بازدید 15075
۷

چرا اساتید موسیقی باید در پی گسترش مناجات‌خوانی باشند؟

این اتفاق منحصر به فرد از آن جهت حائز اهمیت است که علاوه بر کمک به غنای تولیدات فرهنگی برای وقایع مذهبی همچون ماه مبارک رمضان، عملاً برخی گمانه‌ای ناصواب درباره اهالی موسیقی که ریشه در گذشته‌های دور دارد و متاسفانه هنوز برخی به همان ریشه‌ها تکیه می‌کنند، برچیده می‌شود و اصالت، اعتبار و سلامت موسیقی کشورمان و اهل این عرصه را بیش از پیش قابل تشخیص می‌نماید.
کد خبر: ۴۱۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸ 18 July 2014
سنت مناجات‌خوانی در سال‌های اخیر مشخصاً توسط یک خواننده جوان پی گرفته شده و این خواننده خوش صدا در این چند سال، فضای موسیقی سنتی را در ماه رمضان با معنویت همراه ساخته است؛ رویکردی که اگر دیگر اساتید موسیقی نیز بدان همت بگمارند، برخی گفتارهای غیرمنصفانه نسبت به موسیقی که ریشه‌هایش در گذشته‌های دور است به مرور برطرف خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، محمد معتمدی، خواننده جوان و آینده دار موسیقی سنتی کشورمان سال گذشته همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، یک مناجات خوانی منحصر به فرد را منتشر کرد که چون با صدای یک خواننده خوش صدا بود و اصول موسیقیایی در آن لحاظ شده بود، با استقبال وسیعی مواجه شد و همان زمان تلویزیون اقدام به پخش این مناجات کرد.

معتمدی همزمان با انتشار این مناجات، برای مردم نوشته بود: «هم‌میهنان عزیزم، رمضانی دیگر فرا رسید. رمضان بار‌عام است از سوی حضرت حق؛ دعوتی عمومی برای همه گروه‌ها، اقوام، مذاهب و دسته‌ها. رمضان همیشه برای ما مظهر خیر و برکت است و حال و هوای رمضان از کودکی آشنای همه ما بوده و خواهد بود. 

بنده به عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده کهن آواز این سرزمین، یکی از مناجاتی را که در سال‌های گذشته به بهانه‌ای ضبط کرده بودم، به عنوان هدیه آغاز این ماه مبارک به محضر ملت شریف ایران تقدیم می‌کنم. اگر مؤثر افتاد برایم دعا بفرمایید. ارادتمند همه شما عزیزان؛ محمد معتمدی / اول رمضان 1434
».

چرا اساتید موسیقی باید در پی گسترش مناجات‌خوانی باشند؟

رمضان 1435 نیز فرارسید و در بدو این ماه مبارک نیز نوای تازه‌ای از این خواننده جوان منتشر شد که مناجات‌خوانی متفاوتی بود. معتمدی که تاکنون با گروه‌های متعددی از جمله خورشید (مجید درخشانی)، همنوازان شیدا (محمدرضا لطفی)، ارکستر ملی ایران (فرهاد فخرالدینی)، هم آوایان (حسین علیزاده) و گروه همنوازان مهر (که خود وی آن را تاسیس کرده) در عرصه موسیقی حضورپررنگی داشته، این بار یک قطعه شعر از باباطاهر و بخشی از مناجات سعدی را در کنار هم خوانده و اثری ماندگار را ثبت کرده است.

این اتفاق منحصر به فرد از آن جهت حائز اهمیت است که علاوه بر کمک به غنای تولیدات فرهنگی برای وقایع مذهبی همچون ماه مبارک رمضان، عملاً برخی گمانه‌ای ناصواب درباره اهالی موسیقی که ریشه در گذشته‌های دور دارد و متاسفانه هنوز برخی به همان ریشه‌ها تکیه می‌کنند، برچیده می‌شود و اصالت، اعتبار و سلامت موسیقی کشورمان و اهل این عرصه را بیش از پیش قابل تشخیص می‌نماید.

برخی از مسائلی که باعث شده در سال‌های اخیر حتی اجرای سنتی نیز در برخی از شهرهای بزرگ صورت نپذیرد، ریشه در همین تفکر دارد و اگر معتمدی‌ها رو به فزونی نهند، بخشی از مشکل برطرف خواهد شد و حتی چهره‌های خاص نیز که با احتیاط به این عرصه‌ها وارد می‌شوند، از موسیقی و به طور خاص موسیقی سنتی که ریشه در تاریخ و باورهایمان دارد و متاسفانه مهجور واقع شده، دفاع می‌کنند.

ای کاش اساتید برجسته موسیقی در این زمینه حضور پررنگی داشته باشند و به بهبود جایگاه موسیقی در سطح جامعه و به خصوص در شهرستان‌ها کمک ویژه‌ای کنند. مناجات خوانی برای ماه مبارک رمضان و خلق آثار مذهبی با حنجره خوانندگان شهیر موسیقی سنتی کشورمان، یکی از راهکارهای سهل الوصول در این زمینه است که محمد معتمدی به آن متوسل شده و از قضا آثار مثبتی نیز در پی داشته است.

در  ادامه شعر و قطعه مناجات معنمدی را می‌خوانید و می‌شنوید:‌

ثنا و حمد بی‌پایان خدا را
که صُنعش در وجود آورد ما را
الها قادرا پروردگارا
کریما منعما آمرزگارا
خداوندا تو ایمان و شهادت
عطا دادی به فضل خویش ما را
وز احسان خداوندی عجب نیست
اگر خط درکشی جرم و خطا را

«سعدی»

الهی آتش عشقم به جان زن
شرر زان شعله ام بر استخوان زن
چو شمعم برفروز از آتش عشق
از آن آتش دلم پروانه سان زن

«باباطاهر»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۷
درود بر جناب آقای معتمدی و تابناک نیز هم .
خدایش در پناه خود نگاه دارد و توفیق روزافزون دهد.
متشکرم
واقعا شنیدن مناجات با خدا در دستگاه های موسیقی ایرانی برای من بسیار لذت بخش و آرامش بخش است ، واقعا کار بسیار بسیار زیبایی است ، لطفا در پی گسترش این کار باشید
احسنت به این صدای نازنین که می توان گفت جایگزین بسیار عالی ای برای صدای روحانی استاد شجریان خواهد بود ، پاینده باشند محمد معتمدی عزیز..
خدا بنفس اين بزرگوار رحمت عطا كنه دمش گرم باشه هميشه
سلام خیلی عالی بود.واقعا لذت بردم
چقدر زیباست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار