اضافه میکنم
فرض کنید درایو فلش مموری شما j هست دستور زیر همه فایلها و فولدرهای مخفی و سیستمی شده را به حالت عادی برمیگرداند
Attrib - h -s j:*.* /s /d
دستور attrib با پارمترهایی که در بالا نوشتم مشکل شما را حل خواهد کرد بعد از اینکه برخی ویروس ها فایلهای شما را مخفی کردند
فاصله ها را فراموش نکنید
سلام علیکم بسیار عالی و آموزنده بود.
با تشکر ، بسیاری از این دستورات از قدیم هم وجود داشته اند و مختص ویندوز 8 نیستند ، مثلا من خودم با استفاده از یک بچ فایل ساده و دستور shutdown در ویندوز ایکس پی همواره کامپیوترم را در سر ساعت معینی بطور اتوماتیک خاموش میکنم
عالی بود.
هنوز هم کار کردن با cmd لذت داره!
با تشکر از تابناک
خوب یه فیلم هم از این ده فرمان درست کنند
ممنون از مطلب آموزنده شما
یه دستور هم من اضافه می کنم.
دستور ip config دستوری است که اطلاعاتی از IP های اینترفیس های مختلف کامپیوتر در اختیار می گذارد. ip config /all اطلاعات کامل تری از این دست را ارائه می دهد.
ممنون. خیلی خوب بود.
تشکر
البته خوب بود دستور attrib برای خارج کردن فایل ها از حالت hidden را هم توضیح میدادید
خوب بود که دستور Ncpa.cpl هم یادآوری می شد.با این دستور به Network connection دسترسی پیدا می کنید.
عالی و بسیار مفید بود. لطفاً از این دست مقاله‌ها بیشتر قرار بدید.
در cmd وقتی بخواهیم به عقب برگدیم باید چه بزنیم؟ مثلا در دستور nslookup داخل هستم و برگدیم به عقب
... منظورم نیست
tank
سلام
دستور tracert هم برای بررسی مسیر پکت ها مفید است
دستور getmac برای دریافت آدرس فیزیکی پر کاربرد می باشد که با Ipconfig /all هم قابل دسترسی است
دستور nslookup هم برای بررسی dns مهم می باشد
در هر حال عالی بود
آیا دستوری سراغ دارید که serial number هارد دیسک یا مادر بورد را بدهد؟
مهمترين دستورش cls هست كه نگفتيد :)
ممنون
مرسی عالی بود
هم تابناک، هم لیست کامل دستورات Run
و هم تجربه sarok
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی