بازدید 2415

انتشار محتوای پیشنهاد کری برای آتش‌بس و ارزیابی نتایج جنگ غزه

تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدن به آتش‌بس در غزه، وارد مرحله‌ای حیاتی شده است. یک مقام رژیم صهیونیستی از ارائه پیش‌نویس تهیه شده توسط جان کری وزیر خارجه آمریکا به طرفین درگیری خبر داده است.
کد خبر: ۴۱۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹ 25 July 2014
بنا بر پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا، آتش‌بس موقت یک هفته‌ای که از روز یکشنبه آغاز خواهد شد و نیروهای اسرائیلی در این مدت، غزه را کامل ترک نمی‌کنند و به یافتن و تخریب تونل‌های حماس ادامه خواهند داد. در مدت آتش‌بس، حماس و اسرائیل مذاکره بر سر شرایط دائمی‌تر را با میانجیگری مصر آغاز خواهند کرد. دولت خودگردان فلسطین نیز در این گفت وگو‌ها خواهد بود.

تلاش‌های جهانی برای رسیدن به آتش‌بس در غزه، وارد مرحله‌ای حیاتی شده است. یک مقام رژیم صهیونیستی از ارائه پیش‌نویس تهیه شده توسط جان کری، وزیر خارجه آمریکا به طرفین درگیری خبر داده است.

به گزارش «تابناک»، به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص، کری که قرار است عصر روز جمعه، قاهره، پایتخت مصر را به مقصد واشنگتن ترک کند، منتظر است پاسخ خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس به پیشنهاد وی، از طریق وزرای خارجه قطر و ترکیه به دست وی برسد.

مقامات اسرائیلی مدعی شده‌اند، پیشنهاد کری که در دیدار روز چهارشنبه وی به نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارائه شده، شامل موارد زیر است؛

۱- آتش‌بس موقت یک هفته‌ای که از روز یکشنبه آغاز خواهد شد و نیروهای اسرائیلی در این مدت، غزه را کامل ترک نمی‌کنند و به یافتن و تخریب تونل‌های حماس ادامه خواهند داد.

۲- در مدت آتش‌بس، حماس و اسرائیل مذاکره بر سر شرایط دائمی‌تر را با میانجیگری مصر آغاز خواهند کرد. دولت خودگردان فلسطین نیز در این گفت وگو‌ها خواهد بود.

۳- ایالات متحده، دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه اروپا تضمین می‌کنند که موضوعات اصلی مورد نظر طرفین در گفت وگو‌ها بررسی شود؛ این موارد برای اسرائیل شامل خلع سلاح غزه از راکت‌ها و تونل‌ها و برای حماس شامل پایان محاصره غزه و بازسازی خسارات وارده به غزه خواهد شد.

کری که روز پنجشنبه و پس از گفت‌و‌گو با نتانیاهو به قاهره بازگشته است، با مقاماتی که توانایی اعمال فشار بر حماس و به ویژه خالد مشعل را دارند، تماس‌های تلفنی طولانی برقرار کرده است. کری با خالد بن محمد العطیه، وزیر خارجه قطر که در ارتباط نزدیک با مشعل است، وزیر خارجه ترکیه که با مقامات ارشد حماس در ارتباط است و همچنین با سامح الشکری وزیر خارجه مصر، ناصر جوده وزیر خارجه اردن، دبیر کل سازکان ملل تماس‌هایی داشته است. وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس و همچنین کا‌ترین اشتون دیگر طرف‌های مذاکره وی بوده‌اند.

یک مقام اسرائیلی گفته است که کری، قاهره را در ساعات ابتدایی عصر جمعه ترک خواهد کرد و خواهان دریافت پاسخ از مشعل پیش از رفتن به واشنگتن است، حال آنکه قرار است، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی نیز عصر جمعه درباره غزه تشکیل جلسه دهد.

بنا به ادعای هاآرتص، هم آمریکا و هم اسرائیل هنوز نمی‌دانند مشعل چه پاسخی خواهد داد. به گفته مقامات اسرائیلی، هم مقامات حماس ـ که در غزه مستقرند ـ و هم هیأت حماس ـ که به ریاست موسی ابومرزوق به قاهره رفته است ـ از پیشنهاد آتش‌بس حمایت می‌کنند و از رفتار مشعل در هفته اخیر راضی نیستند.

مشعل که تا پیش از این پذیرش آتش‌بس را به برآورده شدن همه درخواست‌های کلیدی حماس و از جمله رفع محاصره غزه منوط کرده بود، اکنون احتمالا آتش‌بس را به شرط دریافت تضمین‌های لازم خواهد پذیرفت.

از سوی دیگر، پذیرش پیشنهاد کری و یا تشدید تهاجم زمینی به غزه دو گزینه‌ای هستند که کابینه امنیتی اسرائیل یکی از آن‌ها را برخواهد گزید. همچنین روز پنجشنبه شاهد مواضع وزیر خارجه جدید انگلیس در مورد تحولات غزه و هشدار وی به رژیم اسرائیل بوده است.

وی بر پایان سریع عملیات زمینی اسرائیل در غزه تأکید کرده و پس از دیدار با نتانیاهو به افزایش خشم جهانی از اقدامات اسرائیل اشاره نموده است.

وی گفته است: «با ادامه عملیات اسرائیل در غزه و افزایش قربانیان غیرنظامی، نگرانی‌ها در افکار عمومی غرب بیشتر و بیشتر می‌شود و همنوایی آن‌ها با اسرائیل کاهش می‌یابد»؛ وی گفته که این حقیقت را به مقامات اسرائیلی منتقل کرده است.

همزمان با این تحولات، گیدئون راکمن در مقاله‌ای در فایننشال تایمز، به از دست رفتن کنترل اسرائیل بر غزه اشاره کرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر